Olie til MC
Fra : Kong

Dato : 06-02-05 01:46

Skal have skiftet olie på min MC, siden det er første gang ved jeg ikke
hvilket er bedst. Hvad anbefaler I?

Palle

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-02-05 03:22

> Skal have skiftet olie på min MC, siden det er første gang ved jeg
> ikke hvilket er bedst. Hvad anbefaler I?

Hvilken MC er det?
10W-40 semisyntetisk kan bruges på de fleste cykler, men det kører du på en
MZ er det nok overkill.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lars M

Dato : 06-02-05 08:13

> 10W-40 semisyntetisk kan bruges på de fleste cykler, men det kører du

er den Mobil Synt 5W/40 som Harald Nyborg sælger ok til MC?

/Lars M - Yamaha R6
http://www.dfmc.dk?id=524

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-02-05 08:53

Hej Lars

Hvis du følger anvsining Yamaha giver til en R6, så skal du bruge 20W40
(eller 20W50) derfor er 5W40 ALT for tynd til en R6'er.
Derudover kommer disskussionen om glidende koblinger og bilolier der ikke er
lavet til gearkasser.

Her er noget jeg har skrevet om emnet tidligere:

Olier har en kvalitetsbetegnelse der hedder API grade. De hedder f.eks. SF,
SG, SJ, SH og SL. Jo længere de sidste bogstav er henne i alfabetet jo
højere kvalitet olie. Olier med betegnelsen SJ, SH og SL er lavet til
motorer hvor koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler).
Derfor kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til at glide hvis
du er meget uheldig. Der er dog meget få der har oplevet det, og ingen jeg
har hørt om har oplevet det på en nyere MC med friske koblingsplader. Hvis
der står på olien at den er tilsat additiver for forbedret benzin økonomi,
ville jeg dog holde mig væk, da det skulle være reklame betegnelsen for
friktionsnedsættende additiver.

Altså nogle siger: Køb MC olie (API SG). bilolie giver forhøjet slid på din
gearkasse og kan ødelægge din kobling. Der findes ikke rigtigt noget
håndgribeligt noget bevis for dette, så alt argumentering er meget løst
begrundet. Prisen pr liter ligger gerne på mellem 80 og 130kr pr. liter.
Andre siger: Køb bilolie (API SH). Det er meget billigere (40-60kr/L) Det
med at det skulle ødelægge noget er noget pjat. API graden viser jo tydeligt
at man får bedre kvalitet til færre penge!

Hvem der har ret vides ikke. Al argumentering uden beviser er en storm i et
glas vand.

Der er kommet en ny betegnelse som hedder JASO MA. Det er en betegnelse som
de 4 store Japanske motorcykelfabrikanter har slået sig sammen om at
vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er den godkendet til koblinger
i oliebad dvs. motorcykler.

Jeg laver følgende trick. Jeg køber min MC olie i Tyskland hos www.louis.de.
Alle ders MC olier er JASO MA godkendt. Så slipper jeg for den afgift der er
på olie i Danmark, og betaler kun tysk moms 16%. Det giver en liter pris på
om kring50kr/L hvis man regner porto med. Det synes jeg er uslåeligt, og
slår al API argumentation

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 10:46

Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
<36m0njF51nbcpU1@individual.net>...

Hej Jens

Bare en lille kommentar:

> [...]
>(eller 20W50) derfor er 5W40 ALT for tynd til en R6'er.
>Derudover kommer disskussionen om glidende koblinger og bilolier der ikke

Tallet foran W er oliens viskositet når den er kold, dvs. 5W40 opfører sig
som en SAE 5 olie når den er kold. Det er dog stadigvæk væsentligt tykkere
end en SAE 40 olie, der er varm. Derfor er det eneste væsentlige tallet
efter W'et, og da det er det samme, så opfører de to olier sig ens ved
driftstemperatur. De lave tal foran W'et på nyere olier er af hensyn til
olieflow ved koldstart, og det tal kan ALDRIG blive for lavt.

>Her er noget jeg har skrevet om emnet tidligere:

<snip>

> [...]
tydeligt
>at man får bedre kvalitet til færre penge!

</snip>

Hvilket jeg er fortaler for så længe der er tale om en moderne vandkølet
motor. Jeg brugte også bilolie på min XS850, og det fungerede også udmærket.
Dog fik den ikke andet end mineralolie.

Jeg har brugt Mobil Synt-S på VTR'en, og det virker fint. Se evt mine
erfaringer på http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/olie eller også er det
.....vtr/oil (alzheimer light)

> [...]
>om kring50kr/L hvis man regner porto med. Det synes jeg er uslåeligt, og

Netop fordi at det er en API SL Men Mobil er stadig en anelse
billigere....

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 06-02-05 12:52

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> driftstemperatur. De lave tal foran W'et på nyere olier er af hensyn til
> olieflow ved koldstart, og det tal kan ALDRIG blive for lavt.

Ikke rigtigt :-|

Koblingen på min tidligere GPZ 900 kunne ikke klare at viskositeten kom
under 10W XX: Uanset driftstemperatur(!) tilkoblede den ukontrollerbart
i et hug når "kold"viskositeten blev for tynd!
Jeg anser derfor beskrivelsen á kold/varm -forhold for at være meget
simplificeret og ikke 100% holdbar i virkeligheden!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 14:10

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Jeg anser derfor beskrivelsen á kold/varm -forhold for at være meget
>simplificeret og ikke 100% holdbar i virkeligheden!

Der er sgu' så meget der ikke holder i virkeligheden, men det er ikke des
mindre hvad tallene står for. :-/ En kobling der hugger "mangler" som
regel den fjedrende tallerkenfjeder bag inderste koblingsplade, og/eller
fjederen er ødelagt af varme fra koblingen. Fjederen er tilstede, og intakt
på "fie", så der er ingen problemer i den retning.

Men ingen tvivl, en multigrade olie _er_ en kompliceret størrelse.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 06-02-05 16:39

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> fjederen er ødelagt af varme fra koblingen. Fjederen er tilstede, og intakt
> på "fie", så der er ingen problemer i den retning.

I mit tilfælde forekom problemet kun med 5wXX-olie, med 10wXX, som der
hastigt blev skiftet til, var der ingen problemer :-|

--
Armand

Fra : Steen E.

Dato : 06-02-05 11:03

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Tråd om dette har tidligere været lang og lettere religiøs - så jeg vil
nøjes med helt at tilslutte mig JBJ's trick

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Kong

Dato : 08-02-05 00:31

Er stadig i tvivl om hvilken olie jeg skal tage. Min cykel er en Kawasaki
ZZR 600 fra 1993, og ud fra hvad jeg kan læse burde jeg vælge en af disse to
hos louis:

MOTORENOEL PROCYCLE 4-T.

Teilsynthetisch
SAE 10W-40
4-T, Super-Leichtlauföl

eller

MOTORENOEL PROCYCLE 4-T.

Vollsynthetisch
SAE 10W-50
4-Takt

Louis foreslår selv bare en 10W-40 til min maskine, men vil gerne forkælle
den :)

Palle

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:36m0njF51nbcpU1@individual.net...

Fra : Armand

Dato : 08-02-05 01:21

Kong wrote:
> [...]
> 4-Takt
>
> Louis foreslår selv bare en 10W-40 til min maskine, men vil gerne forkælle

ZZR'eren er langt over 10 år gammel, så den halvsyntetiske rækker fint!
Når nu du ikke ved hvilken olie den hidtil har kørt med, er det ikke
forkælelse at bruge den dyreste/fineste - Hvis(?) motoren tager skade af
at køre med mineralsk olie lapper syntetisk olie ikke op på dét :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 10:51

Lars M skrev i meddelelsen <4205c363$0$272$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

Hej Lars

>er den Mobil Synt 5W/40 som Harald Nyborg sælger ok til MC?

Jeg ved at den fungerer fremragende på "fie", men det er jo ingen garanti
for at Du vil opleve det samme.

mvh
Orla
vtr1000fie

Fra : Armand

Dato : 06-02-05 11:41

Orla Pedersen wrote:
> [...]
>
> Hej Lars

> Jeg ved at den fungerer fremragende på "fie", men det er jo ingen garanti

Prøv at lave en højgearsstart og se om du kan kontrollere tilkoblingen
uden at den på noget tidspunkt "hugger i" - Hvis ikke, så fungerer det
ikke så fremragende som du tror :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 13:58

Armand skrev i meddelelsen ...

>Prøv at lave en højgearsstart og se om du kan kontrollere tilkoblingen
>uden at den på noget tidspunkt "hugger i" - Hvis ikke, så fungerer det
>ikke så fremragende som du tror :-|

På din tidligere opfordring done ! Fungerer fint. Jeg tror på forskel mellem
ulige olier, men ikke på at en olie kan blive for "koldstartstynd".

mvh
Orla

Fra : Lars M

Dato : 06-02-05 16:39

Hej Orla og andre der har svaret.

Tak for info. Den her NG rykker fanme.

Det lyder fint for mig. Det kan m.a.o komme an på et forsøg uden at man skal
frygte havari.
Glider den - så dropper jeg det....selvom det måske så kan kaldes en "god
Wheelie-olie"...harh harh

/Lars Martin - Yamaha R6
http://www.dfmc.dk?id=524

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 07-02-05 18:46

Har lige set at man kan købe 4 ltr 10W/40 OK motorolie API SG/CD

ved ikke lige hvad CD står for men synes det lyder billigt.
Nogle der har erfaring med det?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-02-05 19:18

> Har lige set at man kan købe 4 ltr 10W/40 OK motorolie API SG/CD

API SG? Det er da ret ringe olie i forhold hvad man normalt finder i dag. Du
skriver ikke noget om prisen, men jeg plejer at give 75 kr. (10 Euro) for 4L
semisyntetisk API SL olie ved louis.de.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Mikkel Lyngbye

Dato : 08-02-05 10:56

Det koster 70 kr. Grunden til at ejg synes at det er biligt er at jeg gav
89kr ltr for Top speed 4T olie, det er JASO MA, API SG.

men jeg har lige været inde op louise.de og kan ikke rigtig finde noget
olie... mit tysk er heller ikke det bedste, men hvis du vil smide et link
vil jeg være glad :)

/Mikkel

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-02-05 11:08

> [...]
> men jeg har lige været inde op louise.de og kan ikke rigtig finde
> noget olie... mit tysk er heller ikke det bedste, men hvis du vil

louis.de (ikke louise.de), varenummer 10038521. Jeg kan se at den desværre
ikke er på tilbud lige nu, men koster 16 Euro. Kvaliteten er der dog ikke
noget i vejen med.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-02-05 11:08

Fra : Steen E.

Dato : 07-02-05 19:36

"Mikkel Lyngbye" <maane@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har lige set at man kan købe 4 ltr 10W/40 OK motorolie API SG/CD
>
> ved ikke lige hvad CD står for men synes det lyder billigt.
> Nogle der har erfaring med det?

Er det til plæneklipperen ?

Når nu du kan få 4 L JASO MA godkendt delsyntetisk olie hos Louis til 16
Euro ?

Prøv at læse de vise ord i Jens Bager Jensens indlæg tidligere, det
dækker IMHO problemstillingen godt.

Fra : Jo

Dato : 11-02-05 22:57

Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW K1200?

Jo

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-02-05 09:23

> Er en fuldsyntetisk 5w-50 API SG/CE olie god nok til en nyere BMW
> K1200?

Hej Jo

Hvilken tykkelse skal den have ifølge BMW?

Fra : Jo

Dato : 13-02-05 11:58

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

Iflg. den medfølgende bog, er der følgende muligheder, alt efter
temperaturen:

SAE 20 (-20-+10 grader)
SAE 30 (0 - +30 grader)
SAE 40 (+20 og op)
SAE 20W-50 (-10 grader og op)
SAE 15 W-50 (-15 grader og op)
SAE 15 W-40 (-15 - +30 grader)
SAE 10 W-40 (-20 - +20 grader)
SAE 10W-30 (-20 - +10 grader)
SAE 10 w_X "Special Oils" (x>40) (-20 grader og op)
SAE 5 W-X "Special Oils" (X>40) (under -30 - over +30 grader.

Jeg har købt 10 liter fuldsyntetisk 5W-50 API SG/CE oile hos Biltema i
Sverige for under 400,- svenske kroner. Det er jo dejligt billigt, hvis det
ikke skader motoren. Jeg ved ikke rigtig, om jeg kan henføre min olie til
den sidstnævnte kategori af "Special Oils"?

Jo.

Fra : Jo

Dato : 13-02-05 12:12

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:375smsF58uq78U1@individual.net...

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85

- og i øvrigt:
Bogen siger også, at man kan anvende API-klassifikationerne SF, SG, SH, og
også CD og CE, eller CCMC-klassifikation G4 eller G5. PD2 er også
tilladelig. Min olie er 5w-50 API SG/CE.

Jo.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-02-05 12:29

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [...]
> koblingen og gearkassen er separeret fra motorolien (biler). Derfor
> kan olier med API grade SJ, SH og SL få din kobling til at glide
[...]

> [...]
> sig sammen om at vedtage. Hvis en olie er JASO MS godkendt, så er
> den godkendet til koblinger i oliebad dvs. motorcykler.

Hmm, hvad så med Delo (der nu har skiftet navn) 10W50-olien, der er
mærket API SL _og_ JASO MA?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-02-05 16:12

> Hmm, hvad så med Delo (der nu har skiftet navn) 10W50-olien, der er
> mærket API SL _og_ JASO MA?

Ja og? Der er ingen der siger at en SL olie får koblingen til at glide kun
at den _måske_ får koblingen til at glide. Hvis en SL olie er MA godkendt,
så er den fin til oliebadede koblinger. Intet mystisk der.

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-05 16:34

Jes Vestervang skrev i meddelelsen <87is560vwz.fsf@dellen.royal.flof.dk>...

>Hmm, hvad så med Delo (der nu har skiftet navn) 10W50-olien, der er
>mærket API SL _og_ JASO MA?

Det er jo lige det.... Jeg kom engang "til" at overvære hvordan en
sønderjydsk krovært "genbrugte" dyre vinflasker, "ingen bemærkede det" sagde
han..... I øvrigt har jeg aldrig, hverken før eller siden, spist mig mæt i
stegte ål..... Ganske gratis i øvrigt

mvh
Orla

Fra : Kong

Dato : 06-02-05 19:10

Det er en Kawasaki ZZR 600 (E-model). En olie fra Louis som andre foreslår
bliver det nok så, vil ikke spare på olien så skal bare være top notch.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 06-02-05 20:42

> Ja og? Der er ingen der siger at en SL olie får koblingen til at glide kun
> at den _måske_ får koblingen til at glide. Hvis en SL olie er MA godkendt,
> så er den fin til oliebadede koblinger. Intet mystisk der.

Ja, ok, det så bare ud som om at det var enten-eller, selvom det er
både og... eller noget
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 06-02-05 21:26

Jes Vestervang wrote:

> Ja, ok, det så bare ud som om at det var enten-eller, selvom det er
> både og... eller noget

Fra og med (var det?)SG KAN olien hænde at være tilsat
friktionsnedsættende additiver!
Med andre ord kan Louis' SL sagtens være uden, ligesom at man på
etiketten bør kunne læse sig til om der er disse additiver i eller ej
når API-designationen giver risiko for sådant!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 06-02-05 16:34