forsikring erstatning
Fra : Michael

Dato : 13-02-05 03:32

hej
jeg har lige fået smadret min endnu ikke år gamle bil (12.000 km), af
modkørende som lige vil hilse på mig i min vognbane(modpart erkender sin
fulde skyld)
og jeg tror desværre ikke at min bil er skadet nok til at jeg får en
ny(skadet for ca. 50.000 kr. vil jeg tror) spørgsmålet er nu om jeg kan
få de 15.000 kr. som den har tabt i værdi ifølge bilpriser.dk eller er det
bare sur røv for mig og jeg må selv bøde de 15.000 kr. af egne lomme? eller
kan jeg forlange at de giver mig penge til køb af tilsvarende bil med samme
årg. stand og km?

på forhånd tak
mvh
Michael S

Fra : phk

Dato : 13-02-05 04:18

"Michael" <-m-s-@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det bare sur røv for mig og jeg må selv bøde de 15.000 kr. af egne lomme?
> eller kan jeg forlange at de giver mig penge til køb af tilsvarende bil

Hvis bilen har været indregistreret hos en forhandler er du ikke første
ejer. Er du første ejer?

Er bilen mindre end et år gammel - eller mere?

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael

Dato : 13-02-05 04:24

> [...]
> ejer. Er du første ejer?
>
> Er bilen mindre end et år gammel - eller mere?

Jeg er første ejer og bilen er 11 mdr. + 5dage gammel
mvh
Michael

Fra : Michael

Dato : 13-02-05 04:28

> Jeg er første ejer og bilen er 11 mdr. + 5dage gammel
> mvh
> Michael

rettelse:
Jeg er første ejer og bilen er/var(sket 12 feb 2005) 11 mdr. - 4 dage gammel
(altså 16 marts 2004)
mvh
Michael

Fra : phk

Dato : 13-02-05 05:15

> Jeg er første ejer og bilen er/var(sket 12 feb 2005) 11 mdr. - 4 dage
> gammel (altså 16 marts 2004)

Jeg mener i så fald at du skal have et værditab, men det afhænger i høj grad
af hvad der står i din police eller dit forsikringsselskabs betingelser.

--
Per, Esbjerg

Fra : Michael

Dato : 13-02-05 09:54

> [...]
>
> Jeg mener i så fald at du skal have et værditab, men det afhænger i høj
> grad af hvad der står i din police eller dit forsikringsselskabs

det er det jeg ikke kan blive klog på... jeg har en alm. gf-forsikring,
nogen som kender deres politik hvad det angår?
så vidt jeg kan se så er evt. værditab min egne hovedpine, og for at der kan
give til en fabriks ny skal bilen være smadret 50% af værdien altså for
130.000 kr. hvilket jeg ikke kan tro den er, da der ikke er udløst
airbags....... vis det ser sådan ud og HVIS man kigger meget kyniske på det,
set i bakspejlet, så er det utroligt at man skal straffes med en bøde på
15.000 (værdi tab) for at afværge et sammenstød med en modkørende som er
kommet i skred , hvor min bil helt sikkert var blevet totalskadet, da det
ville have været med airbags og det hele.... hvis jeg ikke havde undveget,
og jeg afværgere også alvorlige person skader i modparts bil, da jeg ville
have kørt frontalt ind b-stolpen i passager siden på en golf2 hvor der sad
en...tør ikke tænker på hvad der ville have sket der... men nu slap vi alle
sammen 100% fra det heldigvis det giver bare mig lidt dårlig smag i
munden overfor forsikrings selskabet, at jeg lige sparet dem for at skulle
give mig en frabriks ny bil, plus jeg ikke tør tænke på hvad sådan en
personskader i modparts bil ville rende op i.. og så som tak for det, ja så
får jeg lige en regning for det på 15.000 kr.(+ udgifter til en lånebil i
mellemtiden)... tak sige jeg bare vis det falder sådan ud....

men nu må vi se hvad taksatoren siger på mandag
men ser ikke lovende ud så vidt jeg kan se

mvh
Michael

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-02-05 10:06

On Sun, 13 Feb 2005 09:54:17 +0100, Michael wrote:

<snip>

> men nu må vi se hvad taksatoren siger på mandag
> men ser ikke lovende ud så vidt jeg kan se

Nu er jeg ikke helt sikker, men jeg mener da at man først får mulighed
for "ny" erstatning ved 50% af prisen af bilen? Som jeg kan regne ud, så
har din bil kostet 260.000kr da du købte den. Regner vi værditab på
15.000 så er vi nede på 245.000. Du siger at den måske er skadet for
50.000 hvilket jeg vil mene blot udløser at bilen bliver sendt til et
værksted for at blive lavet.

Men nu læser jeg dine indlæg igen. Til at starte med skriver du at du
fik din bil smadret af en modkørende og han erkender sin fulde skyld (ok,
det er vist ikke ham der afgør det, men det hjælper at han vedkender sig
dette). Nu skriver du at du undveg modkørende og derved fik smadret din
bil. Hvis det er første tilfælde er det jo heller ikke din hovedpine, da
det er den der har smadret din bil der står med forsikrings "bøden".
Hvis det er under en undvigelse at du smadrede din bil, så ved jeg
faktisk ikke helt hvad der sker. Men med lidt (meget?) held er det heller
ikke dit problem da du blot afværgede en ulykke der var undervejs pga.
den modkørende og derved bør hans forsikring også betale.

Du må nok lige afklarer helt hvad der skete før der er nogen der kan
komme med et kvalificeret bud på hvem der står med aben. Umiddelbart kan
det ikke være dit problem hvis det hele skyldes at modkørende pludselig
kom kørende/glidende over i din kørebane og du undviger.

Thomas

Fra : Michael

Dato : 13-02-05 11:29

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> det ikke være dit problem hvis det hele skyldes at modkørende pludselig
> kom kørende/glidende over i din kørebane og du undviger.

her er det jeg har skrevet i skadeanmeldelsen:
"modpart har retning mod Skærbæk og jeg mod toftlund.
Modpart kommer i skred rundt i svinget som ligger i nærheden rømøvej 21b, og
mister herredømmet over bilen, som så skride skråt sidenlængens over mod min
vognbane, og da han er kommet helt over i min vognbane, forsøger jeg at
undvige ham venstre om han for ikke at ramme ham midt på siden (b-stolpen i
højre side af hans bil) med min front, og derved rammer min højre
forende/side hans højre bagende, min bil forsætter så min undvige kurs (ca.
45 grader i forhold til vejen) og standser over i modsatte vognbane,,
modpartens bil forsætter ned i grøften og delvis op af den igen ind mod
marken se skitse på bilag 1"
den er ikke afleveret endnu så vis i mener jeg skal laver den om så kom lige
med en melding

det jeg mener med at han erkende sin skyld er at han er enig i mig med
overstående og ikke løber fra uheldet ved at påstå et andet hændelse forløb,
derved antager jeg at det er det samme som at erkender sin skyld, men
skylden må forsikring afgøre...men jeg vil da mene jeg er uden skyld...håber
jeg da...

det jeg mener med værditabet er forskellen mellem den pris jeg skulle give i
bytte på min bil i forgårs på en ny bil, og den pris jeg skal give i bytte
på f.eks mandag.... bytteprisen stiger lige med 15.000 kr. når bilen er blev
rep.... og det den aber jeg sidder med, som jeg kalder bøden for at have
sparet forsikringen for mange penge... træls
og jeg vil helst af med bilen nu da dørhængelser er blevet presset ind i
a-stolpen, og det kan kun lavers ved at skære og svejse i bilen..... og det
er jeg ikke vild med, galvaniseringen og den flydende voks behandling som
bilen har fra frabrikken bliver derved ødelagt og kan umuligt lavers lige så
godt igen, derved har bilen en skader for livet der!! vis der ikke skulle
have været skåret i bilen og svejset så havde det været til at leve med...

mhv
Michael

Fra : Deaster

Dato : 13-02-05 13:30

Michael wrote:

> [...]
> der kan give til en fabriks ny skal bilen være smadret 50% af værdien
> altså for 130.000 kr. hvilket jeg ikke kan tro den er, da der ikke er

Nope, grænsen er 65%, så skal du have tilbudet enten at få bilen
repareret eller i dit tilfælde nyværdierstatning da bilen er under 1 år
gammel. Over 75% skadet, skal du have pengene. Der er ingen grænse ved
50%, i gamle dage var grænsen 100%

> [...]
> straffes med en bøde på 15.000 (værdi tab) for at afværge et
> sammenstød med en modkørende som er kommet i skred ,

Det burde du heller ikke, de fleste selskaber, svjv., har erstatning
for nedsat værdi af køretøjet hvis det er under 1 eller 2 år gammelt.
Men det er noget du selv skal gøre opmærksom på, sjovt nok gør de det
aldrig selv

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Michael

Dato : 13-02-05 14:36

"Deaster" <nospam@deaster.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for nedsat værdi af køretøjet hvis det er under 1 eller 2 år gammelt.
> Men det er noget du selv skal gøre opmærksom på, sjovt nok gør de det

det jeg har skrevet er det som det står i min kasko forsikring ved ikke om
det er det som gælder ?? ang. værditab og nybils erstatning som er 50% når
bilen er under 1 år gammel
mvh
Michael S

Fra : Christian

Dato : 13-02-05 10:18

"Michael" <-m-s-@mail.sonofon.dk> wrote in message
> hej
> jeg har lige fået smadret min endnu ikke år gamle bil (12.000 km), af
> modkørende som lige vil hilse på mig i min vognbane(modpart erkender sin
> fulde skyld)

wow så dækker hans forsikring ikke ...man kan ikke påtage sig skyld på
forsikringens vegne, så derfor er det altid op til forsikringselskaberne at
fordele skyld og betaling...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-02-05 12:10

> wow så dækker hans forsikring ikke ...man kan ikke påtage sig skyld på
> forsikringens vegne, så derfor er det altid op til forsikringselskaberne
> at fordele skyld og betaling...

Det kan man ikke, men hvis de involverede parter er enige om forløbet, og
modparten siger han kørte i den forkerte bane, så vil jeg godt se den
forsikring der deler skylden.
Forsikringsselskaberne fordeler jo ansvaret ud fra vidneerklæringer, de var
der jo ikke selv da ulykken skete.

Niels

Fra : Christian

Dato : 13-02-05 14:10

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> forsikring der deler skylden.
> Forsikringsselskaberne fordeler jo ansvaret ud fra vidneerklæringer, de

jeg skal måske præcisere for vi er faktisk enige, forsikringen dækker jo
ikke hvis feks en søn påkøre sine forældres bil, og forældrene skriver de
påtager sig skylden!!..(da de kunne være elitebilister og derved stiger
deres præmie ikke!),-det er sønnens forsikring der skal dække.

Fra : alexbo

Dato : 13-02-05 10:26

"Michael" skrev

> [...]
kan
> få de 15.000 kr. som den har tabt i værdi ifølge bilpriser.dk

Ja, du kan få en erstatning på 5-20 % af skadesbeløbet,
Hvis skaden er mindst 20 % af bilens værdi
bilen er under 3 år,
der er en ansvarlig modpart,
og det ser du ud til at opfylde.
Du skal selv henvende dig til modpartens forsikringsselskab.

Du kan ikke selv vælge om du vil have bilen lavet eller penge til en anden.
Få bilen takseret, få afgjort skyldsspørgsmålet, henvend dig til modpartens
selskab.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sten Gundersen

Dato : 14-02-05 00:16

> [...]
> anden.
> Få bilen takseret, få afgjort skyldsspørgsmålet, henvend dig til

Info fra forsikringsoplysningen incl skema.

http://makeashorterlink.com/?E2A44187A

Sten

Fra : Henning

Dato : 13-02-05 16:30

On Sun, 13 Feb 2005 03:31:37 +0100, "Michael" <-m-s-@mail.sonofon.dk>
wrote:

> [...]
>kan jeg forlange at de giver mig penge til køb af tilsvarende bil med samme

Hvorfor ikke bare få den repareret og komme afsted igen? Er der kun
tale om skærme o.lign. vil det ikke ha' indflydelse på
gensalgsværdien.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Michael

Dato : 13-02-05 18:03

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke bare få den repareret og komme afsted igen? Er der kun
> tale om skærme o.lign. vil det ikke ha' indflydelse på
> [...]
der er ikke kun tale om skærme, der er også lige et styretøj og så er der
lige en a-stolpe som ikke er som ny mere

mvh Michael

Fra : Deaster

Dato : 13-02-05 19:15

Henning wrote:

> Hvorfor ikke bare få den repareret og komme afsted igen? Er der kun
> tale om skærme o.lign. vil det ikke ha' indflydelse på
> gensalgsværdien.

Jo, en større skade vil altid nedsætte prisen på bilen når den på et
tidspunkt skal sælges videre.

--
Deaster
"War is God's way of teaching