Statistik med uheld uden vinterdæk ???
Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-05 12:56

Bliver der egentlig lavet statistik fra f.eks. Falck's side, når de nu er
ude at hive folk i gang og op af grøfter, over hvordan folks dæk ser ud, og
om det er vinterdæk eller ej ?
De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-02-05 13:02

> [...]
> og om det er vinterdæk eller ej ?
> De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?

På en af Bilinspektionens "opsamlingspladser" for haverede køretøjer har jeg
fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur i
grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men stadig
tankevækkende.

Peter

Fra : BJ

Dato : 14-02-05 13:17

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur
> i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men

Det undrer mig egentlig ikke.

Jeg ville skyde på at mellem 60 og 75% af alle de biler, der ikke kan
forcere Horsensbakken her i byen, netop ikke køre på egnede dæk til
vinterbrug.

De skaber rent kaos, når de skøjter rundt eller blokerer for al trafik.

Heldigvis er det kun i en ret begrænset periode.

--
Bjørn J.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 01-03-05 20:47

On Mon, 14 Feb 2005 13:17:02 +0100, "BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg ville skyde på at mellem 60 og 75% af alle de biler, der ikke kan
>forcere Horsensbakken her i byen, netop ikke køre på egnede dæk til

Den er nu ikke så slemt. Lå og tullede rundt på nogle af grusvejene nede
omkring jernbanen her en af weekenderne. Der kan man tale om at skøjte
rundt Så bliver man trær af at firmaet ikke har en 4*4 eller en vogn med
nogle gode grove dæk der bare tager ved så at man ikke sidder fast.

Skulle man hilse og sige at deres syn på vinterdæk er M+S=Helårsdæk :S
*Ryster på hovedet*
Flemming Jacobsen

Fra : Deaster

Dato : 14-02-05 14:59

Peter Sindrup wrote:

> [...]
> har jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil,
> efter en tur i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig

Mon ikke det også passer meget godt med det antal der kører med sommerdæk om
vinteren ?

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 20:50

> [...]
> jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur
> i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men

Det kunne så være sjovt at se, hvor mange af de ulykker, som vi ser på
normal våd vintervej, skyld, at vinterdæk har markant længere bremselængde
end sommerdæk...

/Jan W Nielsen - der er gad for sin Michelin Alpin A2-vinterdæk..

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-05 21:14

Jan W. Nielsen wrote:
> Det kunne så være sjovt at se, hvor mange af de ulykker, som vi ser på
> normal våd vintervej, skyld, at vinterdæk har markant længere
> bremselængde end sommerdæk...

Hvor har du det fra?

Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant bedre
end deres sommerdæk...
Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 14-02-05 21:26

On Mon, 14 Feb 2005 21:13:30 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

> [...]
>end deres sommerdæk...
>Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...

Morten, jeg tror du misforstår hvad Jan skriver.

Han er journalist, og udtrykker sig ikke så godt skriftligt.

Når man så påpeger det, påstår han ofte, at der også står noget mellem
linierne.

Intet af det kan man regne med.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-02-05 21:48

> [...]
>
> Han er journalist, og udtrykker sig ikke så godt skriftligt.
>
> Når man så påpeger det, påstår han ofte, at der også står noget mellem

Jan "forsøger" vist ikke at sige noget, han siger det. Jeg har også set de
tests hvor et vinterdæk på kold våd vej har en noget kortere bremselængde
end vinterdæk, jeg kan ikke huske hvor lige nu men Jan kan måske.

Grunden til at jeg (og Jan måske) så alligevel kører på vinterdæk er at det
man kan vinde i sikkerhedsmargin med vinterdæk i deres rette element, er
mere velkommen end den sikkerhedsrisiko der er i den kolde tid uden rigtigt
vinterunderlag.

Med venlig hilsen Kim

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-02-05 21:57

"Kim Kristensen" <kim01@kristen_nospam_sen.tdcadsl.dk> skrev :

>Jan "forsøger" vist ikke at sige noget, han siger det. Jeg har også set de
>tests hvor et vinterdæk på kold våd vej har en noget kortere bremselængde
>end vinterdæk, jeg kan ikke huske hvor lige nu men Jan kan måske.

Øehhhhh ?`

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 23:08

> [...]
> man kan vinde i sikkerhedsmargin med vinterdæk i deres rette element, er
> mere velkommen end den sikkerhedsrisiko der er i den kolde tid uden

Delvist - jeg kører på vinterdæk, fordi jeg ikke vil risikere ikke at kunne
køre, når det sner. Af samme årsag ligger snekæderne bag i min bil hele
vinteren.

Jeg arbejder 300 km fra min bolig - og jeg gider ikke holde weekend andre
steder end hjemme.

Det er for vildt, hvad man kan trække igennem med kæder. Så længe bilen ikke
hænger på maven, og så længe hjulene trykker på jorden, så kører bilen. Man
kan med lethed forcere kilometrvis af 30-40 cm sne.

/Jan W Nielsen

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-05 20:34

> [...]
Man
> kan med lethed forcere kilometrvis af 30-40 cm sne.

Når ikke lige man rykker det fra hinanden

Stefan
Der skal have nye kæder!

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-02-05 20:34

> Stefan
> Der skal have nye kæder!

Og som ikke kan komme op ad sin indkørsel længere!

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 21:19

> Og som ikke kan komme op ad sin indkørsel længere!

Øv..

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 21:19

> Når ikke lige man rykker det fra hinanden

Uha. ja, det skal man passe på med..

> Der skal have nye kæder!

Gik dine kæder i stykker..? Skete der skader på bilen..?

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-02-05 21:57

meddelelse news:42110650$0$29280$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvor har du det fra?
>
> Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant
bedre
> end deres sommerdæk...
> Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
> Nu også Xenonkit til eftermontering...

Jeg kan da godt forestille mig (det er kun en forestilling for jeg ved det
ikke), at den bløde gummi og de mange lameller på et eller andet tidspunkt "
ud af kurven" gør at kontaktfladen bliver formindsket fordi de lettere
vrider/kanter sig så meget at den reelle kontaktflade bliver for lille
sammenlignet med et sommerdæk.

Jeg kan ved almindelig acceleration høre at min vinterdæk støjer mere end
ved neutral gas, sikkert fordi lamellerne åbner og lukker sig. De må da give
sig en del ved en hård nedbremsning, med sommerdæk er der ikke den forskel
at høre på dækstøjen.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 23:06

> Hvor har du det fra?

Det har jeg fra samtaler med de ledende eksperter i Danmark og Europa..

> Sidst Contineltal holdt testdag i Roskilde var deres vinterdæk markant
> bedre end deres sommerdæk...
> Og det burde de også være pga. blødere gummiblanding...

Her er, hvad jeg skrev for 14 mdr siden her i gruppen..

På tør og våd vej bremser slidte vinterdæk bedre end nye vinterdæk.
Hemmeligheden er, at nogle af de elementer, der gør vinterdækket godt på
sne/is gør det dårligt på de belægninger, hvor der IKKE er sne/is. De høje
lameller, der er på et nyt vinterdæk gør dækket "vakkelvornt", og gør, at
det har mindre traktion. Til gengæld bremser det jo så langt bedre, når der
er sne/is. I øvrigt kan der tilføjes, at vinterdækket udover de dårligere
traktions-egensaber på asfalt (tør som våd), også forvirrer ABS-systemet på
en bil.

"AMS´en er ikke på forhånd justeret til at tage højde for det skrid, der er
i selve lamellerne, og det medfører, at bilen på asfalt bremser endnu
dårligere med vinterdæk. Hvis systemet skulle optimeres, kunne man for
eksempel have et særligt vinterdæks-program på ABS-systemet", siger
Færdselsstyrelsens ekspert i dæk og bilteknik, ingeniør Victor Hollnagel

Efter min egen mening gælder reglen stadig: "Lad ikke dit vinterdæk blive
alt for slidt."

Hvis det bliver det, kunne man jo næsten lige så godt lade være med at købe
det. I så fald har det jo hverken gåde asfalt-egenskaber eller gode
sne/is-egenskaber.

Overordnet kan man i øvrigt sige, at når vinterdæk og almindelige dæk slides
ned, kommer de i egenskaber til at ligne hinanden. (Ikke det samme som at de
har NØJAGTIGT de samme egenskaber).

Gode sne/is-egenskaber trækker i den anden retning af gode
asfalt-egenskaber. Sådan kan man sige det.

/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-02-05 23:29

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> [...]

> traktions-egensaber på asfalt (tør som våd), også forvirrer ABS-systemet

Nå ja, så var mine antagelser jo ikke helt åndsvage.

Med venlig hilsen Kim

Fra : phk

Dato : 15-02-05 09:18

> [...]

> jeg fået oplyst at 80-85% af de biler der blev bragt dertil, efter en tur
> i grøften, var med sommerdæk. Ikke nogen videnskablig undersøgelse, men

Måske ikke så tankevækkende hvis du tager en tur ud og laver den samme
undersøgelse på biler der _ikke_ er bragt til bilinspektionen ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 13:15

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote:

>De fleste der sidder fast må da være folk med sommerdæk?

Det tror jeg ikke bare man kan antage.
Jeg er kun kørt fast 1 gang, det var med vinterdæk og 4wd (ikke en
rigtig 4x4). Jeg bad selv om det, kunne bare lade være med at køre
derud ...

Hvis man kører efter forholdene og dermed bruger det ekstra grip som
vinterdæk giver i sneen, så er man vel ligeså tæt på at køre fast som
dem der kører mere forsigtigt.
Jeg tror der er 2 slags bilister der kører fast:
1.
Dem der ikke har noget som helst begreb om hvormeget deres bil kan
køre igennem og dermed heller ingen erfaring i at køre i sne,
2.
og dem der lige skal vise de andre eller dem selv, at de har styr på
det her både hvad angår køreteknik og udstyr.

Blandt gruppe 1 er der måske et lille flertal, der ikke har vinterdæk,
mens der nok er en overvægt af vinterdæk i gruppe 2.

--
Leonard

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 13:22

> Jeg tror der er 2 slags bilister der kører fast:
> 1.
> Dem der ikke har noget som helst begreb om hvormeget deres bil kan
> køre igennem og dermed heller ingen erfaring i at køre i sne,

Jeps dem der tror det er bedst at køre med 10kmt, istedet for at få noget
kinetisk energi i bilen.. :o/
Og dem der ikke fatter at nogle gange så skal der bare en masse power til
for at komme fri, og at stille og roligt frem og tilbage langt fra altid kan
bruges til noget..

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-05 13:21

Leonard wrote:
> [...]
> og dem der lige skal vise de andre eller dem selv, at de har styr på
> det her både hvad angår køreteknik og udstyr.

95 % af dem jeg har hjulpet de sidste par dage, er folk/biler, som ikke
kunne passere en bakke, hvor alle andre ikke havde problemer. Jeg mener
derfor, at det klart må skyldes dårlige dæk...

Fra : Thomas Johansen

Dato : 14-02-05 13:26

> 95 % af dem jeg har hjulpet de sidste par dage, er folk/biler, som ikke
> kunne passere en bakke, hvor alle andre ikke havde problemer. Jeg mener
> derfor, at det klart må skyldes dårlige dæk...

Tja... Hvad er forkerte dæk..??
Jeg har f.eks. sommerdæk på min vogn. En kammerat, som køre med vinter dæk,
skulle lige køre i den. Han sagde hurtigt at den stod da godt fast i sneen
og spurgte hvilke vinterdæk jeg brugte ???... Jeg måtte jo svare at jeg
brugte sommedæk...
Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-02-05 13:44

> Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.

Så prøv du at tage på et glatførekursus, hvor der deltager biler med begge
dæktyper - så er du ikke længere et øjeblik i tvivl.

P-)

Fra : BJ

Dato : 14-02-05 13:50

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så prøv du at tage på et glatførekursus, hvor der deltager biler med begge
> dæktyper - så er du ikke længere et øjeblik i tvivl.

For at få glæde af et sådan, skal man jo køre mellem 30.000 og uendeligt på
de danske landeveje årligt og gerne have gjort det i mindst 10 år og
opefter..)

Alle andre har tilsyneladende ingen brug for specialdæk til at forcere i
specielle situationer.

--
Bjørn J.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 14-02-05 15:07

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse

> Så prøv du at tage på et glatførekursus, hvor der deltager biler med begge
> dæktyper - så er du ikke længere et øjeblik i tvivl.

Jeg tror at jeg ved hvad du mener. At vinterdæk er langt bedre end sommerdæk
til glatførekursus!

Men....

Jeg har én gang deltaget i et glatførekursus på Ring Djursland. Det var i
slutningen af november 1996 (burde nok snart gøre det igen).

Jeg mødte op i min Golf som dengang var 5 mdr. gammel og med de
originaltmonterede Continental sommerdæk 185/60x14.

På samme kursus var en del deltagere som kørte på vinterdæk. Jeg husker
specielt en fyr i en metallicrød Citroën Xantia stationcar som ud over at
køre som en brækket arm da han overhalede mig på vej ud til kurset også
gerne ville køre stærkt på banen. Desværre for ham så var de (efter hans
udsagn) dyre og kun få tusinde km gamle vinterdæk han havde fået monteret
Xantia'en med ikke nok til at han kunne holde ordentlig fast i banen.

Den bil der kom suverænt hurigst gennem undvigemanøvrene og
nedbremsningsprøverne var mig Golf... på sommerdæk. Faktisk så blev der råbt
gennem walkien at jeg ikke måtte køre hurtigere for HVIS bilen begyndte at
skride ville jeg ryge af banen og rulle rundt.

Efter kurset var der tid til en lille forfriskning og det store samtaleemne
var hvordan f...... det kunne være at Golf'en på sommerdæk kunne køre så
meget hurtigere end de andre på vinterdæk.

Dengang var min umiddelbare konklusion at det sikkert var fordi banen blev
overskyllet med vand og at der var 2-3 graders varme, men de efterfølgende
vintere hvor jeg kørte på dækkene havde jeg aldrig problemer med vejgrebet.

Da dækkene var ved at være kørt ned i nærheden af 4mm slidbanemønster blev
de skiftet til et par Continental vinterdæk. Ganske udemærkede dæk i øvrigt,
men ikke mærkbart bedre end de andre i vinterføre. Til gengæld er
vinterdækkene langt fra så gode på våd og tør vej som de gamle Conti'er.

Dette er ikke skrevet fordi jeg betvivler vinterdæks berettigelse, men fordi
jeg mener at pro/kontra vinterdæk langt fra er en sort/hvid situation og
fordi din kommentar om glatførekursus og vinterdæk er en smule enøjet.

Mvh
Claus

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-05 15:43

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har én gang deltaget i et glatførekursus på Ring Djursland. Det var i
> slutningen af november 1996 (burde nok snart gøre det igen).

<snip>

Nu har deres epoxy med vand på jo heller ikke meget at gøre med sne, har
det?
Jeg synes det er glattere end glat, og er ganske umuligt at manøvrere på,
modsat sne og almindelig glatte veje.
Og 1996 siger du, jeg ved ikke om det bare er mig, men er der ikke sket
meget med sommerdækkene i nyere tid? I gamle dage synes jeg ikke det var
sååå normalt og nødvendigt med vinterdæk, men de Conti'er jeg kørte på med
dybe riller på langs var altså komplet umulige lige så snart der var 3-5 cm
sne

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-02-05 17:43

> [...]

> originaltmonterede Continental sommerdæk 185/60x14.
>
> På samme kursus var en del deltagere som kørte på vinterdæk.

Ahaa, nye sommerdæk vs. sikkert bedagede vinterdæk, tester på våd epoxy= IS.
Det bløde gummi i vinterdæk taber smidigheden ,og bliver ret hårdt, hurtigt-
dvs. de er ikke meget bevendt uden pigge, så testet mod ny sommerdæk "kommer
de til kort". Man siger vinterdæk holder kun i 4 år, ca det dobbelte for
sommer.... .

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-02-05 18:13

"Jørgen" == Jørgen M Rasmussen <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> writes:

> [...]
> testet mod ny sommerdæk "kommer de til kort". Man siger vinterdæk
> holder kun i 4 år, ca det dobbelte for sommer.... .

Så skal man da vist ikke køre ret mange kilometer om året. Personligt
ville jeg være utilpas ved at køre mere en ca. 60.000 km på et dæk, og
det bliver ikke til mere end 3 år for folk med et gennemsnitligt
kørselsmønster.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk/>
<http://wiki.wegge.dk/En_side_med_tilfaeldige_ord>

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 18:40

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:

> [...]
>ville jeg være utilpas ved at køre mere en ca. 60.000 km på et dæk, og
>det bliver ikke til mere end 3 år for folk med et gennemsnitligt

Jo, jo, men skifter du mellem sommer- og vinterdæk, så tager det lidt
flere år før det ene sæt har kørt så langt.

--
Leonard

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 14-02-05 18:46

"Leonard" == Leonard <usenet@leonard.dk> writes:

> Jo, jo, men skifter du mellem sommer- og vinterdæk, så tager det lidt
> flere år før det ene sæt har kørt så langt.

Gør det? Jeg kører omkring 40.000km om året, og jeg har ikke indtryk
af at det er specielt meget. Små 50 km på arbejde og ligesåmeget den
anden vej + det løse.

Fra : Leonard

Dato : 14-02-05 19:55

Anders Wegge Jakobsen <wegge@wegge.dk> wrote:

> Gør det? Jeg kører omkring 40.000km om året, og jeg har ikke indtryk
>af at det er specielt meget.

Jeg tror ikke 40.000 km om året er gennemsnittet, jeg tror det ligger
noget lavere, selvom jeg selv kører mellem 50 og 60.000 pr. år

--
Leonard

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 08:03

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Ahaa, nye sommerdæk vs. sikkert bedagede vinterdæk, tester på våd epoxy= IS.

Næh for is er frossent :)
Så epoxy mjed vand på i varmen siger ikke så meget som nogen gerne vil.
Sommerdæk i 5 graders frost er ikke så smidige som vinterdækkene.
Desuden er vinterdæk typisk lameldæk dvs de har flere tænder at bide med.

> [...]
> de til kort". Man siger vinterdæk holder kun i 4 år, ca det dobbelte for

Dine sommerdæk er skrald om 8 år, det vil jeg godt vædde en 5'er på.
Desuden, hvis du ikke er nået ned til 4 måske 3mm slidbane inden de 8 år så er har du ikke
rutine nok alligevel til at køre vinterkørsel :))

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 08:40

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
| Sommerdæk i 5 graders frost er ikke så smidige som vinterdækkene.
| Desuden er vinterdæk typisk lameldæk dvs de har flere tænder at bide med.

Dette gælder nye vinterdæk, er de bare lidt gamle, er de reduceret til
sommerdæk m. et andet mønster pga. gummiets "ældning". Du bliver heller ikke
just smidigere m. alderen ;).

| Dine sommerdæk er skrald om 8 år, det vil jeg godt vædde en 5'er på.

Og dine vinterd. er det på 4, så jeg giver dig ret. Uanset hvor langt
dækkene er slidt ned, skal de over skulderen, når de når den angivne alder.

| Desuden, hvis du ikke er nået ned til 4 måske 3mm slidbane inden de 8 år
så er har du ikke
| rutine nok alligevel til at køre vinterkørsel :))

Det kunne vel tænkes at man fordelte sliddet over flere sæt dæk?, læs: Den
der med at man "spare på dækkene" ved at have både sommer og vinterdæk, når
man ellers ikke har kørsel nok, kan være lige meget. For de dør af
"alderdom" inden de bliver slidt op. "Den der gemmer til natten, gemmer til
katten" ;).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 09:31

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Og dine vinterd. er det på 4, så jeg giver dig ret. Uanset hvor langt
> dækkene er slidt ned, skal de over skulderen, når de når den angivne alder.

Det er klart at kører man kun til bageren med bilen, dvs <15000km om året er det spild af
tid og penge med vinterdæk. Men så bor man nok også i nærheden af et andet transportmiddel
:) Problemet er at folk køber de billigste slave-dæk istedet for de gode dyre.
Fex 18" hjul på deres konebil-størrelse med det billigste skodgummi de kan finde.

> så er har du ikke
> |
> Det kunne vel tænkes at man fordelte sliddet over flere sæt dæk?, læs: Den

Nej du har jo ikke vinterdæk :)

> [...]
> man ellers ikke har kørsel nok, kan være lige meget. For de dør af
> "alderdom" inden de bliver slidt op. "Den der gemmer til natten, gemmer til

Jeg har ikke haft problemer med at slide mine dæk ned til 3-4mm og jeg skifter dem også i
hele sæt. Det er alligevel småpenge sammelignet med andre udgifter til bilen.

Men hvis man alligevel kører i en gammel Sierra eller Golf2 der måske er 10000kr værd på
en god dag, kan det da godt være man vælger den fattige løsning og betaler over
forsikringen når man ender i rumpetten på en med ordentlige dæk på bilen.

Skifter man bil hvert 3. år har man altid nye dæk på eller tage jeg fejl?

Tør man spørge til din egen bestykning, mærke årgang og dimension?

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 10:05

> [...]
er det spild af
| tid og penge med vinterdæk. Men så bor man nok også i nærheden af et andet

Nix, man bliver hjemme el. graver cyklen fri, det kan man self. godt kalde
"bo i nærheden af" ;).

| Nej du har jo ikke vinterdæk :)

Right, næste gang bliver det helårs fra Daekonline, der er prisen til at
overkomme. "I handlen" er den jo sommer + vinterdæk, de er fa... "smarte"
..... NOT :(. Desuden har de et større udvalg, ellers er det kun Goodyear man
bliver tilbudt.

| Skifter man bil hvert 3. år har man altid nye dæk på eller tage jeg fejl?

Jeg skifter heller ikke så tit ;). Men der plejer ikke at være nye dæk på en
brugt bil, eller en ny bliver leveret med skod dæk.

| Tør man spørge til din egen bestykning, mærke årgang og dimension?

Nokian NRH, 2000, 195/65R15.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-02-05 10:29

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Nokian NRH, 2000, 195/65R15.

Sommerdæk...

Og 5 år gamle..

Var du en af dem jeg hjalp op af Funderbakke ved Silkeborg?

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 11:10

meddelelse

| Sommerdæk...
|
| Og 5 år gamle..
|
| Var du en af dem jeg hjalp op af Funderbakke ved Silkeborg?

Nu har jeg ikke været i udlandet i lang tid, men hvis det er så slemt, var
jeg sikkert blevet hjemme el. var kørt en omvej- kunsten er at kende sin
begrænsning, så jeg tvivler ;). Hos os er det slet ikke så slemt,
storbæltsregionen har sit eget mikro-klima, det er først længere inde over
land det "tykker til". Men hvis du ellers har læst hvad jeg har skrevet mht.
"holdbarhed" sommer vs. vinterdæk, må du give mig ret i at m. den alder
ville vinterdæk heller ikke være meget værd, til gengæld er mine sommerdæk
ca. lige så dårlige som da de blev købt. De bliver dog udsk. til helårs i
løbet af den kommende sæson.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-02-05 12:09

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har jeg ikke været i udlandet i lang tid, men hvis det er så slemt,
> var
> jeg sikkert blevet hjemme el. var kørt en omvej- kunsten er at kende sin
> begrænsning, så jeg tvivler ;)

Godt så...

> [...]
> ville vinterdæk heller ikke være meget værd, til gengæld er mine sommerdæk
> ca. lige så dårlige som da de blev købt.

Gør det, det bedre?

> De bliver dog udsk. til helårs i
> løbet af den kommende sæson.

Tja. Det er vel bedre at gå på komprimi hele året... :-?

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 12:55

meddelelse

| Gør det, det bedre?

Næ, det er men man "stikker blår i øjnene" på sig selv, hvis man tror, at
fordi man har vinterdæk på, klare man sig meget bedre.

| Tja. Det er vel bedre at gå på komprimi hele året... :-?

Tja er et par gl. vinterdæk og sommerdæk meget bedre?, de er også et
kompromis i mel. dæk,økonomi, og behov. En af mine kolleger har købt nogle
Vredestein, han er umærket tilfreds med deres egenskaber, og hans krav er
ca. = mine, bortset fra at han nok køre flere km. end mig.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 13:11

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
>
> Næ, det er men man "stikker blår i øjnene" på sig selv, hvis man tror, at
> fordi man har vinterdæk på, klare man sig meget bedre.

Vi har jo alle forskellige forudsætninger.
FDM's forkætrede 'ekspertundersøgelse' ang. vinterdæk er forfærdelig.

> [...]
> Vredestein, han er umærket tilfreds med deres egenskaber, og hans krav er
> ca. = mine, bortset fra at han nok køre flere km. end mig.

Min gamle Ascona havde originale dæk på i 13-tommer da jeg købte den i 98, ja Dunlop dæk
fra 1986. De var selvf pænt tørre og da jeg gerne ville have pæne fælge til sommerbrug gav
jeg den vinterfodtøj på, jeg tror de stod mig i 1800kr.
Med den relativt lille investering øgede jeg min og andres sikkerhed betragteligt.
Min pointe er selvf. at ikke alle folk der insisterer på at vinterdæk er noget overflødigt
bras (med FDM's 'undersøgelse' i hånden) kører på spritnye sommerdæk af anerkendt mærke og
med mindst 3mm mønster.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 13:44

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

| Vi har jo alle forskellige forudsætninger.
| FDM's forkætrede 'ekspertundersøgelse' ang. vinterdæk er forfærdelig.

Bingo, hvorfor er den så forkætret, fordi du ikke har samme mening? ;). Jeg
ville gerne have linket til en anden, som var på Alfaklubs hs., men de har
ændret siden :(. Den var meget seriøs, og forfatteren er iflg. Jan W. den i
DK. som ved mest om subj. .

| jeg den vinterfodtøj på, jeg tror de stod mig i 1800kr.
| Med den relativt lille investering øgede jeg min og andres sikkerhed
betragteligt.

Incl fælge til sommerdæk, og vinterdæk?. Jeg køre på 15" alu'er hele året,
så jeg har ikke brug for noget til at se "pænt" ud. NEJ der er ikke ødelagt,
kvalitetsfælge kan holde.

> [...]
noget overflødigt
| bras (med FDM's 'undersøgelse' i hånden) kører på spritnye sommerdæk af

Og min er at ikke alle på vinterdæk smider dem ud, når de ikke er slidte,
selv om de er for gl..
BTW Den omtalte artikel gav langt hen af vejen FDM ret, men hvis nogen kan
tilvejebringe ting som relatere til DK. forhold, vil det være fint. "Test"
som er bragt af fx. Ekstrabladet el. svenske aviser giver jeg ikke meget for
;).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 15:23

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Bingo, hvorfor er den så forkætret, fordi du ikke har samme mening? ;). Jeg

Nej, fordi den bliver fejlciteret ad nauseum og rapportens vigtige pointer negligeres på
det groveste.

Ekstrabladskonklusionen er: Det kan ikke betale sig at købe vinterdæk i DK (masser af vand
på fedterøvenes mølle).

Lidt i samme dur som: Du kan bare ta' en bus, dem er der jo mange af (ja - på rådhuspladsen).

Eller: De fleste bor jo inden for voldene (heh!).

> ville gerne have linket til en anden, som var på Alfaklubs hs., men de har
> ændret siden :(. Den var meget seriøs, og forfatteren er iflg. Jan W. den i
> DK. som ved mest om subj. .

Prøv http://www.archive.org
og så indtast linket i Wayback machine.
Eller søg på google og tryk på 'cached'

> betragteligt.
>
> Incl fælge til sommerdæk, og vinterdæk?. Jeg køre på 15" alu'er hele året,

På de originale 13" rustsamlere.
Jeg havde et sæt originale 14" Ronal (800 hos en hugger) med GoodYear Eagle NCT3 (1900 for
4 hos AGL) på til sommer.
Vinterdækkene skiftede jeg een gang og sommerdækkene holdt bilen ud (7 år) til jeg solgte
den. Der var stadig mere end 3mm på. Den nåede at køre over 100000 i den tid.

> [...]
> anerkendt mærke og
> |
> Og min er at ikke alle på vinterdæk smider dem ud, når de ikke er slidte,

Det kan jeg jo ikke gøre for, de misforstået nærrige ville køre lige så godt/dårligt på
nedslidte sommerdæk som tørre vinter ditto.

Så er vi to.
De bruger jo også pigge i sverige.

Mvh
Roberto

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-02-05 13:26

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Næ, det er men man "stikker blår i øjnene" på sig selv, hvis man
> tror, at fordi man har vinterdæk på, klare man sig meget bedre.

Jeg kan tydeligt mærke at mine vinterdæk står bedre fast en andres...
Jeg kravler uden problemer gennem 15 cm sne. Og nej, det er ikke på min 4x4,
som tager 51 cm sne..

> [...]
> nogle Vredestein, han er umærket tilfreds med deres egenskaber, og
> hans krav er ca. = mine, bortset fra at han nok køre flere km. end

Alle dæk er gode nok, og man kan få dårlige dæk med tilfredsstillende
egenskaber - indtil den dag, hvor et godt dæk kunne have sparet en bule
eller det der er værre...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 15-02-05 13:27

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> Tja er et par gl. vinterdæk og sommerdæk meget bedre?,

Niks. Gode sommerdæk og gode vinterdæk er bedst. Jeg kan ikke se, hvorfor
nogle vælger dårlige/gamle dæk for at spare det der for mange er mindre en 1
x selvrisiko...

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 10:46

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> .... NOT :(. Desuden har de et større udvalg, ellers er det kun Goodyear man

Tænker du på Vector?

Du har ret i at udvalget i rigtige helårsdæk er pauvert.

> Jeg skifter heller ikke så tit ;). Men der plejer ikke at være nye dæk på en
> brugt bil, eller en ny bliver leveret med skod dæk.

Jeg skifter dækkene som noget af det første. Folk er utroligt nærrige med gummiet.

> Nokian NRH, 2000, 195/65R15.

De bilen er anskaffet i okt 2003 er vinterdækkene købt okt 2003, Michelin Alpin A2 i
org.dim. 185/65R14T dem gav jeg 2800kr for afbalancerede. Sommerhjulene er så Bridgestone
re720 i 205/50R16V fra maj 2004, de kostede vel ca 1000/stk.
Jeg ville ikke køre med 205R16 om vinteren i en bil der kun vejer 1200kg, omvendt er
185/65R14 noget ballonagtige om sommeren.

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 11:33

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse |
| Tænker du på Vector?
|
| Du har ret i at udvalget i rigtige helårsdæk er pauvert.

Ja, det er rimeligt træls at man aldrig ser andre nævnt i dæktest. Der er jo
et marked for de dæk her i DK., jeg er sikker på at hvis der var bedre
udvalg og priser, ville der ikke være den evindelige dæk-debat, de fleste
ville køre på enelleranden slags MS-dæk, for de findes jo.
Noget andet er, at det m. de test kan næsten være "det samme", jvf. at det
er kommet frem, at fx. Continental har "fusket" med de vinterdæk, som. er
indgået i ADAC,FDM's test- og hvem er gået "sejrende" ud af den test de
sidste mange år, jeg spør' bar' :(((.
| Jeg skifter dækkene som noget af det første. Folk er utroligt nærrige med
gummiet.

Nye biler bliver leveret med de dæk, som billigst kan lave den rigtige
afstand i mel. fælg og vejbane ;).

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 13:03

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> udvalg og priser, ville der ikke være den evindelige dæk-debat, de fleste
> ville køre på enelleranden slags MS-dæk, for de findes jo.

Migselv incl. om et par år når jeg bliver træt af 1000kr/dæk.

> [...]
> er kommet frem, at fx. Continental har "fusket" med de vinterdæk, som. er
> indgået i ADAC,FDM's test- og hvem er gået "sejrende" ud af den test de

Hvordan fusker de? Link?

> gummiet.
> |
> Nye biler bliver leveret med de dæk, som billigst kan lave den rigtige
> afstand i mel. fælg og vejbane ;).

Jeg er for nærrig til at købe ny bil :) endsige forsikre den så vi handler kontant.

Mvh
Roberto

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 15-02-05 13:09

> Hvordan fusker de? Link?

Mon ikke det er denne artikel der hentydes til ?
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-02-05 13:13

Andreas M. Hansen wrote:

> Mon ikke det er denne artikel der hentydes til ?
> http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,580216,00.html

Så var det da godt at jeg skiftede til Michelin sidste gang ;)
Conti var nemlig pludselig ikke så gode i ADAC-testen.

Mvh
Roberto

Fra : anders majland

Dato : 15-02-05 13:28

> Ja, det er rimeligt træls at man aldrig ser andre nævnt i dæktest. Der er
> jo
> et marked for de dæk her i DK.

Da jeg for godt et år siden skulle have nogle helårsdæk til den gamle mazda
626 st.car endte jeg med _3_ muligheder og valgte vector dækket da jeg kunne
få det til omkring det halve af de andre (pga parallelimport fra center dæk
& fælge)

Jeg vil stadig mene at det er et særdeles godt dæk til danske forhold.

Btw når det sne herude så er det squ ligemeget med sommer/vinterdæk det
første døgns tid - Vi kommer alligevel ikke ud før der har været en en
gummiged eller trakttor med senplov forbi ....

/A

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-05 12:00

Fra : Kim Kristensen

Dato : 15-02-05 14:26

> Nye biler bliver leveret med de dæk, som billigst kan lave den rigtige
> afstand i mel. fælg og vejbane ;).

Det kan jeg nu ikke genkende, men det kan selvfølgelig være afhængigt af
bilmærket. Mig bekendt er det kun de koreanske mærker der skvattede i den
fælde (i nyere tid) med at montere sit hjemlands vemodige gummi og dermed
gøre deres egne biler en bjørnetjeneste, japanerne lavede den samme fejl (i
hvert fald med motorcykler) i gamle dage da de ikke kunne lave ordentlige
dæk.

Min bil (fra 1/8-97) var originalt monteret med Bridgestone SF 237
175/70-13, selv om det er et gammelt dæk er det bestemt ikke spor billigt
(og jeg var i
øvrigt ganske tilfredse med dem). Bilproducenter køber jo en fantasillion
dæk får de nok en ret lav pris, så for
dem er det nok ikke den store forskel på et dårligt og et godt dæk i
indkøbspris. De har sikkert også overvejet hvad det koster nå kunder kommer
tilbage med bilen for den er underlig, og det så viser sig at være dækkenes
skyld.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-02-05 19:05

> [...]
> jeg mener at pro/kontra vinterdæk langt fra er en sort/hvid situation og
> fordi din kommentar om glatførekursus og vinterdæk er en smule enøjet.

Enøjet?

Jeg tror ikke du kan finde ret mange der ikke er enige i, at vinterdæk
er sommerdæk overlegne hele vinterhalvåret - såfremt man sammenligner
dæk med samme mønsterdybte (slidt lige meget)

Peter

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 14-02-05 20:54

> fordi
>
> Enøjet?

I høj grad! Hvis du mener at et glatførekursus på kunststofbane overrislet
med vand kan argumentere overbevisende for brug af vinterdæk frem for
sommerdæk om vinteren så er du efter min mening blevet en tand for enøjet i
din bedømmelse.

> Jeg tror ikke du kan finde ret mange der ikke er enige i, at vinterdæk
> er sommerdæk overlegne hele vinterhalvåret - såfremt man sammenligner
> dæk med samme mønsterdybte (slidt lige meget)

Hele vinterhalvåret!

Hvis du ellers har læst op på de seneste par vintersæsoners skriverier om
dæk så ved du at det, understøttet af dækproducenternes egne test,
efterhånden er fastslået at sommerdæk ikke mister sine gode egenskaber ved
lave temperaturer og at sommerdæk derfor er at foretrække fremfor vinterdæk
så længe der ikke ligger sne og is på vejbanen.

Her i Danmark tror jeg nok at DMI vil nikke bekræftende på at vi har
relativt få dage hvor vejbanen er dækket af sne og is i vinterhalvåret. Så
langt de fleste dage i vinterhalvåret vil sommerdæk altså være at foretrække
rent vejgrebsmæssigt.

Så snart der kommer sne på vejbanen er situationen en helt anden og her har
lameldækkene en klar fordel. på is har vist kun pigge fat.

Tilbage til dit postulat; "Jeg tror ikke du kan finde ret mange der ikke er
enige i, at vinterdæk er sommerdæk overlegne hele vinterhalvåret". Jeg er
ganske uenig!

Mvh
Claus

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-05 21:17

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> [...]
> gode egenskaber ved lave temperaturer og at sommerdæk derfor er at
> foretrække fremfor vinterdæk så længe der ikke ligger sne og is på

Hvordan kan du konkludere det?
HVIS sommerdæk virkelig skulle bevarer deres egenskaber om vinteren (pånær
sne og is), så siger det INTET om hvorledes de klarer sig kontra
vinterdæk...

> [...]
> vinterhalvåret. Så langt de fleste dage i vinterhalvåret vil
> sommerdæk altså være at foretrække rent vejgrebsmæssigt.

Langt fra enig!

> Tilbage til dit postulat; "Jeg tror ikke du kan finde ret mange der
> ikke er enige i, at vinterdæk er sommerdæk overlegne hele
> vinterhalvåret". Jeg er ganske uenig!

Jeg er så dig ganske uenig...

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 14-02-05 21:34

meddelelse news:42110735$0$29272$14726298@news.sunsite.dk...

> Hvordan kan du konkludere det?

Det var skam ikke min konklusion. Emnet har været diskuteret til
bevidstløshed blandt dæknørder og i pressen. Konklusionen blev at grunden
til at man bør anvende vinterdæk om vinteren er at man så er bedst muligt
forberedt på de ofte få snedage der kommer i løbet af vinteren.

> HVIS sommerdæk virkelig skulle bevarer deres egenskaber om vinteren (pånær
> sne og is), så siger det INTET om hvorledes de klarer sig kontra
> vinterdæk...

I forbindelse med ovenstående blev det ligeledes konstateret, akkurat som
Jan W skrev længere oppe i tråden, at vinterdæk har markant længere
bremselængde end sommerdæk på våd og tør vej. Så jo det siger en hel masse
om netop det.

Mvh
Claus

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 14-02-05 21:58

> [...]

>til at man bør anvende vinterdæk om vinteren er at man så er bedst muligt
>forberedt på de ofte få snedage der kommer i løbet af vinteren.

og så må leve med dårligere bremseevner i de resterende 99% af tiden
på vejene.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 14-02-05 23:33

<jan@fedtegreven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.dkfritidbil.dk
>
> Only baby engines need artificial aspiration ;)

Du har vel også riller i dine dæk nå du kører på tør asfalt selv om du ville
opnå en kortere bremselængde på mønsterløse dæk, du ville formegentlig også
have det selv om loven ikke blandede sig i det.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 23:44

> [...]
> også
> have det selv om loven ikke blandede sig i det.

Det tror jeg næsten, at Jan har..

Det handler vel om at vælge et kompromis, der i tilstrækkelig grad
tilgodeser de behov, som vi har.

Desværre har vi jo ikke 30 forskellige dæk til de forskellige vejtyper og
vejrlig, som vi har i DK - og så lige et hold gutter til at skifte, før hver
køretur..

Personligt har jeg et udpræget sportsdæk til om sommeren - og et
højkvalitetsvinterdæk til om vinteren.

Hvis jeg ikke havde behov for ikke til enhver tid at kunne køre om vinteren,
tror jeg, at jeg blot valgte et almindelig godt sommerdæk - og så lod det
blive ved det..

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-05 13:55

Thomas Johansen wrote:
> [...]
> måtte jo svare at jeg brugte sommedæk...
> Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.

En persons oplevelse kan jeg ikke bruge til noget.
Var det fx på samme underlag?
Samme (type) bil?
godt mønster på hans dæk?

Som skrevet andet sted så mener jeg at nye gode sommerdæk er
bedre end dårlige slidte vinterdæk (sliks...)...

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 14-02-05 15:09

meddelelse news:42109f91$0$29282$14726298@news.sunsite.dk...

> Som skrevet andet sted så mener jeg at nye gode sommerdæk er
> bedre end dårlige slidte vinterdæk (sliks...)...

Enig! Dæk med mindre end 4mm mønsterdybde burde ikke være tilladte på vejene
i vinterhalvåret.

Mvh
Claus

Fra : Bo Rasmussen

Dato : 14-02-05 15:28

> [...]
> www.CF-OFFROAD.DK - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
> 2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...

Hvis man antager at en statistik ville vise, at færrest implicerede biler
kørte på slicks kunne man da konkludere, at mønsterfri dæk var sikrest
Kører selv med vinterdæk på Carina'en, men har lånt en Avensis monteret med
originale sommerdæk under værkstedsbesøg -
Fin bil med Tractioncontrol og alt det smarte, men den står ganske enkelt
ikke ligeså godt fast på sneen!

Bo

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-05 15:49

Bo Rasmussen wrote:
> Hvis man antager at en statistik ville vise, at færrest implicerede
> biler kørte på slicks kunne man da konkludere, at mønsterfri dæk var
> sikrest

Niks... Statistikker viser det, som manden bag vil have dne til at vise...

Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-02-05 19:01

> Som skrevet andet sted så mener jeg at nye gode sommerdæk er
> bedre end dårlige slidte vinterdæk (sliks...)...

Jeg mener derimod at nye vinterdæk er bedre end end dårlige
slidte sommerdæk (sliks)
kan du se logikken i din argumentation?

Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-05 19:58

Peter Sindrup wrote:
> Jeg mener derimod at nye vinterdæk er bedre end end dårlige
> slidte sommerdæk (sliks)

Enig.
Den ene ting udelukker ikke den anden...

> kan du se logikken i din argumentation?

Ja... :-?

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-05 14:41

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> brugte sommedæk...
> Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.

Okey ...så er det vel nogle larmende sommerdæk med masser af tværgående
riller?
Jeg havde nogle Continental dæk på Escorten, rigtig fede dæk med meget få
tværgående riller men store langsgående riller, første gang der faldt sne
troede jeg det var løgn, jeg sad fast i 5 cm sne konstant.

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 20:51

> Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.

Vinterdæk er generelt LANGT bedre end sommerdæk på is og sne...!

Uden tvivl overhovedet..!

/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 15-02-05 09:29

> [...]

> brugte sommedæk...
> Så jeg giver personligt ikke noget for vinterdæk.

Dine dæk er nye? Eller din kammerats dæk er mere slidte end dine?

Mønsterdybden har temmelig meget at sige - det kan jeg mærke på min egen
bil. Og jeg har selv prøvet at køre rundt på glatførerbane i ens biler, en
med nye dæk og en med halvslidte (4-5 mm) dæk på bag. Der var en verden til
forskel. Hvor nye dæk hele vejen rundt medfører en meget stabil bil bevirker
halvslidte dæk på baghjulene en meget svingglad bil.

Jeg havde selvfølgelig til en hver tid kontrol over den alligevel :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-05 13:28

> 95 % af dem jeg har hjulpet de sidste par dage, er folk/biler, som ikke
> kunne passere en bakke, hvor alle andre ikke havde problemer. Jeg mener
> derfor, at det klart må skyldes dårlige dæk...

Den hopper jeg ikke på, var det folk som turde at gi bilen noget power ??
Og hvad med biltypen ? jeg kan godt mærke at min 325i har lidt sværere ved
at klare dyb sne, i forhold til min gamle GII GTI 8V som bare flåede jeg
igennem det hele på brede sommerdæk..

I alt den sne er er sq glad for at jeg har spær på min trækkende aksel, det
har også meget at sige..

i virkeligheden tror jeg ikke at dækende har så stor forskel når vi snakker
alm bildæk og ikke knop 4x4 dæk, og når vi snakker en masse sne.. for som
jeg ser det, så pakker alle dæk til med is i rillerne.. og så er alle dæk
ens, lige med forskel på bredden..

eller er jeg helt gal på den ?

Mvh
Morten **som har udfordret sig selv mange gange i meget dyb sne, og som
aldrig har siddet fast i mere end 1mins, indtil bilen fik noget havre... **

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 14-02-05 13:50

Juel wrote:
> Den hopper jeg ikke på, var det folk som turde at gi bilen noget
> power ?

Ja.

> Og hvad med biltypen ?

En blanding af den danske og tyske vognbank...

> I alt den sne er er sq glad for at jeg har spær på min trækkende
> aksel, det har også meget at sige..

Helt enig..

> [...]
> sne.. for som jeg ser det, så pakker alle dæk til med is i rillerne..
> og så er alle dæk ens, lige med forskel på bredden..

Det mener jeg...

Vi kan dog (måske, hvis du er enig) blive enige om, at nye gode sommerdæk er

Fra : Peter Sindrup

Dato : 14-02-05 13:49

> Hvis man kører efter forholdene og dermed bruger det ekstra grip som
> vinterdæk giver i sneen, så er man vel ligeså tæt på at køre fast som
> dem der kører mere forsigtigt.

Hvis bilen skal op ad bakke, så er det dækkenes totale friktion der afgør om
du kommer op eller ej - ikke om man kører forsigtigt. Og her er vinterdæk,
sommerdækene klart overlegne - på sne. (Hvis bilen skal trække sig op, og vi
ikke snakker om at en lille bakke kan forceres med et tilløb)

P-)