pust pust pust!
Fra : Kim Persson

Dato : 23-05-01 16:38

pyha jeg bliver snart lidt forpustet af alt det skubben igang med mc'en,
bare fordi elstarteren ikke virker. Hver gang jeg trykker på knappen siger
den bare "klik" uden så meget som en dreje en kvart omgang. Lys/horn mm.
virker og batteriet er ret nyt og blev opladt igår.

men frem til spørgsmålet nogen der ved hvad der kan være galt?
jeg vil være meget taknemlig for muligher og erfaringer.

på forhånd tak
Kim
cbx 550(1986) med benskub

Fra : René Dahl

Dato : 23-05-01 17:14

Det er helt sikkert starteren der er stået af, jeg kender det fra mit
arbejde som vw-mekaniker.
Forøvrigt tak for tallene på Gsx750ex,eren

Mvh. René D.

Fra : Niels S.

Dato : 23-05-01 18:05

Kim Persson skrev

> [...]
>
> men frem til spørgsmålet nogen der ved hvad der kan være galt?
> jeg vil være meget taknemlig for muligher og erfaringer.

Det lyder som om dine kul i startermotoren er færdige. Afmonter starteren og
mål kullenes længde. Hvis de er under service målene så skal de skiftes,
eller hvis de er krakelerede så er det også på tide med nogle nye. Tjek også
at de kan bevæge sig frit ellers kan de ikke får kontakt med rotor/anker.

--
Niels S.
VFR800FI

Fra : Claus Bisgaard

Dato : 23-05-01 18:59

Eller måske startrelæet der ikke slutter ordentligt, på trods af at det
trækker (klik lydene).
Det er set får at kontaktsættet er brændt selvom spolen stadig virker..

-Claus

Kim Persson <5th@image.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9eglep$788$1@news.net.uni-c.dk...

Fra : Thomas Makro

Dato : 23-05-01 22:50

On Wed, 23 May 2001 19:58:33 +0200, "Claus Bisgaard" <cbk@kubik.dk>
wrotE:

>Eller måske startrelæet der ikke slutter ordentligt, på trods af at det
>trækker (klik lydene).
>Det er set får at kontaktsættet er brændt selvom spolen stadig virker..

Det kan man finde ud af ved at måle med et voltmeter på starterkablet.
Når du trykker på starteren skulle voltmeteret gerne give udslag. Så
kommer der strøm til starteren, men når starteren ikke kører, er det
den der er noget galt med. Kommer der derimod ingen strøm til
starteren, kan det være relæet der er kaput.

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : David B Wilby

Dato : 23-05-01 22:06

Det lyder som om din kul inde i starteren er slidt ned. Jeg havde samme
problem med min VF750F. Til at begynde med gad den ikke start når motoren
var gennemvarmt, men endte med at start relæet klikkede uden at der skete
noget andet.
En tur til Tåstrup MC skaffede en ny sæt kul og en smed på arbejdet drejede
akslen ind i start motoren så den var helt glat rund igen og så med min
Haynes værksteds manual ved siden af gik den som en leg. Hvis man har
almindelig finger snilde er det ikke nogen svært opgave, især hvis man kan
støtte sig til en håndbog.
Held og lykke og go' fornøjelse.
David, på en VF som starter hver gang (nu).

Fra : Armand

Dato : 24-05-01 12:33

David B Wilby <davidbroberg@email.dk> skrev i en

> Det lyder som om din kul inde i starteren er slidt ned.

Hvis det ér kullene og de første symptomer først lige er kommet for
dagen, burde du i en periode kunne redde sagen ved at sætte motoren i
gear og give motorcyklen nog hårde nyk baglæns!

Derved vil starterens friløb binde og trække starteren med baglæns,
hvorved at slidte kul kan foranlediges til at blive vrikket løs og danne
kontakt!

Dér hvor jeg vil hen hermed er ikke at redde dig endnu en haltende
måned; men derimod at hjælpe med at konstantere om hvorvidt at det ér
kullene der er fejlen.
Andre nævnte muligheder er alle elektriske og burde kunne måles ud,
forøvrigt ligesom starteren, hvis man herudfra beslutter at det ikke
kan være kullene :-/

--
Armand.

Fra : mc-stup

Dato : 24-05-01 10:42

Kim Persson skrev:

> [...]
> den bare "klik" uden så meget som en dreje en kvart omgang. Lys/horn mm.
> virker og batteriet er ret nyt og blev opladt igår.

Hej!

Det er ikke 100 % sikkert det er her problemet ligger, men det er billigt at
prøve: Prøv at tjekke og rengøre alle kablerne til og fra starter og batteri.
Især kan dårlige stelforbindelser gøre, som du beskriver. Har oplevet det både
på mc og madkasse.

Stup
XS110S