Hjælp til eksport af maptech kort til OziC~
Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-01-05 17:40

Hejsa

Jeg har et problem med at eksportere mine maptech kort (de tyske
søsportskort) til OziCE. Jeg kan sagtens få OziExplorer til at se kortene,
og jeg kan også lave en .map-fil af kortet. Men når jeg vil konvertere
kortet til .ozf går det galt - Oziexplorer melder at kortene er kopisikret
og det kan derfor ikke gøres ! Gør jeg noget forkert, eller er det ikke
muligt ? Og hvordan får jeg så kortene over i PDA'en ? (Har prøvet at printe
ud til pdf, konvertere til jgp, konvertere til ozf, kun for at finde ud af
at man så skal kalibrere kortet bagefter...)

Har forhørt mig i dk.tek.sat.nav om samme spørgsmål, men uden held.
Mon der er nogen herinde der kan hjælpe ?

På forhånd tak

/Ole

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 16-01-05 18:46

Hej

Bruger du Img2Ozf til at lave filerne om til ozice-format ?

/HH

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-01-05 20:18

"Hans-Henrik Andresen" <hhandresen@_REMOVETHIS_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:cse9cn$vb0$1@news.cybercity.dk...
> Hej
>
> Bruger du Img2Ozf til at lave filerne om til ozice-format ?
>
> /HH

Så langt er jeg slet ikke kommet med mine kort. Mit problem er jo at jeg
slet ikke kan få et billede at konvertere ! (Oziexplorer vil ikke tillade at
jeg eksporterer/gemmer kortet som bitmap!) Hvis jeg bruger Img2ozf fra
menuen i Oziexplorer melder den også fejl.

/Ole

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 16-01-05 21:11

Hej

Det er lang tid siden jeg gjorde det sidst, men det var noget med at
importere eller convertere bsb-filerne til oziexplorer, og gemme dem i
oziexplorer standart. herefter skal alle filerne converteres med img2ozf.

Fra : Ole Pagh

Dato : 16-01-05 21:09

Ole Rasmussen wrote:
> [...]
> kortet bagefter...)
>
> Har forhørt mig i dk.tek.sat.nav om samme spørgsmål, men uden held.
> Mon der er nogen herinde der kan hjælpe ?

Hvis du går ind på Ozi's hjemmeside under: Optional Extras, er der ca 1/3
nede på siden en længere historie om hvordan man gør.
Det er til Ozi for PC og jeg forstår på dit mail, at det virker.

Konvertering til ozf2 skal foregå via programmet img2ozf.exe som kan
downloades på Ozi's hjemmeside og iflg. hjælp kan dette program også læse
BSB (KAP) filer.
Ellers kan du vel eksportere via OziExplorer til f.eks. PNG format og så
convertere dette til ozf2 med img2ozf.

Mine svar er lidt svævende, da jeg ikke selv har de tyske søsportskort, men
bruger Ozi og noget 'hjemmegjort', både til OZi og OziCE.

Yahoo har også 2 vældig gode OziExplorer grupper der måske kan hjælpe dig
hvis du kører sur i det.
Det er:

Der sidder alle Ozi nørderne klar til at svare.

Og til sidst: Ja, denne tråd hører mere hjemme i
dk.teknik.satellit.navigation, men de fleste der snakker om bilnavigation
(tom-tom etc)

PS: de forskellige import/eksport formater fungerer kun med registreret
OziExplorer.
--
hilsen
Ole

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-01-05 22:27

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:41eaca78$0$163$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ellers kan du vel eksportere via OziExplorer til f.eks. PNG format og så
> convertere dette til ozf2 med img2ozf.

Det er lige præcis det jeg ikke kan !!!

Når jeg forsøger at eksportere (vælger "Fil-Gem kort til
billedfil-Farvebillede") får jeg en pop-up der siger "På grund af
licensrettighederne bliver denne type kort ikke gemt" !

Jeg skal da erkende at jeg bruger en cracket version indtil jeg finder ud af
om programmet kan det jeg skal bruge det til - vil ikke bruge 6-700 kr. på
noget jeg måske ikke kan bruge..... Men jeg tror nu ikke at det er
problemet, før det blev cracket kunne jeg slet ikke vælge at "gemme kort til
billedfil" (Hvilket var det der gjorde at det blev cracket).

Jeg prøver at kigge lidt på yahoo groups, ellers skal jeg måske "bare" nøjes
med at bruge (købe Pocket Navigator fra Maptech - nogen der har
erfaring med det derude ?

/Ole

Fra : Alvin A. Bang

Dato : 16-01-05 22:51

"Ole Rasmussen" skrev i en meddelelse.

SNIP
> [...]
> problemet, før det blev cracket kunne jeg slet ikke vælge at "gemme kort
> til billedfil" (Hvilket var det der gjorde at det blev cracket).

Du er på rette vej. jeg kan ikke helt forstå om du har hele pakken, hvilket
er nødvendigt. Du skal bruge OZI til PC og OZI til PDA samt Img2Ozf program
til at konvertere med. Du skal således have PC-og PDA-versionen installeret
før det virker og du kan konvertere. Jeg har bøvlet med det og det virker,
men er noget at det mest knudrede og at man skal købe en PC-version for at
få det til at køre på sin PDA er ligefrem bondefageri.

Hvis jeg var dig vill jeg droppe projektet og anvende Maptech tilsvarende
software til PDA. Her får du både PC og WIN CE i samme pakke. En af de helt
klar fordele ved Maptech er at man kan vælge kort, som støder op til
hinanden og derefter "merge" dem så de bliver til et sammenhængende kort som
man efterfølgende kan overføre til PDA og derved nøjes med at sejle på et
kort selvom man bevæger sig "gennem" flere papirkort/BSB-kort. Maptech
"æder" BSB-kortene råt så man er fri for at sidde og fedte med sagerne.
Det er et firma som hedder Memorymap.com, som programerer Maptechs
PDA-applikation så du kan lige så godt hente originalen her og det er den
samme udgave som Maptech, men billigere.

Gå ind på deres hjemmeside og hent en demoversion og kør denne.
demoversionen er den samme som den komplette den mangler kun et password for
at blive registreret.

Hvis du har en styrthjelm så tag den på idet ordet "Warez/Cracket" eller
lign. normalt koster øretæver i denne gruppe.

Uanset hvor meget du kæmper så mangeler du den ultimative opgave....at få
din PDA til at overleve i et miljø med saltvand

MVH

Alvin

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 16-01-05 23:19

> [...]
> skal købe en PC-version for at få det til at køre på sin PDA er ligefrem

Jeps, jeg har "hele" pakken....

> [...]
> PDA-applikation så du kan lige så godt hente originalen her og det er den
> samme udgave som Maptech, men billigere.

Nøjagtigt det samme kører rundt i mit hoved.... hvorfor bruge 3 programmer
hvis et kan gøre det - og det billigere !!

> Gå ind på deres hjemmeside og hent en demoversion og kør denne.
> demoversionen er den samme som den komplette den mangler kun et password
> for at blive registreret.

Fedt nok at de også laver en demoversion der kan det samme - vil prøve det i
morgen

> Hvis du har en styrthjelm så tag den på idet ordet "Warez/Cracket" eller
> lign. normalt koster øretæver i denne gruppe.

Den ligger klar her ved siden af .

> Uanset hvor meget du kæmper så mangeler du den ultimative opgave....at få
> din PDA til at overleve i et miljø med saltvand

Vi er så heldige at vi sejler rundt i en motorsejler. Kombineret med lidt
omtanke i brugen af PDA'en mener jeg at den nok skal overleve .

Mange tak for svarene Alvin

/Ole

Fra : Eric1Downing@hotmail~

Dato : 29-01-05 18:25

Det finns hjälpprogram för att hantera BSB/KAP-sjökort. Se:

http://libbsb.sourceforge.net/
Alla är Freeware.

Ett par program (BSB2TIF.EXE) gör att man kan extrahera
sjökortsbilden (.KAP) till en .TIF-fil som sen kan ritas om med något
pixelediteringsprogram. (MS Paint duger men är inte så bra)

Därefter kan man flytta tillbaka bilden (.TIF) till .KAP-fil igen med
(TIF2BSB.EXE)
Man kan alltså rätta och rita om sina BSB/KAP-sjökort på detta
sätt.

Vidare finns ett program i skaran, som gör att om man editerar den
inledande beskrivningsdelen i en .KAP-fil (man måste veta vad man
gör) så återställer detta program den paritetschecksumma som krävs
för en godkänd .KAP-fil. Man får skaffa en HEX-editor innan man kan
gå in och ändra i .KAP-filerna, och även sådana finns som Freeware
på nätet.

Detta senare program (BSBFIX.EXE)kanske kan användas för de problem
som redovisas för att kunna konvertera och köra de tyska sjökorten
på OziexplorerCE. Har inte provat...men om någon provar så meddela
resultatet!

/Eric