Vi er ikke gode til det.
Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-02-05 20:48

Der er dømt indenrigskørsel i denne uge.

Allerede i dag har jeg set årsager til mange af glatføreuheldene.

Køge Bugt i formiddags:

Flere steder med fygesne. Ikke i store mængder, men et par steder var
det kørt fast til is, og nogen steder var vejen bare hvidlig.

Det katastrofale ved sagen er, at når bilisterne ser hvad de er havnet
i, så begynder de at bremse!! Jamen for sa... og hel....! Hvad skal
det til for?

I ingen af de tilfælde jeg så, manglede der afstand til de
forankørende, og så er der da ingen grund til at bremse. Det kan da
næsten kun gå galt.

Koble ud, eller neutral gasgivning, hvis man bliver lidt nervøs over
at være på glatis - ja. Bremse - nej, da ikke hvis der er plads nok.
Og det var der.

Noget andet jeg bemærkede var, at når man kom på et smalt stykke vej
og ind på et bredere/bedre stykke vej, så gik der ikke ret lang tid
før der lå biler i grøften, eller der var spor efter biler der havde
været der.

Er det muligt at folk tror, at når bare vejen bliver bredere, så kan
man godt give øsen noget at leve af, for så er der helt sikkert ikke
glat mere.

Jeg tror det s'gu.

Det er muligvis de samme mennesker der skruer ned for radioen, når de
skal orientere sig ved et uoverskueligt vejkryds, eller lave en
parallelparkering. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 21:08

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote:

>Er det muligt at folk tror, at når bare vejen bliver bredere, så kan
>man godt give øsen noget at leve af, for så er der helt sikkert ikke
>glat mere.

Det er ren psykologi og almen viden for alle vejingeniører, at en
bredere vej giver højere hastighed. Det behøver ikke at være selve
vognbanen der bliver bredere, en landevej med en bred kantlinie og et
"næsten nødspor" giver også højere hastighed end hvis kantlinien er
smal og malet på kanten af asfalten.

--
Leonard

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-02-05 21:53

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Der er dømt indenrigskørsel i denne uge.

Damm ! Skal vi nu til også at holde øje med dig på vejene ?

<grin>

>Allerede i dag har jeg set årsager til mange af glatføreuheldene.

>Køge Bugt i formiddags:

Uffff da - jeg var selv den vej gennem 5 km/t hele vejen fra Køge
til Greve

>Det katastrofale ved sagen er, at når bilisterne ser hvad de er havnet
>i, så begynder de at bremse!! Jamen for sa... og hel....! Hvad skal
>det til for?

Samme problem som når blomsterne springer ud , sikkert
uvidenhed

>I ingen af de tilfælde jeg så, manglede der afstand til de
>forankørende, og så er der da ingen grund til at bremse. Det kan da
>næsten kun gå galt.

Øehhhh - da kun hvis der først er rigtigt glat

> [...]
>og ind på et bredere/bedre stykke vej, så gik der ikke ret lang tid
>før der lå biler i grøften, eller der var spor efter biler der havde

Der var et par højst alternative parkeringer ;)

>Er det muligt at folk tror, at når bare vejen bliver bredere, så kan
>man godt give øsen noget at leve af, for så er der helt sikkert ikke
>glat mere.

>Jeg tror det s'gu.

Samme her - flåede sig nok lidt af grin over en Audi der gik i spin,
inde ved Hundige frakørslen. Men Flemming Flindt ville næppe give mer
end 5 for den kunstneriske side af sagen
Udførslen derimod .....

>Det er muligvis de samme mennesker der skruer ned for radioen, når de
>skal orientere sig ved et uoverskueligt vejkryds, eller lave en
>parallelparkering. *LOL*

Det er nok for at man bedre kan høre "boinkk" lyden , nar man rammer
bilen bagved
--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-02-05 22:36

On Mon, 14 Feb 2005 21:53:08 +0100, jan@fedtegreven.dk wrote:

> [...]
>
><grin>

>Uffff da - jeg var selv den vej gennem 5 km/t hele vejen fra Køge

Jeg kørte den modsatte vej, og sad faktisk og var rigtigt godt
tilfreds med det.

>--

>Samme problem som når blomsterne springer ud , sikkert
>uvidenhed

>Øehhhh - da kun hvis der først er rigtigt glat

>--

Der var s'gu glat, men kun på de korte strækninger hvor det føg på
tværs af vejen.

>--

>Der var et par højst alternative parkeringer ;)

>--

Det må man sige.

> [...]

>inde ved Hundige frakørslen. Men Flemming Flindt ville næppe give mer
>end 5 for den kunstneriske side af sagen

Nej, at køre i grøften er jo ingen kunst. *LOL*

>--

>Det er nok for at man bedre kan høre "boinkk" lyden , nar man rammer
>bilen bagved

>--

Ooooh, du taler her om den akustiske baksensor? *LOL*

Iøvrigt er det morsomt at bemærke, hvilke transporter folk mener er
vigtige i forbindelse med vendingen: Al unødvendig udkørsel frarådes.

Ølhentning i Puttgarden bliver stadig prioriteret højt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-02-05 23:07

Folmer Rasmussen <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev :

>Nej, at køre i grøften er jo ingen kunst. *LOL*

Ham her fik ihvertfald ingen præmier for det kunstneriske indtryk

>Ooooh, du taler her om den akustiske baksensor? *LOL*

Jeps

>Iøvrigt er det morsomt at bemærke, hvilke transporter folk mener er
>vigtige i forbindelse med vendingen: Al unødvendig udkørsel frarådes.

>Ølhentning i Puttgarden bliver stadig prioriteret højt.

Fuldt på linie, når de i TV, står for åben skærm, i en bedre pelikan
på tværs og prædiker , at man skal blive inde

Arwww hvor det virker seriøst ;)

Men ok - det er jo som man siger til ungerne, i skal ikke gøre som jeg
gør, men som jeg siger !

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 14-02-05 22:43

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> Der er dømt indenrigskørsel i denne uge.
>
> Allerede i dag har jeg set årsager til mange af glatføreuheldene.

Glatføreuheld ?? - hvad snakker du dog om ?
Nu har jeg de sidste 3 dage set gamle manipulerede filmklip fra tv arkiverne
i nyhederne, og man omtaler situationen som noget der næsten ser ud til at
være på højde med en middelsvær tsunami
Når jeg derimod kigger ud af vinduet, er det eneste jeg ser den grønne
græsplæne som nok burde have været klippet en ekstra gang i efteråret. Når
jeg kører mig en tur, foregår det på knastør asfalt......
Og nej, jeg bor ikke på Mallorca, men derimod på en anden lille ø som hedder
Als

mvh

Andreas M. Hansen
- Som mener at al den snak om vinter er en værre omgang gas

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-02-05 00:10

Andreas M. Hansen skrev:

> [...]
> Når jeg kører mig en tur, foregår det på knastør asfalt......
> Og nej, jeg bor ikke på Mallorca, men derimod på en anden lille ø som

Så har du vel været ude og salte, _hvis_ der skulle komme noget i nat,
så det er lettere at få væk i morgen. (Det ser ud til at det der kommer
ned nu (00:00) ikke løber væk af sig selv.)

Det vil jeg allerfald lidt længere ovre vest på.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-02-05 09:28

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> I ingen af de tilfælde jeg så, manglede der afstand til de
> forankørende, og så er der da ingen grund til at bremse. Det kan da

Jeg har også den tvivlsomme fornøjelse, at køre inde i København. Når
det sner, mister folk åbenbart evnen til at føre motorkøretøj. Det meste
af sneen var væk med det samme - dvs. vejbanerne var bare våde, som om
det havde regnet. Alligevel kørte de fleste ikke mere end 30 km/t?
En anden ting er - når det er glat/sner så ophæves de mest almindelig
færdselsregler tilsyneladende? Så må man pludselig godt vælte rundt
mellem de forskellige vognbaner, uden at tage hensyn, ligesom
parkeringer tilsyneladende også kan foregå de fleste steder.

Mvh.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-02-05 11:27

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> Der er dømt indenrigskørsel i denne uge.
>
> Allerede i dag har jeg set årsager til mange af glatføreuheldene.

Sjovt nok, og det er ikke personligt, men når man hører om blokerede veje er
det enten lastbiler eller busser som sidder fast, har forsøgt at vende eller
ikke kan komme op,

--
mvh/rg. Christian

Fra : anders majland

Dato : 15-02-05 13:08

> [...]
> er
> det enten lastbiler eller busser som sidder fast, har forsøgt at vende

Det er fordi det er fandens svært at blokere både begge spor og nødsporet
med en personbil. Det er meget nemmere ved at lægge en lastbil med hænger på
tværs - og den er også meget sværere at flytte igen ....

/A

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-02-05 13:45

Folmer Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Flere steder med fygesne. Ikke i store mængder, men et par steder var
> det kørt fast til is, og nogen steder var vejen bare hvidlig.

Jeps, folk kører totalt vanvittigt
Jeg selv undrede mig både søndag og mandag, hvor der blev sagt i TV at
Politiet i Roskilde og Frederiksund frarådede ALT udkørsel, ikke bare alt
unødvendigt udkørsel men derimod alt udkørsel.
Begge dage var jeg ude og køre (i min Sierra på sommerdæk) og det gik 100%
smertefrit, ingen problemer med fremkommelighed eller andet på grund af
snevejret.
Måske de skulle få sig nogle mere realistiske udtalelser i TV, hvis folk
skal kunne bruge det til noget som helst.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 15-02-05 20:22

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> Begge dage var jeg ude og køre (i min Sierra på sommerdæk) og det gik
> 100% smertefrit, ingen problemer med fremkommelighed eller andet på

Måske en og anden journalist vil tænke angående dine skriplerier her, han er
da total vanvittig, Ham Per Beer ;)

> Måske de skulle få sig nogle mere realistiske udtalelser i TV, hvis
> folk skal kunne bruge det til noget som helst.

De skulle måske efter din mening begynde at inddele trafikanter i kategorier
efter rutine/kørte kilometer, alder på kørekort.

Fra : Martin Bak

Dato : 16-02-05 00:40

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Måske en og anden journalist vil tænke angående dine skriplerier her, han
> er
> da total vanvittig, Ham Per Beer ;)

Jeg vi nødig genere nogen her, men jeg vil helst ikke have for mange
Sierraer på sommerdæk kørende rundt derude når jeg også skal bruge vejen..

> De skulle måske efter din mening begynde at inddele trafikanter i
> kategorier
> efter rutine/kørte kilometer, alder på kørekort.

Det hælper, men det hjælper ikke nok, når fremkommeligheden ikke er til
sommerdæk og baghjulstræk. (det syns jeg også er sjovest) Men når det sner
og fyger, skal man altså kunne flytte sig. Vi kører allesammen uden det
påkrævede udsyn, og hvis der holder en sommersierra på tværs i den næste
fygedrive, kunne man jo risikere at ramme den.
NB. Jeg har mange snestorme bag mig...

Martin

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-02-05 17:38

Martin Bak wrote:

> Jeg vi nødig genere nogen her, men jeg vil helst ikke have for mange
> Sierraer på sommerdæk kørende rundt derude når jeg også skal bruge
> vejen..

Og jeg har set de første 10 skader, efter weekendens snevejr og alle var på
vinterdæk.
Så jeg vil helst ikke have alle de dersens biler kørende rundt på vinterdæk,
når jeg skal bruge vejen.

> [...]
> allesammen uden det påkrævede udsyn, og hvis der holder en
> sommersierra på tværs i den næste fygedrive, kunne man jo risikere at

Og det har aldrig strejfet dig, at nogle mennesker formår at køre efter
forholdene (vinterdæk eller ej) ?

> NB. Jeg har mange snestorme bag mig...

Det har jeg skam også
Jeg har i mine 22 vintre, bag rattet, endnu kun kørt fast/galt én gang og
det var nærmest med vilje, da jeg og en kammerat skulle se hvor stor en
snedrive min bil kunne forcere
Det var kl. 4 om natten ude på Lars tyndskids mark og gå turen tilbage til
byen (efter en skovl) var både lang og kold

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 16-02-05 22:05

Per Beer Hansen wrote:

> Det har jeg skam også
> Jeg har i mine 22 vintre,

Med komikerens ord, - som om at det var no'et. Er i gang med vinter nummer
41 med førerretten og nummer 59 i alt *G*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Q

Dato : 15-02-05 19:06

> Der er dømt indenrigskørsel i denne uge.
>
> Allerede i dag har jeg set årsager til mange af glatføreuheldene.

Ditto: Kørte fra Aalborg til KBH søndag eftermiddag ( Via Aarhus-Odden ) og
retur igen over broen....

Motorvejen mellem Aalborg og Aarhus var sådanset OK, men man skulle nok ikke
køre 160

Var lige omkring Hjortshøj nord for Aarhus på vej mod færgen.. Føj det stræk
landevej var ikke pænt (~15 cm sne + driver ), og hende kvindemennesket i
Lupoen foran bremsede ned til godt 10 km/t hver gang hun var på vej ind i en
drive.. Normalt kørte hun ca 20 km/t.. Såeh.. jeg var noget bekymret over
hvornår hun nu satte sig i en drive, så jeg ikke kunne komme forbi..

Færgeturen gik sådanset fint nok, selvom den var ca. en time forsinket.. Der
bredte sig dog en umiskendelig lugt af opkast rundt om i hjørnerne.. ( Der
blæste pænt )

> Flere steder med fygesne. Ikke i store mængder, men et par steder var
> det kørt fast til is, og nogen steder var vejen bare hvidlig.

Sådan så det ud omkring KBH ned mod Slagelse ( E20 ) ca. halvdelen af
vejen..

Jeg talte 2 postbiler, der med garanti ikke nåede frem til tiden:

En trækker, der stillede sig på tværs i det modgående spor + en Transkidt i
grøften..

Yderligere spottede jeg en bud-bil, som heller ikke nåede frem til tiden..
( Han snakkede om at Falck havde ca. 4 timers ventetid )

Nåjo, så var der også en gut som havde parkeret slæden op ad autoværnet..

> Det katastrofale ved sagen er, at når bilisterne ser hvad de er havnet
> i, så begynder de at bremse!! Jamen for sa... og hel....! Hvad skal
> det til for?

Jow, ser du.. Hvis man nu betaler for et abonnement hos Falck eller
Redningsringen skal man da også have lidt valuta for pengene, ergo er man
nødt til at køre fast eller i grøften en gang i mellem

> [...]
>
> Koble ud, eller neutral gasgivning, hvis man bliver lidt nervøs over
> at være på glatis - ja. Bremse - nej, da ikke hvis der er plads nok.

Generelt har jeg det ret dårligt med at bremse med høj hastighed ovenpå
sådan en isklump..
Slække trykket på speederen eller koble ud kan jeg gå med til..

/peter