Rasmus Riis wrote:
> Hej
>
> Jeg har kig på en Neptunus 107 motorbåd beliggende i en sø i Tyskland.
> Bådtypen er hollandsk, og jeg har lidt bekymringer med hensyn til
> bådens sejlegeskaber i mere åbne danske farvande, end de beskyttede
> kanaler båden oftest findes i.
> billede af bådtypens profil kan ses på :
>
http://www.wolfrat.nl/jm/uk/find/index.html
> (Båden findes lidt nede af listen...)
>
> Umiddelbart vurdere jeg at skrogfaconen ser fornuftig ud med en
> rimelig køl, lig kendte både som f.eks. Jupiter og Apollo. Bådens
> vægt på ca. 8 tons, og størrelse på 3.45 x 10,7 m må vel også betyde
> en vis stabilitet.
>
> Jeg kan ikke rigtig finde nogle oplysninger om hvilke farvande båden
> er bygget til, men de brugte modeller der er til salg er kun
> beliggende i floder og søer.
>
> Hvad er jeres vurdering af stabiliteten?
>
> Et andet punkt er at der ligger en 6 cylindret Peugeot dieselmotor i
> den båd jeg har kig på. Motoren yder beskedne 107 hk, er fra 1984 og
> har kun gået ca. 900 timer. Altså en motor der alt andet end lige
> burde være mange timer tilbage i. Men jeg kan ikke rigtigt finde nogle
> oplysninger om Peugeot marine motorer, ud over at volvo vist nok
> brugte Peugeot motorblokke til deres motorer sidst i 70'erne.
> Problemet er nok at finde reservedele til sådan en motor.
> Er det nogle der har hørt, eller har erfaringer, med Peugeot marine
> motorer?
>
> Generelt er jeg ikke nervøs for dieselmotorer, da konstruktionen jo er
> rimelig simpel og holdbar, og motoren fremstår velholdt. Kyndige
> motorfolk siger da også at hvis en dieselmotor starter med det samme,
> kører roligt og stabilet under alle belastninger uden at blive varm,
> burde der ikke være det store at bekymre sig om, med mindre motoren
> ikke er mariniseret professionelt, hvilket jeg ikke har kunne få
> oplysninger om fra bådens ejer.
>
> Men det største problem er stadig reservedele.
>
> Håber I kan hjælpe med oplysninger og meninger!
>
> På forhånd tak
> Rasmus Riis
Motoren hedder i volvos regi aqad 32 eller md32
Motoren er gennemsolid og hk opgivelse er lidt optimistisk. Motoren har et
svagt punkt topstykket.
Det er i aluminium og iflg volvo skal det løsnes og efterspændes hvis
motoren stå stille i mere end 3 måneder.
Da jeg havde en 32 kneb det med at få hvisse dele af mariniserings udstyret
som reservedele.Hvorimod alle Peugeot dele kan fås.Det eneste Volvo gjode
ved motoren var at sætte deres oliekøler og plade køler +Saltvandsmanifold
på.
http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/outofproductionengines/dieselengine/sterndrive/
Her har du billeder og tekniske informationer om motoren.
Mvh Bent.