Hvordan fjernes rester af rur ??
Fra : Martin [5220]

Dato : 10-02-05 16:56

Jeg skal have fjernet rester af rur på bunden af båden.

Den er ikke bundmalet, men har ligget i vandet og har fået rur på bunden.
Det meste er fjernet med højttryksrenser, men der sidder stadig små kanter
fra dem.

Er den eneste løsning at slibe det af, eller findes der produkter og tips
til alternativ fjernelse af disse.

Der er ingen anden algevækst på bunden.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel god !!

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-02-05 20:29

De består mest af kalk, så jeg ville prøve en klud med eddikesyren (afhængig
af mængden).......

Bjarke

Fra : ibber

Dato : 10-02-05 22:40

Fra : Martin [5220]

Dato : 20-02-05 00:10

> Eller en isskraber til bilen er også effektiv.

Det har jeg prøvet idag efter en lille sejltur. Det virkede perfekt da jeg
brugte en med et stålblad.

Ingen mærker i topcoaten og ruren røg af, - helt perfekt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-02-05 01:09

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev

> Jeg skal have fjernet rester af rur på bunden af båden.
> Er den eneste løsning at slibe det af, eller findes der produkter og tips
> til alternativ fjernelse af disse.

En ganske almindelig spartel er glimrende. Men hvis de er helt indtørrede
og båden har være på land længe, så kan de kun fjernes mekanisk.

Claus

Fra : Martin [5220]

Dato : 13-02-05 16:08

> En ganske almindelig spartel er glimrende. Men hvis de er helt indtørrede
> og båden har være på land længe, så kan de kun fjernes mekanisk.

Det er desværre det som er tilfældet. Den har været på land i et års tids.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 17:21

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev

> Det er desværre det som er tilfældet. Den har været på land i et års tids.

En vinkelsliber!

3M har nogle kunststof rundeller med velcro i tre forskellige hårdheder. De
er *geniale* til formålet, og jeg bruger dem også til at pudse stål og 117
andre ting. Jeg købte mine hos Sanistål, og jeg tror, at det er 3M der har
lavet dem.

De tager godt fat, men ødelægger alligevel ikke overfladen. Alternativt kan
du bruge en boremaskine med diverse stålbørster eller en grovrenser af
kunststof, eller en vinkelsliber med en stålbørste. Men der skal du altså
være opmærksom, fordi den kan tage fat...

Biltema har et stort udvalg i den slags dimser, men de har ikke de
velcroskiver, jeg omtaler..

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-02-05 19:56

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
>kunststof, eller en vinkelsliber med
>en stålbørste. Men der skal du altså
>være opmærksom, fordi den kan tage fat...

Sikke en gang sludder der her fyres af.
Det er jo ikke et spørgsmål om hvordan man nemmest muligt
ødelægger båden.
Bortset fra overflader med blotlagt jern, men glasfiber, malet
jern, træ m.m. så anvend en 5% opløsning af saltsyre i vand.
Tør overfladen af med blandingen på en svamp og kalkresterne er
væk rimeligt hurtigt.
Skyl efter med rigeligt vand.

Mvh/Harding

Fra : Martin [5220]

Dato : 14-02-05 14:56

> Bortset fra overflader med blotlagt jern, men glasfiber, malet
> jern, træ m.m. så anvend en 5% opløsning af saltsyre i vand.

og du mener ikke saltsyre vil have nogen negativ virkning på selve
Topcoaten7fiberen.

Her tænker jeg på eks, osmose som såvidt jeg husker bl.a. dannes pga.
kemiske forbindelser af saltsyre??

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-02-05 15:26

>og du mener ikke saltsyre vil have
> [...]
Nej saltsyren i den svage opløsning har ingen negativ virkning på
gelcoat, den skylles også af efterfølgende med rigelig vand.
En stærk syre kan angribe esteren i polyesteren, men det tager
nogen tid,som der står i lærebøgerne er den betinget bestandig.
Polyester er til gengæld ikke bestandig mod salpetersyre og
svovlsyre, hvis nogen kunne finde på at bruge disse syrer i stedet
for.

Osmosens opståen har en helt anden oprindelse.
Nej det og ovenstående har intet med hinanden at gøre.
Osmose opstår fordi der fra begyndelsen i polyesteren bliver
tilsat en accelerator som indeholder vandopløselige elemeter.
Når båden ligger i vandet diffundere det omkringliggende vand ind
i polyesteren til det vandopløselige stof. Herved opstår der et
kraftigt tryk som får glasfiber og polyester til at delaminere og
der opstår en bule. Når man stiller hul på bulen kommer en væske
ud som er en syre, den smager surt.
Osmose er mest forekommende i ferskvand og mindre når båden
ligger i saltvand.

Mvh/Harding

Fra : Martin [5220]

Dato : 14-02-05 14:59

> [...]
> andre ting. Jeg købte mine hos Sanistål, og jeg tror, at det er 3M der har

Jeg kender dem godt, det er effektivt værktøj.
Men resterne af ruren er kun ca. 1 mm. høje kanter/grater der hvor de har
siddet.

Tror du ikke rundellerne vil være for effektive når der ikke er kraftigere
rester tilbage.?
Jeg frygter at de vil tage noget af topcoaten også, og jeg så skal hen og
male bunden om !

Fra : Claus Tersgov

Dato : 14-02-05 19:41

> [...]

> rester tilbage.?
> Jeg frygter at de vil tage noget af topcoaten også, og jeg så skal hen og

Nej, det er helt sikkert. Den polerer mere end den sliber. Navnlig hvis man
bruger den fine skive. Jeg skal smide nogle billeder af dem, når jeg får
installeret et program, der kan komprimere fotos.

Men du kan naturligvis også bare bruge en excentersliper, hvis du har sådan
en.

Med hensyn til saltsyren, så skal du ikke være bange for en fem procents
opløsning, det kan ikke skade gelcoaten. Alternativt kan du bruge vand med
eddikesyre og noget mejsmel, så kan du smøre det på. Men hvis det er over
hele bunden, så er det nok en langsommelig proces

At slibe er nok det hurtigeste..

Claus

Fra : Martin [5220]

Dato : 14-02-05 21:07

Tak for jeres gode råd.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 14-02-05 23:41

Til gengæld efterlader den mekaniske metode "ridser/slid" for evigt. Kemien
kan fjerne dem uden bivirkninger

Bjarke

snip