/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Spørgsmål ved forgaffel, olieskift
Fra : Studen


Dato : 21-01-05 18:43

Endnu et par tekniske spørgsmål presser på.
Jeg er ved at skifte olien på min CBR600F3 forgaffel. Jeg har købt en manual
på elektronisk form via eBay og bruger de forskellige data derfra.

Der er angivet et mål der hedder "spring service limit" som er længden af
fjederen - angivet til 311,5mm. Jeg måler min til 375mm. Er der ikke noget
helt galt her? Der kan vel næppe være så stor afvigelse på fjederlængeden -
afhænigt af fjederens alder/"slidthed" (kan det evt. have noget at gøre med
en "aftermarked" fjeder?)

Dertil har jeg hældt 463cc (ml) på gaflen. Afstanden fra den sammentrykkede
gaffels overkant til oliespejlet skulle nu være 117mm. Jeg måler 82mm...
Måske ramte jeg ikke helt præcist 463ml men tæt på. At det skulle give 30mm
til forskel kan da ikke passe???

Så nu er jeg grundigt forvirret - Godt nok er forgaflen købt via eBay, men
jeg ved at sælger var ved at ophugge en CBR600, da jeg også reddede mig
nogle andre dele, så betegnelsen skulle være god nok.


Håber I kan hjælpe

Studen



 
 
Richard (21-01-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-01-05 19:40

Studen wrote:

> Endnu et par tekniske spørgsmål presser på.
> Jeg er ved at skifte olien på min CBR600F3 forgaffel. Jeg har købt en manual
> på elektronisk form via eBay og bruger de forskellige data derfra.

Ih, sælger Honda dem også på cd nu

> Der er angivet et mål der hedder "spring service limit" som er længden af
> fjederen - angivet til 311,5mm. Jeg måler min til 375mm. Er der ikke noget
> helt galt her?

Honda plejer i deres manualer både at opgive fjederens specifikke længde -
fra ny - og dens "service limit" - når den er tjent til udskiftning,
sammenpresset efter mange årsx hårdt slid. Kan du ikke finde begge? - alt.
kunne det jo være en længere og/eller hårdere fjeder, der er monteret. I
så fald gælder leverandørens "service limit", ikke Honda's

> Dertil har jeg hældt 463cc (ml) på gaflen. Afstanden fra den sammentrykkede
> gaffels overkant til oliespejlet skulle nu være 117mm. Jeg måler 82mm...
> Måske ramte jeg ikke helt præcist 463ml men tæt på. At det skulle give 30mm
> til forskel kan da ikke passe???

Har du motioneret gaflen ved at køre den sammen og helt ud igen sammen et
par gange for at få olien fordelt ordentligt?

Husk igen, er det en anden fjeder, fx en Wirth, WP eller Progressive
Suspension, skal du bruge deres spec for oliemængde og -kvalitet, ikke
Honda's...

Så start med at bestemme fjederens fabrikat. Muligvis kan du være heldig
at finde længder på de nævnte fabrikaters hjemmesider.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Studen (21-01-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 21-01-05 20:13


"Richard" <rpaderichard@netscape.net> wrote in message
news:csriaa$t8h$1@abbeden.bunk.cc...
> Ih, sælger Honda dem også på cd nu

Ja da. Og det er smart og billigt ;)

> Honda plejer i deres manualer både at opgive fjederens specifikke længde -
> fra ny - og dens "service limit" - når den er tjent til udskiftning,
> sammenpresset efter mange årsx hårdt slid. Kan du ikke finde begge? - alt.
> kunne det jo være en længere og/eller hårdere fjeder, der er monteret. I
> så fald gælder leverandørens "service limit", ikke Honda's

Jep, du har ret. Jeg fandt længden fra ny - kun et par mm længere end
service limit, så det kan ikke være standard fjedre... Irriterende at skulle
gætte sig frem.

> Har du motioneret gaflen ved at køre den sammen og helt ud igen sammen et
> par gange for at få olien fordelt ordentligt?

Ja, det skulle være gjort ordentligt

> Så start med at bestemme fjederens fabrikat. Muligvis kan du være heldig
> at finde længder på de nævnte fabrikaters hjemmesider.

Ja det ville nok være en rigtig god hjælp. Desværre står der intet på
fjederen, og jeg har tjekket de forskellige producenters hjemmesider (som du
opgav) men uden resultat. Grrr, sådan noget p*s
Hvis alt andet mislykkes - er der så nogle generelle retningslinier mht
oliespejlets afstand til overkanten af gaffelrøret?

Studen



Jens Jacob Bager Jen~ (21-01-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 21-01-05 21:51


> Ja det ville nok være en rigtig god hjælp. Desværre står der intet på
> fjederen, og jeg har tjekket de forskellige producenters hjemmesider
> (som du opgav) men uden resultat. Grrr, sådan noget p*s
> Hvis alt andet mislykkes - er der så nogle generelle retningslinier
> mht oliespejlets afstand til overkanten af gaffelrøret?

Hej Stud

Du skal holde dig til de 11,7cm efter benet er pumpet godt igennem (jeg
pumper mindst 20 gange). Grunden til olieniveauet er for højt er at du ikke
har fået al olien ud da du tappede olien af. Helt almindeligt og ikke noget
ud over det sædvanlige.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Studen (21-01-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 21-01-05 22:17


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:35d89fF4kgqk4U1@individual.net...
> Hej Stud
>
> Du skal holde dig til de 11,7cm efter benet er pumpet godt igennem (jeg
> pumper mindst 20 gange). Grunden til olieniveauet er for højt er at du
ikke
> har fået al olien ud da du tappede olien af. Helt almindeligt og ikke
noget
> ud over det sædvanlige.

Hej Bager

OK - det gør jeg så. Har du nogen yderligere hjælp til mit problem? Jeg har
fået lavet nogle afstandsstykker til at smide i forgaflen for at kompensere
for den noget tungere katana sammenlignet med CBR'en (har desuden ladet mig
fortælle at lidt mere olie end foreskrevet også ville være sagen). Altså for
at kunne indstille "sag" (hedder det vandring på dansk?). Nu er jeg jo lidt
på bar bund med disse længere fjedre... Hmm, jeg må vel bare vente og se til
maskinen er samlet. Er der nogen "universelle" retningslinier mht. længden
af sag/vandring?

Mvh
Studen



Hekto (21-01-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 21-01-05 23:54

Studen wrote:
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
> message news:35d89fF4kgqk4U1@individual.net...
>
>>Hej Stud
>>
>>Du skal holde dig til de 11,7cm efter benet er pumpet godt igennem (jeg
>>pumper mindst 20 gange). Grunden til olieniveauet er for højt er at du
>
> ikke
>
>>har fået al olien ud da du tappede olien af. Helt almindeligt og ikke
>
> noget
>
>>ud over det sædvanlige.
>
>
> Hej Bager
>
> OK - det gør jeg så. Har du nogen yderligere hjælp til mit problem? Jeg har
> fået lavet nogle afstandsstykker til at smide i forgaflen for at kompensere
> for den noget tungere katana sammenlignet med CBR'en (har desuden ladet mig
> fortælle at lidt mere olie end foreskrevet også ville være sagen). Altså for
> at kunne indstille "sag" (hedder det vandring på dansk?). Nu er jeg jo lidt
> på bar bund med disse længere fjedre... Hmm, jeg må vel bare vente og se til
> maskinen er samlet. Er der nogen "universelle" retningslinier mht. længden
> af sag/vandring?
>

Start f.eks. her:

http://www.ohlins.com/mc_ultimate_tuning.shtml


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Richard (22-01-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 22-01-05 00:14

Studen wrote:

> OK - det gør jeg så. Har du nogen yderligere hjælp til mit problem? Jeg har
> fået lavet nogle afstandsstykker til at smide i forgaflen for at kompensere
> for den noget tungere katana sammenlignet med CBR'en (har desuden ladet mig
> fortælle at lidt mere olie end foreskrevet også ville være sagen).

Afstandsstykker, mere olie og længere/hårdere fjedre giver allesammen
hårdere affjedring, så du kan hurtigt få for meget. Allerede en længere
fjeder spændt sammen i gaflen vil jo fortrænge mere olie og løfte
oliespejet (højere niveau).

Forslag: Når nu fjedrene er 60-70mm længere og efter al sandsynlighed
hårdere i sammenspændt tilstand, så saml gaflen med dem og påfyld olie til
det niveau og i den viskositet, som Honda foreskriver og se hvordan det
virker. Er gaflen for blød kan du jo smide skiver, en kronemøtrik eller
regulære afstandsstykker oveni. (Oven i fx GB500's fjedre passer en M16
selvlåsende møtrik/kronemøtrik med kronen placeret nede i fjedren og
presser fjederen 10-12mm. Og er lettere at have med at gøre en 8-10 løse
skiver

Er gaflen underdæmpet, og kan det ikke justeres, så skift til en tykkere
gaffelolie. Eller omvendt, skulle den være for hårdt dæmpet.

> Altså for
> at kunne indstille "sag" (hedder det vandring på dansk?). Nu er jeg jo lidt
> på bar bund med disse længere fjedre... Hmm, jeg må vel bare vente og se til
> maskinen er samlet. Er der nogen "universelle" retningslinier mht. længden
> af sag/vandring?

Ja, de ligger rundt omkring på Nettet, men har ikke lige links dertil på
denne pc. Men hvis du lader cyklen synke 1-2 cm under sin egen vægt (sag)
og 1/4 - 1/3 af forgaffel hhv bagdæmpers vandring med dig siddende på i
fuldt udstyr, er den næppe for hårdt spændt op til en start

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Armand (22-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-01-05 13:56

Richard wrote:
> Studen wrote:
>
>> Er der nogen "universelle" retningslinier mht. længden af sag/vandring?
>
>
> Ja, de ligger rundt omkring på Nettet, men har ikke lige links dertil på
> denne pc. Men hvis du lader cyklen synke 1-2 cm under sin egen vægt
> (sag) og 1/4 - 1/3 af forgaffel hhv bagdæmpers vandring med dig siddende
> på i fuldt udstyr,

40% er det tal jeg har hørt om fjedrenes "forudsammenpresning"!

--
Armand.

Armand (22-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-01-05 13:46

Richard wrote:
> Studen wrote:
>
>> Endnu et par tekniske spørgsmål presser på.
>> Jeg er ved at skifte olien på min CBR600F3 forgaffel.
>
>> Dertil har jeg hældt 463cc (ml) på gaflen.
>> Afstanden fra den sammentrykkede gaffels overkant til oliespejlet
>> skulle nu være 117mm. Jeg måler 82mm...
>> Måske ramte jeg ikke helt præcist 463ml men tæt på. At det skulle give
>> 30mm til forskel kan da ikke passe???

Louis's motobase nævner 508ccm som mængden!
Vælg den mængde du stoler bedst på og hold dig til det, og brug derefter
kun niveau'et til at vurdere om der er forskel på det to ben!

--
Armand.

Studen (24-01-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 24-01-05 12:07


"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> wrote in message
news:8WrId.84623$Vf.3755814@news000.worldonline.dk...
> Louis's motobase nævner 508ccm som mængden!
> Vælg den mængde du stoler bedst på og hold dig til det, og brug derefter
> kun niveau'et til at vurdere om der er forskel på det to ben!
>
> --
> Armand.

Tak til alle for råd og vejledning...
Jeg har kontaktet sælger for at høre, om han evt. kunne opspore fjedrenes
oprindelse (ikke særligt sandsynligt) Oliemængden holder jeg tæt på
standard - og eventuelle afstandsstykker må jeg vente med til skidtet er
samlet og jeg kan "måle" lidt på det hele.

Mvh
Studen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste