Jeg kan ikke bidrage med de store rejseberetninger, men hen over frokosten
kom jeg til at kigge på mit regneark med noter fra 2004.
Min 88'er tenere købte jeg i efteråret 2003, og i 2004 kørte jeg godt
25000km på den. Langt det meste er til og fra arbejde og jeg har derfor haft
den med ude at sejle med molslinien 50gange (cirka lige lidt fordelt mellem
odden->århus og odden->ebeltoft) og over storebæltsbroen 4 gange (hvor broen
den ene gang var lukket for høje og lette køretøjer).
Jeg har dog også været med på et par små hyggeture med tenere klubben
(
www.tenere.dk) og selv trillet lidt rundt i landskabet.
Med et serviceinterval der hedder 6000km er der selvfølgelig hældt nogle
liter olie igennem, men der har også været lidt smårep. Den startede året
med at blæse hul i den gamle udstødning så der kom en Marving potte på. Den
skulle ikke larme meget mere end en original og så var den billig (hos
dinmc). Desværre så ruster den temmeligt hurtigt i overfladen selvom den var
sort cromatiseret. Og så varmehåndtag - har man først haft det tror jeg ikke
man kan undvære dem igen
I februar betalte jeg mig fra en karburatorrensning (og nye nåle) hos DinMC
og fik benzinfiltre på tanken, men skiftede selv dæk til Avon Distanzia og
kædekit..
Så nåede jeg frem til marts og opdagede til min skræk at baghjulets egre
ikke bare var lidt løse. Så Motorhjørnet i viborg skiftede egerne for mig.
Da hjulet nu alligevel igen var pillet af var det lige tid til en ny
chockkopling.
Så gik der derud af til maj, hvor kædekittet var færdigt (efter kun 8000km
(RK 520 XSO) - der var jo noget før beregnet så jeg monterede en McCoi
kædesmører sammen med et nyt kædekit - denne gang DID 520 VM.
I august monterede jeg en brugt olietemperaturmåler, og i november var det
igen tid til nye dæk. Det blev avon distanzia igen. Jeg var godt tilfreds
med både greb og levetid på de gamle - de havde trods alt holdt 20400km. Ved
sammelejlighed havde jeg så lige bagscingeren af for at montere en ny
kæderulle på akslen og kunne konstatere at den faktisk var smurt ok -
smørrenipler har jo også gjort det nemt
Årets sidste rep. var varmehåndtagene. Controlleren var død, men louis
sendte en ny i en fart...
I service og rep har jeg brugt tæt på 0,60kr/km, mens
forsikring/vægtafgift/redningshjælp holder sig på beskedne 0,17kr/km. Jeg
har så også brugt 3000kr på værktøj, udstyr (som kædesmører, ur, touring
vindskærm) til mc'en
Så uden afskrivning (men med benzin) har den kostet mig knapt 1,25kr/km at
køre på. Så en realistisk afskrivning giver nok en samlet udgift på 2kr/km -
Det lyder jo ikke af meget, men er alligevel over 4000kr/måneden .....
Det er dyrt at have det sjovt
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk