Dysning 2-tagger 125ccm
Fra : Wheeler

Dato : 30-12-04 16:32

Jeg har her i julen sat ny uorg. forpotte på min tdr 125r (ypvs), men den
kunne godt klare lidt mere benz. i mellemområdet og op til fuld gas!

Er der nogle der har erfaring med omdysning på denne model (det er DT 125R
motor med 31HK/YPVS).

Hvor får man dysserne henne/kan man ikke bruge noget fra
knallert-verdenen?/uorginalt?

Hvor meget springer størrelserne af gangen?
(Da jeg sidst havde skildt karbunaden, noterede jeg at hoveddysen hedder
266)

Godt nytår!

Wheeler
VFR 750F
TDR 125R

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 30-12-04 17:02

Wheeler wrote:

> Hvor får man dysserne henne/kan man ikke bruge noget fra
> knallert-verdenen?/uorginalt?

Hvilket mærke er karburatoren? Mener nemlig det er Dell'Orto der sidder på
dem.
I så fald er det ganske sikkert en 28mm et eller andet. Så kan du købe dyser
hos samtlige
scooter-tunings-butikker på nettet. Det er (over 19mm) 6mm dyser som bruges
i Dell'Orto.
Men str. 266, det lyder godtnok lidt vildt.

> Wheeler
> VFR 750F
> TDR 125R

Thomas

Fra : Hekto

Dato : 30-12-04 17:38

In article <41d42683$0$13727$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>, t-
buusSLET@stofanet.dk says...
> [...]
> i Dell'Orto.
> Men str. 266, det lyder godtnok lidt vildt.

Ja, Dell'Orto'er opgives i 1/100 mm.

Det kunne være værd at prøve med en anden nåleprofil, hvis det kun er
en del af området det kniber i. Der findes en del forskellige nåle.
Jeg skiftede selv nåle; men ikke dyser på Duc'en, og nålen alene kan
flytte meget!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Suzuki LS650

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 30-12-04 22:52

Hekto wrote:

> Ja, Dell'Orto'er opgives i 1/100 mm.

Hmm.. Min 172cc scooter med 25mm Dellorto kører med en 130'er..

> [...]
> en del af området det kniber i. Der findes en del forskellige nåle.
> Jeg skiftede selv nåle; men ikke dyser på Duc'en, og nålen alene kan

Ja. Man kan jo faktisk også købe et andet spjæld som også er med til at
ændre ligesom nålen.
Men det er finindstilling. Det grove skal stadig gøres med dyserne.

Mvh Thomas

Fra : Hekto

Dato : 30-12-04 23:28

In article <41d47893$0$23089$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, t-
buusSLET@stofanet.dk says...
> Ja. Man kan jo faktisk også købe et andet spjæld som også er med til at
> ændre ligesom nålen.
> Men det er finindstilling. Det grove skal stadig gøres med dyserne.

Et andet spjæld, med en anden udskæring for neden har en ganske voldsom
indvirkning.
Jeg er heller ikke enig i at nålen kun er finjustering. Der er nåle der
er progressive, nåle der giver mager bund/fed top og omvendt. Der er
nåle der 'parallelforskyder' blandingen, med samme dysestørrelse.
At flytte nålen et hak op/ned er som oftest også bare nærlig en simpel
parellelforskydning.

Selvfølgelig skal den have tilstrækkeligt ved fuldt spjæld. Nogle nåle
har dog en anden diameter i 'spidsen' og har derfor indflydelse på valg
af hoveddyse.

Man kan direkte lave en formel for det areal, som nålen ændrer på
hoveddysens åbning, og derudfra få en fornemmelse af hvor man skal
bevæge sig hen.
Tomgangsdysen indvirker dog også, selv om det hovedsageligt er i
bunden.

Lægger et eksempel på dk.binaer.motor