Chip tuning... skal eller skal ikke ???
Fra : jhm

Dato : 12-02-05 15:59

Jeg har en Jeep, den med mercedes motoren, den trækker nu ganske udmærket
med min campingvogn på krogen, men jeg har ladet mig fortælle at en chip
tuning vil gøre at den kører længere på litteren specielt når den har noget
på krogen, den vil trække langt bedre og den vil få en roligere motorgang,
er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??

Fra : Claus Hviid

Dato : 12-02-05 16:29

"jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
> sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??

Aner det virkelig ikke, men jeg har en bil, det er modellen med VW motoren
i...

/Claus

Fra : phk

Dato : 12-02-05 16:33

"jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en Jeep, den med mercedes motoren,

Mon alle ved hvad det er for en? Jeg har en Folkevogn, den med
Passat-motoren, hvad er det for en bil? ;)

> [...]
> med min campingvogn på krogen, men jeg har ladet mig fortælle at en chip
> tuning vil gøre at den kører længere på litteren specielt når den har

Det tror jeg så ikke på. Hver gang du presser den mere end du kunne presse
den gamle bruger du mere brændstof. Kun på stigninger, hvor du får skulle gå
et gear ned kan du spare - lidt!

> den vil trække langt bedre

Det er utvivlsomt rigtigt.

> og den vil få en roligere motorgang,

Jeg tillader mig at tvivle på at Mercer ikke kan lave en dieselmotor med en
rolig motorgang :)

> er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
> sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??

Er de ekstra HK noget du vil bruge hver dag hele tiden? Så kan den ikke
holde til det.

Der er en grund til at tyske biler generelt ikke kører så langt som danske -
og det er fordi de får nogen tæsk hele tiden på autobanerne.

--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-02-05 19:20

> Er de ekstra HK noget du vil bruge hver dag hele tiden? Så kan den ikke
> holde til det.

Hvor har du det fra..?

Det er klart, at alting kan ødelægges, hvis det er det, som man stiler
efter.

Men jeg har talt med cheferne i VW-gruppen og PSA-gruppen i Danmark, og
selvom de er imod chiptuning, så kan de ikke komme med eksempler, hvor det
direkte er diesel-chiptuning, der har været årsag til problemer.

/Jan W Nielsen

Fra : phk

Dato : 12-02-05 20:59

> Hvor har du det fra..?

Som sagt - tyske motorer holder ikke så længe som danske. De kører livet af
sig selv på motorvejene, hvor de får lov til at spille med musklerne.

Det får vi ikke lov til herhjemme.

Da jeg fortalte dem (dieseltunerne) min Golf II havde kørt 400.000 km var de
ved at falde ned ad stolen ..

> Det er klart, at alting kan ødelægges, hvis det er det, som man stiler
> efter.

Almindelig brug, høje hastigheder ødelægger...

> Men jeg har talt med cheferne i VW-gruppen og PSA-gruppen i Danmark, og
> selvom de er imod chiptuning, så kan de ikke komme med eksempler, hvor det
> direkte er diesel-chiptuning, der har været årsag til problemer.

Har de lavet nogle videnskabelige tests til fremvisning ...

Ingen fabrik vil indrømme hvis deres biler har problemer med at blive
tunet - det sælger jo, hvis de ikke har.
--
Per, Esbjerg

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-02-05 22:31

> Ingen fabrik vil indrømme hvis deres biler har problemer med at blive
> tunet - det sælger jo, hvis de ikke har.

Tro mig - på det tidspunkt, hvor jeg talte med dem, gjorde de alt hvad de
kunne for at "skræmme" befolkningen fra at tune bilerne.

En anden grund til at tyske biler ikke kører så mange kilometer som de
danske er, at de ikke bliver særligt gamle, før de - som husstandens primære
køretøj - skiftes ud.

/Jan W Nielsen

Fra : jhm

Dato : 12-02-05 16:47

en Jeep er en Jeep som en VW er en WV

Fra : phk

Dato : 12-02-05 17:40

> en Jeep er en Jeep som en VW er en WV

Og sådan en GD270 - er der turbo på så´en en?

Når du nu skriver Mercedesmotor går jeg ud fra der kun er en OG at det er en
270´er, i det det er den første type google viser mig i noget tekst når man
søger på "jeep mercedesmotor".

--
Per, Esbjerg

Fra : jhm

Dato : 12-02-05 18:50

Det er en Jeep Grand Cherokee (amerikaner) med en Mercedes diesel motor, ja
det er den samme motor og gesrkasse som er i Mercedes 270
Jhm

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-02-05 19:42

"jhm" <jhm@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en Jeep Grand Cherokee (amerikaner) med en Mercedes diesel motor,
> ja
> det er den samme motor og gesrkasse som er i Mercedes 270

Altså ikke med turbo, en TDI, HDI afenslags?. Hvis ja, har en chipning
begrænset indflydelse på ekvipagen, det meste fremkommer fordi din tegnebog
bliver lettere ;).

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-02-05 19:48

> Altså ikke med turbo, en TDI, HDI afenslags?. Hvis ja, har en chipning
> begrænset indflydelse på ekvipagen, det meste fremkommer fordi din
> tegnebog bliver lettere ;).
Der skal nu stå "hvis nej"- at den er en normal sugemotor uden turbo
el.lign. .

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-02-05 20:46

> Altså ikke med turbo, en TDI, HDI afenslags?

Nej, det hedder CDi hos Mercedes Benz.

Commonrail med direkte indsprøjtning, turbo og intercooler - der er næsten
200 hk ved chipning.

Det er knap 40 mere end standard.

Regn med omtrent det samme forbrug.

Vær opmærksom på om automatgearkassen kan komme af med varmen, når du kører
med trailer. Der bør måske monteres en særlig køler.

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-02-05 17:02

> [...]
> er der en af jer der kan svare mig på, om det er rigtigt og det helt store
> sørgsmål, kan bilen og motoren holde til det ??

Mht. motorgang og økonomi, tvivler jeg på at en chiptuner kan noget Mercedes
ikke kan!

Flere kræfter kan den selvf. sagtens få, det er så op til din samvittighed
om du kan acceptere en vogn der sansynligvis forurener mere end loven
tillader. Som påpeget andersteds er der ikke længere nogen garanti for at
drivlinien kan tåle de ekstra kræfter i længden.

Skrevet af en gut med en Fabia 16V, som går forbandet godt efter en
omprogrammering af motorstyringen.... 114HK på en 1,4 :)

MVH
Kent Glerup