er den her egnet til at sejle på havet ?
Fra : klaus nielsen

Dato : 16-01-05 15:57

hej
her er en båd. jeg linker til den her.
http://www.tpauto.dk/default.asp?Show_carID=1037
men er den egnet til at sejle på havet med og ikke kun evt flodsejlads eller
roligt vand ?
jeg overvejede at købe den og evt ombygge den til beboelse.
kan man eventuelt montere en mast/ sejl på den ? ellers bliver det nok lidt
dyrt med brændstof..
jeg vil med tiden gerne sejle længere ture. men er den egnet til det ?
jeg modtager gerne så meget info som muligt

på forhånd tak
venlig hilsen
klaus nielsen

Fra : Hanne og Hans

Dato : 16-01-05 16:53

Alene vinduesstørrelsen fortæller at den kun er til roligt farvand.

Fra : Calle.

Dato : 16-01-05 17:14

Hanne og Hans wrote:
> Alene vinduesstørrelsen fortæller at den kun er til roligt farvand.
> "klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev i en
> meddelelse news:41ea80a3$0$51592$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Nu står der tidligere spritbåd, så mon ikke den har sejlet i have et sted!

--
Calle.

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 16-01-05 17:14

Hej!

Nu kan der jo også være havblik på havet og så kan alt jo sejle der.
Men den båd ville jeg aldrig sejle ud i, hvis vinden er stærkere end let til
jævn... Det ville heller ikke være behageligt er jeg ret sikker på!

Der er markant forskel på, hvordan man bygger sejlbåde og motorbåde. Skal du
have sejl på båden, har du lige et par problemer:
- Mastestøtte - Hvor skal masten stå? Mon den overhovedet kan stå et sted,
der er stærkt nok?
- Vanter - Der er jo nødvendigt, hvis der skal mast på - og der kommer
stort træk i dem! Mon båden er stærk nok ude i siderne til at bære dette
pres?
- Køl!!! Hvis der er mast, skal der også være køl! Og hvis der er noget der
IKKE er på sådan en som din, så er det køl...
- ROR! Mon den overhovedet har et ror der kan bruges? Det er ganske
sandsynligt, at båden kun har et lille ror lige bagved skruen...

Så svaret til, om der kan sættes sejl på, må være: NEJ!

Alt i alt ser det ud til at være noget af et projekt, som jeg i hvert fald
ikke ville anbefale dig at starte på...

Lasse

Fra : klaus nielsen

Dato : 16-01-05 17:23

"> Alt i alt ser det ud til at være noget af et projekt, som jeg i hvert
fald
> ikke ville anbefale dig at starte på...
>
> Lasse

ok tak for svaret... jeg har ikke købt båden... og gør ikke noget før jeg er
sikker på hvordan og hvorledes jeg skal gøre..
men det tiltalte mig at den er lavet af stål.. glasfiber kan jeg nok leve
med.. men en træbåd vil jeg ikke røre ved. for det har jeg ikke forstand
på.. og jeg ved generelt ikke ret meget om både..
kan nogen anbefale noget til sådan et projekt.. ca i samme prisklasse ?

på forhånd tak
venlig hilsen
klaus nielsen

Fra : bentp

Dato : 16-01-05 18:07

Hvorfor stål? Er du meget glad for at banke rust?
Til denne pris kan du godt finde en rigtig fornuftig motor-sejler, så mon
det ikke er bedre. Hvad med en LM af en størrelse?

mvh
bent

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 16-01-05 18:38

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor stål? Er du meget glad for at banke rust?
> Til denne pris kan du godt finde en rigtig fornuftig motor-sejler, så mon
> det ikke er bedre. Hvad med en LM af en størrelse?

LM til beboelse ?!?!? helår !?!?!?

-Leon

Fra : klaus nielsen

Dato : 16-01-05 19:35

stål kan jo rustbeskyttes. og for mig som er metal mand er det nemt at
arbejde med... glasfiber kan jeg sådanset godt li. men der er jo noget med
noget osmose halløj som gør at det kan suge vand hvis den står længe i vand
og coatingen evt ikke er helt perfekt.. træ... ej, det kan jeg bare ikke
finde ud ad... jeg kan bygge et legehus.. men så er det det..

> LM til beboelse ?!?!? helår !?!?!?
>
> -Leon

jeg satser på at finde noget jeg kan bo i det meste af året... men ikke et
krav.. jeg har jo hus osv..

mvh
klaus nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-01-05 19:43

> [...]

> jeg vil med tiden gerne sejle længere ture. men er den egnet til det ?
> jeg modtager gerne så meget info som muligt

Den er ganske givet glimrende til beboelse, men til længere ture nej. Glem
alt om at bygge den om til sejlbåd. Det vil komme til at koste dig lige så
meget som båden har kostet - hvis ikke mere, og det vil aldrig blive godt.
Skroget gar antageligvis slet ikke faconen til den slags.

I øvrigtt er det lidt underligt, at der ikke fremgår dimensioner, billedene
kan snyde. Umiddelbart tror jeg, at den er mindre end den ser ud til. Men
hvis alt ellers er ok, så er prisen da nogenlunde..

Men du skal være opmærksom på, at både der er indrettet til beboelse er
generelt ikke velegnede til langture. Man er nødsaget til at indgå nogle
kompromis.

Claus

Fra : Sverre Stokke

Dato : 17-01-05 03:43

"Calle." <fake@fake.fake> skriver:
>Nu står der tidligere spritbåd, så mon ikke den har sejlet i have et sted!

Der står også galvaniseret stålbåd(nul rust har altid sejlet i ferskvand)

Hilsen Sverre.

Fra : Calle.

Dato : 17-01-05 16:57

Sverre Stokke wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skriver:
>
> Der står også galvaniseret stålbåd(nul rust har altid sejlet i
> ferskvand)

Ja ok

--
Calle.

Fra : AFN

Dato : 17-01-05 08:21

> [...]
> jeg vil med tiden gerne sejle længere ture. men er den egnet til det ?
> jeg modtager gerne så meget info som muligt

Tror ikke den er velegnet til de store have - endsige Østersøen eller
Kattegat. Siden det er en gammel "spritbåd" fra Berlin, har den sikkert
sejlet på Oderfloden (mellem Tyskland og Polen), og derfor med ringe dybgang
og fribord.
Tillige viser de store ruder, at den IKKE tåler at tage søer over dækket.
Så et godt råd er - glem den!

hilsen Anders

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-01-05 13:59

"AFN" <ftlf.bornholmtagbort@get2net.dk> skrev

> Tillige viser de store ruder, at den IKKE tåler at tage søer over dækket.

Alligevel er det lykkedes en 70 årig mand at sejle jorden rundt i en
standard Nelson 37, som har vinduer så store som forruden i en HT bus..

Claus

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 17-01-05 21:34

Hej NG
Var det ikke rimeligt med en mere konkret vurdering.
Hvis båden har været godkendt til passagertransport kan det vel sige noget
om kvaliteten af skibets overbygnig som tilsyneladende falder i øjnene.
Sødygtigheden i øvrigt kan jo være ganske glimrnde med en flad bund. Det
koster sansyneligvis noget på manøvrdygtigheden? Iøvrigt! hvis den kunne
bruges på en flod må den være til at komme rundt med? Sidevind, stabilitet
på kursen? Det koster vel ikke en formue at sætte lidt køl på.
Sejl? Der tror jeg også det bliver for meget. sansyneligvis en grim bastard?
Er den dog så dyr at sejle med i Diesel En god lang vandlinie!! Moderat
fart!!

Fra : Claus Tersgov

Dato : 18-01-05 00:55

"Gert Jacobsen" <engvang@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
bastard?
> Er den dog så dyr at sejle med i Diesel En god lang vandlinie!! Moderat

En vurdering er, at det vil koste mindst en kvart million at bygge den om
til sejl. Penge som aldrig kommer ind igen ved et eventuelt salg, fordi den
antageligvis vil sejle elendigt..

Det er et projekt der på forhånd er dømt til fiasko....

Claus