storm
Fra : Preben Christensen

Dato : 09-01-05 14:37

Hejsa

Nu har i vel været nede/ude at se hvordan jeres både har det. Min den havde
det godt men der var flere nede på havnen der stod på bunden (lavvandet) i
Haderslev
en havde fået et træ ned over sig så den var væltet og støttebukken i den
ene side var gået igennem båden.
Hvordan har jeres det efter den storm?

Venlig hilsen

Preben

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-01-05 15:31

I Hundige Havn (Greve, Køge Bugt) ser det OK ud. Fralandsvind giver jo lidt
mindre vind i bytte for 30-40 cm manglende vand, men da de fleste er på
land, så er det jo et fint bytte.

"Livet" på havnen bestod mest i mænd der gik rundt og forsøgte at tæmme de
vildfarne og flækkede presenninger.

Jeg er jo ikke presennings-tilhænger, så jeg tog en (naturlig kold) "blå
cola" i køleren og nød den dejlige vintersol lidt inden jeg kørte hjem igen.

Sidst (i 1999) lå vi jo lige i stormens slemme bane, så selvom
meteorologerne siger at denne var værre, så er indtrykket her fra Greve ikke
så slemt som 3.dec. 1999

/Bjarke

Fra : sailor99

Dato : 09-01-05 17:21

Tja, Preben du var så heldig, eller måske var din båd én af dem, som Egon og
jeg ordnede i går, inden det blev helt vildt. - Men måske er du medlem hos
naboerne i HSF?
Vi gik i flere timer og strammede presenninger/skar nogle ned og undrede os
over, at ikke flere bådejere fandt det formålstjenligt at dukke op på
vinterpladsen!

Mvh
Georg, HSC

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 09-01-05 18:02

> .....................og undrede os
> over, at ikke flere bådejere fandt det formålstjenligt at dukke op på
> vinterpladsen!

Der er snart ikke noget der kan komme bag på mig :-/ det ses gang på gang,
at folk er ligeglade med deres både....
Jeg kikker til min HVER dag... det kræver da ikke det store, selv i den
mærke tid.. lys på dine fortøjninger, se om ruderne er hele og vandlinien er
den sædvanlige, det tager ikke mere end 2min.
Eller er presseningen hel, står den på bukken, er der stadig skrue på !! og
så ellers hjem i varmen.

Ligesom dem der havde joller liggende på stranden/kyststrækningen ved
Korsør, nok ikke har joller mere.. jeg så mindst 2 stk med store huller
eller i flere stykker. Bølgerne slog så hårdt på skranterne, at glassene i
mit køkkenskab klirede.

Stormen kostede mig 1 måske 2 tagplader på min carport + at alle skruerne ny
skal skiftes, da der ikke er hoveder tilbage på over halvdelen nu...

-Leon
Forsat "knap" så god vind

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-01-05 18:38

Enig i der ligger mange "forladte" både, der burde kigges til oftere ....

MEN, jeg synes du udnævner os alle til skurke med det ambitionsniveau du
lægger. Hvis din båd ligger i vandet, så er det sikkert OK, men er båden på
land, så er det helt unødvendigt at kigge til den hver dag. - det er for
skørt.

Der var flere områder hvor politiet enten advarede mod unødvendig kørsel
eller ligefrem fandt det nødvendigt at forbyde det. Det skal man efterleve
og en flyvsk presenning er ikke "livsnødvendig" kørsel.

Der var to der blev slået ihjeld af et tag, så måske skulle du have brugt
tiden derhjemme, så ikke andre får dine tagplader i hovedet .....

Jeg fulgte politiets anvisninger, men tog selvfølgelig i havnen straks efter
morgenkaffen.

Iøvrigt skal man selvfølgelig sikre, at båden står i et stativ der kan tåle
orkanstød. Man kan jo se de kommer forbi hver 5de år (cirka) og båden skal
jo holde meget længere. Måske gik det bedre denne gang fordi alle de gamle
hjemmestrikkede halvrådne stativer røg sidste gang ???

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-01-05 00:26

"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev

> Vi gik i flere timer og strammede presenninger/skar nogle ned og undrede
os
> over, at ikke flere bådejere fandt det formålstjenligt at dukke op på
> vinterpladsen!

Når politiet gentagende gang offentligt anbefaler folk at blive hjemme, og
endda nærmest overvejer at forbyde al unødvendig udkørsel, så kan man da
ikke fortænke folk i, at de bliver indendøre. Der er alligevel ikke meget
man kan stille op, og tingskade er jo ret ligegyldigt i sammeligning med
personskade.

Men dagen efter bør folk naturligvis komme med det samme, hvilket de i hvert
fald ikke gjorde 3. december 1999 i lynetten. Der var folk, som først
kiggede til deres både flere uger efter...

Claus

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 09-01-05 19:10

Har i dag været på marinaen i Middelfart. Ud over de sædvanelige flyvende
preseninger var en del master væltet ned fra deres bukke og fire sejlbåde
var væltet på deres stativer

Andreas.

Fra : Preben Christensen

Dato : 09-01-05 21:01

Hej Georg

Jeg er medlem af HSC
og jeg vidste at min klarede det da jeg var derned fredag og igen her søndag
jeg er jævnligt dernede for at se til den gamle skude jeg har den ligger
soldidt og godt er ikke så høj som de andres og ligger godt i læ.

Hvis jeg havde vidst der var så meget arbejde at lave der lørdag kunne jeg
måske have taget fra fødselsdag og have hjulpet

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-01-05 18:14

Hvad pokker var det der var sket i Lynetten? Så lige et klip på Lorry
(http://www.lorry.dk/NetTV/22we.htm i slutningen af andet afsnit)....

Sådan en fin ny båd burde da stå ordentligt i stativet ....

Fra : Steffen Skov

Dato : 10-01-05 19:50

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:crud8o$1b93$2@news.cybercity.dk...
> [...]
> (http://www.lorry.dk/NetTV/22we.htm i slutningen af andet afsnit)....
>
> Sådan en fin ny båd burde da stå ordentligt i stativet ....

Tja - det er nok ikke bådens skyld. Om den er fin og ny betyder intet - det
er nok mere et spørgsmål om ejerens ligegyldighed og mangel på ansvarlighed.
"Hvad fanden forsikringen betaler, og det er jo alligevel kun en
brugsgenstand".
Eller hvad?
Lørdag aften mens det var på det højeste i Østjylland, var vi mange på
havnen, for at checke vores egne og andres både.Det er ret hyggeligt - for
man får talt med bådejere, man normalt ikke snakker med, og et par kolde øl
i klubhuset skader jo aldrig. Alt i alt en hyggelig aften.
Men måske folk var mere interesseret i, at sidde foran fjernsynet og donere
penge til Asien?
Måske er jeg en hård mand - men, jeg mener, det er vores pligt dagligt eller
jævnligt at tilse vores fartøjer. Det er underordnet om de flyder eller står
på land.
Specielt lørdag kunne da kun give en ansvarlig ejer gåsehud.
Hilsen
Steffen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-01-05 21:02

Jeg sad trygt og roligt hjemme og glædede mig over at jeg aldrig lægger
presenning på båden og at jeg brugte penge på at købe en bådstativ der er
1-2 numre større end anbefalingen. Jeg var ikke et sekund i tvivl om at det
var unødvendigt at se til den.

At tage på havnen og fare rundt er en panikløsning. Den rigtige løsning
hedder *god forberedelse*. Fuldstændig som ved sejlads.

- men jeg køber dit argument om hyggen i klubhuset. - måske jeg skulle tage
derned på onsdag, hvis snurrebassen kommer tætere på end beregnet ....
<smile>

/Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-01-05 00:36

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skrev

> [...]
står
> på land.
> Specielt lørdag kunne da kun give en ansvarlig ejer gåsehud.

Tingskade er da totalt ligegyldig i forhold til personskade. Jeg var selv på
broerne den 3. december 99 i lynetten, (og set i bakspejlet var det
*fuldstændig* vanvittigt) og dybest set er der ikke meget man kan stille op
alligevel. Sammenhold med risikoen for selv at komme til skade, så er et par
både da ret ligegyldige...

Der er trods alt en årsag til, at politiet opfordrer og nærmest forbyder
unødvendig udkørsel...

En båd kan altid repareres, det kan mennesker ikke altid....

Claus

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 11-01-05 18:18

Hej NG
Er pointen at når der indløber en varsel om slige stormvarsler, så:
Tager men ned på havnen med et par ekstra fortøjninger sender o.a. Hvis den
ligger i vandet.
Tager men ned på havnen til et sidste eftersyn og nogle ekstra barduner,
presenningspløkke, strammer lidt til?? Og kører så vel hjem og ser lidt til
huset og indbyggere??
Gert

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-01-05 20:51

> [...]
> unødvendig udkørsel...
>
> En båd kan altid repareres, det kan mennesker ikke altid....

Hej Claus
Nu er afstanden altså lidt større i KBH.-området end Århus. Det tager mig 5
min. at GÅ fra min lejlighed/bolig til havnen. Ingen bil eller cykel men
alligevel havde jeg en styrthjelm på hovedet af frygt for nedstyrtende ting
fra oven ( så nok lidt dum ud - men hvad fanden). Selvfølgelig er det af
materielle årsager, at jeg tager på havnen, men som jeg bor i forhold til
min båd, så var det ikke uforsvarligt. Desuden har jeg ikke meget lyst til
at min båd har revet sig løs, og den ligger midt i bassinet og roder rundt
(det kan jo gå ud over personer, der kontrollerer deres både). Når man nu er
på havnen, kan man da med lidt god vilje da godt ordne andre folks
presseninger og tjekke deres både på land. Det er måske med til at holde
forsikringspræmien på et acceptabelt niveau.
Desuden sad der mange folk i klubhuset hele dagen. De havde jo som gode
søfolk hørt vejrmeldingen og mageligt sat sig tilrette med noget god mad og
hygge, for at de kunne komme ud, hvis der skulle ske noget alvorligt.
I dette tilfælde er det mit indtryk, at du tager udgangspunkt i dine udsagn
i noget der ligger lidt fjernt fra dig. Eller måske sammenligner du RoldSkov
med og KystVejen med det at have en Båd i år 2005!
Det skal nu kun være en opfordring til alle sejlerfolk, at de skal følge med
i vejrudsigten hele vinteren igennem. Og det er underordnet om skibet står
på land eller overvinter i vandet. Og har man flinke folk i klubben, kan man
måske blive hjemme - for så tager de sig af balladen.
Men bor jeg 20 km. fra havnen, så ville jeg nok rInge til en, der bor
nærmere (her er vi alle venner).
Hilsen
Steffen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-05 03:31

> [...]

5
> min. at GÅ fra min lejlighed/bolig til havnen. Ingen bil eller cykel men

Der er vel også folk i århus, som ikke bor 5 minutter fra havnen

> [...]
> presseninger og tjekke deres både på land. Det er måske med til at holde
> forsikringspræmien på et acceptabelt niveau.

Jamen, Steffen havd ville du gøre, hvia din båd river sig løs?

Du kan *intet* fornuftigt stille op, uden at pådrage dig en *enorm*
sikkerhedsrisiko. Og hvis du falder i vandet i et tumpet forsøg på at redde
en åndsvag bunke glasfiber til et par hundrede tusinde, hvem skal så sætte
livet på spil for at redde dig?

jeg var selv i Lynetten 3/12 99 og rendte sammen med andre rundt på broerne
og sikrede folks både. Set i retrospekt, så var det fuldstændigt åndsvagt,
og hvis een af os var blæst i vandet, var det i hvert fald slut for altid.

Samtidig fes vi rundt på pladsen og reddede telte og bandt dem til traktorer
og hvad vi ellers kunne finde på, samtidig med, at alt muligt lort fra folks
både samt tagene fra skurene fløj rundet om ørerne på os...

Og til hvilken nytte ???

Ingen, absolut ingen.... Vi reddede nogle gamle ligegyldig både, og tro det
eller ej, der var ingen der takkede os bagefter. Hvis bare een af var kommet
til skade, så hvad så, er et par gamle både synet eller førligheden værd?

Jeg er i hvert fald komme til den konklusion, at det er der ikke meget, der
er, bortset fra andre mennesker i nød.

> [...]
RoldSkov
> med og KystVejen med det at have en Båd i år 2005!

Jeg er bare realistisk!

Lad dog båd være båd og lad være med at lege Superman!

Der er absolut *intet* fornuftigt man kan foretage sig, hvis en båd i vandet
slipper løs. Det er galskab at sætte livet på spil for noget så latterligt
som en båd, der antageligvis er forsikret.

Claus

Fra : Torben Bach

Dato : 11-01-05 22:04

In news:crv3hq$27de$1@news.cybercity.dk,
Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
> forbyder unødvendig udkørsel...
>
> En båd kan altid repareres, det kan mennesker ikke altid....

Jamen dog. Claus der er mere i dig, end jeg havde forventet.

Mere end 100% enig med det, du skriver.
Menneskeliv går frem for alt, der angår det materielle, som *ingen* kan tage
med sig herfra, idet lommerne efter sigende slet ikke forefindes i det
sidste sæt tøj, vi forsynes med - og det uanset hvor langt eller kort, der
måtte være til den elskede båd.

Skriver dette, selvom du har givet udtryk for, at du ikke gider mig mere
Husk - at hver morgen er den
første dag i resten af dit liv!
Med venlig hilsen
Torben

Fra : Sverre Stokke

Dato : 12-01-05 07:21

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skriver:
>jeg mener, det er vores pligt dagligt eller
>jævnligt at tilse vores fartøjer. Det er underordnet om de flyder eller
>står
>på land.
Ikke enig.
I Frederiksværk begrænsede skaderne sig til en knækket pæl (og båden
skulle forhales), en sunket mindre sejlbåd, en væltet båd og et par af
klubbens optimistjoller, der var blæst af stativet.
Jeg var der søndag morgen for at konstatere om de to både, jeg er
indvolveret i, var okay. Det var de - stort set: Kabinebåden, som ligger i
vandet, lå 5-10 cm. fra broen - mod normalt 30-40 cm. Jeg vurderede, at
den ikke ville komme nærmere - ved at trække af al kraft mod broen. At den
lå tættere på broen skyldtes en kombination af den stadig stærke
vestenvind og ekstrem høj vandstand.

Havnefogden havde selvfølgelig været på havnen tidligt om morgenen og
havde ringet til de bådejere, hvis både krævede 'omsorg'.
Vi plejer i høj grad at holde øje med hinandens både, og det er ikke
ualmindeligt, at man lige smutter ombord på en båd, der er fortøjet lidt
uheldigt - og bringer forholdende i orden. Eller fastgør en løs
vindbraker, sætter en af sine egne fendere på - eller hvad der nu kan være
relevant.
Mandag aften var jeg til redakationsmøde - for vi skulle lige finpudse
næste nummer af vores 'Den sorte sejler'. Fik at vide, at en af
redaktørens god venner havde været henne ved kabinebåden og gjort
nøjagtigt det samme, som jeg. Sådan synes jeg det bør foregå i en god havn.

I øvrigt lå kabinebåden med nogenlunde den normale afstand til broen
tirsdag morgen.

Hilsen Sverre.

Fra : Steffen Skov

Dato : 12-01-05 19:11

"Sverre Stokke" <sverre@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> Ikke enig.
KLIP

Er det lige som med børn? Vi laver et par stykker og så er det
børnehavens/skolens/fritidshjemmets opgave at opdrage dem! Anskaffer man en
båd er det da også ejerens opgave at være ansvarlig for den. Du virker da
meget ansvarlig, fordi du hjalp andre bådejere i 99. Men vi
ansvarlige/hjælpsomme kan få et juridisk problem i vores godhed. For har vi
været ombord på en anden mands båd og justeret fortøjningerne og det
alligevel går galt, kan ejeren sagsøge os. Flere af vores medlemmer rører
ikke en anden båd før de har fået lov af ejeren. Kan de ikke komme i kontakt
med vedkomne lader de stå til, for så er det hans ansvar og forsikring der
skal dække eventuelle skader på andre fartøjer. Trist men sandt.
Hilsen
Steffen

Fra : Sverre Stokke

Dato : 13-01-05 07:37

"Steffen Skov" <Xsskov@webspeed.dk> skriver:
>Du virker da
>meget ansvarlig, fordi du hjalp andre bådejere i 99.
I 99 havde jeg slet ikke adgang til både Jeg mente det mere generelt -
altså at vi er mange der tager os af hinandens både.

> [...]
>der
>skal dække eventuelle skader på andre fartøjer. Trist men sandt.
Det lyder mildest talt skidt. På den anden side: Hvis man under forhold,
som ikke ligefrem er i storm / orkan-klassen observerer, at en fortøjning
er for lang, en fender sidder uheldigt eller lignende, og man retter på
tingene, er sandsynligheden for skade som følge af ens indgriben jo
uendelig ringe.
Gjorde man det fx i lørdags tidligt om eftermiddagen, og båden fik skader
- ja, så har vi en interessant situation. Ved en retsag skal det bevises -
eller muligvis kun sandsynliggøres - at det er den ydede hjælp, der er
(medvirkende) til skaderne.
Kender du eksempler på, at der har været sager, hvor den hjælpsomme er
blevet dømt til at betale?

Eksempel fra det virkelige liv: Vi måtte efterlade en Maxi 68 i Dragørs
gamle havn en uges tid sidste sommer. Ved gæstebroen lå bådene langskibs,
og der var hård vin, som pressede dem mod broen. Skipperen på nabobåden
købte en stor fender til 150 kr. og satte den på. Det fik han i øvrigt en
flaske rødvin til 180 kr. for. Vi syntes, det var en hjælpsomhed i absolut
topklasse.

Hilsen Sverre.