lovligt at hve blåligt glas i lygterne
Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-02-05 14:14

Hej.

Er det lovligt at have blåt tonet glas i forlygten i Danmark?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
"Det er vigtigt, at du kan lide dig selv. Specielt hvis der ikke er andre,

Fra : Ulvir

Dato : 05-02-05 14:25

Jacob Larsen wrote:
> Hej.
>
> Er det lovligt at have blåt tonet glas i forlygten i Danmark?

Lyset i forlygterne skal være hvidt eller gulligt. Mig bekendt.

Fra : Brian Laursen

Dato : 05-02-05 14:30

Ulvir wrote:

> Lyset i forlygterne skal være hvidt eller gulligt. Mig bekendt.

Jebs fremad rettet lys skal være hvid/gult, og bagudrettet lys skal være
rød!. Nedad rettet lys står der vidst ikke noget om.

god weekend.

--
Virtually Yours

Brian laursen

Dobbelt X ( til salg )
Http://home1.stofanet.dk/cashman

http://dfmc.dk/brian_laursen

Fra : Armand

Dato : 05-02-05 16:08

Brian Laursen wrote:

> Jebs fremad rettet lys skal være hvid/gult, og bagudrettet lys skal være
> rød!. Nedad rettet lys står der vidst ikke noget om.

Indirekte lys er ikke omfattet. Bl.a. derfor må man have hvid
nummerplade-belysning bagpå!

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 16:13

> Indirekte lys er ikke omfattet. Bl.a. derfor må man have hvid
> nummerplade-belysning bagpå!

og dog, man må jo ikke ha blå nummerplade belysning ! :o/

Mvh
Morten

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-02-05 18:18

Armand wrote:

> Indirekte lys er ikke omfattet. Bl.a. derfor må man have hvid
> nummerplade-belysning bagpå!

Det står sandsynligvis i detailforeskrifter for motorkøretøjer, det er
også pga den at det IKKE er tilladt at sætte neon under ens bil/mc

Fra : Johnny

Dato : 09-02-05 03:00

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.dk> skrev i en meddelelse

> Det står sandsynligvis i detailforeskrifter for motorkøretøjer, det er
> også pga den at det IKKE er tilladt at sætte neon under ens bil/mc

Fra vejledning i syn og omsyn står der

6.02.001 Generelle bestemmelser

(1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til
belysning.

Lygter til belysning omfatter følgende lygtearter:

Fjernlyslygte - pkt. 6.02.002

Nærlyslygte - pkt. 6.02.003

Tågeforlygte - pkt. 6.02.004

Baklygte - pkt. 6.02.005

Søge-/arbejdslygte - pkt. 6.02.006

(2) Lygter i et lygtepar skal være ens, herunder af samme konstruktion,
farve og

lysstyrke. De skal tillige være anbragt symmetrisk i forhold til køretøjets
midterplan

i længderetningen og i samme højde over vejbanen. Enkelt fjernlyslygte,

nærlyslygte og tågeforlygte skal være anbragt i køretøjets midterplan i
længderetningen.

Maling af lygter - fx med sort, transparent spraymaling - er ikke tilladt.

Hilsen Johnny - www.kritikken.dk

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 07-02-05 16:23

Men ja, glasset må gerne være tonet blåt, hvis _lyset_ er gult eller
hvidt.. - mig bekendt. Det afhænger jo af pærerne.

/Mads

Fra : Jan

Dato : 09-02-05 05:56

> Men ja, glasset må gerne være tonet blåt, hvis _lyset_ er gult eller
> hvidt.. - mig bekendt. Det afhænger jo af pærerne.
>
> /Mads

Det tvivler jeg på, men under alle omstændigheder skal lygten være E og DOT
mærket.

Jan

Fra : Kenneth Olsen

Dato : 09-02-05 22:47

Ved ikke om det er lovligt med et blåtonet glas, men man kan da få
blåtonet pære. Det er lovligt på biler (Har da også set flere biler med
det) så mon ikke det ikke også er lovligt på MC?

/K