Re.: Gasflasker (50 liters) tilbydes
Fra : Bjarke

Dato : 27-12-04 05:37

Atter ohøj

Som opfølgning på den uklarhed, der lader til at have været om min
hensigt, kan jeg oplyse, at familiefirmaet ejer og ønsker at bortkaste
de omtalte gasflasker. Grunden til at jeg postede tilbuddet her i
gruppen var og er, at folk har omtalt anvendelse af sådanne i
forbindelse med deres motorcykelvedligeholdelse, og jeg havde mulighed
for at yde et bidrag i gruppens ånd.

Drik fortsat god jul, Bjarke

Fra : jo

Dato : 27-12-04 08:59

"Bjarke" <bjarke@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gruppen var og er, at folk har omtalt anvendelse af sådanne i
> forbindelse med deres motorcykelvedligeholdelse, og jeg havde mulighed

Hej Bjarke,

Jeg havde vist ikke læst dit bidrag ordentligt igennem. Det er da pænt af
dig at tilbyde at forære flaskerne bort til læserne her i gruppen...
Ha' et godt nytår!

Jo.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-12-04 21:23

Reply to message from bjarke@kampsax.dtu.dk (Bjarke) (Mon, 27 Dec 2004 06:
37:09) about "Re.: Gasflasker (50 liters) tilbydes":

Stadig helt OK med mig - syntes blot jeg ville gøre dig opmærksom på en
mulig fælde. Detville ærgre mig senere at høre det havde kostet dig dyrt at
være god mod andre

Bye
Jesper Hedegaard <knud@xyz.dk> Mon, 27 Dec 2004 21:04:39 +0200

=== Posted with Qusnetsoft NewsReader 2.2.0.8

Fra : Steen Gruby

Dato : 31-12-04 00:40

On 26 Dec 2004 20:37:09 -0800, bjarke@kampsax.dtu.dk (Bjarke) wrote:

Hej Bjarke.

> [...]
>gruppen var og er, at folk har omtalt anvendelse af sådanne i
>forbindelse med deres motorcykelvedligeholdelse, og jeg havde mulighed

Flaskerne er velegnede til at bygge trykluft kompressorer over.
Læg flasken ned og svejs en konsol og et par støtteben på den.
Tag en gammel kølekompressor fra en køledisk og monter den på
konsollen.
Monter en pressostat til at styre trykket i flasken - Styre start og
stop af kompressoren.
Husk en kugleventil mellem flasken og kompressoren så den ikke skal
"starte mod tryk".
Så har man et trykluftanlæg i den tunge ende af skalaen - billigt.
En af mine venner byggede et trykluftanlæg på den måde med en 11 KG
gasflaske som tank
Det virkede fint, men det var også i en tid før sådan noget var til at
købe for menneskepenge - opfindsomheden var nok større dengang i
starten af 70'erne
En anden mulighed er at anvende flasken til ekstra resauare til et
lille billigt (HN) kompressorsystem.
Glem tilråbene - Dit tilbud er fint nok.

>Drik fortsat god jul, Bjarke

I lige måde.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 10:31

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<4h39t0ddpnm0hfevd901vei4tinma7k4ul@4ax.com>...
> [...]

>Læg flasken ned og svejs en konsol og et par støtteben på den.
>Tag en gammel kølekompressor fra en køledisk og monter den på

Sikkerhedventil !!!!!!!! Kølekompressorer går istå når der er omkring 20 -
40 bar i modtryk. En højtryksflaske som her nævnt er ligeglad, men en
almindelig gasflaske, huh !

>Husk en kugleventil mellem flasken og kompressoren så den ikke skal
>"starte mod tryk".

Og en aflastningsslange tilkoblet mellem kompressor/kugleventil og
pressostaten. Mange pressostater er forberedt til denne tilslutning. Og så
en sikkerhedsventil ! Den fåes i HN eller Biltema.

>Så har man et trykluftanlæg i den tunge ende af skalaen - billigt.
>En af mine venner byggede et trykluftanlæg på den måde med en 11 KG
>gasflaske som tank

Kølekompressorer går i "åbent" oliebad, det er faktisk meningen at olien
cirkulerer i nogen grad i kølesystemet. Det betyder at kompressorolien over
tid ender i tryktanken, og at der skal efterfyldes på kompressoren. Hvis der
står R134a eller R404a/R417a på typeskiltet, så skal der efterfyldes med ren
polyol-ester-olie, eller alternativt, al esterolie hældes af, der skylles
med petrolium, og mineralsk olie påfyldes. (Nok en god idé under alle
omstændigheder, da esterolie er ekstremt hygroskopisk.)

>Glem tilråbene - Dit tilbud er fint nok.

>I lige måde.

Godt nytår Booomm

Orla