Lidt Kaburator snak..
Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 12:11

Hejsa..

Jeg sidder jo og roder Ebay igennem for at finde fladspjælds kaburatorer til
mit GSX400 projekt..

Og så kom jeg til at tænke over 2 ting..

1. Hvis fladsjælds kaburatorer er hurtigere i response og generalt lidt
bedre, hvorfor leveres flere motorcykler så ikke med den type monteret
standart, istedet for de skod membran typer ?

2. Kan man ikke bygge en CV type om til en alm spjælds type, ved at fjerne
"gasgiver" spjæld, membran, lukke vacuum hullerne, og så smide et kabel
direkte i membran spjældet ?? eller er det en umulighed ?

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 23-01-05 12:27

Juel wrote:

> Og så kom jeg til at tænke over 2 ting..

    Morten, det er enten 1 ting for meget, eller en for lidt :) det går
virkelig ikke...

> 1. Hvis fladsjælds kaburatorer er hurtigere i response og generalt lidt
> bedre, hvorfor leveres flere motorcykler så ikke med den type monteret
> standart, istedet for de skod membran typer ?

   Benzinforbruget, og derved miljø kravende også... på den anden side, en
CV kan justeres til at være ekstremt tæt på, især de nyere da de jo er
vacumstyret fladspjælds kaburatore. Og så er de vacumstyret meget
lettere at håndtere for folk som ikke kan dosere en fladspjælds korekt,
da vacumdelen gør det for en...

> 2. Kan man ikke bygge en CV type om til en alm spjælds type, ved at fjerne
> "gasgiver" spjæld, membran, lukke vacuum hullerne, og så smide et kabel
> direkte i membran spjældet ?? eller er det en umulighed ?

   tsk tsk... hold dig til dem du har nu, og få justeret dem "rigtigt"
ind, så vidt jeg husker er det et af dine rigtig store problemer fra
tidligere ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 12:26

> tsk tsk... hold dig til dem du har nu, og få justeret dem "rigtigt"
> ind, så vidt jeg husker er det et af dine rigtig store problemer fra
> tidligere ;)

Jeps, det er bestemt ikke min stærke side, har også ønsket mig Haynes boget
om mc kaburatorer )
Håber sq jeg får den..

Men vil jo gerne ha det meste ud af min motor )

Mvh
Morten **som snart kun mangler et GS450 topstykke**

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 12:29

> Jeps, det er bestemt ikke min stærke side, har også ønsket mig Haynes
boget
> om mc kaburatorer )

hehe bogen self...

Fra : Moller

Dato : 23-01-05 13:36

Juel wrote:

> Men vil jo gerne ha det meste ud af min motor )

   Så skal du holde dig til din CV som du har nu, få justeret det rigtig
ind både omkring fjederlængde, vacumhullerne, pilot, nedle, og main jet,
flyderhøjden, samt nålen.... og sikre dig lige at alt gummi osv er i god
stand, og ikke hullet osv.

   Fladspjælds gir ikke ekstra heste, den gir kun mere gasrespons, men
igen der er folk der sværger til CV fladspjælds, og andre til ren
fladspjælds, og hvis begge typer er sat helt ideelt op, og begge er i
den mest ideele størelse, så er forskellen så lille, at det er spild af
tid ;) Men igen Fladspjælds er rent POP, og koster meget mere i
benzinregningen :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 23-01-05 14:31

In article <41f398d2$0$48323$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> den mest ideele størelse, så er forskellen så lille, at det er spild af
> tid ;) Men igen Fladspjælds er rent POP, og koster meget mere i

Der er ingen kaburatorer der er optimale.

Fladspjælds er ikke til at komme i nærheden af. De vil hurtigt komme
til at udgøre ca. 200% af cyklens værdi!
Go'e gamle Dell'Orto'ere kan sættes op (og der er mange muligheder) så
gasrespons o.s.v. bliver helt OK. De er bare heller ikke til at betale,
i den størrelse du skal bruge dem i!

CV'er er lidt langsomme, og tilgengæld økonomiske og tollerante m.h.t.
knap så nøjagtig justering.
Mikuni laver en 38mm CV'er med et forholdsvis fladt spjæld.
De kan ofte findes i et par, på ebay, til 20-30 Euro. De har typisk
siddet på en Ducati. Find et par der har siddet på en 600cc, så
dysningen ikke er heeeelt hen i vejret.
Da det er CV'er skal du gøre dig en smule umage for at undgå
forstyrrelser i luftstrømmen.

.... hvis altså du har mod på at tage fat på arbejdet med at optimere!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Richard

Dato : 23-01-05 12:35

Juel wrote:

> 1. Hvis fladsjælds kaburatorer er hurtigere i response og generalt lidt
> bedre, hvorfor leveres flere motorcykler så ikke med den type monteret
> standart, istedet for de skod membran typer ?

Prisen er sikkert en faktor - hvis CV'en er god nok, så...

> 2. Kan man ikke bygge en CV type om til en alm spjælds type, ved at fjerne
> "gasgiver" spjæld, membran, lukke vacuum hullerne, og så smide et kabel
> direkte i membran spjældet ?? eller er det en umulighed ?

Eller vælge mellemtypen, hvor klokken på CV-karburatoren tvangsløftes de
første 20-25 pct. af åbningen vha en kulisseanordning på spjældakslen og
først derefter alene af luftgennemstrømningen (ikke vacuumet, Moller

Typen på visse etcyl. Kaw. og Honda som SLR/FX650 og visse NX og XR650L. -
bruges den mon også på flercyl. motorer?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Moller

Dato : 23-01-05 13:30

Richard wrote:

> Eller vælge mellemtypen, hvor klokken på CV-karburatoren tvangsløftes de
> første 20-25 pct. af åbningen vha en kulisseanordning på spjældakslen og
> først derefter alene af luftgennemstrømningen (ikke vacuumet, Moller

   ja ja :) vi ved jo hvad det er, men kræver din løsning ikke at man skal
ombygge en stor del ? jeg ved ik helt, men så længe mortens eneste
kaburatorviden er baseret på hans gamle knallerter, og tror at det
eneste der har noget at sige er hoveddysen :) så skal han nok ik bruge
for meget krudt på det her, men i stedet bare få maskinen til at køre
optimalt med det han har nu. For kan maskinen ikke gå som den skal med
de originale, så for han den aldrig til at gå med nogen som slet ikke er
ment til hans maskine i starten :)

   Og nej det er ikke for at være ondskabsfuld jeg skriver sådan til
Morten, men os der kender ham ved at for han det ikke banket ind med en
vognstang, så ender det galt igen igen :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 23-01-05 13:34

> Og nej det er ikke for at være ondskabsfuld jeg skriver sådan til
> Morten, men os der kender ham ved at for han det ikke banket ind med en
> vognstang, så ender det galt igen igen :)

hehe intet ondskabsfuld læst, hehe kender dig jo efter 3 lange år på HTX, så
hvad du siger vejer ikke så tungt )
Jeg skal jo bare ha en cykel der kan laves så den kan flås fra din spjætter,
om jeg så skal læse 10 bøger om kaburatorer )

Og hvad mener du med igen ?? ) Der er vel intet galt i at man godt kan li
en god udfordring.. tror jeg vil kigge lidt efter nogle RS250 kabuer...

Mvh
Morten

Fra : J.C.Kløve

Dato : 23-01-05 13:41

Så var det lige at Juel Skrev
> Og hvad mener du med igen ?? ) Der er vel intet galt i at man
> godt kan li en god udfordring.. tror jeg vil kigge lidt efter
> [...]

Næ det skal jeg love for....
De sidste par ugere postings indikerer at du gerne tager selv de
umulige op som en udfordring
Håber at møde dig og GS'eren på et træf, hvor du smider den på
bænken, så vi kan se havd der er kommet ud af
anstrengelserne/udfordringerne her hen over vinteren

--
Dun@nt
XJ600 - 51J - til salg for 23Kkr

Fra : Richard

Dato : 23-01-05 14:24

Moller wrote:

>    ja ja :) vi ved jo hvad det er, men kræver din løsning ikke at man skal
> ombygge en stor del ?

Netop, men blot for en god ordens skyld - og jo, det store spørgsmål er,
om denne karburatortype laves til montering på række - og i størrelser,
der passer til den aktuelle motor?

Karburatortypen er fx ikke med i Keihin's sortiment og leveres
sandsynligvis kun til fabrikkerne. Men derfor *kunne* der jo godt køre
andre mc'er rundt med et batteri, der passede, og som var til at skaffe
til en fornuftig pris inkl. evt. omdysning. Fladspjældskarb'er har det med
at være rasende dyre i efterspurgte størrelser

> karburatorviden er baseret på hans gamle knallerter, og tror at det
> eneste der har noget at sige er hoveddysen :)

- og at pille luftfilteret af - med mindre det er gået af mode siden
60erne

> [...]
> optimalt med det han har nu. For kan maskinen ikke gå som den skal med
> de originale, så for han den aldrig til at gå med nogen som slet ikke er

Enig - er det iøvrigt afledt af grundloven inden for industriel automatik:
"Automatiser aldrig noget, der ikke kan bringes til at køres manuelt".

>    Og nej det er ikke for at være ondskabsfuld jeg skriver sådan til
> Morten, men os der kender ham ved at for han det ikke banket ind med en
> vognstang, så ender det galt igen igen :)

Åh, hvis han nu *vil* lege; men din omsorg er da prisværdig

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 24-01-05 07:46

> [...]
> fjerne "gasgiver" spjæld, membran, lukke vacuum hullerne, og så smide
> et kabel direkte i membran spjældet ?? eller er det en umulighed ?

Hej Morten

Du skal ikke ombygge en CV karburator til spjæld typen! Hvor får du de ideer
fra?

Som jeg skrev til dig før, så er fladspældkarburatoren ikke bedre end CV
karburatoren. De har hver deres forcer. CV karburatoren giver god
benzinøkonomi, og man kan ikke benhandle den forkert. Det er gode grunde til
at de sidder standart på alle motorcykler uden indsprøjtning.

En spjældskarburator har en god gasrespons, og der gør at de er sjove at
køre med. Mads lund monterede nogle smoothbore fra en GS 1000 og fjernede de
to yderste. Han snakker om baghulskørsel i de første gear, men han har også
gearet den ned. En spjældskarburator giver ikke bedre
topeffekt/tophastighed, og den giver dårligere benzinøkonomi samt mulighed
og at goive for meget gas ved lave omdrejninger (som på en knallert).
Pointen er at den giver en følelse af mere effekt pga. den gode gasrespons.
Det er her hele humlen ligger.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Hekto

Dato : 24-01-05 10:49

In article <35jjtfF4l1pfeU1@individual.net>,
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> [...]
> og at goive for meget gas ved lave omdrejninger (som på en knallert).
> Pointen er at den giver en følelse af mere effekt pga. den gode gasrespons.

- der kan dog pyntes lidt på CV'ens gasrespons ved at bore hullerne der
giver undertryk på bagsiden af stemplet, en anelse større. Fjederen kan
der også pusles med.