Snehelvede
Fra : Ukendt

Dato : 12-02-05 12:51

Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
snedækkede fortove.

utrolig hvad 3-4 mm sne kan forårsage

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-05 12:59

> Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
> udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
> snedækkede fortove.

> utrolig hvad 3-4 mm sne kan forårsage

Pst.. Tom, vi er allerede igang i en anden tråd :)

> --
> Tom

Lars B

Fra : phk

Dato : 12-02-05 13:02

> Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
> udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
> snedækkede fortove.

Det har det da været hele formiddagen. Er lige kommet ind efter et par
timers morskab i en 4-hjulstrækker :)

Det bliver åbenbart liggende nogle dage, hvis man kikker på vejrudsigten.

Der er så en hel del mere end dine 3-4 mm sne her i Esbjerg-området.
--
Per, Esbjerg

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 12-02-05 13:04

> Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
> udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
> snedækkede fortove.

Her i det sydligste sønderjylland er sneen snart væk igen. De sidste 2 timer
har det regnet ret godt.
Hilsen Matthias

Fra : Finn Guldmann

Dato : 12-02-05 14:02

Matthias H Matthiessen skrev:
> Her i det sydligste sønderjylland er sneen snart væk igen. De sidste 2 timer
> har det regnet ret godt.
> Hilsen Matthias

Her 6-7 km fra landegrænsen sidder jeg også og undrer mig over hvor det
snekaos bliver af.

(Jeg tror der manglede en i det første indlæg.)

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-02-05 14:33

Tom telepaterede følgende til sin PC:
> utrolig hvad 3-4 mm sne kan forårsage

LOL

--
Mvh. Morten Fruergaard
Nu også Xenonkit til eftermontering...

Fra : C. Caspersen

Dato : 12-02-05 20:32

> Så er det begyndt med snekaos i sdr. jylland. Sneen vælter ned og alt
> udkørsel frarådes. Bilerne kører ca. 30 Km/t og folk vælter rundt på de
> snedækkede fortove.

....og lastbilerne kører 80 km/t på motorvejene

/Caspersen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-02-05 22:18

Ja, og.......?

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 12-02-05 22:37

> Ja, og.......?

Bare et ord fra toppen af hovedet: BREMSELÆNGDE!!!

/Carsten

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 12-02-05 23:12

On Sat, 12 Feb 2005 22:36:44 +0100, "Carsten Hjorth"
<carstenhjorth@yahoo.dk> wrote:

>Bare et ord fra toppen af hovedet: BREMSELÆNGDE!!!

>--

Jeg har ikke bemærket, at der i C. Caspersens indlæg stod noget om, at
lastbilerne kørte 80 km/t. uden at have den fornødne standselængde til
hinanden og andre.

Skulle det være tilfældet, er det noget svineri, men det er jo ikke
til at arbejde med, når indlæggene ikke er ens på din og min computer.

Rent køreteknisk er det af og til tvingende nødvendigt at holde dampen
oppe, hvis der køres i kuperet terræn, for ikke at ende med at sidde
fast oppe i bakken.

Det skal ikke forstås derhen at sikkerheden skal tilsidesættes på
nogen måde. (Det er fanneme irriterende at man hele tiden skal gå med
både livrem og seler, for ikke at blive misfortolket i dette forum.)

Nu er jeg (igen) lige kommet hjem fra Finland, men jeg mener at jeg
hørte et eller andet om, at E 45 har været spærret p.gr.a. lastbiler
der sad fast på nogen bakker, og derefter skred ud.

Så kommer dem der kører 30 km/t. jo heller ikke frem.

Jeg har forståelse for, at det ikke er nemt at sidde nede i de små
biler og blive overhalet med dobbelt hastighed af et vogntog.

Det der bekymrer mig er, at folk tydeligvis udtaler sig om ting de
ikke véd nok om.

Det burde være logik for dværghøns, at hvis lastbilerne skulle køre 30
km/t., og efterfølgende skal lave 100% accellerationer hver gang der
kommer en stigning, så er der udsigt til baghjulsudskridning på
trækakslen. Kommer der sådan én, véd man ikke hvilken vej den vælger
at gå. Det eneste man véd er, at der kommer en omgående reaktion fra
hængeren. Når den kommer, så kan jeg fanneme betro dig at folk bliver
forskrækkede, og det har de også al mulig grund til at blive.

Der er kun et alternativ, og det er at blive hjemme på pladsen, men
jeg kan betro dig, at forsyningssituationen ville ende op i noget du
tror er løgn, i løbet af ingen tid.

Årsagen til det er naturligvis, at de fleste, fabrikker og salgssteder
har minimeret lagrene, fordi de baserer deres logistik på dag til
dag/dør til dør transporter.

For min skyld kunne man godt indføre køreforbud for lastbiler når det
er dårligt vejr, men det er ikke nødvendigt.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-02-05 08:49

Sat, 12 Feb 2005 23:12:26 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 77 linier,
i <g4us01pjapadc6eua5b0k208tdupg8f6i2@4ax.com>, :

>Årsagen til det er naturligvis, at de fleste, fabrikker og salgssteder
>har minimeret lagrene, fordi de baserer deres logistik på dag til
>dag/dør til dør transporter.

Som skal køre ud af vognmænd der ikke vil overholde reglerne.

>For min skyld kunne man godt indføre køreforbud for lastbiler når det
>er dårligt vejr, men det er ikke nødvendigt.

Næ de skal bare have ordenlige dæk på og køre efter forholdene..

Men fortæl nu Folmer, syntes du ikke lastbiler generelt køre for
hurtigt, eller syntes du de burde køre hurtigere.?

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-02-05 13:18

On Sun, 13 Feb 2005 08:49:17 +0100, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

>Sat, 12 Feb 2005 23:12:26 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 77 linier,
>i <g4us01pjapadc6eua5b0k208tdupg8f6i2@4ax.com>, :

>Som skal køre ud af vognmænd der ikke vil overholde reglerne.
>

>--

Det er ikke mit indtryk, at der er nogen nævneværdig forskel på
vognmænd og chauffører, hvad angår ulovligheder .

Når der køres ud søndag aften, pudser alle glorien i litervis af
Brasso, men når det bliver fredag, og der mangler 1½ times køretid i
at nå hjem til familien inden week-enden, så er der ikke mere Brasso
tilbage.

>--

>Næ de skal bare have ordenlige dæk på og køre efter forholdene..

>--

Ja, det har du ikke uret i.

Nu véd jeg ikke hvor gammel du er, men jeg har selv 38 års erfaring i
stort set alle former for transport på gummihjul.

Jeg kan fortælle dig at det er blevet voldsomt meget bedre på alle
fronter indenfor sikkerhed i både lastbiler og busser herhjemme i den
periode. Det skal ikke forstås derhen at alt er perfekt, men de tider
er forbi, hvor man, når man bad vognmanden om at få vinterdæk på, fik
denne reaktion:

Vognmanden rejser sig fra kontorstolen, går hen til vinduet, kigger ud
på en bar og tør gårdsplads, og siger de vise ord: Til hvad?

10 minutter forinden har samme vognmand lige givet køreordre til
Nordnorge! I december måned!

>--

>Men fortæl nu Folmer, syntes du ikke lastbiler generelt køre for
>hurtigt, eller syntes du de burde køre hurtigere.?

>--

Jeg véd godt hvad du fisker efter, men jeg må skuffe dig, og sige at
jeg synes at det tempo der køres med nu, er aldeles passende.

Det er sagt af en chauffør der efter at have fået ny bil midt i
december allerede har fået 3 stenslag i forruden af overhalende
lastbiler. Det skete aldrig i den gamle bil, der kunne køre 5 km/t.
hurtigere. *LOL*

Venlig hilsen
Folmer

Der stadig har lidt faglig stolthed tilbage, og gerne forsvarer den.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-02-05 13:39

Sun, 13 Feb 2005 13:18:18 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 69 linier,
i <s9gu019iqsf6b16lc7al0v7ep74hlbk9g0@4ax.com>, :

> [...]
>Brasso, men når det bliver fredag, og der mangler 1½ times køretid i
>at nå hjem til familien inden week-enden, så er der ikke mere Brasso

Næ men hvis chaufførene ikke gør som Vognmanden vil, finder han jo
bare nogle andre..
Og starte søndagaften fra Aarhus og med færgen om natten. Og hele
Sjælland rundt med vare og derefter samle retur op inden man tager
aftenfærgen hjem
Når man gør det ugens 5 dage kan man ikke overholde nogen
kørehviletid.
+ man har formange timer efter de nye regler.

Og ja der er flere der køre på den måde.

> [...]
>på en bar og tør gårdsplads, og siger de vise ord: Til hvad?
>
>10 minutter forinden har samme vognmand lige givet køreordre til

Jo helt klart Chaufførene er blevet bedre til og sige fra over
misligeholdte lastbiler.
Men der køre stadigt mange rundt, der måske bremser godt nok på en
prøvestand men ikke dur når man har læs på.

> [...]
>december allerede har fået 3 stenslag i forruden af overhalende
>lastbiler. Det skete aldrig i den gamle bil, der kunne køre 5 km/t.

Hmmm vil du sige farten på de 90km/t er ok eller de 80km/t som er max
på motorvej?

Og køre på begrænseren er der mange der gør.
Og er skyld i en overhaling kan tage op til 3 km,
Personligt syntes jeg den begrænser skal fjernes og bøder skrives ud
efter hvad skiverne siger.
Hvis man har holdt en fart på over 100 km/t skal det være pappet der
ryger.
+ En stor bøde til vognmanden. Det er hans ansvar at chaufførene
overholder reglerne.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-02-05 14:12

On Sun, 13 Feb 2005 13:39:21 +0100, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

> [...]
>i <s9gu019iqsf6b16lc7al0v7ep74hlbk9g0@4ax.com>, :

>Næ men hvis chaufførene ikke gør som Vognmanden vil, finder han jo

Ja, det gør han da.

Det lyder som om vi er inde på noget fragtmandskørsel her?

Hvis du har søgt og fået arbejde hos en fragtmand, har du vel
undersøgt hvad det er/var du har gang i?

> [...]

>aftenfærgen hjem
>Når man gør det ugens 5 dage kan man ikke overholde nogen

Nej, det bliver ikke nemt.

>--

>+ man har formange timer efter de nye regler.

>--

Nu er de jo kun på forslgsstadiet endnu, men du har da ret i at det
ikke harmonerer særligt godt.

>--

>Og ja der er flere der køre på den måde.

>--

Som nævnt ovenfor, så har "de" selv meldt sig til det.

> [...]

>Men der køre stadigt mange rundt, der måske bremser godt nok på en
>prøvestand men ikke dur når man har læs på.

Det kan jo f.eks. skyldes vognens belæsning (ALB-ventil), og det er jo
chaufførens ansvar.

>--

>Hmmm vil du sige farten på de 90km/t er ok eller de 80km/t som er max
>på motorvej?

>--

Jeg synes at det er OK med en begrænser, og jeg synes også at det er
OK at den slår til ved ca. 88 km/t. Dermed har jeg også sagt, at det
er OK med en max. hastighed på motorveje på 80 km/t.

>--

>Og køre på begrænseren er der mange der gør.
>Og er skyld i en overhaling kan tage op til 3 km,

>--

Jeg har været inde på begrebet faglig stolthed, og det er der ikke
meget af i en overhaling af den karakter du nævner.

> [...]

>ryger.
>+ En stor bøde til vognmanden. Det er hans ansvar at chaufførene

Jeg er ikke enig i dine synspunkter her.

Hvis der er nogen der skal "pelses", er det speditører og dem som
afsender godset, med krav om forceret kørsel, ved at forlange at
godset er fremme på et urealistisk tidligt tidspunkt.

Der hvor jeg kører står der konsekvent i CMR'en angivet, hvornår
godset forventes fremme, og det strider på ingen måde imod de gældende
regler for køre- og hviletid.

Det er der mange der kunne lære noget af.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Karsten Andersen

Dato : 13-02-05 16:59

Sun, 13 Feb 2005 14:12:06 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 124
linier, i <25ju015uo2bbvuav74j4dnnsvlednjhn6a@4ax.com>, :

>Ja, det gør han da.
>
>Det lyder som om vi er inde på noget fragtmandskørsel her?
>
>Hvis du har søgt og fået arbejde hos en fragtmand, har du vel
>undersøgt hvad det er/var du har gang i?

Nop jeg er ikke chauffør
Det får de for lidt for
Jeg har ikke lyst til og arbejde 50+ timer om ugen bare for og holde
en anstændig løn.

>Det kan jo f.eks. skyldes vognens belæsning (ALB-ventil), og det er jo
>chaufførens ansvar.

Ja eller bare en gang dårlig bremse belægning der bare ikke bremser
godt nok ved belastning.

> [...]
>regler for køre- og hviletid.
>
>Det er der mange der kunne lære noget af.

Jammen den slags klynk hjælper da ikke.

Normalt skal de emner vi laver på arbejde også være færdige før vi får
dem, men og tilsidesætte alle regler for og kunne levere dem før man
modtager dem er jo umuligt.
Så det er da ikke kun i chauffør branchen det er således.
Ting tager den tid som ting nu tager.

Hvis der laves ulovligheder på mit arbejde for og levere lidt før skal
det da ikke gå udover vores kunder der presser på med leverings tiden.
En speditør vil jo heller aldrig skriftlig komme med et krav om
forceret kørsel.
At de måske forlanger det af div. vognmænd er jo vognmændens egen
skyld.

De har jo i mange år underbudt hinanden.
Og lovet og levere hurtigere og hurtigere.

I gamledage uden begrænser, kørte de jo let over de 100 km/t på normal
landevej mellem feks Aarhus og grænsen.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 13-02-05 19:55

On Sun, 13 Feb 2005 16:59:06 +0100, Karsten Andersen <karsten@jyde.dk>
wrote:

>Sun, 13 Feb 2005 14:12:06 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 124
>linier, i <25ju015uo2bbvuav74j4dnnsvlednjhn6a@4ax.com>, :
>

>Nop jeg er ikke chauffør

>--

Nåh, men du kunne da bare have læst videre.

>--

>Ja eller bare en gang dårlig bremse belægning der bare ikke bremser
>godt nok ved belastning.

>--

Hvis du siger det..........

>--

>Jammen den slags klynk hjælper da ikke.

>--

Klynk?!

Enten har vi to divergerende opfattelser af ordet klynk, eller også er
det lige før jeg bliver sur på dig.

Jeg bruger en del tid på at forklare folk der ikke kører lastbil,
hvorfor lastbiler og deres chauffører gør som de gør.

Det gør jeg i det lønlige håb, at der kan opnås en bedre forståelse,
fraktionerne imellem, til fælles bedste.

Når embedet kalder, udfører jeg de opgaver jeg får pålagt efter bedste
evne, og det er uanset hvad tid det er på året.

Et hurtigt kig i kalenderen siger at det er februar, og når jeg har
valgt at køre i Norden, må jeg regne med vinterføre - model barsk.

Sådan er det, men man kommer hjem og åbner TV'et, og det første man
ser, er kællinger på cykler i 20-30 cm. tung sne, og biler der ligger
strøet rundt med løs hånd, iført sommerdæk.

Hvis de kategorier begynder at brokke sig, så er det s'gu KLYNK!

De ligger nemlig som de selv har redt.

Et lysende eksempel på korrekt adfærd i dette vejr er Mogens K. her
fra gruppen. Han kører i en motorstærk bil med baghjulstræk og valser
i stedet for hjul. Han har i en anden tråd givet udtryk for at han
bliver hjemme i dag, og det var endda med en smiley.

>--

>I gamledage uden begrænser, kørte de jo let over de 100 km/t på normal
>landevej mellem feks Aarhus og grænsen.

>--

Det kan jeg ikke afvise. Det er ikke unormalt at en bils potentiale
bliver udnyttet, når det er til stede. Det gælder for alle kategorier
af køretøjer.

Det er én af grundene til at jeg går ind for begrænsere.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-02-05 06:01

Sun, 13 Feb 2005 19:54:38 +0100, skrev Folmer Rasmussen, på 84 linier,
i <j87v011rmf4maieg9pspuq87bi21nhgdgf@4ax.com>, :

>Nåh, men du kunne da bare have læst videre.

Ja eller bare læst vidrere til skraldemand

>Hvis du siger det..........

Aner det ikke, bremser på lastvogn kender jeg ikke til.
Det var bare mit gæt på hvad der kun være i vejen.

Har dog spændt hjulbolte på et par stykker for 20 år siden.
55 kg på en Volvo noget mere end ens personbil.

> [...]
>
>Når embedet kalder, udfører jeg de opgaver jeg får pålagt efter bedste
>evne, og det er uanset hvad tid det er på året.

Og give speditørene skylden mener jeg er klynk.
Og ansvaret for chaufførene køre efter reglerne er Vognmandens.
Jeg skriver ikke du er en af dem der konstant ligger på max fart bare
for og gøre speditørene glade.

Hvis nu alle chaufføerne stod samme og kørte efter reglerne
(Ok trafikken vil nok bryde sammen)
vil vi slippe for mange uheld.
Og tvinge dem (u/frivilligt) til og køre for stærkt eller ikke
overholde reglerne er stadigt Vognmandens ansvar.

Nemlig

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 13-02-05 21:46

Karsten Andersen wrote:

> Ja eller bare en gang dårlig bremse belægning der bare ikke bremser
> godt nok ved belastning.

Har du set hvordan bremserne prøves i dag ved årligt periodisk syn, det tror
jeg næppe med sådan et udsagn.

> I gamledage uden begrænser, kørte de jo let over de 100 km/t på normal
> landevej mellem feks Aarhus og grænsen.

Nåååhhh - let og let, i første halvdel af halvfjerdserne var det de færeste
lastbiler der kunne køre så stærkt, derudover var der ikke ret mange som
havde over 300 hk. de fleste havde 270-280 hk., nogenlunde hvad en
distrubutionsbil har i dag 12-16 tons total.

Der kørte dengang mange lastbiler med anhænger og 32 tons total, 130-180
hk., så 100 km/t var blot noget usandsynligt vildt man dengang som chaufør
drømte, måske en sen nattetime med sidste færgetræk Odden, ned ad
"lumsåsen", puha det var sgu' vildt. *G*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-02-05 05:50

Sun, 13 Feb 2005 21:45:57 +0100, skrev Hans L. Jørgensen, på 30
linier, i <hYOPd.982$H65.548@news.get2net.dk>, :

>Har du set hvordan bremserne prøves i dag ved årligt periodisk syn, det tror
>jeg næppe med sådan et udsagn.

Nå hvordan tæster de da dem?
Ved fuld læs?
Kender da et par stykker for tiden der brokker sig over bremserne selv
og køretøjet er nysynet.

> [...]
>drømte, måske en sen nattetime med sidste færgetræk Odden, ned ad
>"lumsåsen", puha det var sgu' vildt. *G*

så gå op i 80'erne og se hvilken fart de havde på når de kørte
Tyskland retur.
140 km/t i en tuk tuker med 1T fletkurve har jeg været med til

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-02-05 18:26

Karsten Andersen wrote:

> Nå hvordan tæster de da dem?

Elektronisk med/på rullefældt.

> Ved fuld læs?

Med en kendt belastning pålæsset køretøjet.

> Kender da et par stykker for tiden der brokker sig over bremserne selv
> og køretøjet er nysynet.

Jo det kender jeg godt, men - desværre kører mange fakrikanters "G
erklæringer" på kanten af minimumskravene.

Har selv i dag været vidne til at en chaufør kom med en trailer som ikke
efter hans opfattelse lunne bremse med læs på. På rullefeldet viste målimger
at den lige nøjagtigt overholdt lovens krav.

> så gå op i 80'erne og se hvilken fart de havde på når de kørte
> Tyskland retur.
> 140 km/t i en tuk tuker med 1T fletkurve har jeg været med til

Nu er du jo godt i gang med at generalisere.

Fordi du har et tilfælde at referere til, kan det vel ikke danne skole for
hele landtransporterhvervet.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Karsten Andersen

Dato : 14-02-05 19:44

Mon, 14 Feb 2005 18:26:06 +0100, skrev Hans L. Jørgensen, på 38
linier, i <475Qd.123$jD6.79@news.get2net.dk>, :

>Nu er du jo godt i gang med at generalisere.
>
>Fordi du har et tilfælde at referere til, kan det vel ikke danne skole for
>hele landtransporterhvervet.

Næ det siger jeg heller ikke.
Kender da mange chauffører der overholder reglerne
Og altid har gjort dette.

Men det var nu heller ikke kun et tilfælde den gang.
;-(

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 14-02-05 21:58

Karsten Andersen wrote:

> Næ det siger jeg heller ikke.
> Kender da mange chauffører der overholder reglerne
> Og altid har gjort dette.
>
> Men det var nu heller ikke kun et tilfælde den gang.
> ;-(

Nej - men når du siger/skriver 140 km/t, får det udsyn af at det er reglen
mere end undtagelsen, det er lige hvad der får mig i pixelhuset, jeg finder
det ikke rimeligt at fremføre den slags påstande, til stor skade for
chauførene generelt. Og så slemme mener jeg absolut ikke de er.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 14:50

Folmer Rasmussen skrev:

> Det er ikke mit indtryk, at der er nogen nævneværdig forskel på
> vognmænd og chauffører, hvad angår ulovligheder .

Sammenligningen passer nok også bedre hvis vi snakker speditørere og
chaufførere.

> [...]
> Brasso, men når det bliver fredag, og der mangler 1½ times køretid i
> at nå hjem til familien inden week-enden, så er der ikke mere Brasso

Mig bekendt ligger Brasso da stadig og kører containere herovre.

Men når _jeg_ dunker speditørene i hovedet med K/H-reglerne i løbet af
ugen gælder de også for mig selv op til weekenden.

Den skal de ikke have at stikke mig i næsen.

> Der stadig har lidt faglig stolthed tilbage, og gerne forsvarer den.

Sydgående er der nu ikke meget tilbage. Der er det ved at blive
pragteksemplaret i "Alles kamp mod alle".

Men det skal nok komme en dag at det bliver "moderne" at sætte
østeuropæiske biler til at køre Norden.

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-02-05 17:13

> Ja, og.......?

Ja, beklager min uvidenhed, men det virker ubehageligt, når man selv kører
40 km/t og kæmper for at holde kursen på vognen, når en kæmpe på 40 tons
overhaler en med 80 km/t.

Mvh

Caspersen

Fra : Jens

Dato : 13-02-05 18:39

> [...]

> 40 km/t og kæmper for at holde kursen på vognen, når en kæmpe på 40 tons

Et enkelt opklarende spørgsmål: Hvilke dæk kører du med?
--

Jens F
(...var blevet hjemme i dag, hvis ikke der var vinterdæk på potten)

Fra : Robert Piil

Dato : 13-02-05 19:09

"Jens" <spam@finds.dk> wrote in message

> Et enkelt opklarende spørgsmål: Hvilke dæk kører du med?

Jeg hører normalt til dem, der også brokker sig over idioter på sommerdæk i
snevejr, men jeg har været ude at køre både i dag og i går på midtsjælland.
Det kunne lade sig gøre, men man kunne ikke køre bare nogenlunde forsvarligt
med mere end 50 km/t på vinterdæk. Det her tunge sne har været et helvede.
Kører man som den første på en vej i løs sne er der ingen problemer, men man
får presset sneen sammen så den bliver til først is, og dernæst det her brun
sæbe-agtige sjap. Med andre ord, det var ret vildt her i området.

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-02-05 22:38

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse
> C. Caspersen <cmccas@fjerndettesol.dk> wrote:

> Et enkelt opklarende spørgsmål: Hvilke dæk kører du med?

Vinterdæk - men de gør ikke mig og min bil usårlige i 10 cm tøsne. Andre
bilister gårs dato var tydeligvis af den overbevisning. Det er selvfølgelig
også først, når det går galt, at jeg kan sige "se hvad jeg sagde"

/Caspersen

Fra : Jens

Dato : 14-02-05 23:06

> [...]

> bilister gårs dato var tydeligvis af den overbevisning. Det er selvfølgelig
> også først, når det går galt, at jeg kan sige "se hvad jeg sagde"

Enig. Det kan være svært at "nå ned" til kørebanen i tykt sjap -
medmindre man trykker lige så hårdt som f.eks. en lastvogn.
--

Jens F

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-02-05 18:57

C. Caspersen skrev:

> Ja, beklager min uvidenhed, men det virker ubehageligt, når man selv kører
> 40 km/t og kæmper for at holde kursen på vognen, når en kæmpe på 40 tons
> overhaler en med 80 km/t.

Det lyder som noget jeg prøvede nede i Tyskland kl 0400 en søndag
morgen. Fire timer inde i et kørselsforbud for den slags lastbiler.

Det viste sig at den "sløve" var en "polizei-auto" (HELE bagenden af
bilen var dækket af sne).

Men han havde tilsyneladende ikke lyst til at komme bagefter og
indkradse penge til statskassen.