Michael K. S. wrote:
> On Fri, 24 Dec 2004 10:27:54 +0100, "BadAzz" <xxx@xxx.dk> wrote:
>
>
>>Gælder det samme mon for MC. ???
>
>
> Der gælder præcis de samme regler om at afgiftsgrundlaget kan være den
> reelle købspris i udlandet og ikke behøver være importørens std.-pris
> ja. Så det eneste det kræver er at du kan finde cyklen passende
> billigt andetsteds i EU.
Og hvis man på DR-linket følger op på linket til EU-rapporten vil man
hurtigt se atdet umiddelbart kan blive svært:
Blandt Øvro-landene er Holland billigst og sætte derfor index100 for
råpris (uden afgift (der for det meste er (luxus-)moms)), og derfor vil
det være dumt ikke at køre gennem tyskland og til Holland og derved
spare sig for at handle til index-115.8 (=ca. 16% dyrere) i Tyskland.
MEN: kigger man videre blandt ikke-Øvro landene kan man hurtigt
konstantere at i Danmark har ligger samme index på 92.9 (=ca. 7%
billigere), og kun Polen ligger med index-88,1 (ca 12% billiger end
Holland og ca. 5% billigere end i Danmark!
> .........der kan være penge at spare fordi
> priserne i udlandet svinger meget med mange tilbud specielt i
> slutningen af et modelår.............
Nu gælder ovennævnte bilpriser indhentet i forbindelse med en
EU-undersøgelse og MC-markedet kan jo være meget anderledes :-/
Men på den anden side så er det et spring fra index-116 til index-93
(=23%!) der skal hentes for at prisen blot er den samme - Og hvor
billigt derudover skal det være for at man sparer betragteligt? 10%??
Helt ærligt, hvor mange krumspring kan det svare sig at udføre for blot
at spare et par procent/tusindekrone-sedler ??
Pludselig er vi opp på 33% prisfald, og dét vil være sjældent at finde :-|
> .........Værd at huske er dog besværet og udgifterne
> forbundet med at hente cyklen, muligvis mere besværligt med en evt
> reklamationsret
Jup!
Dér løber der mindst et par tusinde kr. på, hvorved at førnævnte 10%
besparelse bør være mindstemål for at kunne holde side-udgifterne dækket :-|
> ............ samt at visse modeller også kommer på tilbud i DK -
Reinhardt har netop knaldtilbud på SV1000 á 100.000,- hhv. 120.000 for
den nøgne/S'eren. Dern nøgne pris på dén finde man nok ikke konkurrence
til, selv i Polen :-|
> Men altså i princippet fuldt muligt.
Sidste men, er at man samtidig underlægger sig det modelvalg som givne
udenlandske prisnedsættelser drejer sig om - Akkurat som det gælder for
SV1000'eren: Hvad nytter det at dén er billig når man mere er til
kåbebeklædte 600'ere
Prøv at meditere i et par minutter og endevend jeres danske nærigånd, og
erkend så om muligt at det ér enkelt at gå efter bedste danske tilbud og
efterfølgende spare (á nationalånden for nyanskaffelse) sine surt tjente
penge for at ødsles væk på skraldebang-udstødninger; kulfiber; hjelme
med champens spraglede kulører; unødvendigt bredere dæk i ubrugelige
gummi-kvaliteter og alskens andre yndede tilkøb :-|
Men i den sidste ende vil ens mc-køb ofte komme til at dreje sig om én
specifik model, som man forelsker sig i og SKAL have på plader snarrest
muligt - Og så er bargains i såvel indland, som udland alligevel totalt
irrelevante
--
Armand.
(heldigvis gammel nok til (endelig) at magte at købe velovervejet frem
for efter hjertet)