Sådan renovere man Marzocchi Ag Strada
Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 09:53

Hejsa alle for at det ikke drukner i min anden tråd, så har jeg fundet info
om hvordan man renovere Marzocchi Ag Strada dæmperne

Og lød jo som om at andre godt kunne bruge den info...

http://starchild.dk/Marzocchi%20AG%20Strada%20renovering.zip

Her er den så...

Enjoy, i know i will..

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 16-01-05 13:24

Juel wrote:
> [...]
> om hvordan man renovere Marzocchi Ag Strada dæmperne
>
> Og lød jo som om at andre godt kunne bruge den info...

Jup!

Først og fremmest trøster det mig at der tydeligvis er den gummi-
væg/bælg mellem olie og luft, som jeg i et tidligere indlæg mente at
kunne huske.

Dernæst kom det umiddelbart bag på mig at der skal fyldes olie på til
toppen - Men det ligger selvfølgelig i at den ekspansinom mulighed, der
skal være når stempelstangen under indfjedring optager plads indvendigt,
findes i kraft af bælgens luftindhold i dæmperens modsatte ende

For de der ikke tror at jeg kan lære noget kan jeg oplyse at jeg også
fandt en forklaring på forekomsten af luftunderstøtning på disse
"piggy-bag"-systemer: Med olie under tryk vil det være ulige sværere for
stemplet at danne vacuum (= skumdannelse i olien => viskositetsfald) når
det "trækker" !!!

--
Armand.

Fra : Tom Larsen

Dato : 16-01-05 19:18

Juel ledte og fandt:
> [...]
> info
> om hvordan man renovere Marzocchi Ag Strada dæmperne
>
> Og lød jo som om at andre godt kunne bruge den info...

Hej Morten.
Det hæfte jeg har indeholder de billeder du har fundet, med stort set samme
tekst på italiensk engelsk, fransk spansk og tysk. Ikke nogen betydende
forskel.
Udover det du har fundet står der at reference numrene i parantes henviser
til et originalt Marzocchi værktøjssæt - hvem kan leve uden.
Desuden skriver de at man skal benytte støddæmper olie med viskositet SAE 5.

Pas nu godt på når du pumper dem op, det er MEGET LIDT luft der skal i!

God fornøjelse og lad os høre hvordan det går.
Når der bliver lidt lunere på loftet vil jeg overveje at tage mig sammen og
se om projektet skal fortsættes fra hvor det nu end var jeg forlod det for
lidt over 20 år siden. Jeg overvejede om de skulle males i forbindelse med
adskillelsen, men så kom der en ny kæreste, job med firmabil og alle de
andre "gammelmandstidsrøvere" i vejen. Hvis nogen har forsøgt sig med
afrensning og maling af disse dæmpere vil jeg gerne høre om erfaringerne.

Mvh Tom, der langsomt forsøger at tage sig sammen til at samle en motorcykel
for en gangs skyld!

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 19:26

> [...]
> til et originalt Marzocchi værktøjssæt - hvem kan leve uden.
> Desuden skriver de at man skal benytte støddæmper olie med viskositet SAE

Ok, super, den forklare også det hele synes jeg..

> Pas nu godt på når du pumper dem op, det er MEGET LIDT luft der skal i!

Ja det tænkte jeg godt på, tror jeg vil bruge den lille cykelpumpe vi har,
og lade kompressoren stå

> God fornøjelse og lad os høre hvordan det går.

Jeps skal jeg nok, det bliver ikke en af de ting jeg laver først så der er
nok en lille måned til at jeg begynder på dem, tror de bliver røde, jeg har
regnet med at alt på syklen skal være ferrarirød og porsche sølv måske
metal..
Så dæmperne bliver nok røde

> [...]
> andre "gammelmandstidsrøvere" i vejen. Hvis nogen har forsøgt sig med
> afrensning og maling af disse dæmpere vil jeg gerne høre om erfaringerne.

Ja kan du så komme igang ! kommer du på klemmen på den til sommer, så gir
jeg en af de gode pølser dernede !

Mvh
Morten