Fjernelse af rust på smådele ?
Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 17:21

Hejsa Igen alle... jaja det bliver mit sidste topic idag, det lover jeg

Jeg ved at når man har koriderede aludele, så kan det ordnet med en tur i et
kaudisk soda bad...
Men er der nogen ligende behandlingsfor for alm metal? så som smådele fra en
mc, eller skal det til sandblæsning ?

Mvh
Morten

Fra : KubikH

Dato : 15-01-05 20:11

"Juel" <xHOSstarchild.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> kaudisk soda bad...
> Men er der nogen ligende behandlingsfor for alm metal? så som smådele fra

Prøv med Citronsyre.
Der er mange afkalkningsmidler med det i.
Er der fosforsyre i også, får man i tilgift en sort hinde på metallet, det
bliver fosfateret, det virker korrosionshæmmende.
Oxalsyre er også ofte anbefalet, men det har jeg ikke prøvet.
Saltsyre er meget effektivt MEN, er der krinkelkroge, kan noget af det blive
siddende derinde, og gnave videre, det ødelægger også evt. senere maling!
Bruger man saltsyre, bør man dyppe i citronsyre bagefter, for af undgå
ovennævnte.
Ulempen er at emnerne altid er en lille smule anløbne med et lysebrunt skær
bagefter.
Uanset hvor hurtigt man tørrer.
Til gengæld kan det klares i en plastspand, og er mere skånsomt ved glatte
flader end sandblæsning.
Mvh
Niels
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 21:16

> Prøv med Citronsyre.
[snip en masse]

Det må vi lige snakke om imorgen

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 15-01-05 20:14

Juel wrote:
> [...]
> kaudisk soda bad...
> Men er der nogen ligende behandlingsfor for alm metal? så som smådele fra en

Glasblæsning eller oxalsyre.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-01-05 21:46

Hej

Da jeg selv ahr arbejdet en hel del med overfladebehandling skal man lige
passe lidt på med aluminium. da aluminium ikke bare er aliminium.Hvis du
bruger saltsyre til jern er det ok hvis du skyller det af i rigeligt vand
men med alu kan du risikere at du får lavet en blanding så godset bliver
meget tyndt. Derfor send det til glasblæsning eller til en der har forstand
og forsikring til at dække det hvis der sker skade på det

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 21:51

> [...]
forstand
> og forsikring til at dække det hvis der sker skade på det

Jeg brugte engang en tynd kaudisk soda opløsning til at fjerne overfladen på
et kølelegme til en autoforstærker, og det blev sq ret flot, men det stinker
som en i h........ og man skal være noget over det for at det ikke æder hele
aluen !..

Mvh
Morten

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-01-05 22:08

Det har du såmænd ret i
det er bedre at bruge en opløsning med lidt tapetklister og så kaustisk soda
eller endnu bedre brun sæbe og smøre alle de jerndele ind du har og putte
dem i en evt sort plastpose binde den så den er tæt og lad det stå i et
døgns tid og skylle godt efter med vand

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-01-05 22:28

> [...]
> eller endnu bedre brun sæbe og smøre alle de jerndele ind du har og putte
> dem i en evt sort plastpose binde den så den er tæt og lad det stå i et

Tager det rust og maling ? altså brun sæde.. ?

Mvh
Morten

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-01-05 23:26

Hej
>Tager det rust og maling ? altså brun sæde..
Det tager først og fremmest malingen malingen skal af inden du kan begynde
at bearbejde rusten hvis det er overflade rust altså ikke dyb gravrust tager
det også og løsner rusten hvis du har fået malingen af efter denne metode og
det er jern og der er gravrust i dele det kan der jo kun være på jern der er
rusten) kan du bruge følgende opløsning 3/4 vand og 1/4 saltsyre og lade
det ligge deri en dags tid og skyl grundigt med vand der sker ikke noget ved
det hvis det er jern andet en rusten forsvinder ellers få det
glasblæst/sandblæst og metalliseret men hvis du absolut selv vil fjerne
rusten og det ikke virker med den blanding kan du tage det skrappeset som er
½ saltsyre og ½ vand men dette er også det kraftigste du kan få en saltsyre
blandning da ren saltsyre ikke kan gøre det.
PAS PÅ huske at du skal have vand i en spand først og derefter satsyre og så
putte delene derned bagefter da der sker en effekt så du risikere at få det
hele i hovedet samtidig husk briller, gummihandsker og evt åndedrætsværn
hvis du står indendørs
mail mig hvis du vil vide mere om det da der er nogel forholdsregler om
dette

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-05 08:33

[snip en masse godt]mere om det da der er nogel forholdsregler om
> dette

Ok mange tak, jeg har gemt din mail, så jeg ved hvad jeg skal gøre, hun skal
nok blive pæn igen

Mvh
Morten