samtale anlæg ?
Fra : Spotter.Dk

Dato : 17-01-05 09:54

Hej Gruppe..

Jeg er på udkig efter et samtale anlæg, det skal kun være mellem fører og
passager..

er der nogle som kender noget til en rimelig pris og kvalitet eller måske
nogle som har noget liggende ??

-- Spotter.dk
GS500E 98'

Fra : Ped

Dato : 17-01-05 10:28

Spotter.Dk wrote:
> [...]
> passager..
>
> er der nogle som kender noget til en rimelig pris og kvalitet eller måske

Jeg bruger Baehr Basic. Det er IKKE billigt, men det virker RIGTIG godt.
Jeg skrev på et tidspunkt en anmeldelse til DMCN der lød:

Basic er den enkleste og billigste udgave af Baehrs kendte produkter
indenfor MC kommunikation. Anlægget er beregnet til samtale mellem fører
og passager, og der er via særlige adapterkabler (ekstraudstyr)
tilslutningsmulighed for walkman, discman eller radio. Desuden kan der
ligeledes via særligt adapterkabel tilsluttes mobiltelefon, men da det
sker via passagererkablet er det et valg mellem ENTEN mobilos ELLER
kommunikation med passageren.

Sættet består af:
- en styreenhed med tilhørende ledninger og kabler
- 2 sæt højttalere og mikrofoner til indbygning i hjelmene
- 2 stk forlængerkabler
- 2 stk spiralkabler
- forskelligt tilbehør til indbygning
- brugsanvisning

Selve styreenheden er ca. på størrelse med en æske stormtændstikker, med
12v kabel, kabel til radio/walkman samt 2 kabler til hjelmtilslutning.
Der er intet på styreenheden der skal betjenes eller justeres. Næsten
uanset hvor man vælger at placere den er kablerne lange nok. Jeg har
valgt at placere min under sædet. På 12v ledningen er der udover en
sikring også et stik, så integrationen med cyklens ledningsnet kan gøres
permanent, samtidig med at enheden kan tages ud ved at skille stikket
ad. Det gælder således blot om at finde et passende sted til
styreenheden, at få trukket kablerne på en hensigtsmæssig måde samt at
finde et passende sted hvor stikkene til hjelmene stikker ud. De 12 volt
kan findes enten ved tændingen eller ved lyset.

Til hver hjelm er der 2 højttalere og 1 mikrofon. Højttalerne er 5 cm i
diameter og meget flade, 10 mm. Mikrofonen er støbt ind i en
skumgummiring, som sammen med andre afstandsringe af skumgummi limes
sammen og til slut limes på indersiden af kæbestykket, lige ud for
munden. Afstanden til læberne skal være således, at man lige rører
mikrofonen når man spidser munden. Indbygningsvejledningen er ret
skematisk og ikke særlig detaljeret, så det kan anbefales at man giver
sig GOD tid til projekt indbygning. Ligeledes angives det heller ikke
hvordan man holder sammen på mikrofonens afstandsskiver, men jeg brugte
sekundlim, og det holder endnu. Nyere hjelme kan i et vist omfang
skilles ad, og det letter indbygningen. På min egen Shoei XR-800 måtte
jeg skære lidt flamingo ud for at forsænke højttalerne tilstrækkeligt,
men på passagerhjelmen (en Caberg klaphjelm) var dette ikke nødvendigt.
Man skal bruge noget kraftig Tesa tape og i et vist omfang også
dobbeltklæbende tape til at holde styr på ledninger og få det hele sat
sammen igen. Baehr anbefaler en særlig lille og tynd spiralledning
(ekstraudstyr) til klaphjelme for at kunne bevare klapfunktionen, men
jeg har fået anbragt ledningerne på en måde der gør dette unødvendigt.
Når indbygningen er færdig, er det eneste der udvendigt vidner om at man
nu har lyd på, stikket, som hænger få cm ned fra kanten af hjelmen.

Kablerne fra styreenheden er forsynet med gummiprop, som man kan sætte i
når de ikke anvendes. Stikket i hjelmen er derimod ikke sikret mod
vejrlig når det ikke anvendes. Men når kabler og stik sættes sammen er
de lukket hermetisk med en gummikrave. Der er rigelige mængder af kabel,
og det er normalt ikke nødvendigt at anvende både forlængerkablet og
spiralkablet, men blot det ene. Der er ingen af os der har haft
problemer eller følt os generet af stikket i kanten af hjelmen eller af
blafrende kabler.

Som tidligere nævnt er der intet der skal hverken justeres eller
betjenes. Så snart hjelmene er på og tilsluttet, og strømmen sat til,
virker det. Man hører ikke sig selv, men kun partneren, og i begyndelsen
skal man lige lære at lade være med at råbe. Samtale er meget klar og
tydelig, og med en passende volume. Det fremgår ikke klart af
brugsanvisningen om volumen automatisk øges når baggrundsstøjen øges,
men hvis den gør sker det umærkeligt. Samtale fortsætter med at være
klar og tydelig, men når farten øges, øges også den transmitterede
vindstøj fra partnerens mikrofon. Dette vil naturligvis være forskellig
fra hjelm til hjelm, og fra MC til MC. Baehr lover at man kan tale
sammen i dette anlæg ved op til 160 km/t, og det kan man også - og det
uden at der er behov for hele tiden at vræle "Hvad siger du?" Men til
gengæld er vindstøjen i højttalerne så kraftig, at det i længden virker
enerverende. Jeg overvejer derfor at montere en on/off knap på anlægget
til brug ved høje hastigheder. Ved almindelig dansk landevejskørsel er
der overhovedet ingen problemer, og selv ved motorvejskørsel med 110 -
130 km/t er støjniveauet acceptabelt. Det er kun ved høje hastigheder,
at støjen bliver belastende i længden. Hvis jeg f.eks. har en høj person
bagpå har jeg meget støj i mine højttalere, men hvis jeg har en lille
person med, som sidder i læ bag mig, hører jeg næsten ikke noget. For
passageren vil lydbilledet dog altid være det samme.

Selvom der kan tilsluttes radio eller walkman, og man kan sidde og høre
musik, skal man dog ikke vente hi-fi kvalitet. Højttalerne har en meget
klar og skarp diskant uden egentlig forvrængning, men der er ikke
antydning af basvirkning.

Hvis man kun vil have fører/passager kommunikation og evt. radio/walkman
er Baehr Basic et glimrende valg. Klar og tydelig samtale under alle
forhold ved rimelige hastigheder, og helt uden betjening. Selvom det er
dyrt (279 Euro i Tyskland, ca. 2400,- i DK) er det efter min mening
pengene værd.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Spotter.Dk

Dato : 17-01-05 16:25

tak for den forklaring.. det lyder rigtig godt det sæt.. meeeen gider ikke
bruge så mange penge på det.. så meget skal det heller ikke bruges...

kiggede dog på denne her model... nogle som kender den ???
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=718

-- Spotter.dk
GS500E 98'

Fra : Richard

Dato : 17-01-05 17:09

Ped wrote:

> Men til
> gengæld er vindstøjen i højttalerne så kraftig, at det i længden virker
> enerverende. Jeg overvejer derfor at montere en on/off knap på anlægget
> til brug ved høje hastigheder.

Tror du ikke det er mere effektivt at udskifte hjelmhøjttalerne med
"hørepropper", der sættes i øregangene?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ped

Dato : 17-01-05 19:19

Richard wrote:

> Tror du ikke det er mere effektivt at udskifte hjelmhøjttalerne med
> "hørepropper", der sættes i øregangene?
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK

Det tror jeg ikke - det er jo ikke "egen" vindstøj man hører, men
partnerens, så alt andet lige måd et vel blive det samme?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Richard

Dato : 17-01-05 19:30

Ped wrote:

> Det tror jeg ikke - det er jo ikke "egen" vindstøj man hører, men
> partnerens, så alt andet lige måd et vel blive det samme?

Åh, jeg troede, du mente viundstøj hørt i hjelmen generelt - kan du
iøvrigt klare dig uden ørepropper i de nævnte hjelme?

Vindstøj fra "den andens" mikrofon kunne måske dæmpes med en strube-
eller kæbemikrofon, der om nødvendigt kunne skærmes/dækkes med noget
læder eller textil? - en halsedisse fx?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ped

Dato : 17-01-05 21:57

Richard wrote:

> [...]
>
> Vindstøj fra "den andens" mikrofon kunne måske dæmpes med en strube-
> eller kæbemikrofon, der om nødvendigt kunne skærmes/dækkes med noget

Med hensyn til ørepropper, så kører jeg som regel med dem, hvis jeg
kører alene på længere ture, og altid hvis det er på motorvej. Min hjelm
er en Shoei XR800, som er nogenlunde støjsvag, i hvert fald sammenlignet
med min gamle MDS Futura, så på lokale, kortere ture føler jeg ikke at
det er nødvendigt. Jeg har stadig til gode at afprøve samtaleanlægget
med ørepropper, men jeg tror godt at det kan lade sig gøre. Der er så
stor frekvensforskel mellem vindens dybe buldren og den klare, diskante
stemme fra højttaleren, at jeg tror at stemmen vil kunne høres, også med
ørepropper i.

Jeg ved ikke om strube- eller kæbemikrofon ville gøre nogen forskel, men
mig bekendt er det ikke ekstraudstyr til Baehr, så det har slet ikke
været aktuelt at prøve. Jeg kører nogle gange med en såkaldt
"æblevarmer" - en vandtæt krave, som sidder fast på hjælmens nederste
kant ved hjælp af velcro, og som så dækker halsen hele vejen rundt.
Meldingen fra passagersædet er, at det dæmper vindstøjen lidt, men den
forsvinder ikke. Ved motorvejshastighed er det stadig bedst at afbryde,
hvis ikke lige man har noget at snakke om. Jeg har forlængst monteret
den i anmeldelsen nævnte kontakt, og det fungerer fremragende. Man
sidder jo ikke nødvendigvis og snakker hele tiden, og jeg får bare et
tap på skulderen hvis passageren ønsker at jeg skal tænde igen.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Henrik Olsen

Dato : 18-01-05 23:30

"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> wrote in message
<snip>
> Jeg kører nogle gange med en såkaldt "æblevarmer" - en vandtæt krave, som
> sidder fast på hjælmens nederste kant ved hjælp af velcro, og som så
> dækker halsen hele vejen rundt.

Jeg har selv tænkt på om der fandtes en vindtæt krave til en hjelms
underside (ved hagen), og det lader til at du har en. Kan du fortælle lidt
mere om den? Hvad mærke, størrelse, købt hvor osv.

Jeg ville selv have en til brug med min BMW System 4 EVO hjelm, hvor jeg
lider af meget vindstøj/turbulens, hvoraf en væsentlig del ganske sikkert
kommer fra (som jeg passer modellen / fylder den ud) et uhensigtsmæssigt
stort frirum rundt om kæben/hagen.

> Meldingen fra passagersædet er, at det dæmper vindstøjen lidt, men den
> forsvinder ikke.

Har du bemærket om du selv kan mærke en nedsættelse af vindstøjen, altså
uden ørepropper og intercom inde i billedet?

/Henrik

Fra : Ped

Dato : 19-01-05 17:08

Henrik Olsen wrote:

> [...]
> kommer fra (som jeg passer modellen / fylder den ud) et uhensigtsmæssigt

Den "æblevarmer" jeg har er temmelig gammel - i hvert fald over 10 år,
og jeg har ikke set typen i nogen kataloger i lang, lang tid. Den sidder
fast på den nederste kant af hjelmen ved hjælp af velcro, og jeg tror
ikke der er mange der gider at have velcro siddende på deres hjelm. Jeg
tror det mest gængse er den type, hvor hjelmhue og halsvarmer går ud i eet.

> Har du bemærket om du selv kan mærke en nedsættelse af vindstøjen, altså
> uden ørepropper og intercom inde i billedet?

Jamen det gør den, den reducerer støjen noget. Men støj genereres flere
steder på hjelmen, og jeg har indtryk af at på min genereres der en del
støj ved visirmekanismen, selvom den faktisk er ret strømlinet. Så der
bliver ikke helt stille selvom man monterer æblevarmer. Men på meget
kolde dage eller ved kørsel i dagsregn er det en kæmpe fordel at få
lukket kulde eller vand ude.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

Fra : Richard

Dato : 19-01-05 17:47

Henrik Olsen wrote:

> [...]
> kommer fra (som jeg passer modellen / fylder den ud) et uhensigtsmæssigt

I min tilsvarende hjelm formindsker en tyk halsedisse - to lag, strikket
bomuld - vindstøjen betragteligt. Den kan *varmt* anbefales

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Richard

Dato : 19-01-05 17:52

Ped wrote:

> [...]
> stor frekvensforskel mellem vindens dybe buldren og den klare, diskante
> stemme fra højttaleren, at jeg tror at stemmen vil kunne høres, også med

Hm, i min hjelm opfatter jeg vindstøjen som højfrekvent, men det er
sikkert helt individuelt

> Jeg ved ikke om strube- eller kæbemikrofon ville gøre nogen forskel, men
> mig bekendt er det ikke ekstraudstyr til Baehr, så det har slet ikke
> været aktuelt at prøve.

Nej, du har sikkert ret, det virker som om de fleste fabrikater af
intercom satser på traditionelle hjelm-højttalere og -mikrofoner. men
det kan undre i betragtning af den rivende udvikling inden for området
hørepropper og kæbe-/strubemikrofoner...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK