/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olie til MC igen-igen...
Fra : Jo


Dato : 13-02-05 13:28

Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW K1200?

Iflg. BMW's servicebog er der følgende muligheder, alt efter temperaturen:

SAE 20 (-20-+10 grader)
SAE 30 (0 - +30 grader)
SAE 40 (+20 og op)
SAE 20W-50 (-10 grader og op)
SAE 15 W-50 (-15 grader og op)
SAE 15 W-40 (-15 - +30 grader)
SAE 10 W-40 (-20 - +20 grader)
SAE 10W-30 (-20 - +10 grader)
SAE 10 W-X "Special Oils" (X>40) (-20 grader og op)
SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader.

Bogen siger også, at man kan anvende API-klassifikationerne SF, SG, SH, og
også CD og CE, eller CCMC-klassifikation G4 eller G5.
PD2 er også tilladelig.

Jeg har købt 10 liter fuldsyntetisk 5W-50 API SG/CE olie hos Biltema i
Sverige for under 400,- svenske kroner. Det er jo dejligt billigt, men
skader det motoren?
Jeg ved nemlig ikke rigtig, om jeg kan henføre olien til den sidstnævnte
kategori af "Special Oils"?

Jo




 
 
Ukendt (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-02-05 14:34


Jo skrev i meddelelsen <420f47dd$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Jeg har købt 10 liter fuldsyntetisk 5W-50 API SG/CE olie hos Biltema i
>Sverige for under 400,- svenske kroner. Det er jo dejligt billigt, men
>skader det motoren?
>Jeg ved nemlig ikke rigtig, om jeg kan henføre olien til den sidstnævnte
>kategori af "Special Oils"?


Nej, det skader ikke din motor, og da BMW har tørkobling er der ingen
problemer i den retning. Faktisk er BMW motoren af samme "skole" som en
bilmotor, og er ikke kritisk omkring friktionsnedsættende additiver.

Dog er en SG-olie, set i forhold til dagens standard, en skodolie med
begrænset levetid, så skift lidt oftere. Og så kunne Du jo lige så godt have
købt f.eks. Mobil synt-S API-SL til kr.179,- for 4 liter hos HN, eller en
hvilken som helst anden kvalitetsolie på bud.

mvh
Orla


>Jo




KubikH (13-02-2005)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 13-02-05 15:40


"Jo" <JobookingSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:420f47dd$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW K1200?
>
> Iflg. BMW's servicebog er der følgende muligheder, alt efter temperaturen:
>
> SAE 20 (-20-+10 grader)
> SAE 30 (0 - +30 grader)
> SAE 40 (+20 og op)
> SAE 20W-50 (-10 grader og op)
> SAE 15 W-50 (-15 grader og op)
> SAE 15 W-40 (-15 - +30 grader)
> SAE 10 W-40 (-20 - +20 grader)
> SAE 10W-30 (-20 - +10 grader)
> SAE 10 W-X "Special Oils" (X>40) (-20 grader og op)
> SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader.
>
> Bogen siger også, at man kan anvende API-klassifikationerne SF, SG, SH, og
> også CD og CE, eller CCMC-klassifikation G4 eller G5.
> PD2 er også tilladelig.

Hejsa
SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader denne linie
siger at det er ok
(X>40) betyder: "x større end 40"
Din olie hedder 5 W - 50, da 50 er større end 40, er "formelen" jo ok

Mvh
Niels



Jo (13-02-2005)
Kommentar
Fra : Jo


Dato : 13-02-05 16:52

> Hejsa
> SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader denne linie
> siger at det er ok
> (X>40) betyder: "x større end 40"
> Din olie hedder 5 W - 50, da 50 er større end 40, er "formelen" jo ok
>
> Mvh
> Niels

Formlen er i orden, men var mere ordlyden "Special Oils" jeg var lidt
skeptisk over...

Jo.



Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 14-02-05 09:06

> Bogen siger, at man kan anvende API SF, SG, SH
> Jeg har købt 10 liter fuldsyntetisk 5W-50 API SG olie

Hej Jo

Du kan fint bruge 5W50 da linien "SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40)" frikender
den.
Du kan også bruge API SL olie. Grunden til det ikke er nævnt i din manual er
at den klassifikation ikke var kommet frem da din manual blev trykt.

API SG er ikke særlig fin olie. Selv om det er fuldsyntetisk olie har den
ikke en særlig høj klassifikation. Kig på dunken. Er det en speciel MC olie?
Står der at den opfylder eller overskrider API SG?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jo (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jo


Dato : 14-02-05 14:23

> Hej Jo
>
> Du kan fint bruge 5W50 da linien "SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40)"
frikender
> den.
> Du kan også bruge API SL olie. Grunden til det ikke er nævnt i din manual
er
> at den klassifikation ikke var kommet frem da din manual blev trykt.
>
> API SG er ikke særlig fin olie. Selv om det er fuldsyntetisk olie har den
> ikke en særlig høj klassifikation. Kig på dunken. Er det en speciel MC
olie?
> Står der at den opfylder eller overskrider API SG?
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Polyteknisk MC Forening (PMC)


Der står faktisk ikke ret meget på dunken, og heller ikke at det er en
speciel MC olie. Spørgsmålet er, om jeg tør bruge den, eller jeg hellere
skal købe decideret MC olie, hvis der da er forskel på olie til biler og
olie til motorcykler. Jeg var af den mening, at sålænge klassifikationerne
overholdes, kan man trygt bruge oilen.

Jo.



Ulvir (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 14-02-05 15:20

>> Du kan fint bruge 5W50 da linien "SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40)"
>> frikender den.
>> Du kan også bruge API SL olie. Grunden til det ikke er nævnt i din
>> manual er at den klassifikation ikke var kommet frem da din manual
>> blev trykt.
>>
>> API SG er ikke særlig fin olie. Selv om det er fuldsyntetisk olie
>> har den ikke en særlig høj klassifikation. Kig på dunken. Er det en
>> speciel MC olie? Står der at den opfylder eller overskrider API SG?

> Der står faktisk ikke ret meget på dunken, og heller ikke at det er en
> speciel MC olie. Spørgsmålet er, om jeg tør bruge den, eller jeg
> hellere skal købe decideret MC olie, hvis der da er forskel på olie
> til biler og olie til motorcykler. Jeg var af den mening, at sålænge
> klassifikationerne overholdes, kan man trygt bruge oilen.

Jeg kender ikke meget til olie. Men jeg ved at oliekvaliteten har står
indflydelse på motorens levetid. Derfor har jeg et par spørgsmål:

Er der ikke mange som laver et "overkill", mht. olie? Altså køber (og
betaler for) en olie, hvis specifikationer er højere end hvad motoren skal
bruge for at opnå optimal prestationer og levetid?

Hvad er forskellen mellem højkvalitets (bil)motorolie, og (mc)motorolie?
Hvad kan den ene være 'bedre' end den anden, for henholdsvis bil og mc?

Min mc er en af de sidste CMX250C'ere solgte i Danmark. 'Owners Manuel'
stammer fra 1995. Da havde modellen 10 år på bagen. Fabrikken anbefaler SE,
SF og SG, typisk 15W-40 viskositet. Er der nogen som helst grund til at jeg
skulle købe et andet (og dyrere) olie, end en god 15W-40 olie nede på
tanken? Og hvis det er tilfældet, hvad ville gevinsten være, i form af
forlænget levetid og bedre prestationer?

Takker på forhånd-

Ulvir.



Moller (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 14-02-05 15:47

Ulvir wrote:

> Min mc er en af de sidste CMX250C'ere solgte i Danmark. 'Owners Manuel'
> stammer fra 1995. Da havde modellen 10 år på bagen. Fabrikken anbefaler SE,
> SF og SG, typisk 15W-40 viskositet. Er der nogen som helst grund til at jeg
> skulle købe et andet (og dyrere) olie, end en god 15W-40 olie nede på
> tanken? Og hvis det er tilfældet, hvad ville gevinsten være, i form af
> forlænget levetid og bedre prestationer?

   Tjaaa... 1. Den du køber på tanken er en Bil Olie, og har smørende
adetiver pga. biler ikke har vådkobling som de fleste MC'er... derved en
skidt ting for koblingen(jo flere heste jo være for maskinen), da den
kan begynde at fedte pga. det.

   2. Køber du f.eks. olien hos www.louis.de sammen med lidt andet vil den
være billigere end nede på tanken, i en bedre kvali, og være beregnet
til MC ;) og så for du lige de andre service ting med som også er meget
billigere end hos en dansk forhandler i de fleste tilfælde ;)


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Orla Pedersen (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 14-02-05 16:05

Moller wrote:


>    Tjaaa... 1. Den du køber på tanken er en Bil Olie, og har smørende
> adetiver pga. biler ikke har vådkobling som de fleste MC'er... derved en
> skidt ting for koblingen(jo flere heste jo være for maskinen), da den
> kan begynde at fedte pga. det.

>    2. Køber du f.eks. olien hos www.louis.de sammen med lidt andet vil den
> være billigere end nede på tanken, i en bedre kvali, og være beregnet
> til MC ;) og så for du lige de andre service ting med som også er meget
> billigere end hos en dansk forhandler i de fleste tilfælde ;)


Det handler om en BMW K1200 med tørkobling, og helt separeret motor og
gear. Den skal have højkvalitets "bilolie" i motoren !

mvh
Orla




Moller (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 14-02-05 16:13

Orla Pedersen wrote:

> Det handler om en BMW K1200 med tørkobling, og helt separeret motor og
> gear. Den skal have højkvalitets "bilolie" i motoren !

   Ok, så er Biltema, Harald Nyborg, og T-hansen de gode venner ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ulvir (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 14-02-05 16:49

Moller wrote:
> Ulvir wrote:
>
>> Min mc er en af de sidste CMX250C'ere solgte i Danmark. 'Owners
>> Manuel' stammer fra 1995. Da havde modellen 10 år på bagen.
>> Fabrikken anbefaler SE, SF og SG, typisk 15W-40 viskositet. Er der
>> nogen som helst grund til at jeg skulle købe et andet (og dyrere)
>> olie, end en god 15W-40 olie nede på tanken? Og hvis det er
>> tilfældet, hvad ville gevinsten være, i form af forlænget levetid og
>> bedre prestationer?
>
> Tjaaa... 1. Den du køber på tanken er en Bil Olie, og har smørende
> adetiver pga. biler ikke har vådkobling som de fleste MC'er... derved
> en skidt ting for koblingen(jo flere heste jo være for maskinen), da
> den kan begynde at fedte pga. det.

OK- Her kan jeg følge hvad det er du siger- 134 heste, høje omdrejninger,
og en vådkobling er måske ikke optimale betingelser for en hurtig
overførelse af hestene til vejbanen. Jeg har ikke en højtydende mc. Det er
en lille Honda CMX250C. Beskeden output motor. Ca.18 vilde hingste ialt.
Mig bekendt er det så at sige umulig at lave en 'wheelie' med den. Så må
jeg udvide mine spørgsmål med et par mere:
Er forskellen mellem en højkvalitet olie fra tanken- og en mc olie imorteret
fra Deutchland, mærkbar?
Hvad er fordelen for mig og min lille Honda? Hvad vil min lille Honda og
jeg ha' vundet, efter at ha' brugt en del på den dyrere olie? Altså efter
en årrække? Vil motorens levetid være forlænget? Bedre funktion af det
mekaniske?

Venligst- Ulvir.





Moller (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 14-02-05 17:00

Ulvir wrote:

> OK- Her kan jeg følge hvad det er du siger- 134 heste, høje omdrejninger,
> og en vådkobling er måske ikke optimale betingelser for en hurtig
> overførelse af hestene til vejbanen. Jeg har ikke en højtydende mc. Det er
> en lille Honda CMX250C. Beskeden output motor. Ca.18 vilde hingste ialt.

   Nu har jeg også en MZ ved siden af med beskedne 21 heste når de er
hjemme ;) den wheelier fint, og er meget følsom med olien... jeg bruger
så gearkasse olie i den da det er en 2 takter, men da jeg i starten
fulgte rådet om at smide en Bil olie fra tanken da den var nemmest at
skaffe viste jeg ikke bedre, men efter at bruge den rigtige olie(som er
billigere end den fra tanken, når man shopper efter tilbud osv.) så
virker koblingen bedre, gearskiftet er mere gnidningsfrit osv.


> Mig bekendt er det så at sige umulig at lave en 'wheelie' med den. Så må
> jeg udvide mine spørgsmål med et par mere:
> Er forskellen mellem en højkvalitet olie fra tanken- og en mc olie imorteret
> fra Deutchland, mærkbar?

   hvis man har en gearkasse der er sart(ikke heste afhængig), så vil der
være forskel mellem olierne, alt efter tykelse osv... Men det som jeg
vil lægge meste i er at hvor god olie kan du få for så lidt penge som
muligt ;) og der er tanken noget af det dyreste efter min erfaring.

> Hvad er fordelen for mig og min lille Honda? Hvad vil min lille Honda og
> jeg ha' vundet, efter at ha' brugt en del på den dyrere olie? Altså efter
> en årrække? Vil motorens levetid være forlænget? Bedre funktion af det
> mekaniske?

   for en 250'er 4takter lavt ydene, vil jeg klart gå efter pengepungen,
frem for fansy Castrol eller lignende olie... mit bud er helt klart at
gå efter
"http://www.louis.de/_20fc8d45e4631744f7529d861586ec1d0e/shop/shop_dispatch.php?article_context=list&grwgr=325&wgr=432&total=11&new_step=8"

Det er en billig fornuftig olie i ok kvalitet... og hvis du alligevel
skal skifte oliefilter osv... så bestil det samlet hos louis.de ;) måske
et par lækre MC hansker til konen til billige penge også, så hun ikke
skal fryse når hun sider bagpå :) det er også til fornuftige priser.


--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Jens Jacob Bager Jen~ (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 14-02-05 17:07

> Er forskellen mellem en højkvalitet olie fra tanken- og en mc olie
> imorteret fra Deutchland, mærkbar?
> Hvad er fordelen for mig og min lille Honda? Hvad vil min lille
> Honda og jeg ha' vundet, efter at ha' brugt en del på den dyrere
> olie? Altså efter en årrække? Vil motorens levetid være forlænget?
> Bedre funktion af det mekaniske?

Hej Ulvir.

Der er en del penge at spare ved at bruge olie fra Louis. Det er MEGET
billigere end olie nede fra tanken, og du får højkvalitets olie der er
godkendt til koblinger i oliebad (motorcykler) til en pris der er meget
lavere end i danmark.

Til dig vil jeg anbefale deres Procycle olie. Den er API SL godkendt (det
bedste) og JASO MA godkent (dvs. til koblinger i oliebad)
Art nr.10038501 Mineralsk SAE 15W-40 11 Euro for 4 L
Eller
Art nr.10038521 Halvsyntetisk SAE 10W-40 16 Euro for 4 L
Om du vælger den ene eller den anden er ikke så vigtig. Hellere billig olie
og reglmæssige skift end "dyr" olie og så spare på olieskiftene.

Porto er 7 Euro fra Louis lige meget hvor meget du køber. Bestiller du
dernede fra, så er der meget andet der er billigt du kunne købe med.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Jo (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jo


Dato : 14-02-05 18:30

> Hej Ulvir.
>
> Der er en del penge at spare ved at bruge olie fra Louis. Det er MEGET
> billigere end olie nede fra tanken, og du får højkvalitets olie der er
> godkendt til koblinger i oliebad (motorcykler) til en pris der er meget
> lavere end i danmark.
>
> Til dig vil jeg anbefale deres Procycle olie. Den er API SL godkendt (det
> bedste) og JASO MA godkent (dvs. til koblinger i oliebad)
> Art nr.10038501 Mineralsk SAE 15W-40 11 Euro for 4 L
> Eller
> Art nr.10038521 Halvsyntetisk SAE 10W-40 16 Euro for 4 L
> Om du vælger den ene eller den anden er ikke så vigtig. Hellere billig
olie
> og reglmæssige skift end "dyr" olie og så spare på olieskiftene.
>
> Porto er 7 Euro fra Louis lige meget hvor meget du køber. Bestiller du
> dernede fra, så er der meget andet der er billigt du kunne købe med.
>
> --
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
> Polyteknisk MC Forening (PMC)

Har I aktier i Louis?
Tilbage til spørgsmålet: Findes der både bil olie og mc olie, og hvad er i
givet fald forskellen?

Jo.



Ulvir (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 14-02-05 19:15

Jo wrote:

> Har I aktier i Louis?
> Tilbage til spørgsmålet: Findes der både bil olie og mc olie, og
> hvad er i givet fald forskellen?

Da det drejer sig om sølle 1½ liter per skift, er det ikke ligefrem noget
der tynger på økonomien, som sådan. Om jeg skal betale 80 eller 140 kr-.
for fornøjelsen er sådan set hip som hap. Jeg er klar over at specialolie
koster noget mere end husmandsolie.

Så igen-igen: Burde jeg hælde en forholdsvis dyr mc.olie i min Rebel, eller
en god kvalitets hverdagsolie, som fabrikken anbefaler?

Og igen-igen- Hvordan vil den ene eller den anden gøre en forskel på
motorens levetid, samt mekanisk funktion?

Sagt helt enkelt: Hvornår er en god olie god nok for min lille Honda? Og
hvad skal den hedde?

Hiphip-

Ulvir.



Peter (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-02-05 19:17


"Jo" <JobookingSLETDETTE@hotmail.com> wrote in message
news:4210e012$0$12771$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Har I aktier i Louis?
> Tilbage til spørgsmålet: Findes der både bil olie og mc olie, og hvad er
> i
> givet fald forskellen?

Eneste forskel er at olier til maskiner med koblinger i oliebad (de fleste
mc'er) ikke må indeholde additiver (teflon mm.) der kan få koblingen til at
fedte. Dette fremgår af specifikationen JASO MA. Mht. til at smøre motoren
er der ingen forskel. Smøreevnen angives med specifikationen API XY, hvor X
= S hvis det er til en benzinmotor og Y skal være så langt nede i alfabetet
som muligt. F.eks vil en olie specificeret API SL + JASO MA være en fin mc
olie.

Hvis du har en helt moderne højtydende mc bør du anvende en fuldsyntetisk
olie. Ellers vil jeg anbefale en delsyntetisk olie. En mc som min kører fint
på en delsyntetisk.

--
Peter
XJ600S



Steen E. (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 14-02-05 19:21

>
> Har I aktier i Louis?
> Tilbage til spørgsmålet: Findes der både bil olie og mc olie, og hvad
> er i
> givet fald forskellen?
>
> Jo.
>
>
Det her er vist snart et af de faste emner her på NG'en

Forskellen på en "bil"-olie og en "mc"-olie har især med
oliebadskoblingen på mc'er at gøre. Her er JASO MA specifikationen dit
holdepunkt. Og Louis MC-olier er JASO MA godkendte og billige.

Men prøv selv at læse f.eks. Mobil's forklaring vedr. forskelle på Mobil
1 til bil og mc på :
http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Motorcycle_Oils.aspx


--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-05 21:12


Steen E. skrev i meddelelsen
<4210ebf9$0$12708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Forskellen på en "bil"-olie og en "mc"-olie har især med
>oliebadskoblingen på mc'er at gøre. Her er JASO MA specifikationen dit
>holdepunkt. Og Louis MC-olier er JASO MA godkendte og billige.


Ja-ja, men en BMW K1200 har tørkobling, og dermed er hele den her tråd kørt
fuldstændig af sporet.

mvh
Orla
VTR på bilolie, http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/oil

>--
>Steen E.
>http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
>
>





Ulvir (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 14-02-05 22:38

Steen E. wrote:

> Forskellen på en "bil"-olie og en "mc"-olie har især med
> oliebadskoblingen på mc'er at gøre. Her er JASO MA specifikationen dit
> holdepunkt. Og Louis MC-olier er JASO MA godkendte og billige.
>
> Men prøv selv at læse f.eks. Mobil's forklaring vedr. forskelle på
> Mobil 1 til bil og mc på :
> http://www.mobiloil.com/USA-English/MotorOil/Oils/Motorcycle_Oils.aspx

Det var svaret på mit spørgsmål. Tak! And back to the BMW..



Jes Vestervang (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-02-05 19:41

"Peter" <fiktiv@usenot.dk> writes:

> Hvis du har en helt moderne højtydende mc bør du anvende en
> fuldsyntetisk olie. Ellers vil jeg anbefale en delsyntetisk olie. En
> mc som min kører fint på en delsyntetisk.

Jeg er ikke helt sikker på at man kan sige sådan. Din XJ600 er jo
luftkølet, hvilket jo kan godt resultere i at olien udsættes for
væsentligt højere temperaturer end i en tilsvarende vandkølet. Man
kunne jo godt forestille sig at fuldsyntetisk olie holder bedre til
varmen end en delsyntetisk/mineralsk, men jeg ved heller ikke meget om
olie

Men jo, de fleste mc'er kan da fint klare sig med en delsyntetisk
olie. Men glem ikke at Louis har tilbud på Delo 10W50 fuldsyntetisk
API SL, JASO T903MA, for 20 euro.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Peter (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 14-02-05 19:54


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
news:87fyzznfx1.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> "Peter" <fiktiv@usenot.dk> writes:
>
>> Hvis du har en helt moderne højtydende mc bør du anvende en
>> fuldsyntetisk olie. Ellers vil jeg anbefale en delsyntetisk olie. En
>> mc som min kører fint på en delsyntetisk.
>
> Jeg er ikke helt sikker på at man kan sige sådan. Din XJ600 er jo
> luftkølet, hvilket jo kan godt resultere i at olien udsættes for
> væsentligt højere temperaturer end i en tilsvarende vandkølet. Man
> kunne jo godt forestille sig at fuldsyntetisk olie holder bedre til
> varmen end en delsyntetisk/mineralsk, men jeg ved heller ikke meget om
> olie

Jeg er overbevist om at den Delo 10W-40 API-SL JASO MA fra Louis jeg
anvender er fin til en XJ600. Og at merprisen for en fuldsyntetisk
Delo/Procycle API-SL fra Louis, kun vil være spild af penge.

--
Peter
XJ600S



Ukendt (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-05 21:02


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87fyzznfx1.fsf@dellen.royal.flof.dk>...

>Jeg er ikke helt sikker på at man kan sige sådan. Din XJ600 er jo
>luftkølet, hvilket jo kan godt resultere i at olien udsættes for
>væsentligt højere temperaturer end i en tilsvarende vandkølet. Man
>kunne jo godt forestille sig at fuldsyntetisk olie holder bedre til
>varmen end en delsyntetisk/mineralsk, men jeg ved heller ikke meget om
>olie


Deri har Du fuldkommen ret, moderne vandkølede motorer stiller ikke så store
termiske krav til olien. Og fordelen ved syntetiske multigrade olier er
netop, at de kan tåle højere temperaturer end multigrade mineralolier.

mvh
Orla

>--
>mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R



Jes Vestervang (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-02-05 19:55

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Men jo, de fleste mc'er kan da fint klare sig med en delsyntetisk
> olie. Men glem ikke at Louis har tilbud på Delo 10W50 fuldsyntetisk
> API SL, JASO T903MA, for 20 euro.

Nederst på denne side står der lidt om hvad det der Jaso T903MA
betyder:
<http://www.ca-mc.dk/Tilbehor/Motorex/Motorex_olieteknik.htm>
,----
| T903 MA er No Slipping Oil \u2013 topkvalitet til motorcykler
| T903 MB er Slipping Oil
`----

Resten skal man måske ikke tage alt for højtideligt, jeg mener at
siden fik nogle hårde ord med på vejen herinde, for noget tid
siden. Al salgssnakken om at bilolier næsten med garanti ødelægger
koblingen og at man skal hælde Motorex caps-lock top speed med vinger
og hele skidtet på i stedet er lidt plat


--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-02-05 21:36

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:

> Ja-ja, men en BMW K1200 har tørkobling, og dermed er hele den her
> tråd kørt fuldstændig af sporet.

Newsgroups in a nutshell
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Ukendt (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-02-05 22:25


Jes Vestervang skrev i meddelelsen <874qgeop4i.fsf@dellen.royal.flof.dk>...
>"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
>
>> Ja-ja, men en BMW K1200 har tørkobling, og dermed er hele den her
>> tråd kørt fuldstændig af sporet.
>
>Newsgroups in a nutshell

jo-deet, i øvrigt så har den helt nye K1200 S, med tværliggende motor,
oliebadskobling, og _KÆDETRANSMISION_ Det må have gjort ondt i et par
gamle BMW ingenører :-/

mvh
Orla

>--
>mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R



Jo (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Jo


Dato : 14-02-05 22:57


> jo-deet, i øvrigt så har den helt nye K1200 S, med tværliggende motor,
> oliebadskobling, og _KÆDETRANSMISION_ Det må have gjort ondt i et
par
> gamle BMW ingenører :-/
>
> mvh
> Orla

Øh, hvor har du liiige de oplysninger fra?

Jo.



Ukendt (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-02-05 07:34


Jo skrev i meddelelsen <42111e9b$0$12796$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>
>Øh, hvor har du liiige de oplysninger fra?


Jeg Googlede lidt Den har også gammeldags parallellogram
forgaffel......

mvh
Orla


>Jo.




Ib Jakobsen (15-02-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 15-02-05 09:31

Orla Pedersen wrote:

> Jeg Googlede lidt Den har også gammeldags parallellogram
> forgaffel......

Hmmmm. På BMW.DK står der den har paralever og kardantræk.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Orla Pedersen (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 16-02-05 10:31

Ib Jakobsen wrote:

> Orla Pedersen wrote:

>> Jeg Googlede lidt Den har også gammeldags parallellogram
>> forgaffel......

> Hmmmm. På BMW.DK står der den har paralever og kardantræk.

Jeg burde nok udøve lidt kildekritik, :-/ men tværliggende og
oliebadskobling holder vel........

mvh
Orla

> --
> Med venlig hilsen

> Ib Jakobsen



Ib Jakobsen (16-02-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 16-02-05 18:57

Orla Pedersen wrote:

> Jeg burde nok udøve lidt kildekritik, :-/ men tværliggende og
> oliebadskobling holder vel........

De kunne ligeså godt tage skridtet fuld ud når de nu er ude på
skråplanet.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Steen E. (14-02-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 14-02-05 22:33


>> Ja-ja, men en BMW K1200 har tørkobling, og dermed er hele den her
>> tråd kørt fuldstændig af sporet.
>
> Newsgroups in a nutshell
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Godt der er en vis underholdningsværdi )

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



N/A (14-02-2005)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 14-02-05 21:02



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408885
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste