Olietemperatur på luft/oliekølet i vinterv~
Fra : anders majland

Dato : 25-01-05 23:01

Det brugte olietermometer jeg købte i efteråret gik istykker inden det blev
koldt Men i weekenden konstaterede jeg at det var føleren der var
kortsluttet - og jeg tof en hurtig beslutning og købte et nyt i thansen til
300kr - ikke bare for føler men for med komplet instrument

Nu har jeg så fået kørt ~300km med det og gaffa på oliekøleren. På landevej
holder jeg temperaturen på 70 grader mens den efter 50km motorvej med
~120km/t når op omkring 85grader.

Det er så temperaturen målt ved olieaftapningsskruen. Den er jo med tørsump,
så der ligger kun en sjat og venter på at blive suget op i olietanken igen.
Deroppe må temperaturen nødvendigvis være lidt lavere end det jeg måler, men
olien må blive varmet noget mere op i toppen af motoren... Men det er
tilsyneladen ikke noget problem at få den driftsvarm

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Jørgen Hvolgaard

Dato : 26-01-05 00:43

Hallo Anders
Man kører ikke med gaffa tape på køleren, det er ikke det, den er designet
til du

Jørgen
meddelelse news:41f6c1c5$0$48321$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-01-05 09:08

Jørgen Hvolgaard wrote:
> Hallo Anders
> Man kører ikke med gaffa tape på køleren, det er ikke det, den er
> designet til du

Hallo Jørgen

Jeg kan afsløre at en XT 600 heller ikke er designet til at køre i
frostvejr. Anders tape du bare din køler til.

Der ligger altså noget olie i bunden af en XT motor. Suget sidder 3-4 cm op
i motoren, og jeg har tappet over ½L olie af en motor med en god retur løbs
funktion (altså ingen retur løb)

Min DR kører med 80grader olie i øjeblikket i tørvejr efter 25-30 km. Om
sommeren kan olien nemt blive 120 grader ved hård brug.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 26-01-05 09:17

"Jørgen Hvolgaard" wrote:

> Hallo Anders
> Man kører ikke med gaffa tape på køleren, det er ikke det, den er designet
> til du

Måske ikke, men det er en virkelig god idé!
Da de fleste motorcykler er designet og produceret i et klima fjernt for
vores heroppe i lille Danmark, anbefales det faktisk at køleren tapes lidt
til her om vinteren.
Årsagen er, at de fleste motorcykelmaskiners ideal-temperatur ligger oppe
omkring de 100 grader. Her smører olien bedst, og motorerne er gerne lavet,
så køleren slår til ved ~100 grader.
Da jern, alu, stål osv. giver sig forskelligt ved temperatursvingninger, er
det derfor en god hovedregel, at driftstemperaturen ligger ved de 100
grader, for her er tollerencerne fra fabrikkens side lavet, så de
forskellige materialer passer bedst i hinanden, hvilket bevirker at der
opstår mindst slid.
Hvis temperaturen i motoren er for lav ved daglig brug, svarer det i grove
træk til at køre koldstartskørsel hele tiden, og det er som bekendt ikke
godt for en motor i længden.

På min ged sidder et olietermometer monteret som standart, og i
instruktionsbogen anbefales det ikke at køre på motorcyklen, før end
displayet starter ved 40 grader, og man skal helst over de 80 grader, før
end den får tæsk.
Så selvom det lyder drabeligt at tape sin køler ind, når man tænker på de
varme sommerdage, så er det ikke desto mindre en fordel her om vinteren.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - sover ZZ

Fra : anders majland

Dato : 26-01-05 09:50

"Jørgen Hvolgaard"
> Man kører ikke med gaffa tape på køleren, det er ikke det, den er designet
> til du

Kunne du ikke lokkes til at klippe lidt i det du svarer på, og måske endda
svarer under.

Men min "ørkenracer" er heller ikke designet til at køre i frostvejr -
derfor var jeg nervøs for om den overhovedet blev driftsvarm. Der er ikke
nogen termostat på oliekredsløbet så olien køles Det er heller ikke alle
modeller/årgange af xt600'en der har oliekøler ...

Også derfor jeg monterede et olietermometer - for så kunne jeg sikre at den
heller ikke blev for varm med tape over oliekøleren.

Den bliver ikke driftsvarm af 10km/20min by/kø-kørsel

Fra : Richard

Dato : 26-01-05 17:40

anders majland wrote:
> Men min "ørkenracer" er heller ikke designet til at køre i frostvejr -
> derfor var jeg nervøs for om den overhovedet blev driftsvarm. Der er ikke
> nogen termostat på oliekredsløbet så olien køles

Kunne du ikke blot eftermontere en? - se efter olietermostater fra fx
Lockhart, Mocal og Racimex - sidstnævnte ligger på knap 40 EUR ude i verden.

Racing Centeret i Smallegade, 2000 F har vist også et udvalg -
www.racingcentret.dk under Mamco

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : anders majland

Dato : 26-01-05 19:34

> Kunne du ikke blot eftermontere en? - se efter olietermostater fra fx

Jo det er jo den rigtige løsning
Men jeg kører lidt efter princippet "if it ain't broken don't fix it". Det
er jo en maskine der skal bruges og det er svært at finde tid til service og
endnu værre rep... Jeg synes jeg skifter olie og stiller ventiler hele tiden
selvom det "kun" er hver 6000km ....

Men udover ventilen skal der jo lidt slanger og fittings til, og så skal jeg
være 100% sikker på at jeg har alle nødvendige stumper inden jeg skiller den
ad - for ellers skal jeg med toget på arbejde

Jeg har også kigget hos www.kedo.de
Deres manuelle ventil er da en low tech løsning til at bypasse køleren

Det olietermometer jeg nu har tilovers er sikkert derfra - det ligner
ihvertald på en prik det på side og en ny temperaturføler koster 15 euro.
(instrumentet er så 37,50 oveni.). Så hvis nogen skal til at bestille noget
derfra vil jeg da gerne have en føler med og give en skilling til portoen

Men nu har jeg lige 5800km til at få stumperne på lager inden næste
olieskift

/A

Fra : Richard

Dato : 27-01-05 21:23

anders majland wrote:

> Men udover ventilen skal der jo lidt slanger og fittings til, og så skal jeg
> være 100% sikker på at jeg har alle nødvendige stumper inden jeg skiller den
> ad - for ellers skal jeg med toget på arbejde

Ja, men det er vel ikke uoverkommeligt; hørte lige at Racing Centret /
Lindebjerg Car Parts tager kr. 300 med moms for den runde, men kantede
Mocal-thermostat. Det er da ikke galt, og er slangerne til at skære i,
kan den vel hurtigt monteres; spændenbånd medfølger...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK