Startmotor... og starterkobling ???
Fra : Moller

Dato : 20-01-05 11:33

Hejsa,
   Nogen der kender til en MC som bruger en startmotor hvor
starterkoblingen sider i samme hus som startmotoren ?? eller lignenden ???

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 11:47

In article <41ef879b$0$48320$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...

> Hejsa,
>    Nogen der kender til en MC som bruger en startmotor hvor
> starterkoblingen sider i samme hus som startmotoren ?? eller lignenden ???

Hmmmm ... de fleste scootere har en alm. el-motor, der trækker et lille
bendixdrev.
Beskriv din syge tankegang lidt nærmere???
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 12:17

Hekto wrote:

> Hmmmm ... de fleste scootere har en alm. el-motor, der trækker et lille
> bendixdrev.

   Og for prins knud og os andre halvdumme kontor nussere ;) hvad er et
bendixdrev ;) men det med en knallert del tiltaler mig en del da det er
billigere end MC dele.

> Beskriv din syge tankegang lidt nærmere???

   Jeg lure lidt på at flå kickstarteren af MZ'en, bore hul, så en
startmotor kan komme ind hvor den sad før, og så montere det gamle
tandhjule fra kickstarteren på startmotoren ;) problemet er at når jeg
skifter fodvilerkonsollerne, så vil der ikke være plads til
kickstarteren, så den skal løbes i gang, eller der skal ske noget
kreativt :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 12:57

In article <41ef91f5$0$48315$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...

> [...]
> skifter fodvilerkonsollerne, så vil der ikke være plads til
> kickstarteren, så den skal løbes i gang, eller der skal ske noget

Hør nu her, Dr. Moller!:
Et bendixdrev er en anordning der monteres på akslen, og som har et
tandhjul i den ene ende, med friløb. En vægt der sidder på en 'snegl'
bliver slynget frem og låser tandhjulet til akslen, sådan at motoren
trækker tandhjulet, der trækker .....

Nååååh .... sådan ....knallertstarteren kræver at der er et hul/leje,
der støtter den ende af bendixdrevet der vender væk fra motoren. Jeg
tør ikke umiddelbart sige om man kan lave noget fusk, hvor den direkte
driver kicstartakslen.

Nu er en MZ 300cc jo sådan lidt pocket-bike-agtig .... så hvad med
snorstart a'la Briggs & Straton???

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 13:16

Hekto wrote:

> Hør nu her, Dr. Moller!:

   Så så... jeg er kun B.Sc.EE. så der mangler skam ca. 5 år til at kunne
sige Dr. :) hvis jeg var glad for skolen ;)

> [...]
> tandhjul i den ene ende, med friløb. En vægt der sidder på en 'snegl'
> bliver slynget frem og låser tandhjulet til akslen, sådan at motoren

   hmmmmm, minder meget om den anordning der bruges på kickstaretern i
forvejen... tror jeg vil lure lidt på dette, så den gamle aksel osv. kan
bruges :)

> [...]
> der støtter den ende af bendixdrevet der vender væk fra motoren. Jeg
> tør ikke umiddelbart sige om man kan lave noget fusk, hvor den direkte

   Må der kigges lidt på ;) har jo en ekstra motor til at lave forsø på.

> Nu er en MZ 300cc jo sådan lidt pocket-bike-agtig .... så hvad med
> snorstart a'la Briggs & Straton???

   Uh, det er jo en billig løsning... kender til noget plænklipper ophug,
så mon ik der kan scores sådan en, ellers ved jeg hvor Kai H. bor, så
mens han er på arbejde kan man vel lige snuppe dele fra hans Pocket bike :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 13:18

In article <41ef9fc2$0$48318$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...

>    Uh, det er jo en billig løsning... kender til noget plænklipper ophug,
> så mon ik der kan scores sådan en, ellers ved jeg hvor Kai H. bor, så
> mens han er på arbejde kan man vel lige snuppe dele fra hans Pocket bike :)

B&S sidder jo ca. med 3 skruer.
Nogle leverandører af de billige PB har også reservedele, til ingen
penge. Jeg ved ikke om drevet er stærkt nok til at trække det østtyske
isenkram rundt!?

..... snorskive og snor?
Så vikler man snoren på, trækker i snoren og putter den i lommen!
Det vil se godt ud hvis du går i stå midt i et befærdet gadekryds! ;oP

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 13:36

Hekto wrote:

> .... snorskive og snor?
> Så vikler man snoren på, trækker i snoren og putter den i lommen!
> Det vil se godt ud hvis du går i stå midt i et befærdet gadekryds! ;oP

   På den anden side, god humor at starte den under bakkeåbningen :) især
hvis det lykkedes at få lavet den GP style bagende med potten under
sæder ;) minder mig om igen at kigge til knallert markede ... får
hvordan er plast priserne på f.eks. Derbi maskinern ??? tænker her på
bagende + sæde fra en af de der replica maskiner som derbi laver.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 13:38

   http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=21852 hmmmm, inspiration :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 14:35

In article <41efa4e3$0$48329$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
>    http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=21852 hmmmm, inspiration :)

Jeg ville kaste mig over ebay.de!!!!
Det må være det rigtige sted at finde sådanne stumper!

Jeg har en helt ny og rå glasfiber-bagende m. sæde til Pantahen. Det
ville blive rigtig replica! .... men du får den ikke!
En MZ-Pantah-MHR! Det burde være nok til at blive slået ihjel ved en
bakkeåbning ... sådan i mørket, nede ad en sidevej!! ;oD

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 14:46

Hekto wrote:
> [...]
> En MZ-Pantah-MHR! Det burde være nok til at blive slået ihjel ved en
> bakkeåbning ... sådan i mørket, nede ad en sidevej!! ;oD

   Ja, har ellers stået med en Ducati 916 bagende... den kan også være der
:) og ser ok ud... ulempen er at en tur til langelinie og Duc klubben er
der, vil medføre søsætning af MZ'en :( så jeg er ike helt trygt ved det
projekt heller.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 14:47

In article <41efb4c3$0$48322$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
> [...]
> :) og ser ok ud... ulempen er at en tur til langelinie og Duc klubben er
> der, vil medføre søsætning af MZ'en :( så jeg er ike helt trygt ved det

*LOL*
Nej, du ville sikkert slippe uden videre tiltale! Så rabiate er vi slet
ikke! MZ er jo trods alt europæisk!!!!

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 14:58

Hekto wrote:

> *LOL*
> Nej, du ville sikkert slippe uden videre tiltale! Så rabiate er vi slet
> ikke! MZ er jo trods alt europæisk!!!!

   Ja, den dag jeg købte en Suzuki skød jeg mig selv i knæet omkring
holdninger til mærke køb... men har nu revuderet mit indkøbs mærke system...

   1. priotet... Dansk mærke.
   2. Skandinavisk.
   3. Europæisk.
   4. Asiatisk.
   5.... må undvære MC, er ikke Muslim, men da jeg ikke tror på gud, vil
jeg ikke købe noget fra Guds eget land.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 14:58

In article <41efb78f$0$48328$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
>    1. priotet... Dansk mærke.

Udgået!

>    2. Skandinavisk.

Solgt ... til italienere!

>    3. Europæisk.

OK!

>    4. Asiatisk.

Har jeg samme prioritering på!

>    5.... må undvære MC, er ikke Muslim, men da jeg ikke tror på gud, vil
> jeg ikke købe noget fra Guds eget land.

Hmmmmmm ... sådan en gammel HD, fra go'e gamle dage!!??

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 15:47

Hekto wrote:

> Udgået!
> Solgt ... til italienere!

   Ja, så er de ude :(

> OK!
   Men en sjat dyre end Asiatiske... og for en fattig studerende som mig
:(... men så længe der er mindst en Europæisk i husstanden ;) så går det.

> Har jeg samme prioritering på!

   Man kan ikke komme uden om at det er en farlig leverandør for de
europæiske fabrikanter ;)

> Hmmmmmm ... sådan en gammel HD, fra go'e gamle dage!!??

   hmmm, som investerings ting er det ok ;) modsat alle andre mærker, så
stiger HD'erne i værdi hele tiden ;) men for at køre på osv, så vil jeg
vælge et andet mærke... Selve chopperstilen er ikke problemet, jeg vil
bare ha en cykel hvor det nogenlunde holdes hvad der loves ;) og at høre
på discovery osv. at HD er "Verdens bedste motorcykel" kan jeg virkelig
ikke holde ud... gir ret i at det er "Verdens populæreste motorcykel",
og at de har fået "Verdens bedste salgsgimmick". Men "Verdens BEDSTE"
hallo... når de endelig laver en rigtig fed MC, med en rigtig fed motor
i forhold til hvad de plejer, så skal de ha hjælp af Porche... jo jo ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 15:52

In article <41efc30a$0$48326$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> hallo... når de endelig laver en rigtig fed MC, med en rigtig fed motor
> i forhold til hvad de plejer, så skal de ha hjælp af Porche... jo jo ;)

Det jeg synes er sjovt ved dem er at de er så simple, og at det meste
ser ud til at være designet af Massey Ferguson!
Det er mekanik som kan renoveres og holdes kørende i 100 år!
Det er et helt andet markeds-segment end det der er drevet af HK og
teknologi.
Faktisk er det også noget af det jeg kan lide ved de 2-ventilede
Duc'er. Ikke så mange dikkedarer, og fjollede ting som ballanceaksler,
Exup o.s.v.
Bare knald r'en i sædet og drøm om affjedringen!

Fra : Richard

Dato : 20-01-05 16:51

Hekto wrote:

> Solgt ... til italienere!

Åh ja, nu I er ude på overdrevet, kan I da lige få en italieners syn på
resten af europæerne contra italienerne:

Bella Italia!!!
<http://www.infonegocio.com/xeron/bruno/italy.html>

Ciao!!!

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 17:36

In article <41efd438$0$51614$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
richardpunktumpade@mail.dk says...

> Åh ja, nu I er ude på overdrevet, kan I da lige få en italieners syn på
> resten af europæerne contra italienerne:

> [...]
..... Og 'the true story' om japanere kontra italienere:

http://www.ducati.com/bikes/techcafe.jhtml?
detail=article&value=miscellaneous&part=miscellaneous&artID=11

http://www.ducati.com/bikes/techcafe.jhtml?
detail=article&value=miscellaneous&part=miscellaneous&artID=14

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 13:54

> Nu er en MZ 300cc jo sådan lidt pocket-bike-agtig .... så hvad med
> snorstart a'la Briggs & Straton???

ROFL !!! ))

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-01-05 13:51

Moller wrote:
> [...]
> jeg skifter fodvilerkonsollerne, så vil der ikke være plads til
> kickstarteren, så den skal løbes i gang, eller der skal ske noget

Kreativt? Hos dig?? Naarh vel..

Lyder spændende i øvrigt. Er der strøm nok?

--
vh
Torben

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 14:33

Torben Scheel wrote:

> Kreativt? Hos dig?? Naarh vel..

   hmmm, ved ik om man skal være fornærmet eller ej ;)

> Lyder spændende i øvrigt. Er der strøm nok?

   Yepsen, jeg har et 2 delt el-anlæg på den, den ene del levere kun strøm
til tændingsanlægget, og den anden del levere til alt andet... derved
kan jeg med en lille relæordning fikse at lyset først tændes når
maskinen er startet, og starteren kun kan bruges når den er i
frigear(man kan ikke starte hvis man er koblet ud).

--
VH
Lars Molnit

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 21-01-05 19:08

Moller <news@molnit.com> writes:

> [...]
> plænklipper ophug, så mon ik der kan scores sådan en, ellers ved jeg
> hvor Kai H. bor, så mens han er på arbejde kan man vel lige snuppe

Snore-træks systemet på polinien er noget kleint skidt - kan ikke
anbefale at bruge det til en 300cc motor.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-01-05 16:47

> Hejsa,
> Nogen der kender til en MC som bruger en startmotor hvor
> starterkoblingen sider i samme hus som startmotoren ?? eller lignenden ???

Jeg har set set en startermotor, hvor drivakslen forskydes, når
startermotoren blev aktiveret. Mener, at forskydelsen enten skete med en
soloniod eller pga. det magnetiske felt omkring rotoren og de permanente
magneter i statoren. Men faktum var, at man derved kunne skubbe
drivtandhjulet i gear, når startermotoren blev aktiveret og selv kunne
smutte i frigear, når man afbrød strømmen til startermotoren.
Naturligvis sidder hele starterkoblingen ikke integreret i startermotoren
alene, men man er jo kun et tandhjul i MC-motoren til, at kunne lave tricket
i praksis. Og dét tandhjul er vel alligevel svært, at undvære?

Hilsen
Lars

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 20-01-05 20:07

"Lars T. Thomsen" <ltth00@nospan.kom.auc.dk> skrev i

> [...]
> startermotoren blev aktiveret. Mener, at forskydelsen enten skete med en
> soloniod eller pga. det magnetiske felt omkring rotoren og de permanente

Noget lignende husker jeg fra XV750se - hvor omdrejningerne på
startermotorens aksel via en snekke (soloniod?) får tandhjulet der skal
trække rotoren til at flytte sig udad og i hak, og en fjeder der skubber den
tilbage igen når den "er færdig" - lød som søm der rystes i en spand.

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Hekto

Dato : 20-01-05 20:22

Arne Lorenzen wrote:

> [...]
> tilbage igen når den "er færdig" - lød som søm der rystes i en spand.

Det er netop den indretning der ... ikke helt overraskende ... kaldes et
Bendix drev!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-05 22:23

Moller skrev i meddelelsen <41ef879b$0$48320$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hejsa,
> Nogen der kender til en MC som bruger en startmotor hvor
>starterkoblingen sider i samme hus som startmotoren ?? eller lignenden ???

Du finder da bare en dynastarter fra en NSU Prima Den passer sikkert
lige på, eller hvad med en passende stor trefaset generator, og en
frekvensomformer ? Topmoderne direkte trækkende starter/generator.

Vær nu lidt kreativ Ellers er der jo Bernard viklesnorestartshjul, det
vil vække en vis respekt med flettet flagsnor, og træhåndtag i bornholmsk
åndenød.

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 20-01-05 23:24

Orla Pedersen wrote:

> [...]
>
> Vær nu lidt kreativ Ellers er der jo Bernard viklesnorestartshjul, det
> vil vække en vis respekt med flettet flagsnor, og træhåndtag i bornholmsk

   Tror nu mere jeg går efter at bruge starteren fra en Derbi GPR50 eller
en Aprilla RS50... de fås spritnye til ca. 350KR. :) og samtidig en
lagervare så man nemt kan skifte skidtet ud ;)

   Så nu er det bare hvor lang sådan en fætter er, og hvordan den lettest
bygges ind i MZ motoren ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Torben Scheel

Dato : 21-01-05 08:41

Moller wrote:

> Så nu er det bare hvor lang sådan en fætter er, og hvordan den lettest
> bygges ind i MZ motoren ;)

Bare fræs den ind i blokken - der er jo masser af gods

vh
Torben

Fra : Moller

Dato : 21-01-05 09:02

Torben Scheel wrote:

> Bare fræs den ind i blokken - der er jo masser af gods

   No joke, det er planen ;)

--
VH
Lars Molnit