tak for den forklaring.. det lyder rigtig godt det sæt.. meeeen gider ikke
bruge så mange penge på det.. så meget skal det heller ikke bruges...
kiggede dog på denne her model... nogle som kender den ???
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=718
-- Spotter.dk
GS500E 98'
"Ped" <pedmail@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:41eb851a$0$33692$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Spotter.Dk wrote:
>> Hej Gruppe..
>>
>> Jeg er på udkig efter et samtale anlæg, det skal kun være mellem fører og
>> passager..
>>
>> er der nogle som kender noget til en rimelig pris og kvalitet eller måske
>> nogle som har noget liggende ??
>>
>> -- Spotter.dk
>> GS500E 98'
>
> Jeg bruger Baehr Basic. Det er IKKE billigt, men det virker RIGTIG godt.
> Jeg skrev på et tidspunkt en anmeldelse til DMCN der lød:
>
> Basic er den enkleste og billigste udgave af Baehrs kendte produkter
> indenfor MC kommunikation. Anlægget er beregnet til samtale mellem fører
> og passager, og der er via særlige adapterkabler (ekstraudstyr)
> tilslutningsmulighed for walkman, discman eller radio. Desuden kan der
> ligeledes via særligt adapterkabel tilsluttes mobiltelefon, men da det
> sker via passagererkablet er det et valg mellem ENTEN mobilos ELLER
> kommunikation med passageren.
>
> Sættet består af:
> - en styreenhed med tilhørende ledninger og kabler
> - 2 sæt højttalere og mikrofoner til indbygning i hjelmene
> - 2 stk forlængerkabler
> - 2 stk spiralkabler
> - forskelligt tilbehør til indbygning
> - brugsanvisning
>
> Selve styreenheden er ca. på størrelse med en æske stormtændstikker, med
> 12v kabel, kabel til radio/walkman samt 2 kabler til hjelmtilslutning. Der
> er intet på styreenheden der skal betjenes eller justeres. Næsten uanset
> hvor man vælger at placere den er kablerne lange nok. Jeg har valgt at
> placere min under sædet. På 12v ledningen er der udover en sikring også et
> stik, så integrationen med cyklens ledningsnet kan gøres permanent,
> samtidig med at enheden kan tages ud ved at skille stikket ad. Det gælder
> således blot om at finde et passende sted til styreenheden, at få trukket
> kablerne på en hensigtsmæssig måde samt at finde et passende sted hvor
> stikkene til hjelmene stikker ud. De 12 volt kan findes enten ved
> tændingen eller ved lyset.
>
> Til hver hjelm er der 2 højttalere og 1 mikrofon. Højttalerne er 5 cm i
> diameter og meget flade, 10 mm. Mikrofonen er støbt ind i en
> skumgummiring, som sammen med andre afstandsringe af skumgummi limes
> sammen og til slut limes på indersiden af kæbestykket, lige ud for munden.
> Afstanden til læberne skal være således, at man lige rører mikrofonen når
> man spidser munden. Indbygningsvejledningen er ret skematisk og ikke
> særlig detaljeret, så det kan anbefales at man giver sig GOD tid til
> projekt indbygning. Ligeledes angives det heller ikke hvordan man holder
> sammen på mikrofonens afstandsskiver, men jeg brugte sekundlim, og det
> holder endnu. Nyere hjelme kan i et vist omfang skilles ad, og det letter
> indbygningen. På min egen Shoei XR-800 måtte jeg skære lidt flamingo ud
> for at forsænke højttalerne tilstrækkeligt, men på passagerhjelmen (en
> Caberg klaphjelm) var dette ikke nødvendigt. Man skal bruge noget kraftig
> Tesa tape og i et vist omfang også dobbeltklæbende tape til at holde styr
> på ledninger og få det hele sat sammen igen. Baehr anbefaler en særlig
> lille og tynd spiralledning (ekstraudstyr) til klaphjelme for at kunne
> bevare klapfunktionen, men jeg har fået anbragt ledningerne på en måde der
> gør dette unødvendigt. Når indbygningen er færdig, er det eneste der
> udvendigt vidner om at man nu har lyd på, stikket, som hænger få cm ned
> fra kanten af hjelmen.
>
> Kablerne fra styreenheden er forsynet med gummiprop, som man kan sætte i
> når de ikke anvendes. Stikket i hjelmen er derimod ikke sikret mod vejrlig
> når det ikke anvendes. Men når kabler og stik sættes sammen er de lukket
> hermetisk med en gummikrave. Der er rigelige mængder af kabel, og det er
> normalt ikke nødvendigt at anvende både forlængerkablet og spiralkablet,
> men blot det ene. Der er ingen af os der har haft problemer eller følt os
> generet af stikket i kanten af hjelmen eller af blafrende kabler.
>
> Som tidligere nævnt er der intet der skal hverken justeres eller betjenes.
> Så snart hjelmene er på og tilsluttet, og strømmen sat til, virker det.
> Man hører ikke sig selv, men kun partneren, og i begyndelsen skal man lige
> lære at lade være med at råbe. Samtale er meget klar og tydelig, og med en
> passende volume. Det fremgår ikke klart af brugsanvisningen om volumen
> automatisk øges når baggrundsstøjen øges, men hvis den gør sker det
> umærkeligt. Samtale fortsætter med at være klar og tydelig, men når farten
> øges, øges også den transmitterede vindstøj fra partnerens mikrofon. Dette
> vil naturligvis være forskellig fra hjelm til hjelm, og fra MC til MC.
> Baehr lover at man kan tale sammen i dette anlæg ved op til 160 km/t, og
> det kan man også - og det uden at der er behov for hele tiden at vræle
> "Hvad siger du?" Men til gengæld er vindstøjen i højttalerne så kraftig,
> at det i længden virker enerverende. Jeg overvejer derfor at montere en
> on/off knap på anlægget til brug ved høje hastigheder. Ved almindelig
> dansk landevejskørsel er der overhovedet ingen problemer, og selv ved
> motorvejskørsel med 110 - 130 km/t er støjniveauet acceptabelt. Det er kun
> ved høje hastigheder, at støjen bliver belastende i længden. Hvis jeg
> f.eks. har en høj person bagpå har jeg meget støj i mine højttalere, men
> hvis jeg har en lille person med, som sidder i læ bag mig, hører jeg
> næsten ikke noget. For passageren vil lydbilledet dog altid være det
> samme.
>
> Selvom der kan tilsluttes radio eller walkman, og man kan sidde og høre
> musik, skal man dog ikke vente hi-fi kvalitet. Højttalerne har en meget
> klar og skarp diskant uden egentlig forvrængning, men der er ikke
> antydning af basvirkning.
>
> Hvis man kun vil have fører/passager kommunikation og evt. radio/walkman
> er Baehr Basic et glimrende valg. Klar og tydelig samtale under alle
> forhold ved rimelige hastigheder, og helt uden betjening. Selvom det er
> dyrt (279 Euro i Tyskland, ca. 2400,- i DK) er det efter min mening
> pengene værd.
>
>
> M.v.h.
>
> Jens L. Pedersen
> GPZ 1100