Bagsvinger position og højde.. teori..
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-05 21:59

Hejsa Alle

Jeg går og tænker i lidt teori..
På en mc med 2 bagdæmpere sidder bagdæmperne jo ikke lodret, men skråt.. er
denne vinkel nøje udtænkt? og hvad sker der hvis man sætter dæmperne mere
lodret/vandret ?? ville det ændre noget på køreegenskaberne ? hvis ja
hvordan ?

Og så lidt med højden af dem, hvad ville der ske hvis man satte nogle
længere på, så røven blev løftet ?? hvordan ville det ændre køreegenskaberne
?
Ville f.eks. højere dæmpere give bedre svingevne, eller noget i den stil ?
Er der nogle der har nogle gode teorier ?

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 28-01-05 00:20

Juel wrote:
> [...]
> Ville f.eks. højere dæmpere give bedre svingevne, eller noget i den stil ?
> Er der nogle der har nogle gode teorier ?

Vinklen ændrer fjederkarakteristikken. På en Velocette kan vinklen ændres.
Jo højere bagende, jo stejlere kronrørsvinkel. Du vil opnå hurtigere
styring, på bekostning af retningsstabilitet.
Et bredere bagdæk og et smallere fordæk vil have sammme virkning, da
bagenden går op, og foenden ned, når du går ind i et sving.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-05 08:05

> Vinklen ændrer fjederkarakteristikken. På en Velocette kan vinklen ændres.

Hvordan føles det ? lidt forklaring tak

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 28-01-05 08:50

In article <41f9e412$0$48315$14726298@news.sunsite.dk>, "Juel"
<xSnAbElAstarchild.dk> says...
> Hvordan føles det ? lidt forklaring tak

Aner det ikke!
Dér må du høre en der kører Velocette!

Jeg kunne forestille mig at det ændrer dels progressiviteten, og måske
også lidt på højden, og dermed styrevilligheden.