Mazda 626 Tandrem
Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 17:13

Min gamle Mazda skal have ny tandrem.

En ikke videre sund økonomi gør at det helst ikke må koste noget.

Men da det jo ikke lader sig gøre håber jeg at kunne indskrænke udgiften
til indkøb af nye dele. (Tandrem og remstrammer (Det er den der er i
stykker og ødelægger remmen))

Da mit kendskab til mekanik også er lettere indskrænket kunne jeg godt
tænke mig om nogen kunne give oplysninger om følgende.

1) Hvordan sikrer man sig at de to hjul står i den rigtige position
overfor hinnanden? (Ved det ene remhjul er der et mærke + tre mærker (a,
b og c) på hjulet. Det andet har jeg ikke set endnu.)

2) Skal remmen sidde på en bestemt måde. Og hvordan finder man den
rigtige?

Jvf. ovennævnte skal jeg have det skåret ud i pap + bøjet i neon.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-02-05 18:14

Finn Guldmann skrev:

> [...]
> (a, b og c) på hjulet. Det andet har jeg ikke set endnu.)
>
> 2) Skal remmen sidde på en bestemt måde. Og hvordan finder man den

Generelt:

Kan man (du) ikke låne en Haynes på biblio og fotokopiere siderne?

Sådan gjorde jeg med Kadetten for mange år siden - og tandremsskift hér i
huset koster derfor max. ca. 100 kr.

(Nej, jeg skifter ikke vandpumpen før den blir utæt hvilket jeg endnu har
til gode at opleve)

Hans

Fra : Bluecom news

Dato : 13-02-05 18:23

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i melding
> [...]
> overfor hinnanden? (Ved det ene remhjul er der et mærke + tre mærker (a, b
> og c) på hjulet. Det andet har jeg ikke set endnu.)

Sett bilen i gir, ikke drei motoren etter at den oprinnelige tannreimen er
tatt av.

> 2) Skal remmen sidde på en bestemt måde. Og hvordan finder man den
> rigtige?

Legg merke til dette ved demontering av den gamle.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 18:50

Bluecom news skrev:

> Sett bilen i gir, ikke drei motoren etter at den oprinnelige tannreimen er
> tatt av.

Desværre passer tandremmens position ikke mere, hvorfor bilen har
startforbud. :-/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-02-05 18:29

> Jvf. ovennævnte skal jeg have det skåret ud i pap + bøjet i neon.

Så skal du nok være lidt mere præcis med hvilken Mazda 626 det er du har.

Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 18:51

Niels Bengaard skrev:

> Så skal du nok være lidt mere præcis med hvilken Mazda 626 det er du har.

Ældre model.

626, 2,0 Coupe, '86. Den der går under betegnelsen "GC"

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-02-05 19:36

> Ældre model.
>
> 626, 2,0 Coupe, '86. Den der går under betegnelsen "GC"

Det er lidt avanceret, så jeg vil foreslå du låner en Haynes.
Så vidt jeg kan se gælder følgende, er fjederen på remstrammeren blå skal
man benytte punkt A, ellers B.
Jeg vil tro du har en blå.

Alternativt kan jeg maile lidt papirer.

Niels

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 23:17

Niels Bengaard skrev:

> Det er lidt avanceret, så jeg vil foreslå du låner en Haynes.
> Så vidt jeg kan se gælder følgende, er fjederen på remstrammeren blå skal
> [...]
Du har måske den tidligere omtalte Hayes?

I såfald står finn(på)guldfinn(punkt)dk åben for ethvert hjælpsomt
input.

Fra : alexbo

Dato : 13-02-05 19:10

"Finn Guldmann" skrev

> 1) Hvordan sikrer man sig at de to hjul står i den rigtige position
> overfor hinnanden? (Ved det ene remhjul er der et mærke + tre mærker (a,
> b og c) på hjulet. Det andet har jeg ikke set endnu.)

Bogstaverne bruges på de forskellige modeller, hvilket du skal bruge, finder
du ud af når du har stillet det nederste hjul rigtigt.
Sæt tændingsmærket på OT , hvis ingen af mærkerne passer, så drej en omgang.

Som andre har skrevet, lån en Haynes.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 23:06

alexbo skrev:

> Bogstaverne bruges på de forskellige modeller, hvilket du skal bruge, finder
> du ud af når du har stillet det nederste hjul rigtigt.
> Sæt tændingsmærket på OT , hvis ingen af mærkerne passer, så drej en omgang.

Er det et mærke der sidder på/ved det hjul jeg ikke har set endnu?

> Som andre har skrevet, lån en Haynes.

Opsøgende arbejde iværksat.

Fra : alexbo

Dato : 13-02-05 23:39

"Finn Guldmann" skrev

> Er det et mærke der sidder på/ved det hjul jeg ikke har set endnu?

Ja, det kan ses uden at skille noget ad, men jeg kan nu forstå at remmen er
afmonteret, så vil dette mærke ikke fortælle noget om de andre.
Så bliver du nødt til at se ventilstillingen, knasterne skal vende skråt
opad på cylinder 1.

Men læs lidt i haynes, og hvis du vender tilbage med flere spørgsmål, så
husk at jo mere du fortæller jo bedre svar får du.
Det tog 3 indlæg før vi vidste hvilken bil du har og at remmen allerede er
afmonteret.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-02-05 00:37

alexbo skrev:

> [...]
> husk at jo mere du fortæller jo bedre svar får du.
> Det tog 3 indlæg før vi vidste hvilken bil du har og at remmen allerede er

Undskyld. Men som nævnt er jeg nødt til at prøve mig frem.

"Egenkendskab" til det er jo, naturligt, begrænset. Incl. hvilke
oplysninger der er nødvendig.

Sikker mig der tager fejl, men regnede med at der var en vis standard
omkring tandremme.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 16-02-05 01:07

Finn Guldmann skrev:

Så siger Æ Mazda BrumBrum igen.

Problemet viste sig at være at remstrammeren havde smidt 1/3 af
kuglerne, og derfor havde haft en del problemer med at køre rundt.
Hvorfor den havde slidt så meget i tandremmen at denne var begyndt at
flosse.

Begge dele skiftet og vi ruller igen.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-05 19:34

> [...]
>
> Da mit kendskab til mekanik også er lettere indskrænket kunne jeg godt
> tænke mig om nogen kunne give oplysninger om følgende.

Synes ikke det er smart at begynde at gå i krig med sådan noget selv, hvis
du ikke har prøvet det før.
Find hellere en mekaniker ude på lars tynds mark, de plejer nok at kunne
lave det til en fornuftig pris. Eller henvend dig til en ven som har prøvet

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 23:13

Tom skrev:
> Synes ikke det er smart at begynde at gå i krig med sådan noget selv, hvis
> du ikke har prøvet det før.

Bare rolig. Men to venstrehænder, når det handler om mekanik, har jeg
ingen intentioner om at komme operationen nærmere end at stå bagved og
give "gode" råd.

> Find hellere en mekaniker ude på lars tynds mark, de plejer nok at kunne
> lave det til en fornuftig pris. Eller henvend dig til en ven som har prøvet

Det sidste er fundet. Han har selv haft 626 engang. Men er ikke sikker
på han kan huske hvordan man gør. Aftalen er da også at den ryger til en
proff hvis vi ikke kan finde noget der hjælper på at kunne gøre det
selv. Men ville jo gerne spare pengene. De ved jo godt hvad en timeløn
er.

Fra : Rasmus

Dato : 13-02-05 21:33

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message
> [...]
> rigtige?
>
> Jvf. ovennævnte skal jeg have det skåret ud i pap + bøjet i neon.

Som så mange andre skriver: Lån en Haynes på biblioteket.....

Når du har monteret tandremmen og er i tvivl om den sidder rigtigt kan du
ved håndkraft prøve at dreje motoren en omgang. Hvis det kan lade sig gøre,
skulle remmen sidde så du ihvertfald ikke ødelægger noget når du starter
den.

mvh
Rasmus