Studen wrote:
> OK - det gør jeg så. Har du nogen yderligere hjælp til mit problem? Jeg har
> fået lavet nogle afstandsstykker til at smide i forgaflen for at kompensere
> for den noget tungere katana sammenlignet med CBR'en (har desuden ladet mig
> fortælle at lidt mere olie end foreskrevet også ville være sagen).
Afstandsstykker, mere olie og længere/hårdere fjedre giver allesammen
hårdere affjedring, så du kan hurtigt få for meget. Allerede en længere
fjeder spændt sammen i gaflen vil jo fortrænge mere olie og løfte
oliespejet (højere niveau).
Forslag: Når nu fjedrene er 60-70mm længere og efter al sandsynlighed
hårdere i sammenspændt tilstand, så saml gaflen med dem og påfyld olie til
det niveau og i den viskositet, som Honda foreskriver og se hvordan det
virker. Er gaflen for blød kan du jo smide skiver, en kronemøtrik eller
regulære afstandsstykker oveni. (Oven i fx GB500's fjedre passer en M16
selvlåsende møtrik/kronemøtrik med kronen placeret nede i fjedren og
presser fjederen 10-12mm. Og er lettere at have med at gøre en 8-10 løse
skiver
Er gaflen underdæmpet, og kan det ikke justeres, så skift til en tykkere
gaffelolie. Eller omvendt, skulle den være for hårdt dæmpet.
> Altså for
> at kunne indstille "sag" (hedder det vandring på dansk?). Nu er jeg jo lidt
> på bar bund med disse længere fjedre... Hmm, jeg må vel bare vente og se til
> maskinen er samlet. Er der nogen "universelle" retningslinier mht. længden
> af sag/vandring?
Ja, de ligger rundt omkring på Nettet, men har ikke lige links dertil på
denne pc. Men hvis du lader cyklen synke 1-2 cm under sin egen vægt (sag)
og 1/4 - 1/3 af forgaffel hhv bagdæmpers vandring med dig siddende på i
fuldt udstyr, er den næppe for hårdt spændt op til en start
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK