Bremsevæske og maling
Fra : Studen

Dato : 21-01-05 16:13

Hej alle,

Så blev de nye/brugte kalipere/kalipre (?) renoveret. På trods af jeg var
opmærksom på bremsevæskens uheldige virkning på kaliprenes farve, sidste
gang jeg legede med bremser, kunne jeg efter et stykke tid konstatere at
farven havde taget en del skade. Hvordan undgår jeg det denne gang? Jeg har
prøvet (ligesom sidst) at "neutralisere" bremsevæsken med sprit og WD40. Er
der andet jeg kan gøre, eller skal jeg bare være mere omhyggelig??

Tak

Studen

Fra : Richard

Dato : 21-01-05 17:33

Studen wrote:

> [...]
> prøvet (ligesom sidst) at "neutralisere" bremsevæsken med sprit og WD40. Er
> der andet jeg kan gøre, eller skal jeg bare være mere omhyggelig??

Hvad er det for en cykel? - kan du ikke bare rense hydraulikken godt med
sprit og skifte til DOT 5, der ikke angriber lakken? Bremsen bliver
muligvis en smule blødere, ligesom DOT 5 heller ikke anbefales til ekstrem
hård brug

Men det er muligvis mindre vigtigt for dig end væskens indvirkning på
lakken - jeg bruger selv DOT 5 på begge mine cykler og lever fint med det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
'85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 21-01-05 19:12

Studen wrote:
> [...]
> prøvet (ligesom sidst) at "neutralisere" bremsevæsken med sprit og WD40. Er
> der andet jeg kan gøre, eller skal jeg bare være mere omhyggelig??

Spildt bremsevædske vaskes bedst af med almindelig postevand (Husk på
bremsevæsken vil opsuge vand selv fra luften hvis den ikke opbevares i
lukket beholder), men det skal gøres inden den når at gøre skade på lakken.
Arne Rohr Pedersen
Honda ST1100

Fra : Studen

Dato : 22-01-05 03:24

"Arne Rohr Pedersen" <a-rohr@mail.tele9.dk> wrote in message
> [...]
> bremsevæsken vil opsuge vand selv fra luften hvis den ikke opbevares i
> lukket beholder), men det skal gøres inden den når at gøre skade på

Tak for begge svar. Jeg skulle måske overveje DOT5. Var slet ikke klar over
at den ikke skader lakken, men det er selvfølgeligt heller ikke så fedt at
miste bremseeffekt...

Mvh

Studen - som for fremtiden vil væbne sig med vand når han leger med
bremsevæske...

Fra : Moller

Dato : 22-01-05 10:52

Studen wrote:

> Studen - som for fremtiden vil væbne sig med vand når han leger med
> bremsevæske...

   Ved spild osv. så hente straks en spand vand, og vælt det ud over
stedet... dette løser problemet hurtigt :) gi det ekstra vand hvis du
vil være sikker.

   Det har virket fint her :)

--
VH