Portning DIY ?
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 22:30

Hejsa Alle

Nu har der været snakket om portning af topstykker på det sidste..
Er det noget man selv kan gøre ? eller er det mange års erfaring der skal
til ? eller kan man bare polere det op, og så er det bedre ?? Er der en der
har et url til noget DIY info ?

Mvh
Morten

Fra : Hekto

Dato : 12-01-05 23:50

Juel wrote:
> [...]
> til ? eller kan man bare polere det op, og så er det bedre ?? Er der en der

Ja, man kan sagtens selv ... om det bliver godt er noget helt andet!!!
Det er ikke altid at et større tværsnitareal hjælper. Der kommer
væmmelige ting som grænselag, turbulens og afløsning med.
Er man ikke 100 på hvad man skal gøre i det påtænkte tilfælde, kan man
nøjes med at fjerne skævheder, grater, fremspring o.s.v. Det er
vigtigere at kanalen har et jævnt forløb, end at den bare er et stort
plørehul.
Det kan heller ikke betale sig at polere den, ihvertfald ikke andet end
den første del!
Til gengæld kan en venturi/tragt på indgangen til kaburatoren skabe en
voldsom forøgelse af lufthastigheden ... og sådan er der så meget!

Emnet har været behandlet under et religiøst vækkelsesmøde i Ducati Klub
Danmark:
http://www.hekto.dk/ducati/fluidmekanik.pdf

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Stryg Dankortet og betal kontant - indtil de stryger Straarup!!!

Fra : Michael K. S.

Dato : 13-01-05 00:00

On Wed, 12 Jan 2005 23:49:46 +0100, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Emnet har været behandlet under et religiøst vækkelsesmøde i Ducati Klub
>Danmark:

Jeg kan se det for mig.... en flok rød(kutte)klædte hicks der messer
Ducati-Ducati-Ducati-Ducati, under afbrændingen af en
hvilken-som-helst Nippon-MC .

--
-Michael

Fra : Hekto

Dato : 13-01-05 00:25

Michael K. S. wrote:

> Jeg kan se det for mig.... en flok rød(kutte)klædte hicks der messer
> Ducati-Ducati-Ducati-Ducati, under afbrændingen af en
> hvilken-som-helst Nippon-MC .

Vi brændte den slet ikke - nej vi gjorde så ej - slet ikke! - ikke noget
med ild! - nej!

.... vi S M A D R E D E den! Med store mukkerter! Helt flad! Smadrede
den! Slog og slog og slog, mens vi smadrede den (savl -fråde) smadrede
den - helt flad!!!! |o#

.... men så ringede vækkeuret!!!

Fra : Pwh

Dato : 13-01-05 09:32

> [...]
>

> ... vi S M A D R E D E den! Med store mukkerter! Helt flad! Smadrede
> den! Slog og slog og slog, mens vi smadrede den (savl -fråde) smadrede

LOL

/Jens

Fra : Futte & Co.

Dato : 13-01-05 15:31

Hekto wrote:

> [...]
>

> ... vi S M A D R E D E den! Med store mukkerter! Helt flad! Smadrede
> den! Slog og slog og slog, mens vi smadrede den (savl -fråde) smadrede

Det er altså derfor du har vrøvl med skulderen

--
Jørgen , Brøndby
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Hekto

Dato : 13-01-05 15:38

In article <41e68597$0$22679$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
Xjette_lis.joergensen@lundens.netX says...
> Det er altså derfor du har vrøvl med skulderen

Ja, det må være slidgigt!
Nej, men det havde faktisk noget at gøre med 'noget' fra japan!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Pwh

Dato : 13-01-05 22:20

Hekto wrote:

> Ja, det må være slidgigt!
> Nej, men det havde faktisk noget at gøre med 'noget' fra japan!

Fortæl nu historien som den var, du kørte på en voldsom japser
som smed dig af og nu bliver du nødt til at kører på en bedaget italiener

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 13-01-05 22:28

Pwh wrote:

> Fortæl nu historien som den var, du kørte på en voldsom japser
> som smed dig af og nu bliver du nødt til at kører på en bedaget italiener

*LOL* - nej, det var lige omvendt faktisk!!! En GS450'er!!!
30% færre cc, og 30% færre HK. Iøvrigt var hastigheden ca. 20 km/t, så
det kunne have været på trædecykkel.

Nu har de flinke læger på herlev så savet lidt i skulderen og strikket
rundt på nogle ledbånd, så nu skulle skulderen bli' go' igen ... når
ellers den holder op med at gøre ondt!!!

Fra : Pwh

Dato : 13-01-05 22:56

> *LOL* - nej, det var lige omvendt faktisk!!! En GS450'er!!!
> 30% færre cc, og 30% færre HK. Iøvrigt var hastigheden ca. 20 km/t, så
> det kunne have været på trædecykkel.

Det er jo også det jeg siger, noget der var voldsommere en din Duc )

> Nu har de flinke læger på herlev så savet lidt i skulderen og strikket
> rundt på nogle ledbånd, så nu skulle skulderen bli' go' igen ... når
> ellers den holder op med at gøre ondt!!!

Satan og helvede, jeg anede ikke at du stadig bøvlede med den skulder,
det må siges at have været et rigtigt uheldigt fald den dag,
du skulle værer blevet hjemme skulle du

/Jens

Fra : Hekto

Dato : 14-01-05 09:57

In article <41e6ee7f$0$33683$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk says...

> Satan og helvede, jeg anede ikke at du stadig bøvlede med den skulder,
> det må siges at have været et rigtigt uheldigt fald den dag,
> du skulle værer blevet hjemme skulle du

Ja, meget tæt på 2 år!
Og, værd at bemærke! ... ikke noget handsker, styrthjelm, rygskjold,
støvler eller noget andet kunne have gjort noget ved! Et fald direkte
på skulderen, der så tog vægten af MC og lille mig, var 'nok'.

Tjaaaa ... jeg kunne være blevet hjemme, kørt en anden vej, have taget
hjemmefra 2 min. før eller senere .... der er mange muligheder!
Lærdommen er nok bare, at der kan ske slemme ting ved lave hastigheder,
på små motorcykler. Nogle kropsdele kan ikke beskyttes, og at
lægevidenskaben har sine begrænsninger m.h.t. at reparere skader på
ledbånd.

Først 2-3 måneder med mange smerter, så 1 år med en skulder der hang,
og et kraveben der 'smuttede' rundt under huden når man bevægede sig.
Ondt i skulderen når man bar varer hjem fra indkøb, og uden mulighed
for at sove på højre side. Besvær med at slå græs, male huset o.s.v.
Så mange forsøg på at overtale en ortopædkirurg til en operation. Det
er nemlig ikke noget de 'bare gør' automatisk. Det har noget at gøre
med at opererede og ikke opererede har det nogenlunde ens, efter 5-10
år (!), så hvorfor operere, når det dels koster en operation, dels
koster 6-8 ugers sygeorlov?
Så 6 måneders venteteid, for at komme under saven, og derefter 7 uger
med armen i slynge, 24 timer i døgnet, samt en skulder der gjorde
oooooondt! Man får morfin, men det gør avs alligevel!
Nu er der så 'bare' genoptræning tilbage!!!

'Fænomenet' jeg nu har været udsat for er en 'improved Veawer-Dunn'
eller en AC-leds-rekonstruktion.
Det er IKKE noget der klares med at sy et ledbånd sammen med et par
sting; men involverer kraftigere håndværkstøj som sav og boremaskine!

Mere info.
http://www.so.com.au/shoulder/acj/repairacj.htm
http://www.steadman-hawkins.com/
... og på www.hekto.dk

Fra : Hekto

Dato : 13-01-05 15:40

In article <41e68597$0$22679$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
Xjette_lis.joergensen@lundens.netX says...
> Honda CB550F , den fine årgang 1975
> BSA B40, en go' '68, til salg

Hva' nu det for noget? .. og hvad er prisen o.s.v.?

Fra : Futte & Co.

Dato : 13-01-05 16:46

Hekto wrote:
> In article <41e68597$0$22679$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>,
> Xjette_lis.joergensen@lundens.netX says...

> Hva' nu det for noget? .. og hvad er prisen o.s.v.?

Det er bare fordi at den go'e BSA må vige pladsen for en victoria kr 26
N fra 54.
http://home7.inet.tele.dk/je20/public_html/Viktoria.jpg
Jeg henter den i randers på lørdag hvis ikke broen er lukket,
altsååå. det var den sidste gang jeg skulle over (4 timer i korsør er
lang tid)
Hvis jeg så kan finde en ægte mc-sjæl der vil overtage bassen, får jeg
ingen problemer med finansdirektøren
Og prisen? tja'e , (for nu at snakke udenom) den nåede lige at blive
synet og ejerskiftet i november såeeee øhhhh , hva'vil do gi?
Jeg regner med den kan blive solgt for 15k såen ca.

--
Jørgen , Brøndby, snart Victoria ejer
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Hekto

Dato : 13-01-05 20:25

Futte & Co. wrote:

> [...]
> synet og ejerskiftet i november såeeee øhhhh , hva'vil do gi?
> Jeg regner med den kan blive solgt for 15k såen ca.

Hmmmm ... jeg roder p.t. liiige med om jeg skal købe en Cagiva Elefant
650 ... med en rigtig V2-motor.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-01-05 08:42

Gør det. Så kan du også komme med drengene i Ténéré klubben (www.tenere.dk)

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Hekto

Dato : 14-01-05 10:02

In article <34pbegF4bq3vbU1@individual.net>,
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> Gør det. Så kan du også komme med drengene i Ténéré klubben (www.tenere.dk)

Naaaaah ... mon ikke det er rigeligt med Ducati-klubben?

Fra : Richard

Dato : 13-01-05 22:51

Futte & Co. wrote:
> Det er bare fordi at den go'e BSA må vige pladsen for en victoria kr 26
> N fra 54.
> http://home7.inet.tele.dk/je20/public_html/Viktoria.jpg

Det var pokkers, Jørgen, er du allerede træt af baseren? - eller er den
bare blevet shinet op på rekordtid

Nå, den ser ellers også fin ud, den fløjtetønde der - håber du får glæde
af den

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Futte & Co.

Dato : 14-01-05 15:47

Hej Richard!
Det er næsten forår, så så ska' vi u' å' gør' vej'n usikre

Richard wrote:

> Det var pokkers, Jørgen, er du allerede træt af baseren? - eller er den
> bare blevet shinet op på rekordtid

Næe træt a'en er jeg ikke, men nu bliver den sat til salg for husfredens
skyld og skulle der dukke en eller anden op der er helt vild for at få
fingrene i en go' basse, jamen så er jeg da til at snakke med

> Nå, den ser ellers også fin ud, den fløjtetønde der - håber du får glæde
> af den

Ja det er en rigtig flot tingest, den. Jeg ku sku ikke stå for'n og så
til samme pris som BSA'n. Jeg smutter lige hen til Randers i morgen, og
så skal den være slem for ikke at få lov til at komme med hjem, jeg
mener med det udseende, ik
Når først børnene får deres cbx'r hjem skulle jeg jo ha' rigelig plads
til 3 mc'r, 4 , ja altså, det kniber lidt med at flytte dem rundt i
værkstedet

Fra : Richard

Dato : 14-01-05 18:18

Futte & Co. wrote:
> Når først børnene får deres cbx'r hjem skulle jeg jo ha' rigelig plads
> til 3 mc'r, 4 , ja altså, det kniber lidt med at flytte dem rundt i
> værkstedet

Har du tænkt på at bruge pladsen under loftet - generalen vil hade
mig for at nævne muligheden, så lad være at fortælle, hvem der gav dig
ideen...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Futte & Co.

Dato : 14-01-05 19:28

Richard wrote:

> Har du tænkt på at bruge pladsen under loftet - generalen vil hade
> mig for at nævne muligheden, så lad være at fortælle, hvem der gav dig
> ideen...

Jamen det er jo der BSA'n står lige nu, på liften , under loftet, og
alligevel er jeg "nød" til at sætte den stakkels mot'orcyk'l til salg,
livet er hårdt, men det er snart "rigtigt" forår, så hvem bekymrer sig, hva'
--
Jørgen , Brøndby, meget snart Victoria ejer

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-01-05 22:32

Hekto wrote:

> ... vi S M A D R E D E den! Med store mukkerter! Helt flad! Smadrede
> den! Slog og slog og slog, mens vi smadrede den (savl -fråde) smadrede
> den - helt flad!!!! |o#
>
> ... men så ringede vækkeuret!!!

Hehe. Når din Suzuki skal smadres så post lige i DFM først. _Det_ vil
jeg gerne se

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Hekto

Dato : 14-01-05 10:00

In article <cs6pda$1mql$1@news.cybercity.dk>, spam@dfmc.dk says...
> Hehe. Når din Suzuki skal smadres så post lige i DFM først. _Det_ vil
> jeg gerne se

Nej, så rabiat er jeg ikke blevet endnu!
En sådan holdning kræver jo næsten at man har sin oprindelse meeeeget
længere mod syd-øst! =

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-01-05 09:13

> [...]
> skal til ? eller kan man bare polere det op, og så er det bedre ?? Er
> der en der har et url til noget DIY info ?

Hej Morten

Først skal ventilerne være 100% tætte. Kunne stå i timevis med sprit i
portene uden at lække en smule og du skal udmåle hele topstykket for slid
ifølge opgivelserne i din værkstedsmanual.
Skal du porte selv, så vær konservativ, og port kun det du er sikker på er
noget skidt. Du skal ikke udvidde porten og tro at større diameter giver
bedre flow. Det gør det ikke nødvendigvis. Du skal ikke tage meget at
ventilfølgeren, da der ikke må være en eneste grat på indersiden hvor
ventilstammen glider. Kig grundigt på porten og marker med en tush det du
vil fjerne. Slib al tuchfarven væk, og start forfra. Husk indsugningen suger
og udstødningen puster. Indsugningen er klart den vigtigste at porte.
Udstødningen skal af med gas under tryk, så det bliver blæst ud meget
nemmere. Det er derfor indsugningsventilerne er større end
udstødningsventilerne.

Du skal bruge nogle sliberondeller d.v.s. nogle små ringe med sandparpir til
at porte med og en dremmel lignende ting. Hvad man skal bruge til poler
arbejdet har jeg endnu ikke fundet en holdbar løsning på.

Jeg vil anbefale følende:

Slib overgangen fra indsugningsgummi til topstykke. Her kan være en stor
kant. Den skal væk.

I selve porten skal du fjerne støbekanter og grater

Væggene skal poleres let. Ikke så man kan spejle sig i dem, men se der er
silkematte, som efter en glasblæsning. Udstødningen må gerne være helt blank
(hvis du gider).

Slib enden af ventilfølgeren kosnisk hvis den ikke allerede er det.

Kanten mellem ventilsædet og indsugningsporten skal glattes ud. Lad være med
at ram der hvor ventilen sidder så bliver den utæt. Der må gerne være en
kant mellem udstødningsport og forrør -_ således at den største diameter er
på forrørssiden. Det hindrer "tilbageløb" og forbedrer tømingen af
cylinderen.

Inde i forbrændningskammeret udglatter du de små kanter der omkring
ventilsædet. Se billedet fra Robyke.

Led på nettet og se på billeder her. Så får man en god ide om hvordan det
skal se ud.

Her er et par links:
http://www.abp-racing.de/power4.html Se det nederste billede
http://www.robyke.com/eng4.htm
http://www.nefo.med.uni-muenchen.de/~lukas/downloads/zylinderkopf.zip
http://www.kedo.com/ssl/grafic/pdf/Katalog/Kapitel/tuning.pdf (her er et par
billeder langt nede på siden)

De ting jeg har nævnt er kun en forbedring af det eksisterende design. En
proff porter kan ændre selve designet af porten til noget mere
hensigtsæssigt, ved at lægge metal på og radikelt ændre på udformningen. Det
er ikke noget for amatør tunere. Fluid mekanik er er videnskab, og vi skal
kun ændre de åbenlyse ting der med sikkerhed giver en forbedring.

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 09:29

> Hej Morten
>
> Først skal ventilerne være 100% tætte. Kunne stå i timevis med sprit i
> portene uden at lække en smule og du skal udmåle hele topstykket for slid
[snip en rigtig god forklaring]

1000 tak for den guide, den er hermed gemt. Ventiler har jeg lavet før,
det er nemt, det tager LANG tid, men er nemt..

Så må jeg igang med cyklen, ideen er at få en fed streetfighter for under
10K med ca 60hk..

Nu må vi se om det lykkes.. Starter imorgen, med total adskillelse, så den
kan få sandblæst og lakeret stellet..

Bagefter skal der findes anden tank.. anden lygte, laves sæde og laves røv,
laves motor, findes anden forgaffel, og så samles igen

Jeg vil skrive alt ned hvad jeg bruger på den og lave billeder, for at se om
det kan lade sig gøre for under 10K..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 16:56

Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
<34pd7qF4ehm5pU1@individual.net>...

>Du skal ikke tage meget at ventilfølgeren,

Bare for at revse, det hedder ventilstyr Og det er rigtigt at de
sidder umådeligt meget i vejen for et godt flow. Hardcore racere fjerner
hele det stykke der rager ind i indsugningsporten, og gir' pokker i levetid.

mvh
Orla

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-01-05 17:32

> [...]
> at de sidder umådeligt meget i vejen for et godt flow. Hardcore
> racere fjerner hele det stykke der rager ind i indsugningsporten, og

Hej Orla

Jeg vidste godt at det ikke hed ventilfølger. Jeg kunne ikke huske den
korrete term. Jeg ved også godt at racere sliber dem helt væk. Det koster
dog som du også nævner levetid. Min lille guide skal ses som en
optimeringsguide, og ikke en måde hvor på man får max effekt.

Fra : Hekto

Dato : 14-01-05 19:38

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> dog som du også nævner levetid. Min lille guide skal ses som en
> optimeringsguide, og ikke en måde hvor på man får max effekt.

Egentlig er det vel ikke levetid som sådan, men bare olieforbrug?
Det hører jo bare med når det skal være en smule rapt?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 15-01-05 07:08

> Egentlig er det vel ikke levetid som sådan, men bare olieforbrug?
> Det hører jo bare med når det skal være en smule rapt?

Hvorfor koster det olieforbrug? Jeg troede det var fordi ventilen kunne
vride sig mere i hovedet?
En Triumph TT600 har fået slebet ventilstyrne væk fra indsugningsporten fra
fabrik. Jeg så billederne i Motorrad. De trængte godt nok til heste de
Triumph drenge

Fra : Hekto

Dato : 15-01-05 09:47

> [...]
> fabrik. Jeg så billederne i Motorrad. De trængte godt nok til heste de

På sigt betyder det øget slid på styrene; men mærkes mest på
olieforbruget. Hvor meget er jo svært at sige, sådan i tal. Lidt røg i
udstødningen?
Det betyder jo ikke en disse til race, at der kommer lidt mere olie
forbi ventilstammen. Måske det endda er en fordel?

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-05 20:19

Jens Jacob Bager Jensen skrev i meddelelsen
<34qaf6F4dskg2U1@individual.net>...

> [...]
>dog som du også nævner levetid. Min lille guide skal ses som en
>optimeringsguide, og ikke en måde hvor på man får max effekt.

Kender udmærket den fornemmelse med glemte betegnelser, hva fa'en vi er jo
ikke 20 år længere... Ellers er din beskrivelse jo fin, specielt omkring
overgange mellem indsugningsgummi og indsugningsporte. Det er her selv en
amatør kan hente lidt hk. Ændring af "konturen" i kanalen er for folk med
erfaring, her kan man virkelig gøre uoprettelig skade.

mvh
Orla