Kørelys på Citroen?
Fra : Bo Velschow

Dato : 15-02-05 20:09

Hej gruppe

På vej til arbejde i morges mødte jeg en totalt mørkelagt, tilsyneladende
spritny (nr. plade XJ) Citroen (lignede en C5).

Nu spørger jeg så: Har Citroen ikke fundet ud af det med kørelys (dvs. har
sådan én ikke som standard kørelys monteret - i min Ford er det da
"medfødt")?? Eller kan man slå det fra (med hvilket formål)? Eller var det
en PSA-elektronikfejl?

Nu vi er ved det: Jeg ser tit biler, der kun kører med positionslys (igen
mange fra PSA - men måske det skyldes, at der er forholdsmæssigt mange af
den slags på de danske veje). Skyldes det sprungne nærlyspærer (2 stk. - men
de kører måske aldrig i bælgravende mørke, så de opdager det simpelthen
ikke), eller er det mon fordi folk i den type biler gerne vil spare på lyset
(for at skåne miljøet)?!

Det er en smule uhensigtsmæssigt at fistre rundt i snevejr og mørke uden lys
på bilen; uanset om det så er med vilje (*) eller ej

(*) Det er under alle omstændigheder "med vilje" - man har jo pligt til at
sikre sig, at bilen har det fornødne/lovpligtige lys, før man begiver sig
afsted...

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Tue

Dato : 15-02-05 21:31

On Tue, 15 Feb 2005 20:08:58 +0100, Bo Velschow wrote:

> [...]
> sådan én ikke som standard kørelys monteret - i min Ford er det da
> "medfødt")?? Eller kan man slå det fra (med hvilket formål)? Eller var det

Har netop kendskab til en nyindkøbt Citroen C4, der var kørelys ikke
standard men det ordnede forhandleren i forbindelse med levering. Ønsker du
bilen hurtigst muligt er det ikke sikkert forhandleren kan nå at få det
ordnet.

--
Tue Jensen
SV650S

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 15-02-05 22:11

Tue wrote:

> [...]
> bilen hurtigst muligt er det ikke sikkert forhandleren kan nå at få det

På alle PSA biler af nyere årgang er kørelys en option der kan slås
til/fra ved hjælp at værkstedets test computer, tager ikke så lang tid
men der kan jo være kø ved computeren.
--
Keld Rasmussen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-02-05 23:50

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Bo Velschow
> 3540 Lynge
> Ved svar til mail-adresse: Erstat "invalid" med korrekt landekode for

Førhen kom bilerne til Danmark uden kørelys, jeg ved ikke om det stadig
forholder sig sådan. Det gjorde de fordi der ikke var andre steder man
brugte det, eller i hvert fald kun få. Nogle mærker monterede det så på alle
biler ved importøren, mens andre lod det være op til kunden om de ville ha'
det eller ej (vores biler fra 94 og 97 har ikke kørelys).

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-02-05 15:33

Bo Velschow wrote:

> Nu spørger jeg så: Har Citroen ikke fundet ud af det med kørelys
(dvs. har
> sådan én ikke som standard kørelys monteret - i min Ford er det da

> "medfødt")??

Det er det også i vores Xsara. Så jo, det kan lade sig gøre på en
Citroën.

> [...]
simpelthen
> ikke), eller er det mon fordi folk i den type biler gerne vil spare

Det kunne det godt være. Samme Xsara æder et par nærlyspærer ca.
hvert halve år. Da vi har servicekontrakt på bilen, får Citroën lov
til at skifte dem - uden beregning sæføli. Pærerne er nemlig også
s****s besværlige at komme til - modsat vores go'e gamle Felicia hvor
man næsten kan skifte pærerne med vanter på

> Det er en smule uhensigtsmæssigt at fistre rundt i snevejr og mørke
uden lys
> på bilen; uanset om det så er med vilje (*) eller ej

Nemlig!

Ebbe

Fra : HC

Dato : 16-02-05 18:49

De helt nye C5 har lidt problemer med kørelys som skal eftermonteres

--
Mvh Hans Jensen
Ford Mondeo 1,8 med VDO 5000 Navigation

Fra : SØREN F. NIELSEN

Dato : 16-02-05 23:40

Hej

Nu er det jo bare en opsætning i BSI boksen og det tager normal 5 min med en
Proxia tester

Mvh Søren

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 18-02-05 11:18

HC wrote:
> De helt nye C5 har lidt problemer med kørelys som skal eftermonteres

Det gør forhandleren vel for pokker i forbindelse med leveringen.
Noget skal man da ha' for de ekstra penge man lægger som
'leveringsomkostninger'.

Ebbe