Kværnet gevind...
Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-02-05 16:10

Hmm, min MC (SR 250 SE) har et oliedæksel, der er monteret på tre M6
umbrako-skruer (to øverst og een i bunden).
De to øverste skruer er nogle dejlig lange nogle med masser af gevind, men
den nederste er anderledes kort og udsættes for olietryk (der sidder en
O-ring omkring denne, gemt inde bag dækslet). Jeg har længe været ret nervøs
over denne skrue, især da jeg engang skruede de første gevindstumper ud
sammen med selve skruen ;-(

Derfor har jeg efterfølgende (for alvor) spændt den med "løs hånd", kun
skiftet olie-filter, når ventilerne også skulle stilles (efter hver 2.
olieskift) og suppleret med indkøb af O-ringe, for at holde lortet tæt.

Men nu kom oprakt dagen, hvor filteret- og olien skulle skiftes. Øv, nu
sidder filterdækslets bund-skrue virkelig dårligt og der skal ingenting til,
at dreje gevindet "over", drejer skruen ud og der sidder igen "fine"
gevindstumper på gevindet. På een eller anden måde, så må gevindet jo være
udsat for noget grimt engang for lang tid siden, ihvertfald burde
letmetallet kunne holde til dén nænsomme behanding, som jeg hidtil har
givet. Nu kan jeg ikke helt overskue, hvilken side af oliefilteret vi er,
men der er jo ikke ligefrem sundt, at sende gevindstumper ud sammen med
"blotkredsløbet".

Hvad gør man? - Kan man prøve, at skære et nyt gevind, f.eks. med noget
kemisk metal og en skæretap? (NB: Oliefilteret skal jo stadig kunne skiftes
efter denne behanding)
Det er jo ikke alverdens skruen skal holde (skal sammen med de to andre
skruer, klemme et par O-ringe sammen omkring det dæksel).

Ellers skal man lege lidt med helicoils? - Kunne godt forestille mig, at
helicoils ikke var den helt optimale løsning til gevind der ofte benyttes.
Næst efter bundkar-skruen, så er ventil- og oliefilterdækslet jo de mest
benyttede skruer på motoren. Sjovt nok, så fejler ingen af de fem
ventildæksel gevindhuler noget..

Hilsen
Lars

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-02-05 18:40

On Mon, 7 Feb 2005 16:10:20 +0100, "Lars T. Thomsen"
<oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote:

Hej Lars.

> [...]
>Det er jo ikke alverdens skruen skal holde (skal sammen med de to andre
>skruer, klemme et par O-ringe sammen omkring det dæksel).

Min erfaring er, at alle former for fusk, så som kemisk metal,
straffes.
Man kan selvfølgelig skære 7 eller 8 mm gevind i hullet hvis der er
gods nok til også at opbore hullet i dækslet.
Jeg kunne fristes til at lave nummeret med 7 mm gevind hvis jeg kunne
få plads til at montere en 7/6 mm stagbolt med gevind til en møtrik.
Så ville det være slut med at voldføre gevindet i blokken.

> [...]
>Næst efter bundkar-skruen, så er ventil- og oliefilterdækslet jo de mest
>benyttede skruer på motoren. Sjovt nok, så fejler ingen af de fem

Hæ hæ, så er du bare heldig - De plejer også at være godt forknoklede

Hånden på hjertet - Jeg ville vælge Heli-Coil eller noget lignende.
Sidst jeg trak et par gevind ud af en blok indsatte jeg Klee-Coil.
De er efter min mening lettere at håndtere for en "hjemmemekanikker"
end Heli-Coil, og giver også indtryk af at være mere solide.
Og ja, jeg har prøvet begge, og kan faktisk bedst lide Klee-Coil

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 07-02-05 19:54

Steen Gruby wrote:

> [...]
> få plads til at montere en 7/6 mm stagbolt med gevind til en møtrik.
> Så ville det være slut med at voldføre gevindet i blokken.

Som jeg kan se mig til på Partsfish er problemet at pågældende bolt af
given grund er forsynet med et tykt bryst á 2/3 af længden, så dels
sidder gevindet dybt i hullet og dels er permanente stagbolte ikke sagen

Jeg tror at eneste relevante redning er at udforske om der ikke skulle
være nogle rynker lidt dybere end den originale bolt's rækkevidde og i
fald få fremstillet en ny brystbolt med en længde der kan udnytte disse!

Hvad er mon grunden til at gevindet er trukket af rynke for rynke?
Overspænding? Ir? :-/
Hvis ovennævnte trick lader sig gøre er det på tide ikke længere at
gentage fejlen. Så det er væsentlig at spore dén :-|

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-02-05 20:59

> [...]
> fald få fremstillet en ny brystbolt med en længde der kan udnytte disse!

> Hvad er mon grunden til at gevindet er trukket af rynke for rynke?

Når jeg kigger på boltene, så ligner de to øverste, ganske almindelige
blanke stålbolte (90 mm lange og med 25 mm gevind i enden).
Men der sidder en svær og meget tydelig anløbet mørkegrå plamage med brune
pletter længst fra gevindet (på stangen op mod bolthovedet). Når jeg mener
svær, så mener jeg svær, det kan ikke kradses væk (ligesom noget legering,
der er blevet misfarvet). Dog er den ene mindre ramt, end den anden.

"Problem-bolten" er næsten ensartet sort, som om at det egentlig var
hensigten, at den skulle have denne farve. Jeg tror ikke, at dette gevind
kunne være udsat for ir, for den hører nok til den mest velsmurte bolt på
MC'en, eftersom den jo "bor" inde i oliefilterets skål.... men (smider
bomben!) kan det være et varmeproblem, der har ødelagt gevindet?
Bolt-gevindet ser rimligt ud, så den burde ikke fungere som en skæv- og
ukurrent skæretap i letmetalsblokken.

> Hvis ovennævnte trick lader sig gøre er det på tide ikke længere at
> gentage fejlen. Så det er væsentlig at spore dén :-|

Hvad med slidtage og for mange tilspændinger "til grænsen"?! - Det er jo en
halv-gammel maskine (22 år) med mange km bag sig...

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 08-02-05 00:58

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> Hvad med slidtage og for mange tilspændinger "til grænsen"?! - Det er jo en
> halv-gammel maskine (22 år) med mange km bag sig...

Det slår mig hvad forskellen på de øverste og den nederste bolt er:
De øverstes spændeflade, er undersiden af hovedet som normalt; imens den
nedestes spændeflade er kanten før gevindet

Hvis dækslet med tiden bliver utæt fordi O-rings pakningerne krymper
(p.g.a. alder; flerfoldig tilspænding og varme) kan man ikke klemme
dækslet mere til ved at spænde den nederste bolt - Men det er sikkert
dét der er sket: Desperat spænden på en tynd bolt istedet for fornyelse
af O-ringene som rettelig tætnings-arbejde =

Der er tillige en udluftningsskrue i toppen af dækslet, så jeg tænker at
den anderledes konstruktion af nederste bolt skyldes at den kan bruges
til aftapning :-/
HVIS dette er tilfældet må man kunne skære gevind i yderst det nederste
bolthul og efterfølgende montere en kort alm. bolt, og igennem denne
reparation kun miste denne aftapningsmulighed :-/
Men jeg vil ikke hænges op på denne ide, da bolthullet også kan være en
kanal i smøresystemet :-/

Jeg kan se at systemet er det samme på SR500 og XT500, så måske at
motortosserne ligger inde med svaret :-/
Jeg futter lige til Herrerne Lindholdt & Rittig ed opfordring til at
informere sig yderligere tidligere i tråden, evt. á indlægget:

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-02-05 02:41

Knipsede lige et billede af skålen (uden O-ringe, skruer, filter og dæksel)
http://kom.aau.dk/~ltth00/filter/dfm.jpg

> Det slår mig hvad forskellen på de øverste og den nederste bolt er:
> De øverstes spændeflade, er undersiden af hovedet som normalt; imens den
> nedestes spændeflade er kanten før gevindet

Forstår det godt, men hvad er formålet ved dét?
Jeg vil jo umiddelbart antage, at alle tre skruer benyttes til tilspænding
af oliefilter-dækslet? Ellers vil man jo miste det sidste fix-punkt og så
har man jo ikke fordelt tilspændingen (nogenlunde) ligeligt over hele
fladen. Hvem har interesse i, at have en spændflade på kanten af et gevind?

De to øverste skruer sidder "på kanten" af motorblokken, så her er der jo
masse af plads til lave et fornuftigt- og langt gevind langs motorblokkens
"væg", som man ligesågodt kan udnytte. Men det kan man vel ikke gøre ved dén
skrue, der sidder i bunden af oliefilerhuset, da dybtepladsen hér er trang
pga. diverse motordele, der umiddelbare ligger gemt bag denne skrue.
Olien render igennem bund-randen af oliefilterskålen, men hér sidder skruen
og jeg gætter på, at dette skruehul også udgør en smørrekanal "indad". For
ellers ville der jo ikke sidde en ekstra O-ring "den anden vej", dvs. mellem
hullet og dækslet? Det må alligevel være et seriøst olietryk i det hul.
Den anden (store) O-ring sidder (ganske ordinært) imellem hhv. hus og
dæksel.

> [...]
> dét der er sket: Desperat spænden på en tynd bolt istedet for fornyelse
> af O-ringene som rettelig tætnings-arbejde =

Dét kan/vil jeg naturligvis ikke afvise...

> Der er tillige en udluftningsskrue i toppen af dækslet, så jeg tænker at
> den anderledes konstruktion af nederste bolt skyldes at den kan bruges
> til aftapning :-/

Jeg har før brugt udluftningsskruen, men aftapning af hvad? (spøger dumt).
Det kan da godt være, at man kan aftappe det meste af olien, hvis man
startede motoren og bare lod den "bløde ihjel"
Men oliefilteret sidder jo langt over bundkaret, så de eneste olie, der vil
pible frem ved afmontage af oliefilterdækslet, er de få ml olie, der evt.
skulle ligge i skålen og ikke er rendt tilbage i sumpen?

> HVIS dette er tilfældet må man kunne skære gevind i yderst det nederste
> bolthul og efterfølgende montere en kort alm. bolt, og igennem denne
> reparation kun miste denne aftapningsmulighed :-/

Kan godt se din pointe. Jeg tror godt, at jeg undvære denne
aftapningsmulighed, for jeg aner ikke, hvad den er til for!

> Men jeg vil ikke hænges op på denne ide, da bolthullet også kan være en
> kanal i smøresystemet :-/

Det tror jeg altså, ellers sad der vel ikke nogen O-ring på enden af skruen.
Spørgsmålet er så bare: hvor langt inde, smørrekanalen bliver brugt?

Kan ikke læse linket...

Hilsen
Lars

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 08-02-05 17:04

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> skrev i

> Knipsede lige et billede af skålen (uden O-ringe, skruer, filter og dæksel)
> http://kom.aau.dk/~ltth00/filter/dfm.jpg

Og her er et billede af skruen: (?)
http://www.xt600.de/xt_werkstatt/+special/-special-
oelkreislauf/oelfilterdeckel_schraube_1.jpg

Skruens konkrete funktion:
Frit oversat fra tysk (www.xt-foren.de)
Den nederste af de tre fastgørelsesskruer er en spezialskrue der har den
yderligere funktion at den, når den er skruet i, lukker for afløbsboringen
fra oliefilterhuset. (må ikke skiftes med en kortere skrue!!) Derfor også O-
ringen omkring skrueskaftet. Ved utætheder omkring oliefilterdækslet må
skruen under ingen omstændigheder bare strammes stærkere, men skift først og
fremmest begge O-ringe med nye.

Hvilket jo i en vis grad bekræfter at det er det der tidligere er sket: Hov,
det siver lidt - den får lige et lille nyk

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 08-02-05 17:22

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i

> "Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> skrev i

> Og her er et billede af skruen: (?)
> http://www.xt600.de/xt_werkstatt/+special/-special-
> oelkreislauf/oelfilterdeckel_schraube_1.jpg

Og løsningen på dine kvaler kunne være: (også fra www.xt-foren.de)

1. Denne skrue har en helt bestemt længde! Tag IKKE en længere for at få det
til at holde.

2. Du skal have koblingshusdækslet af (husk ny pakning)

3. Lav nyt gevind med helicoil, husk fedt i hullet for at øge chancen for at
fange spåner.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 09-02-05 14:21

> Og løsningen på dine kvaler kunne være: (også fra www.xt-foren.de)

Må ærligtalt indrømme, at du har åbnet for en større forståelse af denne
skrue! - Det er (som Armand sagde) en kombineret oliedæksel- og
olieaftapningsskrue (derfor er boltens tykke "krop"). Jeg har aldrig tænkt
over aftapningenfunktionen, men det er nok fordi, at den aldrig har voldt de
største overraskelser (der kommer ingen olie ud af aftapningsrøret, når
denne skrue løsnes).
Er der nogen, der véd hvor meget "gods" der er bag skruen fra
koblingsdækslet og om man må bruge- og har direkte adgang til denne? (der
skal jo helst ikke være noget i vejen, når den grumme boremaskine sættes i
sving!)
Jeg har forsøgt, "føle" hullet og det er tilsyneladende længere end skruens
isatte længde, men om der er gevind hér kan jeg ikke sige, ligesom at jeg
heller ikke er klar om en "coil" i enden om jeg evt. blokere en smørrekanal?

Hilsen
Lars

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 10-02-05 08:18

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> wrote in

[klip]
> Jeg har aldrig
> tænkt over aftapningenfunktionen, men det er nok fordi, at den aldrig
> har voldt de største overraskelser (der kommer ingen olie ud af
> aftapningsrøret, når denne skrue løsnes).

Under operationen står modellen på sidestøttebenet? Måske derfor?
Må indrømme at jeg synes konstruktionen virker lidt fortænkt.

> [...]
> koblingsdækslet og om man må bruge- og har direkte adgang til denne?
> (der skal jo helst ikke være noget i vejen, når den grumme boremaskine

Næh...

> [...]
> skruens isatte længde, men om der er gevind hér kan jeg ikke sige,
> ligesom at jeg heller ikke er klar om en "coil" i enden om jeg evt.

Som tidligere nævnt i tråden står der udtrykkeligt nævnt at skruen har en
bestemt længde - brug ikke en kortere eller længere. Der bemærkes ikke
nogen hensyn at tage vedr. evt. blokering af kanaler ved isætning af
coil. (Men nu er oplysningerne jo også hentet fra XT600-sider.)

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
En "signaturadskiller" består af: bindestreg bindestreg mellemrum

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 11-02-05 16:10

> [...]

> skrue! - Det er (som Armand sagde) en kombineret oliedæksel- og
> olieaftapningsskrue (derfor er boltens tykke "krop").

Skriver du her på gruppen om dine erfaringer når du er færdig?

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
XT600, og SNART FZSssssssss600....

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 12-02-05 01:37

> Skriver du her på gruppen om dine erfaringer når du er færdig?

Kommer der erfaringer, så skriver jeg det i gruppen!
Men det bliver ikke foreløbligt, det skal være lidt varmere, inden at jeg
gider at pjatte med koblingsdækslet igen ude på parkeringspladsen (har før
været på besøg derinde). For ligenu, der holder den nemlig (nogenlunde) tæt.
Min maskine opfører sig lidt anderledes mht. aftapningen af olie, for selvom
skruen tages ud, så vælter olien alligevel ud fra dækset (og ikke den
aftapningsstuds, der sidder i bunden af motoren). Jeg kan heller ikke helt
forstå, hvordan en sådan indretning kan holde tæt, for der jo ingen
pakningmateriale på skruen.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 12-02-05 13:36

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> skruen tages ud, så vælter olien alligevel ud fra dækset (og ikke den
> aftapningsstuds, der sidder i bunden af motoren).

Det er sikkert p.g.a at dækslets pakning er rigelig bred (= "høj"), så
olien fanges udvendigt af denne :-/

Når nu du kender problemet, så er det enkelt at lægge motorcyklen langt
ned mod venstre inden adskillelsen og derved formedelst "hælde" så meget
af pågældende olie som muligt over i motorblokken!

> ......Jeg kan heller ikke helt forstå, hvordan en sådan indretning
> kan holde tæt, for der jo ingen pakningmateriale på skruen.

Der burde være en (blød) aluminiums eller kobber(*) -skive under
bundproppens hoved!

(*):
Brug af kobber(skive) på aluminium(blok) er en galvanisk vildfarelse, og
da du enten trænger til en skive eller den alligevel tilstedeværende
skive alligevel trænger til udskiftning, så sørg for at bruge
aluminiums-skive!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 12-02-05 15:29

> Når nu du kender problemet, så er det enkelt at lægge motorcyklen langt
> ned mod venstre inden adskillelsen og derved formedelst "hælde" så meget
> af pågældende olie som muligt over i motorblokken!

Nemlig, jeg tømmer altid olien fra, når maskinen står på sidestøttefoden, da
det giver bedre plads til oliefadet i bunden, imens hældningen også får
olien i filtret til at rende tilbage i motoren. Naturligvis aldrig 100%, men
når oliedækslet løsnes, så pibler der lige et par ml olie ud langs
koblingsdækslet og ned på udstødningsrøret og deraf ned i oliefadet... det
kosmetiske går vi ikke så højt op i, her hos firma-Thomsen, blot der ikke
fylder for meget olie ud på fliserne!

Gemt til senere brug! - Fint tip!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 12-02-05 13:15

Arne Lorenzen wrote:

> 2. Du skal have koblingshusdækslet af (husk ny pakning)

For at udføre arbejdet "indenfra"??

Man vil givetvis kunne vurdere tilstedeværelsen af "reserve-rynker"
inderst, med sådanne kræver så en tildannelse af en bolt med længere
gevind-ende, hvilket kan være mere uoverskueligt end renovering af
gevindhullet :-/

Anyhow: Med hele dækslet i hånden vil det ikke kunne gå værre end at
hele hullet kan tilsvejses for en efterfølgende opboring og
gevindskæring, så dét er vejen frem!

--
Armand.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 12-02-05 15:11

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i

> For at udføre arbejdet "indenfra"??

Formodentligt...
Jeg oversætter og citerer kun, har ikke egne erfaringer.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 12-02-05 15:18

> [...]
> inderst, med sådanne kræver så en tildannelse af en bolt med længere
> gevind-ende, hvilket kan være mere uoverskueligt end renovering af

Jamen jamen?!

Hvis jeg skal bore et gevind op til enten heli- eller Kleecoil størrelser,
er jeg så ikke tvunget til, at gøre det indefra og ud?
For hvis jeg udvider hullet udefra og ind, så vil jeg da ødelægge hullet
pga. den manglende godstykkelse langs oliefilterhullet?

> Anyhow: Med hele dækslet i hånden vil det ikke kunne gå værre end at
> hele hullet kan tilsvejses for en efterfølgende opboring og
> gevindskæring, så dét er vejen frem!

Det er rigtigt! - Jeg har før været på besøg derinde, men dét var af andre
årsager!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 13-02-05 01:01

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> For hvis jeg udvider hullet udefra og ind, så vil jeg da ødelægge hullet
> pga. den manglende godstykkelse langs oliefilterhullet?

Helt rigtigt!
Helicoil (og, ud fra navnet, måske også Klee-coil) der er en tynd spiral
der iskrues et gevind, har den fordel i alle henseender at den kun
kræver gods á én gevind-overstørrelse. Andre typer á "Time-serts" og
"Keen-serts" er bøsnings-reperationer der kræver 4-5mm gods

> Det er rigtigt! - Jeg har før været på besøg derinde, men dét var af andre
> årsager!

Det kommer så selvfølgelig an på om det er et bundhul (= ikke
gennemgående(*)) og om der ligger kritiske støbninger i vejen i hullets
forlængelse :-/

(*):
Jeg kunne godt forestille mig at hullet ér gennemgående og at det
således er dén vej at man tømmer filterhuset førend bolten er blevet
skruet helt ud :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 09-02-05 17:41

Arne Lorenzen wrote:
> [...]
>
> Hvilket jo i en vis grad bekræfter at det er det der tidligere er sket: Hov,
> det siver lidt - den får lige et lille nyk

Holddakæft hvor de kan - Partsfish og min krystalkugle i samråd!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 08-02-05 17:21

Lars T. Thomsen wrote:

> Kan ikke læse linket...

Sært. For det er dit eget indlæg, som startede denne tråd!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 08-02-05 17:57

Lars T. Thomsen wrote:

> Det tror jeg altså, ellers sad der vel ikke nogen O-ring på enden af skruen.
> Spørgsmålet er så bare: hvor langt inde, smørrekanalen bliver brugt?

Det er ikke sådan at der sidder en fjeder i bunden af hullet, og at det
i virkeligheden er en del af oliereduktionsventilen? For så kunne
længden godt være kritisk!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-02-05 19:54

Hej Steen,

> Min erfaring er, at alle former for fusk, så som kemisk metal,
> straffes.

Véd det... Smulder iblandet olie er noget skidt at få i motoren. Det skal
nok løsne sig før eller siden. Jeg har engang forsøgt, at lave et ødelagt
gevind i et torpedo-gear på denne måde... det holdte ca. 3 km (nåede
dårlignok, at bruge 1. gear)

> Man kan selvfølgelig skære 7 eller 8 mm gevind i hullet hvis der er
> gods nok til også at opbore hullet i dækslet.

Det tror jeg ikke, at der er. Desuden er bolten også ret speciel. Kun den
nederste del af bolten er gevind (ca. 13 mm) og "stangen-delen" er ca. 24 mm
og er et par milimeter tykkere end gevind-delen. Jeg tror, at stangen skal
forblive denne tykkelse, idet af den skal sidde i en O-ring, hvis plads der
er fræst ind i motorblokken. Så det bliver jo en bolt med et endnu større
gevind, men samme tykkelse, som man nu skal fremskaffe.

Det er jo en væsentlig detajle om man nu kan fremskaffe denne stump, inden
at man griber om boremaskinen og gevindtappen!

Problemet er jo derfor også, at "hun"-gevindet jo er usynligt udefra, så
skal man lave noget (fusk som reelt arbejde), så skal man alligevel ind i
motorblokken og deraf om på den anden side af gevindet (bøvle... bøvle!). Så
kan man jo ligesågodt gøre det ordenligt fra starten af.

> Hæ hæ, så er du bare heldig - De plejer også at være godt forknoklede

Ja, det giver jo ikke brugeren mange valg, ventilerne skal jo stilles og de
skal jo stilles ofte (vippearme med kontramøtrikker), bare underligt at det
så er gået ud over oliefilterdækslet. Måske fordi, at det er lettere
tilgængeligt (man skal ikke have tanken af og finde søgerblade) og det
derfor har været "sjovere" at holde MC'en ved nye oliefiltre, end at
efterstille ventilerne.

> [...]
> end Heli-Coil, og giver også indtryk af at være mere solide.
> Og ja, jeg har prøvet begge, og kan faktisk bedst lide Klee-Coil

Mindste-antallet er 250 stk! - Men omvendt, så bliver det jo nok ikke sidste
gang, at jeg skal have fornyet nogle M6-gevind!
Hvilket materiale skal man egentlig vælge?

Hilsen
Lars

Fra : Brian

Dato : 07-02-05 20:42

"Lars T. Thomsen" <oz0ltt@ofir.deltakilo> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidste
> gang, at jeg skal have fornyet nogle M6-gevind!
> Hvilket materiale skal man egentlig vælge?

Min 250 aaa tag en tur ind til BRD.Klee i albertslund de er til at handle
med jeg købte 25 4/5/6/8 mm
hvis at du bor ved roskilde så kik forbi så giver jeg en hvis at det er en
af nævnte størrelser

Brian

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-02-05 21:05

> Min 250 aaa tag en tur ind til BRD.Klee i albertslund de er til at handle
> med jeg købte 25 4/5/6/8 mm

Aaah... ja, jeg kiggede samme sted, men nu kan jeg se, at styktallet ikke
var det minimumstallet, men derimod angiver mindste antal til lidt
mængderabat.

> hvis at du bor ved roskilde så kik forbi så giver jeg en hvis at det er en
> af nævnte størrelser

Det er meget pænt af dig! - Men jeg bor på fastlandet
Så jeg tror bare, at jeg bestiller et sortiment i forskellige dimensioner
(ligesom du gjorde) igennem deres netbutik. Øøh, hvilken type metal bør man
anvende?

Hilsen
Lars

Fra : Brian

Dato : 07-02-05 21:26

Øøh, hvilken type metal bør man
> anvende?
>
> Hilsen
> Lars

ØØø Er det typen af bøsninger du tænker på ?? jeg valgte den der starter
med 303 det er tyndvægs bøsninger og de skal ikke have så stort et hul og da
jeg skulle bruge dem til mit topstykke havde jeg ikke meget gods omkring
hullet men det virkede med dem

Brian

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-02-05 23:56

> [...]

da
> jeg skulle bruge dem til mit topstykke havde jeg ikke meget gods omkring

Øeh?..... nej, tænker stadig på metal-typen:

Stål uhærdet
Indsatshærdet stål forzinket og gulkromatiseret
Rustfast stål
Rustfast stål, umagnetisk matr
Letmetal
Messing

Hilsen
Lars

Fra : Brian

Dato : 08-02-05 00:57

> Øeh?..... nej, tænker stadig på metal-typen:
>
> Stål uhærdet
> Indsatshærdet stål forzinket og gulkromatiseret
> [...]

Jeg købte Indsatshærdet stål forzinket og gulkromatiseret
det blev jeg anbefalet

Brian

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-02-05 22:07

On Mon, 7 Feb 2005 19:54:20 +0100, "Lars T. Thomsen"
> [...]

>er fræst ind i motorblokken. Så det bliver jo en bolt med et endnu større
>gevind, men samme tykkelse, som man nu skal fremskaffe.

Det er væsentligt om der så er gods nok omkring skruehullet til at
sætte en XXX-Coil i.
Der skal være gods nok til 8 mm.
Ikke fordi det er hullet der skal bores, men det fylder indsatsen i
diameter.

>Det er jo en væsentlig detajle om man nu kan fremskaffe denne stump, inden
>at man griber om boremaskinen og gevindtappen!

Ikke sælge skindet før bjørnen er skudt

> [...]
>motorblokken og deraf om på den anden side af gevindet (bøvle... bøvle!). Så
>kan man jo ligesågodt gøre det ordenligt fra starten af.

Enig.

> [...]
>tilgængeligt (man skal ikke have tanken af og finde søgerblade) og det
>derfor har været "sjovere" at holde MC'en ved nye oliefiltre, end at

Tjaeh, men begge dele hører jo med til almindelig vedligeholdelse, så
der er vel ingen vej udenom.
Og så er gevindet jo i fare

>Mindste-antallet er 250 stk! - Men omvendt, så bliver det jo nok ikke sidste
>gang, at jeg skal have fornyet nogle M6-gevind!
>Hvilket materiale skal man egentlig vælge?

Hærdet stål må være valget.
Jeg kiggede lidt i kataloget og tror at denne er den rigtige
12303006016, men da Armand er med i tråden er jeg sikker på at han
sidder med løsningen

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jes Vestervang

Dato : 09-02-05 11:48

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Sært. For det er dit eget indlæg, som startede denne tråd!

Måske fordi der ikke er tiscalis server ikke er offentligt
tilgængelig.

Prøv
eller:
(sidstnævnte er der kun offentlig læse-adgang på).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Rene Joergensen

Dato : 09-02-05 13:13

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> wrote:

> Prøv
> eller:
> (sidstnævnte er der kun offentlig læse-adgang på).

Eller bare slet og ret:

Så tager den, den server som nu engang er konfigureret.

Ellers kan man også tage msg-id'et som ser sådan her ud:

<4207851c$0$29272$14726298@news.sunsite.dk>

Og sætte det ind på http://news.ter.dk eller under avanceret søgning på
Google groups.

--
-René

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 09-02-05 14:23

> Eller bare slet og ret:
> Så tager den, den server som nu engang er konfigureret.

Dén virkede!

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 09-02-05 17:35

Jes Vestervang wrote:

> Måske fordi der ikke er tiscalis server ikke er offentligt
> tilgængelig.

OK!
Men hvad er grunden så til at linket forekommer i headeren til indlægget
- Jeg mener: når man alligevel ikke kan følge op på det :-/

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 09-02-05 17:52

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> OK!
> Men hvad er grunden så til at linket forekommer i headeren til indlægget
> - Jeg mener: når man alligevel ikke kan følge op på det :-/

Det må være fordi at din reader er defekt, den korrekte form er
<fisk@hest.dk>, eller Windows-versionen <news:fisk@hest.dk> (For at
click'n'drool-klienter kan se at det er et msg-id.) Altså uden angivelse
af server. Dog virker mit eksempel ikke lige ;)

Lidt mere tør læsning om message-ids kan findes på
http://www.faqs.org/rfcs/rfc1036.html i afsnit 2.1.5.

--
-René
FZR600-fører og newsmaster hos større dansk ISP

Fra : Armand

Dato : 09-02-05 22:56

Rene Joergensen wrote:

> [...]
> click'n'drool-klienter kan se at det er et msg-id.) Altså uden angivelse
> af server. Dog virker mit eksempel ikke lige ;)

Jeg er på Mozilla, og sært nok er andre indlæg, som dette af dig
forøvrigt, helt uden andre detaljer end afsendernavn :-/

--
Armand.