Syn af MZ
Fra : Ole Axelsen

Dato : 26-01-05 19:18

Som det sikkert vil være nogen i gruppen bekendt, har jeg jo rodet lidt med
en gammel TS 150, som jeg skulle have synet. Den gik glat igennem uden nogen
bemærkninger.
Det var dog lige ved at gå galt. I går da jeg havde hentet prøveplade, og
lige ville køre en tur, for at tjekke om alt var i orden, startede den fint.
Mens jeg tog hjælmen på kunne den så lige stå og varme lidt op. Da gik den i
stå, og var bare ikke til at få liv i igen. Alt blev tjekket igen. Platiner
justeret endnu engang. Karburator tjekket endnu engang. Tændrør skiftet
endnu engang. Hver gang jeg havde røret ude og blæse det rent for benzin,
kunne den lige starte og køre måske 10-15 sekunder. Den døde som om den ikke
fik noget at leve af. Og det selvom den de fleste gange drev af benzin.
Efter vel ca 1½ time kom der endelig liv i svinet - på med hjælmen igen og
afsted - hu hej, hvor det gik, nå ja et øjeblik gjorde det da. Efter et par
kilometer ville den pludselig ikke tage ved når jeg slap koblingen. Åh nej,
hvad nu - er der noget med jeg har læst et sted, at hjulet på krumtappen
eller et eller andet sted i gearkassen, kan gå løst? Trække hjem ret
opgivende. Nu er det også blevet for sent, at afbestille synet til i
morgen - ØVØV. Nå, ja, er det ikke lige som om koblingen føles anderledes
end den plejer. Den er lidt strammere. Jeg ved ikke hvad og hvorfor, men da
jeg løsnede kablets frigang - endda ret meget - virkede alt som det skulle,
og har gjort siden.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Moller

Dato : 26-01-05 19:43

Ole Axelsen wrote:
> Som det sikkert vil være nogen i gruppen bekendt, har jeg jo rodet lidt med
> en gammel TS 150, som jeg skulle have synet. Den gik glat igennem uden nogen
> bemærkninger.

   Tillykke :) ja, det er ikke svært at smide en MZ gennem syn, der er så
få ting som skal tjekkes.

> [...]
> fik noget at leve af. Og det selvom den de fleste gange drev af benzin.

   hmmmm, du skulle blæse benzin af tændrøret ? og den drev af benzin, og
problemet er når den er varm ? det kan nemt skyldes følgende :

   1. Din flyderhøjde er ikke korekt, rettere lidt for høj :)

   2. Dit chokersystem er utæt, eller ikke stillet rigtigt... husk at
chokerkablet skal havde 1-2mm spillerum når chokeren er slukket, ligesom
med gaskablet.

> kilometer ville den pludselig ikke tage ved når jeg slap koblingen. Åh nej,
> hvad nu - er der noget med jeg har læst et sted, at hjulet på krumtappen
> eller et eller andet sted i gearkassen, kan gå løst? Trække hjem ret

   Det er 250/251 modellerne hvor koblingen sider på en konus på
krumtappen, som den hopper af hvis man ikke kender det hemmelig trick ;)
men så vidt jeg husker så er det ikke et problem på 125/150 modellerne.
På den anden side, du fiksede det ved at stille koblingskablet, så er
det helt sikkert det ikke var det problem :) da en kobling som er hoppet
af, ikke kan redes uden at åbne ind til koblingshuset.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ole Axelsen

Dato : 26-01-05 21:14

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> problemet er når den er varm ? det kan nemt skyldes følgende :

> 1. Din flyderhøjde er ikke korekt, rettere lidt for høj :)

Det er nok rigtigt. Den har det med at dryppe lidt benzin fra karburatoren,
selvom svømmerhuspakningen er fin og hel, og skruerne er strammet mere end
jeg normalt ville mene skulle være nødvendigt. Nu kan jeg ikke lige huske,
om det er muligt at justere svømmerhøjden
med en skrue, men ellers må jeg jo bøje ophænget lidt.

> 2. Dit chokersystem er utæt, eller ikke stillet rigtigt... husk at
> chokerkablet skal havde 1-2mm spillerum når chokeren er slukket, ligesom
> med gaskablet.

Det mener jeg også det har. Derimod har jeg ikke helt styr på, hvordan det
ellers kan stilles. Der er den store tomgangsluftskrue, men har den også
betydning for chokersystemet?

Fra : KubikH

Dato : 26-01-05 21:20

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse

> [...]
> selvom svømmerhuspakningen er fin og hel, og skruerne er strammet mere end
> jeg normalt ville mene skulle være nødvendigt.

Check også lige at din nåleventil er helt ren og ikke har mærker.
De har det lidt med at hænge i enten åben eller lukket stilling.
Jeg "vinger" karbunaden en med hvad er er ved hånden

Mvh
Niels

Fra : Moller

Dato : 26-01-05 21:29

Ole Axelsen wrote:

> [...]
> om det er muligt at justere svømmerhøjden
> med en skrue, men ellers må jeg jo bøje ophænget lidt.

   Når kaburatoren er på hoved, skal du sikre dig at den lille del som
trykker flyderventilen ind, er bukket sådan at du har ca. 27mm fra
kanten af pakningsfladen til øverste punkt af flyderne.

> Det mener jeg også det har. Derimod har jeg ikke helt styr på, hvordan det
> ellers kan stilles. Der er den store tomgangsluftskrue, men har den også
> betydning for chokersystemet?

   Det eneste som har med chokeren at gøre er selve kablet, som skal ha
ca, 2mm spillerum, når chokeren er slukket. det er alt hvad der kan
stilles her. ud over dette skal den lille gummiprop i enden af choker
stemplet(klodsen som kablet sider i) være blød, hvis denne er stenhård,
kan den ikke lukke for benzinen til chokerdelen, og derved vil maskinen
drukne når den er varm.

   tjekkede lige inde på : http://www.mztech.fsnet.co.uk/mz_maindex.html

   Og ja det er en BVF 24N1-1 du har på, hvis det er en TS150 ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ole Axelsen

Dato : 27-01-05 18:11

> Når kaburatoren er på hoved, skal du sikre dig at den lille del som
> trykker flyderventilen ind, er bukket sådan at du har ca. 27mm fra kanten
> af pakningsfladen til øverste punkt af flyderne.

Se, det var da virkelig en oplysning, der kan bruges til noget. Jeg får ikke
tid til, at se på det før i weekenden. Jeg vender måske tilbage med flere
dumme spørgsmål til den tid.

> stilles her. ud over dette skal den lille gummiprop i enden af choker
> stemplet(klodsen som kablet sider i) være blød, hvis denne er stenhård,

Gummiproppen føles meget fornuftig. Den er hverken hård eller ødelagt.

> kan den ikke lukke for benzinen til chokerdelen, og derved vil maskinen
> drukne når den er varm.

Det "sjove" ved det er jo, at da jeg stødte på problemet var den end ikke
nået at blive varm. Den gik måske ½ minut før den døde.

> Og ja det er en BVF 24N1-1 du har på, hvis det er en TS150 ;)

Det er nu godt nok en 24N2-1. Men jeg kan også se på selv samme side, som du
henviser til, at de startede med 24N2-1 fra årg. 1984, så det passer jo
fint.