/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Året der gik
Fra : anders majland


Dato : 03-01-05 12:48

Jeg kan ikke bidrage med de store rejseberetninger, men hen over frokosten
kom jeg til at kigge på mit regneark med noter fra 2004.

Min 88'er tenere købte jeg i efteråret 2003, og i 2004 kørte jeg godt
25000km på den. Langt det meste er til og fra arbejde og jeg har derfor haft
den med ude at sejle med molslinien 50gange (cirka lige lidt fordelt mellem
odden->århus og odden->ebeltoft) og over storebæltsbroen 4 gange (hvor broen
den ene gang var lukket for høje og lette køretøjer).

Jeg har dog også været med på et par små hyggeture med tenere klubben
(www.tenere.dk) og selv trillet lidt rundt i landskabet.

Med et serviceinterval der hedder 6000km er der selvfølgelig hældt nogle
liter olie igennem, men der har også været lidt smårep. Den startede året
med at blæse hul i den gamle udstødning så der kom en Marving potte på. Den
skulle ikke larme meget mere end en original og så var den billig (hos
dinmc). Desværre så ruster den temmeligt hurtigt i overfladen selvom den var
sort cromatiseret. Og så varmehåndtag - har man først haft det tror jeg ikke
man kan undvære dem igen

I februar betalte jeg mig fra en karburatorrensning (og nye nåle) hos DinMC
og fik benzinfiltre på tanken, men skiftede selv dæk til Avon Distanzia og
kædekit..

Så nåede jeg frem til marts og opdagede til min skræk at baghjulets egre
ikke bare var lidt løse. Så Motorhjørnet i viborg skiftede egerne for mig.
Da hjulet nu alligevel igen var pillet af var det lige tid til en ny
chockkopling.

Så gik der derud af til maj, hvor kædekittet var færdigt (efter kun 8000km
(RK 520 XSO) - der var jo noget før beregnet så jeg monterede en McCoi
kædesmører sammen med et nyt kædekit - denne gang DID 520 VM.

I august monterede jeg en brugt olietemperaturmåler, og i november var det
igen tid til nye dæk. Det blev avon distanzia igen. Jeg var godt tilfreds
med både greb og levetid på de gamle - de havde trods alt holdt 20400km. Ved
sammelejlighed havde jeg så lige bagscingeren af for at montere en ny
kæderulle på akslen og kunne konstatere at den faktisk var smurt ok -
smørrenipler har jo også gjort det nemt

Årets sidste rep. var varmehåndtagene. Controlleren var død, men louis
sendte en ny i en fart...

I service og rep har jeg brugt tæt på 0,60kr/km, mens
forsikring/vægtafgift/redningshjælp holder sig på beskedne 0,17kr/km. Jeg
har så også brugt 3000kr på værktøj, udstyr (som kædesmører, ur, touring
vindskærm) til mc'en

Så uden afskrivning (men med benzin) har den kostet mig knapt 1,25kr/km at
køre på. Så en realistisk afskrivning giver nok en samlet udgift på 2kr/km -
Det lyder jo ikke af meget, men er alligevel over 4000kr/måneden .....

Det er dyrt at have det sjovt

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk




 
 
Ronni Jensen (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Ronni Jensen


Dato : 03-01-05 13:05

Jae.. jeg kan jo nok ikke sige, at GSX'en har kostet så meget - faktisk
temmelig meget billigere end bil IMHO, ikke mindst taget det forholdsvis
lave værdifald i betragtning.

Men selv hvis den var dyrere ville jeg da stadig beholde den. For mig at
se er bil et køretøj, hvorimod MC er køretøj/legetøj/hobby.. sidstnævnte
er mange villige til at spendere masservis af kroner i, i form af golf,
kattedresur og jeg-ska-komme-efter-dig-ska-jeg. Jeg vil personligt
hellere sætte dem i en MC man nyder at køre på dagligt, og som er ens
mere eller mindre kæreste eje

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649


> Så uden afskrivning (men med benzin) har den kostet mig knapt
> 1,25kr/km at køre på. Så en realistisk afskrivning giver nok en samlet
> udgift på 2kr/km - Det lyder jo ikke af meget, men er alligevel over
> 4000kr/måneden .....
>
> Det er dyrt at have det sjovt
>


anders majland (03-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 03-01-05 14:44

> Jae.. jeg kan jo nok ikke sige, at GSX'en har kostet så meget - faktisk
> temmelig meget billigere end bil IMHO, ikke mindst taget det forholdsvis
> lave værdifald i betragtning.

Men kan nemt vænde det om til at det skal være en "kedelig" bil for at den
kan holdes kørende for de samme penge. Til en start vil udgiften til
forsikring & ejer/vægt-afgift blive mindst det dobbelte for mig (skodaen
koster godt det dobbelte af yamahaen)

> Men selv hvis den var dyrere ville jeg da stadig beholde den. For mig at
> se er bil et køretøj, hvorimod MC er køretøj/legetøj/hobby

En bil kan da også sagtens være mere end "bare" et køretøj - men så er
prisen også oftest væsenligt højere. Vores gamle mazda og nuværens skoda er
mest køretøj - men det er yamaha'en også. Mazdaen havde vi 100000km og var
meget billigt kørende. Hvad prisen per km bliver på skodaen vil tiden vise
....

Jeg tror også at det bliver til endnu en mc før det bliver til bil #2

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998
Yamaha XT600Z Ténéré 1988
Skoda Fabia Kombi 1.2 2004




Kai Harrekilde-Peter~ (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 03-01-05 14:11

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

> Så gik der derud af til maj, hvor kædekittet var færdigt (efter kun 8000km
> (RK 520 XSO) - der var jo noget før beregnet så jeg monterede en McCoi
> kædesmører sammen med et nyt kædekit - denne gang DID 520 VM.

Det er jo en enstamper, så det kan jo ikke komme helt som en
overraskelse. Jeg tror nok at jeg klarede 12K på et kædesæt.

> I august monterede jeg en brugt olietemperaturmåler, og i november var det
> igen tid til nye dæk. Det blev avon distanzia igen. Jeg var godt tilfreds
> med både greb og levetid på de gamle - de havde trods alt holdt 20400km.

Jeg har haft særdeles gode erfaringer med Metzeler Enduro 3. De bider som bare F... og holder længe.'

[...]
> Det er dyrt at have det sjovt

Fejl nr. 1: At regne ud hvad en MC koster om året eller pr kørt km.



Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

anders majland (03-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 03-01-05 14:37

>> Så gik der derud af til maj, hvor kædekittet var færdigt (efter kun
>> 8000km
>> (RK 520 XSO) - der var jo noget før beregnet så jeg monterede en McCoi
>> kædesmører sammen med et nyt kædekit - denne gang DID 520 VM.

> Det er jo en enstamper, så det kan jo ikke komme helt som en
> overraskelse. Jeg tror nok at jeg klarede 12K på et kædesæt.


Men 8000km er ikke ret langt. Det halvslidte kædekit med ukendt alder der
sad på da jeg købte den kørte jeg trods alt 5600km med inden jeg skiftede
til RK. DID kædekittet har indtil nu holdt 15000km - med kædesmører. Jeg har
købt et DC-AFAM kædekit på ebay for 458,- (incl porto og bankgebyr) og det
kommer så på næste gang. Det gælder jo om at have stumperne på lager inden
man får brug for dem ...

>> Det blev avon distanzia igen. Jeg var godt tilfreds
>> med både greb og levetid på de gamle - de havde trods alt holdt 20400km.
>
> Jeg har haft særdeles gode erfaringer med Metzeler Enduro 3. De bider som
> bare F... og holder længe.'

Hvor langt er længe ? - og jeg har ikke giver mere end ~1200kr for det
sidste sæt distanzia (det første var under 1000)

>> Det er dyrt at have det sjovt
> Fejl nr. 1: At regne ud hvad en MC koster om året eller pr kørt km.

Hellere være bevidst om hvor store de fast udgifter så man ved at jo mere
man køre jo billigere bliver den næste km
/A



Niels Pein (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 03-01-05 23:07

"anders majland" skrev ...
>
>>> Det blev avon distanzia igen. Jeg var godt tilfreds
>>> med både greb og levetid på de gamle - de havde trods alt holdt 20400km.
>>
[Kai]
>> Jeg har haft særdeles gode erfaringer med Metzeler Enduro 3. De bider
>> som bare F... og holder længe.'
>
> Hvor langt er længe ? - og jeg har ikke giver mere end ~1200kr for det
> sidste sæt distanzia (det første var under 1000)
>
Hvor pokker er nu det regneark? Nå, det bliver pr. hukommelse:
TransAlp'en har mest kørt på Metzeler Enduro 3, og det bliver som regel til
ca. 11-12.000 km. pr. bagdæk. Og jeg er tilfreds med præstationerne på
forskelligt underlag, som dog mest er asfalt. De er fine på både tør og våd
vej.

Jeg har haft et Avon Gripster, og det holdt dobbelt så lang tid, men det gør
jeg aldrig igen. Jeg skøjtede rundt ved bare det mindste som f.eks. lidt
regn.

Mvh.
Niels



Armand (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-01-05 22:44

anders majland wrote:
>>>
> Men 8000km er ikke ret langt. Det halvslidte kædekit med ukendt alder der
> sad på da jeg købte den kørte jeg trods alt 5600km med inden jeg skiftede
> til RK. DID kædekittet har indtil nu holdt 15000km - med kædesmører.

Så er dén jo nærmest betalt allerede nu

> Jeg har købt et DC-AFAM kædekit på ebay for 458,- og det kommer så på
> næste gang. Det gælder jo om at have stumperne på lager inden
> man får brug for dem ...

Jup!

--
Armand.

anders majland (04-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 04-01-05 22:55

>> Men 8000km er ikke ret langt. Det halvslidte kædekit med ukendt alder der
>> sad på da jeg købte den kørte jeg trods alt 5600km med inden jeg skiftede
>> til RK. DID kædekittet har indtil nu holdt 15000km - med kædesmører.
>
> Så er dén jo nærmest betalt allerede nu

Yep det er ved at være derhenne af - Scotoiler reklamerer jo også stort med
at kæden holder længere, så ikke så overraskende gælder det også andre
kædesmørere.

Jeg har godt nok haft lidt problemer med påføringen. Mit første setup med
kanyler var ikke mekanisk stabilt nok, så jeg købte en scottoiler, dual
injector. Den stoppede til - er åbenbart ikke beregnet til at kommer under
tryk fra en pumpe. Skumgummiet i den blev mast sammen og stoppede for
olien - så nu har jeg flået det ud så det bare er hulrum. Det betyder ikke
noget for mig om den skulle dryppe lidt. Derhjemme holder jeg på en plade i
garagen så det ikke går udover stenene i garagen.



Knud Dam (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 04-01-05 23:31


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:41db1136$0$51252$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har godt nok haft lidt problemer med påføringen. Mit første setup med
> kanyler var ikke mekanisk stabilt nok, så jeg købte en scottoiler, dual
> injector. Den stoppede til - er åbenbart ikke beregnet til at kommer under
> tryk fra en pumpe. Skumgummiet i den blev mast sammen og stoppede for
> olien - så nu har jeg flået det ud så det bare er hulrum. Det betyder ikke
> noget for mig om den skulle dryppe lidt. Derhjemme holder jeg på en plade
> i garagen så det ikke går udover stenene i garagen.

Hej Anders.

Den burde ikke dryppe, fordi du ikke har skumgummi i injectoren.

Hvis den drypper, er der måske et sted, slangen kan tage falsk luft ?

Mvh

KD



anders majland (04-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 04-01-05 23:44

> Den burde ikke dryppe, fordi du ikke har skumgummi i injectoren.

Jeg kan ikke se anden grund til skumgummiet end at forhindre dryp - har du
et bedre bud ?

> Hvis den drypper, er der måske et sted, slangen kan tage falsk luft ?

Jeg ved ikke om kædesmøreren drypper. Hver gang jeg parkerer i det her
møgvejr ligger der jo en hutigt en sø af vand, salt og almindelig vejsnavs
under den .....

/A



Knud Dam (05-01-2005)
Kommentar
Fra : Knud Dam


Dato : 05-01-05 21:36


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:41db1c66$0$51245$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg kan ikke se anden grund til skumgummiet end at forhindre dryp - har du
> et bedre bud ?

Mon ikke, det er for at fordele olien til begge sider ?

Mvh

KD



Arne Lorenzen (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 03-01-05 16:13

Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> skrev i
news:u652eslnz.fsf@harrekilde.dk:

> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:
[...]
>
> [...]
>> Det er dyrt at have det sjovt
>
> Fejl nr. 1: At regne ud hvad en MC koster om året eller pr kørt km.

Yepper! Risikoen ved at regne for meget på det vil jo også være at "nogen" så
kan drage sammenligninger på et plan *jeg* vil mene er helt ude af
proportion

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Eg Egemarke (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 03-01-05 17:04

Ojj hvilken GRUU ;o/
Det kan liiige gå at "nogen" ved hvad det koster at forsikre, når bare
"nogen" så osse tror at det hele holder evigt og kører på postevand, og at
forsikringen er eneste udgift hehe

--
--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

"Arne Lorenzen" <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns95D3A5193437Dalonospamdkfritidmot@62.243.74.162...
> Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> skrev i
> news:u652eslnz.fsf@harrekilde.dk:
>
>> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:
> [...]
>>
>> [...]
>>> Det er dyrt at have det sjovt
>>
>> Fejl nr. 1: At regne ud hvad en MC koster om året eller pr kørt km.
>
> Yepper! Risikoen ved at regne for meget på det vil jo også være at "nogen"
> så
> kan drage sammenligninger på et plan *jeg* vil mene er helt ude af
> proportion
>
> --
> Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen


anders majland (03-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 03-01-05 18:59

> Det kan liiige gå at "nogen" ved hvad det koster at forsikre, når bare
> "nogen" så osse tror at det hele holder evigt og kører på postevand, og at
> forsikringen er eneste udgift hehe

Lyder som om "nogen" har bedst at have seperat økonomi Ligesom joken om
ham der ønskede at lønstigningen/bonusen udbetalt på en anden konto ....

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004







Jesper Hedegaard (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 03-01-05 21:53

Reply to message from Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk>
(Mon, 03 Jan 2005 17:13:02) about "Re: Året der gik":

Nu er mitforbrug af km ret begrænset - min daglige job-tur til og fra
sjælland går ikke længere end amar' Til gengæld kan turen gøres ret
lang når humøret er til det - vejret gør mindre. Alene det at blive blæst
lidt igennem på vej hjem efter atter en dag begravet i regnskaber gør at
jeg højest laver et meget løst overslag over udgifterne. Og det kommer _
ikke_ på papir - det er for farligt....
Numangler jeg "bare" at overtale min kone til lige at vænne sig til ar køre
med campingvogn, så jeg kan ta kværner...men det er vist et længere
projekt

Bye
Jesper Hedegaard <knud@xyz.dk> Mon, 03 Jan 2005 22:34:05 +0200

=== Posted with Qusnetsoft NewsReader 2.2.0.8

----- Original Message -----
From: Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> Sent: Mon, 03 Jan
2005 17:13:02 Subject: Re: Året der gik


Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> skrev i news:u652eslnz.
fsf@harrekilde.dk:

> "anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:
[...]

> [...]
>> Det er dyrt at have det sjovt

> Fejl nr. 1: At regne ud hvad en MC koster om året eller pr kørt km.

Yepper! Risikoen ved at regne for meget på det vil jo også være at "nogen"
så kan drage sammenligninger på et plan *jeg* vil mene er helt ude af
proportion

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Arne Lorenzen (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 04-01-05 08:30

Jesper Hedegaard <knud@xyz.dk> wrote in news:1104781950@knud.xyz.dk:

> Reply to message from Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk>
> (Mon, 03 Jan 2005 17:13:02) about "Re: Året der gik":
>
> Nu er mitforbrug af km ret begrænset - min daglige job-tur til og fra

[....]

> === Posted with Qusnetsoft NewsReader 2.2.0.8
>
> ----- Original Message -----
> From: Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> Sent: Mon, 03
> Jan 2005 17:13:02 Subject: Re: Året der gik

[...]

Hey Jesper - gider du ikke lige checke citatationsteknikken - det er
meget forvirrende at det står blandet sammen det hele:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
Mxtfzsh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Kai Harrekilde-Peter~ (03-01-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 03-01-05 17:10

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> writes:

>>> Så gik der derud af til maj, hvor kædekittet var færdigt (efter kun
>>> 8000km
>>> (RK 520 XSO) - der var jo noget før beregnet så jeg monterede en McCoi
>>> kædesmører sammen med et nyt kædekit - denne gang DID 520 VM.
>
>> Det er jo en enstamper, så det kan jo ikke komme helt som en
>> overraskelse. Jeg tror nok at jeg klarede 12K på et kædesæt.
>
>
> Men 8000km er ikke ret langt. Det halvslidte kædekit med ukendt alder der
> sad på da jeg købte den kørte jeg trods alt 5600km med inden jeg skiftede
> til RK. DID kædekittet har indtil nu holdt 15000km - med kædesmører. Jeg har
> købt et DC-AFAM kædekit på ebay for 458,- (incl porto og bankgebyr) og det
> kommer så på næste gang. Det gælder jo om at have stumperne på lager inden
> man får brug for dem ...
>
>>> Det blev avon distanzia igen. Jeg var godt tilfreds
>>> med både greb og levetid på de gamle - de havde trods alt holdt 20400km.
>>
>> Jeg har haft særdeles gode erfaringer med Metzeler Enduro 3. De bider som
>> bare F... og holder længe.'
>
> Hvor langt er længe ? - og jeg har ikke giver mere end ~1200kr for det
> sidste sæt distanzia (det første var under 1000)

Øhhh .... fisk! Motorcykelen blev stjålet før dækkene var slidt op.
Jeg fik dem anbefalet af Baard Meldal-Johnsen (fra no.alt.motorsykler)
som de bedste han havde prøvet på sin XTZ660, uanset underlag (bortset
fra blank is - Baard er/var vinterkører)

>>> Det er dyrt at have det sjovt
>> Fejl nr. 1: At regne ud hvad en MC koster om året eller pr kørt km.
>
> Hellere være bevidst om hvor store de fast udgifter så man ved at jo mere
> man køre jo billigere bliver den næste km

Fejl nr. 2: At tro man kan gøre det billigere


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

anders majland (03-01-2005)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 03-01-05 18:53

>> Hellere være bevidst om hvor store de fast udgifter så man ved at jo mere
>> man køre jo billigere bliver den næste km
>
> Fejl nr. 2: At tro man kan gøre det billigere

Vurdere om man kan gøre det sjovere for de samme penge ... Hellere en billig
mc og forsikring så man har råd til at køre ...



Armand (04-01-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-01-05 22:41

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>>Det er dyrt at have det sjovt
>
>
> Fejl nr. 1: At regne ud hvad en MC koster om året eller pr kørt km.

På et tidspunkt ,hvor min daglige arbejdsvej var 80km, sammenlignede jeg
min Peugeot 205 vs. GPZ900'eren. Jeg troede at Kawa'ens dækudgifter samt
jævnlige kædeskift's som ikke kan sammenlignes med nogen bil-udgift
ville berettige det faktum at jeg oftest kom afsted i bilen (B-menneske
så det batter og det er hurtigst at hoppe i bilen "i pyjamas"); men det
skulle vise sig at det faktum at 205'eren krævede 98 oktan mod GPZ'ens
92 samt at forsikringsudgiften var ens, gjorde motorcyklen billigst at
bruge.

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408825
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste