/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kølerrens virker det?
Fra : Daniel Pedersen


Dato : 14-02-05 20:14

Godaften i gruppen

Mit varmeapperat har et lille problem, når motoren er driftsvarm kommer der
middelvarm luft ud fra varmeapperatet.
Da jeg har fået af vide at det højst sandsyneligt skyldes kalk i
varmeapperatet tænkte jeg på at prøve en gang kølerrens.
Vil det fjerne kalken eller er det spild af penge?

Jeg er klar over at hvis det virker skal kølervædsken nok tappes af efter x
antal timers kørsel for at fjerne eventuelle klumper med kalk.

Tillægspørsmål: Hvordan er proceduren for at få blæseren ud? (Skal have
fikset modstandende)

mvh
Daniel Pedersen
1986 Opel Senator 3.0i



 
 
jan@fedtegreven.dk (14-02-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 14-02-05 21:47

"Daniel Pedersen" <machoman@_SPAM_NO_THX_get2net.dk> skrev :

>Da jeg har fået af vide at det højst sandsyneligt skyldes kalk i
>varmeapperatet tænkte jeg på at prøve en gang kølerrens.
>Vil det fjerne kalken eller er det spild af penge?

Det kan også være du bare skal have skyllet varmeapparatet grundigt
gennem baglæns

>Jeg er klar over at hvis det virker skal kølervædsken nok tappes af efter x
>antal timers kørsel for at fjerne eventuelle klumper med kalk.

Jeg har en enkelt gang, klaret kalk med ren og skær eddikesyre , og en
stroppetur, så bilen blev grundigt varm - dernæst skyllet den godt
efter

lugten kan (og skal) ikke beskrives ;)

>Tillægspørsmål: Hvordan er proceduren for at få blæseren ud? (Skal have
>fikset modstandende)

Ohh dear - du bliver ikke glad - med mindre du kan lokke uffe på
afveje ;)

>mvh
>Daniel Pedersen
>1986 Opel Senator 3.0i

Rekord 85 - samme dumme blæsermodstande : og jeg lever med
digitalblæser ( enten / eller )



--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Ukendt (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-05 23:37

> Jeg har en enkelt gang, klaret kalk med ren og skær eddikesyre , og en
> stroppetur, så bilen blev grundigt varm - dernæst skyllet den godt
> efter

Jeg synes også, at temperaturen på varme-dyserne er ringe i min Vectra - når
jeg altså ikke kører med gode omdrejninger på motoren... Måske kunne det
også være kalk, Jan..?

Og i givet fald - hvad er det, jeg skal gøre med eddikesyren - og hvor
meget - og hwordan og hworledes..?



/Jan W Nielsen



Kim Voss Schrader (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 15-02-05 00:07

Hej!

Jan W. Nielsen wrote:
....
>
> Og i givet fald - hvad er det, jeg skal gøre med eddikesyren - og hvor
> meget - og hwordan og hworledes..?

Her beviser du _tydeligt_ at du aldrig har afkalket en kaffemaskine

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 07:13

>> Og i givet fald - hvad er det, jeg skal gøre med eddikesyren - og hvor
>> meget - og hwordan og hworledes..?

> Her beviser du _tydeligt_ at du aldrig har afkalket en kaffemaskine

Nej - men jeg har afkalket en vandvarmer..

Sagen er, at jeg ikke er sikker på, om HELE systemet kan tåle en kraftige
opløsning - og i givet fald hvor længe..

Jan er jo en rigtig handy-man, hvorfor jeg da gerne lige ville høre hans
gode råd..

/Jan W Nielsen



Kim Voss Schrader (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Kim Voss Schrader


Dato : 15-02-05 12:43

Hej!

Jan W. Nielsen wrote:

>>>Og i givet fald - hvad er det, jeg skal gøre med eddikesyren - og hvor
>>>meget - og hwordan og hworledes..?
>
>
>>Her beviser du _tydeligt_ at du aldrig har afkalket en kaffemaskine
>
>
> Nej - men jeg har afkalket en vandvarmer..

Close but no cigar

> Sagen er, at jeg ikke er sikker på, om HELE systemet kan tåle en kraftige
> opløsning - og i givet fald hvor længe..

Fair nok, du lød bare så hjælpeløs :)

> Jan er jo en rigtig handy-man, hvorfor jeg da gerne lige ville høre hans
> gode råd..

Jeps, det er han bestemt. Og gæstfri :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 13:05


"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev

> Jeps, det er han bestemt. Og gæstfri :)

Bestemt, for et par år siden tilbød han f.eks. mine Rekord-dele husly

Mvh. Uffe Ravn



Daniel Pedersen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Pedersen


Dato : 15-02-05 14:05

> Bestemt, for et par år siden tilbød han f.eks. mine Rekord-dele husly
>
Du siger bare til, jeg skal nok få plads til alle dine Senator A2 dele :)

Mvh.
Daniel Pedersen



Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 20:47


"Daniel Pedersen" <machoman@_SPAM_NO_THX_get2net.dk> skrev

> > Bestemt, for et par år siden tilbød han f.eks. mine Rekord-dele husly

> >
> Du siger bare til, jeg skal nok få plads til alle dine Senator A2 dele :)

Hmm. tja forleden var jeg ved at smide en forlygte ud, fordi den ikke kunne
være i kassen,
men så løb mit kræmmerhjerte af med mig og jeg beholdt den alligevel

Mvh. Uffe Ravn




Daniel Pedersen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Pedersen


Dato : 15-02-05 22:20

> Hmm. tja forleden var jeg ved at smide en forlygte ud, fordi den ikke
> kunne
> være i kassen,
> men så løb mit kræmmerhjerte af med mig og jeg beholdt den alligevel
>
Hvis du falder over et par Forblink til Senatoren, må du gerne sige til.
Så har jeg nogle fine Rekord E blink liggende :)

Cheers,
Daniel Pedersen



Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 22:31


"Daniel Pedersen" <machoman@_SPAM_NO_THX_get2net.dk> skrev

> Hvis du falder over et par Forblink til Senatoren, må du gerne sige til.
> Så har jeg nogle fine Rekord E blink liggende :)

Huh, jeg sidder ikke lige her med delene, men hvad er nu forskellen?

Mvh. Uffe Ravn



Daniel Pedersen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Pedersen


Dato : 15-02-05 23:29


> Huh, jeg sidder ikke lige her med delene, men hvad er nu forskellen?
>
Rekord blink er smallere og knap så dybe.
Så man ender med et mellemrum imellem skærm og forblink på ca. 1cm.

Det ser ikke videre smart ud, men er trods alt bedre end at kører med
ulovlige forblink.
Har fundet en forhandler i Tyskland, men venter stadigvæk på konens visa
kort :D

mvh
Daniel Pedersen



Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 23:43


"Daniel Pedersen" <machoman@_SPAM_NO_THX_get2net.dk> skrev

> > Huh, jeg sidder ikke lige her med delene, men hvad er nu forskellen?
> >
> Rekord blink er smallere og knap så dybe.
> Så man ender med et mellemrum imellem skærm og forblink på ca. 1cm.

Det anede mig nok, jeg går dog stadig og afventer tilladelse til at hugge
Omegaen op.

> Det ser ikke videre smart ud, men er trods alt bedre end at kører med
> ulovlige forblink.

Jeps, det er altid rart at kunne møde en politi- eller syns-mand uden at få
neuroser.

Sig i øvrigt til hvis du får prøvet køleerrensen, og om det virker, Rekord
nr 2 burde have en sådan omgang.

Mvh. Uffe Ravn



Per Beer Hansen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Per Beer Hansen


Dato : 15-02-05 13:48

Jan W. Nielsen wrote:
>
> Jeg synes også, at temperaturen på varme-dyserne er ringe i min
> Vectra - når jeg altså ikke kører med gode omdrejninger på motoren...
>

Hmm, det er måske en epidemi, det med manglende varme ?
Jeg skiftede nemlig mit (Sierra'ens) varmelegeme i går på samme grundlag

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer
Mere end 5 GB video online



jan@fedtegreven.dk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 15-02-05 19:31

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Og i givet fald - hvad er det, jeg skal gøre med eddikesyren - og hvor
>meget - og hwordan og hworledes..?

Jeg hældte 2 flasker i - kørte en god lang tur, på en halvtreds
kilometers penge, så den blev godt gennemvarm - og pillede så den
nederste køleslange af, og tømte det ud på gårdspladsen

(behøver jeg fortælle ukrudtet havde trange kår, det år ?)

og så blev den skyllet godt og grundigt gennem

fint varme siden
--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 21:17

> Jeg hældte 2 flasker i - kørte en god lang tur, på en halvtreds
> kilometers penge, så den blev godt gennemvarm - og pillede så den
> nederste køleslange af, og tømte det ud på gårdspladsen
> fint varme siden

Det kunne jeg jo godt prøve......men jeg frygter lidt for utætheder som
resultat af "behandlingen"...

Tror du, jeg behøver det..?

/Jan W Nielsen



jan@fedtegreven.dk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 15-02-05 22:39

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev :

>Tror du, jeg behøver det..?

Kun hvis du føler dig forkalket ;)

<grin>


--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 22:42

> Kun hvis du føler dig forkalket ;)



/Jan W Nielsen



Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 00:19


"Daniel Pedersen" <machoman@_SPAM_NO_THX_get2net.dk> skrev

> Mit varmeapperat har et lille problem, når motoren er driftsvarm kommer
der
> middelvarm luft ud fra varmeapperatet.
> Da jeg har fået af vide at det højst sandsyneligt skyldes kalk i
> varmeapperatet tænkte jeg på at prøve en gang kølerrens.

Skidtet består nu ikke kun af kalk, der er også en stor andel af gummi i det
stoppende materiale.
Hvor fra jeg ved det? Tja, jeg adskildte et varmeapparat, og massen der
blokerede, bestod vist mere af gummi end kalk, den var faktisk brændbar!

> Vil det fjerne kalken eller er det spild af penge?

Tja. Nu ER arbejdet med at skifte varmeapparat ret stort, og det bør nok
ikke udføres uden at der isættes et NYT varmeapparat, pris ca. 1Kkr
Så forsøget med kølerrens er vel besværet værd.

> Jeg er klar over at hvis det virker skal kølervædsken nok tappes af efter
x
> antal timers kørsel for at fjerne eventuelle klumper med kalk.

Bemærk at hvis varmeapparatet er lige så gammelt som din bil, kan du
risikere at en afkalkning vil gøre varmeapparatet utæt.

> Tillægspørsmål: Hvordan er proceduren for at få blæseren ud? (Skal have
> fikset modstandende)

Øh jah. hvordan er det nu? Det har jeg vist lykkeligt fortrængt. Noget med
at afmontere kølerhjelmen, afmontere plastikstykket over viskerdrevet,
afmontere viskere, afmontere viskerdrevet, løsne et par skruer, og liste
blæseren ud, inde i den, befinder blæsermodstanden sig.

Modstande kan sikkert nemt fikses med lidt konstantantråd, et mindre lager
haves, men jeg lever nu udemærket med min externe trinløse blæserstyring.

Med mit 1 år gamle varmeapparat (af allu/plast) har jeg al den varme jeg kan
ønsker mig, når først motoren er varm.
Jeps, det var alle pengene værd!
--
Mvh. Uffe Ravn
Opel Rekord Stationcar 1984



Andreas M. Hansen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 15-02-05 12:57

Nu har i alle skrevet en del om fjernelse af kalkaflejringer i
kølevands/varmesystemet.
Det får mig til at fundere over om kalk virkeligt kan være et reelt problem
?
Jeg kan udmærket forstå at kalkafjejringer i en kaffemaskine, en elkedel
eller en varmtvandsbeholder kan være et problem, for disse apparater
gennemstrømmes jo hele tiden af friskt kalkholdigt vandværksvand.
Taler vi derimod om kølesystemet på en bil, forholder det sig jo
fundamentalt anderledes - en gennemsnitsbil indeholder vel en 6 - 8 liter
væske i kølesystemet, og halvdelen af denne væske er frostvæske.
På de allerfleste danske biler bliver kølervæsken sgu ikke skiftet medmindre
der er et akut problem - i heldigste fald skifter ejeren måske en gang hvert
4-5 år.
Vi taler altså om at der cirkulerer en 3-4 liter vandværksvand rundt og
bliver skiftevis opvarmet og afkølet - hvor hulen skulle al den kalk komme
fra ?

Nu må i ikke misforstå mig, jeg siger ikke at kalkaflejringer ikke
forekommer - jeg kan bare ikke forstå at det skulle være muligt
Er der noget jeg fundamentalt misforstår i min snørklede ingeniørhjerne ?

mvh

Andreas M. Hansen


Daniel Pedersen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Pedersen


Dato : 15-02-05 14:04

> Det får mig til at fundere over om kalk virkeligt kan være et reelt
> problem ?

Alene er det nok knap så slemt, men bland kalk med rester fra gummislanger
osv, og lad det hele kører igennem en minikøler (varmeelement), så har du
problemet.
Varmeelementet stopper simpelthen til.
Kølerrens skulle ifølge fabrikanterne fjerne både kalk og andet skidt.

mvh
Daniel Pedersen




jan@fedtegreven.dk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 15-02-05 19:35

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev :

>Det får mig til at fundere over om kalk virkeligt kan være et reelt problem
>?

Pil proppen af køleren og kig - du finder tit noget der umiskendeligt
ligner kalkaflejringer

>På de allerfleste danske biler bliver kølervæsken sgu ikke skiftet medmindre
>der er et akut problem - i heldigste fald skifter ejeren måske en gang hvert
>4-5 år.

Nu er det jo også en kende ældre biler vi snakker om, biler der typisk
er ude over sidste holdbarhedsdato på den oprindelige køler

>Vi taler altså om at der cirkulerer en 3-4 liter vandværksvand rundt og
>bliver skiftevis opvarmet og afkølet - hvor hulen skulle al den kalk komme
>fra ?

fra vandet da -

>Nu må i ikke misforstå mig, jeg siger ikke at kalkaflejringer ikke
>forekommer - jeg kan bare ikke forstå at det skulle være muligt
>Er der noget jeg fundamentalt misforstår i min snørklede ingeniørhjerne ?

næehh , du misforstår nok ikke noget, men overser nok at ting aflejrer
sig, når betingelserne er der, og det er de i en køler
--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Daniel Pedersen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Daniel Pedersen


Dato : 15-02-05 20:19

> Nu er det jo også en kende ældre biler vi snakker om, biler der typisk
> er ude over sidste holdbarhedsdato på den oprindelige køler
>

Udover sidste holdbarhedsdato, pfft. Den er moden :)

Citat fra en dansk film, som jeg ikke kan huske titlen på:
"Den skal bare svejses".

mvh
Daniel Pedersen



Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 20:43


"Daniel Pedersen" <machoman@_SPAM_NO_THX_get2net.dk> skrev

> Citat fra en dansk film, som jeg ikke kan huske titlen på:
> "Den skal bare svejses".

Nice.

Tja min er lige blevet 21år, her for et par uger siden.
Det vil i de britiske lande udlægges som om at den er blevet voksen.

Og ja, ved kørsel i dette vejr, har jeg da tøffet rundt i en 19 år nyere
forhjulstrukket sag, men med hensyn til køreegenskaber i dette vejr vil jeg
til en hver tid foretrække Rekorden. Men det kan selvfølgeligt have noget at
gøre med min dækmontering. (stormønstrede pigsutter

--
Mvh. Uffe Ravn
Nybagt CO2 svejseværksejer.
Opel Rekord Stationcar 1984




Andreas M. Hansen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 15-02-05 21:31

> næehh , du misforstår nok ikke noget, men overser nok at ting aflejrer
> sig, når betingelserne er der, og det er de i en køler
> --

Men når det er det samme vand som cirkulerer forbi hele tiden, skulle man jo
tro at al den kalk som er i de 3 - 4 liter vand hurtigt skulle aflejres, og
så skulle festen jo være slut - altså det skulle hurtigt være slut med mere
kalk ? - der er vel grænser for hvor meget kalk der kan være opblandet i det
vand, og når det så er udfældet´, så kan der jo ikke komme mere kalk før end
der hældes friskt vandværksvand i køleren ?
At min kaffemaskine kalker til kan jeg forstå, fordi den ekspederer jo
indtil flere liter kalkholdigt vand igennem varmelegemet hver dag.

mvh

Andreas M. Hansen


Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 21:35



> At min kaffemaskine kalker til kan jeg forstå, fordi den ekspederer jo
> indtil flere liter kalkholdigt vand igennem varmelegemet hver dag.

Det var dog et voldsomt kaffe-slubreri du har på samvittigheden

--
Tom



jan@fedtegreven.dk (15-02-2005)
Kommentar
Fra : jan@fedtegreven.dk


Dato : 15-02-05 22:39

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>Det var dog et voldsomt kaffe-slubreri du har på samvittigheden

Her i hytten snakker vi hektoliter ;)


--
jan@Fedtegreven.dk
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Andreas M. Hansen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Andreas M. Hansen


Dato : 15-02-05 23:27

> Det var dog et voldsomt kaffe-slubreri du har på samvittigheden
>

Århh - 19 år med edb på Danfoss giver jo visse tilbøjeligheder....

mvh

Andreas M. Hansen


Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 17:28


"Daniel Pedersen" <machoman@_SPAM_NO_THX_get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:7M6Qd.145$ow1.32@news.get2net.dk...
> Godaften i gruppen
>
> Mit varmeapperat har et lille problem, når motoren er driftsvarm kommer
> der middelvarm luft ud fra varmeapperatet.
> Da jeg har fået af vide at det højst sandsyneligt skyldes kalk i
> varmeapperatet tænkte jeg på at prøve en gang kølerrens.
> Vil det fjerne kalken eller er det spild af penge?

Jeg tror nu nok jeg ville starte med at skifte termostaten FØR jeg gik i
gang med andre ting. Det er ganske almindeligt at biler med > 200.000 på
tælleren eller >5-10 år, begynder at få en termostat der ikke kan lukke tæt.
Så opstår problemet med at man ikke får varm luft ind i kabinen.

--
Tom



Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 20:36


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> Jeg tror nu nok jeg ville starte med at skifte termostaten FØR jeg gik i
> gang med andre ting. Det er ganske almindeligt at biler med > 200.000 på
> tælleren eller >5-10 år, begynder at få en termostat der ikke kan lukke
tæt.
> Så opstår problemet med at man ikke får varm luft ind i kabinen.

Bemærk venligst at både Daniel og jeg refererer til varmeapparatets
egenskaber MED driftsvarm motor.

I øvrigt er problemet med de motore ikke selve termosstaten, men pakningen
ved termostaten.

Selvfølgelig får man ikke megen varme i bilen, når kølervandet fosser lige
igennem termostaten, men i den situation kan man jo kigge på
temperaturmåleren og se at der er noget galt.

Mvh. Uffe Ravn



Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 21:33


"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse
news:42124edd$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev
>
>> Jeg tror nu nok jeg ville starte med at skifte termostaten FØR jeg gik i
>> gang med andre ting. Det er ganske almindeligt at biler med > 200.000 på
>> tælleren eller >5-10 år, begynder at få en termostat der ikke kan lukke
> tæt.
>> Så opstår problemet med at man ikke får varm luft ind i kabinen.
>
> Bemærk venligst at både Daniel og jeg refererer til varmeapparatets
> egenskaber MED driftsvarm motor.
>
> I øvrigt er problemet med de motore ikke selve termosstaten, men pakningen
> ved termostaten.
>
> Selvfølgelig får man ikke megen varme i bilen, når kølervandet fosser lige
> igennem termostaten, men i den situation kan man jo kigge på
> temperaturmåleren og se at der er noget galt.

Ja hvis man husker hvad "normal" temperatur er. Jeg havde en Sierra med
pivåben termostat. Den havde stadig temp.nålen i det normale, den var bare i
det laveste 25% af det normale mod ca 60% af normal-området. Det gjorde en
KÆMPE forskel at skifte termostaten selv om viseren ikke flyttede sig så
meget.
Måske fordi temperaturmåleren sidder meget tæt på cylindrene og får mere
varme end det meste af kølevandet.

--
Tom



Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 21:56


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev

> > Selvfølgelig får man ikke megen varme i bilen, når kølervandet fosser
lige
> > igennem termostaten, men i den situation kan man jo kigge på
> > temperaturmåleren og se at der er noget galt.
>
> Ja hvis man husker hvad "normal" temperatur er.

Joh selvfølgelig, nu har jeg jo trillet i Rekorder de sidste 15-18 år. så
jeg kender efterhånden temperaturområdet, og ja hvis pilen peger nedaf er
der noget galt.
En let opadstræbend tendens er at foretrække.

> Jeg havde en Sierra med
> pivåben termostat. Den havde stadig temp.nålen i det normale, den var bare
i
> det laveste 25% af det normale mod ca 60% af normal-området. Det gjorde en
> KÆMPE forskel at skifte termostaten selv om viseren ikke flyttede sig så
> meget.
> Måske fordi temperaturmåleren sidder meget tæt på cylindrene og får mere
> varme end det meste af kølevandet.

På Rekord/Senator sidder føler i selve termostathuset og gennemstrømmes af
kølevand.
Hvis temperaturviseren pludselig falder, er der grund til at være på vagt,
for så mangler den kølevand!!

Mvh. Uffe Ravn



Uffe Bærentsen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 15-02-05 22:55


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42125c62$0$168$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

>>> Så opstår problemet med at man ikke får varm luft ind i kabinen.

Det kommer der godt nok her.


>> Bemærk venligst at både Daniel og jeg refererer til varmeapparatets
>> egenskaber MED driftsvarm motor.
>>
>> I øvrigt er problemet med de motore ikke selve termosstaten, men
>> pakningen
>> ved termostaten.
>>
>> Selvfølgelig får man ikke megen varme i bilen, når kølervandet fosser
>> lige
>> igennem termostaten, men i den situation kan man jo kigge på
>> temperaturmåleren og se at der er noget galt.


> Ja hvis man husker hvad "normal" temperatur er. Jeg havde en Sierra med
> pivåben termostat. Den havde stadig temp.nålen i det normale, den var bare
> i det laveste 25% af det normale mod ca 60% af normal-området. Det gjorde
> en KÆMPE forskel at skifte termostaten selv om viseren ikke flyttede sig
> så meget.

Det kunne være jeg skulle tænke i de baner.
Synes viseren synger den der sang: 'Jeg er så ked a', den hænger.....'







--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC


> Måske fordi temperaturmåleren sidder meget tæt på cylindrene og får mere
> varme end det meste af kølevandet.




Uffe Ravn (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 15-02-05 23:07


"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev

> >>> Så opstår problemet med at man ikke får varm luft ind i kabinen.
>
> Det kommer der godt nok her.

Ja nogen snakker om varm luft.

> mvh Uffe
> Sierra 2,0i DOHC

Måske er Sierraen og Rekorden beslægtet?

Er Sierraen i virkeligheden en forbyttet Opel?

Eller er begge bare eksempler på en velkonstrueret bil, fra samme historiske
epoke?

Mvh. Uffe Ravn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408634
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste