xj 600 problemer...
Fra : Bruno lind

Dato : 09-01-05 10:24

Jeg har en yamaha xj600 fra 84 hvor der kommer en træls raslelyd i tomgang.
Lyden forsvinder lige så snart at omdrejningerne kommer over ca 1500. (Men
jeg kan også få lyden til at forsvinder ved at trække koblingen...)

Jeg har checket knastkæden og strammeren og det er iorden.

Lyden syntes at komme inde midt i motoren - Jeg har set i en Haynes rep. bog
at der går en kæde fra krumtappen op til startermotoren, kan det være denne
kæde der larmer i tomgang?

Har i eller nogen bud på denne raslelyd?

Mvh b.l

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 09-01-05 10:38

"Bruno lind" <stempelvejen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne
> kæde der larmer i tomgang?
>
> Har i eller nogen bud på denne raslelyd?

Mit bud er fejl ved koblingen.
Hilsen Matthias

Fra : Bruno lind

Dato : 09-01-05 10:56

Kan du forklare lidt mere konkret?? Koblingen består jo af mange ting....

mvh b.l

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 09-01-05 11:21

> Kan du forklare lidt mere konkret?? Koblingen består jo af mange ting....
>
> mvh b.l

Jeg ved at koblingen tit kan rasle, men hvad der er der gør det, er jeg ikke
lige klar over. Måske Armand kan hjælpe?
Hilsen Matthias

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 09-01-05 11:16

Nu ved jeg ikke hvor slemt det er. Men det er ikke unormalt at de "snakker"
lidt. Hvis jeg husker rigtigt fik jeg engang at vide at det er primærkæden
som "snakker".

Jeg har selv haft en som snakkede og kender flere andre. De har alle kørt
upåklageligt, ud over den raslelyd

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Armand

Dato : 09-01-05 12:36

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> [...]
> som "snakker".
>
> Jeg har selv haft en som snakkede og kender flere andre. De har alle kørt

Prøv at sæte modellen på centralstøttebenet og sæt den i gear. Drej
dernæst baghjulet rundt mens koblingen er trukket, og oplev at koblingen
ikke kobler 100% ud!
Det er denne svage modstand der får motoren til at arbejde således at
den ikke "flakser" i diverse løse forbindelser á primærkæde(*) og gearkasse!
Det er nok sidstnævnte du kan høre på XJ'eren :-/
Kan det passe at lyden er tydeligst med varm motor? Varm motor = tynd
olie, som ikke lyddæmper motorstøj så godt som tyk olie!
Og det er ikke fordi din gearkasse er slidt op, men blot dén der snakker
med fordi motoren går lidt ujævnt i tomgang - En synkronisering af
karbunaderne vil sikkert gøre sit omkring minimering af problemet!

(*):
XJ-serien har svjh ikke primærkæde!

--
Armand.

Fra : Bruno lind

Dato : 09-01-05 14:12

> [...]
> med fordi motoren går lidt ujævnt i tomgang - En synkronisering af
> karbunaderne vil sikkert gøre sit omkring minimering af problemet!

Hej guru
Lyden er den samme selv om motoren er kold eller varm...
Lyden syntes at stamme fra områden bag/under generatoren (der ligger øverst
på motoren lige bag cylindrene).

> Og det er ikke fordi din gearkasse er slidt op, men blot dén der >snakker
>med fordi motoren går lidt ujævnt i tomgang

Motoren går pænt i tomgang uden at halte eller andre unoder.

Hvordan kan det være at lyden bliver svagere/forsvinder når jeg trækker
koblingen?

hilsen b.l

Fra : Armand

Dato : 09-01-05 14:46

Bruno lind wrote:

> Motoren går pænt i tomgang uden at halte eller andre unoder.

Tilsyneladende ikke så jævnt som du tror :-/

> Hvordan kan det være at lyden bliver svagere/forsvinder når jeg trækker
> koblingen?

Som jeg skrev: Fordi koblingen virker som en friktions-modstand der
belaster motoren så den arbejder og ikke blot "flakser"!

--
Armand.

Fra : Bruno lind

Dato : 09-01-05 16:30

"Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Som jeg skrev: Fordi koblingen virker som en friktions-modstand der
> belaster motoren så den arbejder og ikke blot "flakser"!

Mener du dermed at det ikke kan lade sig gøre at fjerne lyden?? og i så
fald, hvad skal der til??

mvh b.l

Fra : Armand

Dato : 11-01-05 03:04

Bruno lind wrote:
> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

> Mener du dermed at det ikke kan lade sig gøre at fjerne lyden?? og i så
> fald, hvad skal der til??

Du har endnu ikke svaret på om problemet er forekommende ved kold hhv.
halvvarm motor - Dén oiplysning ville være rar at have inden videre bud
på kuren :-|

Men først og fremmest så tror jeg IKKE at den går så jævnt som du selv
mener, og en grundig synkronisering af karburatorerne vil sikkert gøre
noget ved sagen :-|
Hvordan har tændrørene det? mon ikke at dé kunne trænge til en
udskiftning også :-/

--
Armand.

Fra : Bruno lind

Dato : 11-01-05 17:52

> Du har endnu ikke svaret på om problemet er forekommende ved kold hhv.
> halvvarm motor - Dén oiplysning ville være rar at have inden videre bud
> [...]

Jo jeg har - den 9/1

mvh b.l

Fra : Armand

Dato : 11-01-05 21:33

Bruno lind wrote:

> Jo jeg har - den 9/1

Hvor gammel er olien, og hvilken viskositet har (havde) den?

--
Armand.

Fra : Bruno lind

Dato : 12-01-05 18:21

Det ved jeg faktisk ikke... hvorfor?

mvh b.l

Fra : Armand

Dato : 12-01-05 23:26

Bruno lind wrote:
> Det ved jeg faktisk ikke... hvorfor?
>
> mvh b.l
>

> "Armand" <armand@mcchaufforerne.dk> skrev i en meddelelse

Fordi det jo kan være at det er en gang opslidt og tynd olie der
befinder sig i motoren, og (unødig) tynd olie dæmper ikke forekommende
tandhjuls-larm i samme grad som en tykkere ville gøre det!

Hvis du ikke ved hvad og hvornår, er der al mulig grund til at skifte
snarligst alligevel, så hæld en fornuftig ikke for tynd multigrade-olie
på og se om ikke alene det hjælper!!

--
Armand.

Fra : Bruno lind

Dato : 13-01-05 16:53

Okay - det vil jeg prøve, (man har jo lov at håbe at det dæmper lidt som du
beskriver)
P.S tak for svarene...

mvh b.l

Fra : J.C.Kløve

Dato : 09-01-05 23:28

Så var det lige at Bruno lind Skrev
> [...]
> kan det være denne kæde der larmer i tomgang?
>
> Har i eller nogen bud på denne raslelyd?

Min gør det samme og det er primærkæden eller som haynes kalder den
"starterchain" der er ved at være slidt.

Når du trækker koblingen belastes kæden nok til at den ikke
"knevrer" så meget, det samme når du giver gas. Min har gjort det de
sidste 30.000 - 40.000 km (jeg fik at vide det en XJ'er skulle lyde
sådan hvis den var i orden - ja hvad viste jeg dengang!)

Jeg har ikke tænkt mig at skifte den - mest fordi jeg søger nyt
jern - og det er lidt af en udskrivning at skille hele motoren ad
for at skifte den.

Om du skal anlægge samme holdning skal jeg ikke råde dig til.....
det er på til dig og dine nerver

--
Dun@nt
XJ600 - 51J -

Fra : Bruno lind

Dato : 10-01-05 07:06

"J.C.Kløve" <dunantFjernX@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for at skifte den.
>

> Om du skal anlægge samme holdning skal jeg ikke råde dig til.....

Mange tak for svaret J.C!
Lige netop den kæde som du beskriver havde jeg selv mistænkt som synderen.
Hvad gik galt for Armand, den overså han

mvh b.l

Fra : Arne Rohr Pedersen

Dato : 10-01-05 22:06

Bruno lind wrote:
> [...]
> Lige netop den kæde som du beskriver havde jeg selv mistænkt som synderen.
> Hvad gik galt for Armand, den overså han

Nu kan selv Armand jo ikke kende alle modeller til bunds. Han har dog
ret i at motoren accellererer hvergang der tændes, og løber lidt fart af
sig inden næste tænding, og at dette især ved langsom tomgang kan få en
masse dele i gearkassen til at klabre mod hinanden.

Arne Rohr Pedersen
ST 1100

Fra : Armand

Dato : 11-01-05 03:24

Bruno lind wrote:

> Mange tak for svaret J.C!
> Lige netop den kæde som du beskriver havde jeg selv mistænkt som synderen.
> Hvad gik galt for Armand, den overså han

Egentlig ikke!
Jeg har præciseret at dén primær-kæde som høres rasle tydeligt på f.eks
ældre Honda'er, ikke forekommer i XJ-motoren hvor forbindelsen mellem
krumtap og kobling foregår alene med tandhjul!
Derudover omtaler jeg at ujævn motorgang vil få slup i gearkassen til at
snakke med - Og dét indbefatter som sådan også starterkæden, som sidder
mellem starteren og den gearkasse-aksel som koblingen er monteret på :-|

Noget andet er at starterkæden er støttet af en glideskinne som burde
varetage en opspændende funktion, hvorved at starterkæden ikke burde
kunne rasle :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-01-05 03:07

J.C.Kløve wrote:

> ............og det er primærkæden eller som haynes kalder den
> "starterchain" der er ved at være slidt.

Definitions-præcisering:
Primærkæden, er den der måtte forbinde krumtappen og kobling/gearkasse!
Starterkæden er noget helt andet.

--
Armand.