/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha i skjul, hvad skal der laves?
Fra : mikkel paulsen


Dato : 27-12-04 14:24

Glædelig jul og godt nytår alle sammen!
det blev så i år, at jeg købte min første mc i en alder at 19 år. Det
blev til en XS 400 seca, som nu skal i skjul for frosten. Jeg fik kørt
8000km siden jeg fik den nyrenoveret i juli måned, den har nu kørt
51000km.
Jeg har følgende problemer:
Nyt baghjul "jeg har et liggende fra reservecykel" kædekit var nyt
da jeg købte cyklen. Men skal jeg få pillet det nye hjul af
reservefælgen og over på den fælg med det slidte hjul, eller skal jeg
bare sætte tandhjulet over på det nyedæk? og er det uden problemer?
Så er motoren også begyndt at tikke her de sidste 1000-2000 km og
det er blevet værre, jeg har fået at vide at det nok bare er
ventilerne som skal stilles? hvad siger i, skal jeg kigge til
knastkæden? men hvordan stilles ventilerne, og skal jeg få en fagmand
til det?
De sidste 1000 km er gearskiftet blevet meget hårdt samt koblingen
er blevet hård, cyklen kan kun stilles i neutral, når den er på
centerstøtten. Desuden kører baghjulet meget hurtigt rundt, når den
sættes i første geat på centerstøtten og man holder koblingen inde.
hvad er der galt? går ud fra at det er koblingen??
jeg skal have skiftet olie og filter "er indkøbt" dette skal vel
gøres til sidst ikke?

 
 
Eg Egemarke (27-12-2004)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 27-12-04 17:30

Det med koblingen er troligtvis bare en justering den kobler ganske enkelt
ikke helt ud
Det med at den tikker kan osse være vippearme eller knastaksel der er slidt,
det tjekker du let når du alligevel skal justere ventilerne.


--
--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

"mikkel paulsen" <mikkel_paulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:a7ec204f.0412270523.119bbd8d@posting.google.com...
> Glædelig jul og godt nytår alle sammen!
> det blev så i år, at jeg købte min første mc i en alder at 19 år. Det
> blev til en XS 400 seca, som nu skal i skjul for frosten. Jeg fik kørt
> 8000km siden jeg fik den nyrenoveret i juli måned, den har nu kørt
> 51000km.
> Jeg har følgende problemer:
> Nyt baghjul "jeg har et liggende fra reservecykel" kædekit var nyt
> da jeg købte cyklen. Men skal jeg få pillet det nye hjul af
> reservefælgen og over på den fælg med det slidte hjul, eller skal jeg
> bare sætte tandhjulet over på det nyedæk? og er det uden problemer?
> Så er motoren også begyndt at tikke her de sidste 1000-2000 km og
> det er blevet værre, jeg har fået at vide at det nok bare er
> ventilerne som skal stilles? hvad siger i, skal jeg kigge til
> knastkæden? men hvordan stilles ventilerne, og skal jeg få en fagmand
> til det?
> De sidste 1000 km er gearskiftet blevet meget hårdt samt koblingen
> er blevet hård, cyklen kan kun stilles i neutral, når den er på
> centerstøtten. Desuden kører baghjulet meget hurtigt rundt, når den
> sættes i første geat på centerstøtten og man holder koblingen inde.
> hvad er der galt? går ud fra at det er koblingen??
> jeg skal have skiftet olie og filter "er indkøbt" dette skal vel
> gøres til sidst ikke?


Armand (27-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 27-12-04 19:36

mikkel paulsen wrote:
>
> Jeg har følgende problemer:
> Nyt baghjul "jeg har et liggende fra reservecykel" kædekit var nyt
> da jeg købte cyklen. Men skal jeg få pillet det nye hjul af
> reservefælgen og over på den fælg med det slidte hjul, eller skal jeg
> bare sætte tandhjulet over på det nyedæk? og er det uden problemer?

Et "hjul" består af "fælg" og "dæk"!
Egentlig er fælgen kun den del hvorpå dækket er monteret, men på
helstøbte fælge skelner man ikke nødvendigvis mellem fælg, eger og nav,
som hvis det havde været en egerfælg (som på en trædecykel)
Ovenfor roder du frem og tilbage mellem de tre ting, og det er ikke
fordi at jeg ikke forstår det (i 2. gennemlæsning) men mere for
Definitions-præciseringens skyld at jeg lige vil have det med :-|

Det er ganske enkelt at bytte om på hjulene, således at det er det med
det bedste dæk der ender på Seca'en. jeg har haft stor glæde af at have
et ekstra sæt fælge til min tidligere GPZ900R (er der forøvrigt nogen
der kunne bruge dem - De står jo blot og fylder og er ikke ligefrem
omsættelige som chassis-tuningsudstyr ??) - Især ved dækskifte har det
været praktisk at få monteret det friske dæk ved passende lejlighed
(tilbud hhv. tid) og sidenhen kunne skifte hele hjulet uden samme besvær
som hvis man skulle skifte dæk på fælgen selv :-|
Kædehjuls-navet(!) sidder grangiveligt løst påsat med en chock-kobling á
et bundt gummiklodser imellem fælgen og du hár allerede forudset at dét
emne mangler på din reservefælg, så det er blot at flytte over under
arbejdet!

Har du også en forfælg, og er den ifald med skiver monteret?
Det letter samme job i forenden hvis man ikke skal flytte skiverne med
over, dog er to forskellige skiver hårdere overfor bremseklodserne og
klodserne hårde overfor skiverne, så et ekstra sæt klodser der kan følge
skiverne vil være en fordel dér!

> Så er motoren også begyndt at tikke her de sidste 1000-2000 km og
> det er blevet værre, jeg har fået at vide at det nok bare er
> ventilerne som skal stilles? hvad siger i, skal jeg kigge til
> knastkæden? men hvordan stilles ventilerne, og skal jeg få en fagmand
> til det?

Ventiljustering er en af den allerbedste måder at starte op med
hjemmeskrueri!
Erhvervelse af en værkstedsmanual er i den forbindelse langt den
enkleste måde at komme igang på. Ergo: Køb ind og skru løs

> jeg skal have skiftet olie og filter "er indkøbt" dette skal vel
> gøres til sidst ikke?

Det burde være skiftet mes motoren stadig var varm efter den sidste tur,
men desto tidligere motoren kan slippe af med den gamle sodede og
syreopbyggede olie, desto bedre, så skift blot den så tidligt som du kan
komme til det.
Olen er dog ulige lettere at påfylde ved at hælde ud over topstykket når
man alligevel har stillet ventiler, så dét er en udemærket ide at klare
samtidig med ventilservicet :-|

HOTTIP:
Udskru altid(!) bundskruer v.h.a. en skraldenøgle - Derved er man 100%
sikker på ikke at spejlvende omdrejningsretningen og overspænde gevindet
istedet for at løsne!

--
Armand.
(definitions-revser)

Psycho Cowboy (28-12-2004)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 28-12-04 17:53

Armand wrote:

>> Så er motoren også begyndt at tikke her de sidste 1000-2000 km og
>> det er blevet værre, jeg har fået at vide at det nok bare er
>> ventilerne som skal stilles? hvad siger i, skal jeg kigge til
>> knastkæden? men hvordan stilles ventilerne, og skal jeg få en fagmand
>> til det?
>
> Ventiljustering er en af den allerbedste måder at starte op med
> hjemmeskrueri!
> Erhvervelse af en værkstedsmanual er i den forbindelse langt den
> enkleste måde at komme igang på. Ergo: Køb ind og skru løs
________________________________________________

Men tjek lige først, at det ikke er dine udstødningspakninger, den er gal
med... Det lyder pratisk talt helt ens - selv for hærdede mekanikere!
Men omvendt er din ged jo efterhånden en halvgammel svend, så at stille
ventilerne er garanteret ingen skade til.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 - sover ZZ
http://dfmc.dk/?id=234



p.jarnbak (29-12-2004)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 29-12-04 10:07


"Psycho Cowboy" <chrijac@gmail.com> wrote in message
news:41d18aeb$0$29451$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> Armand wrote:
>
>>> Så er motoren også begyndt at tikke her de sidste 1000-2000 km og
>>> det er blevet værre, jeg har fået at vide at det nok bare er
>>> ventilerne som skal stilles? hvad siger i, skal jeg kigge til
>>> knastkæden? men hvordan stilles ventilerne, og skal jeg få en fagmand
>>> til det?

>
> Men tjek lige først, at det ikke er dine udstødningspakninger, den er gal
> med... Det lyder pratisk talt helt ens - selv for hærdede mekanikere!
> Men omvendt er din ged jo efterhånden en halvgammel svend, så at stille
> ventilerne er garanteret ingen skade til.

Jep,det er et godt bud med udstødningspakning.En dohc motor med shims
bliver jo normalt stram i ventilerne med mindre det er knasterne der er
døde.
Har selv været ved at hive toppen af en z1000 på grund af den lyd,nye
udstødningspakninger
løste problemet.
godt nytår
Palle.



Armand (29-12-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-12-04 14:02

p.jarnbak wrote:
> "Psycho Cowboy" <chrijac@gmail.com> wrote in message
> news:41d18aeb$0$29451$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
>
>>Armand wrote:
>>
>>
>>>> Så er motoren også begyndt at tikke her de sidste 1000-2000 km og
>>>>det er blevet værre, jeg har fået at vide at det nok bare er
>>>>ventilerne som skal stilles? hvad siger i, skal jeg kigge til
>>>>knastkæden? men hvordan stilles ventilerne, og skal jeg få en fagmand
>>>>til det?
>
>
>>Men tjek lige først, at det ikke er dine udstødningspakninger, den er gal
>>med... Det lyder pratisk talt helt ens - selv for hærdede mekanikere!
>>Men omvendt er din ged jo efterhånden en halvgammel svend, så at stille
>>ventilerne er garanteret ingen skade til.
>
> Jep,det er et godt bud med udstødningspakning.En dohc motor med shims
> bliver jo normalt stram i ventilerne med mindre det er knasterne der er
> døde.
> Har selv været ved at hive toppen af en z1000 på grund af den lyd,nye
> udstødningspakninger løste problemet.

Jup!
Knastkæden er jo også en mulighed som Mikkel selv er inde på.
Derudover er der jo - - - - nårh nej, lad os vente tage dét som sidste
mulighed hvis ikke at lyden kan fjernes!

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408887
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste