Biltema motorolie.
Fra : Ukendt

Dato : 12-02-05 08:24

Hej NG.

Nu bliver der jo tit snakket motorolie til biler, og der er sikkert meget
religion med i det spørgsmål !

Men jeg var lige i Biltema i går, og der så jeg at de havde en helsyntetisk
5W-40 ACEA A3/B3/B4 API SL/CF
til 149,- for 4 liter eller 349,- for 10 liter

Skulle der være noget i vejen for at bruge den, jeg har hele tiden kørt med
en fuldsyntetisk 5W-40 olie, men bare fra et andet fabrikat (?) men med de
samme spec.

Så er det vel lige meget hvad olien hedder eller hvor den kommer fra ! eller
hva ?, hvem fremstiller Biltema olien ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-02-05 11:09

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg var lige i Biltema i går, og der så jeg at de havde en
> helsyntetisk 5W-40 ACEA A3/B3/B4 API SL/CF
> til 149,- for 4 liter eller 349,- for 10 liter

Den har den nyeste API-klassifiktion, meget mere kan man ikke forlange.

> Skulle der være noget i vejen for at bruge den, j

NADA :).

> Så er det vel lige meget hvad olien hedder eller hvor den kommer fra !
> eller hva ?, hvem fremstiller Biltema olien ?

Der er marginalt forskel på fx. holdbarheden, men så længe man ikke forsøger
at pine 15-20 kKm. ud af olien, går det nok ;). Og navnet er mere et
religions sprgs, jeg ved ikke m. sikkerhed hvem kilden til Biltema er,
rygter siger Statoil.
BTW. Jeg har haft STORE probs. m. deres olie-filtre til VW. De var pis
utætte, og kunne faktisk ikke spændes så hårdt at de blev det. Der rendte
1.5-2 l. ny olie ud over nylagte fliser i indkørslen, inden det blev opdaget
og motoren standset igen. Så hellere Bilkas filtre, og der kan du få tilsv.
olie til ca. samme pris, 5 l. for 149,- på tilbud.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-05 11:23

> [...]
>>
> Der er marginalt forskel på fx. holdbarheden, men så længe man ikke
> forsøger at pine 15-20 kKm. ud af olien, går det nok ;).

Høemm......, skulle det være et problem ?, Citroën foreskriver
service/olieskift for hver 20000 km, det er da hvad jeg har kørt på skiftene
indtil nu !, kører ca. 55000 om året

> [...]
> opdaget og motoren standset igen. Så hellere Bilkas filtre, og der kan du
> få tilsv. olie til ca. samme pris, 5 l. for 149,- på tilbud.

Med samme spec. ? ,
jeg har indtil videre altid købt original oliefilter, når jeg alligevel var
inde for at bestille tid til service.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-02-05 12:01

> [...]

> service/olieskift for hver 20000 km, det er da hvad jeg har kørt på
> skiftene indtil nu !, kører ca. 55000 om året

Det betyder at du ikke må køre længere, men gerne kortere, men du kan nok
godt køre 20 kKm. ;). Jeg vil bare ikke, selv køre jeg under<10 kKm. i mel.
skift- det betyder mindre når olien er billigere, og så er du sikker på den
er frisk. Da jeg havde service på bilen, brugte værkstedet den mest §"#¤!
olie som var "tilladt", men tog 2-3* det for den, som jeg kunne købe den for
"rundt om hjørnet". en afgrundene til jeg stoppede med det cirkus.

> Med samme spec. ? ,

Yes, API SL. C? intressere jeg mig ikke for, det gælder jo kun for diesel.

> jeg har indtil videre altid købt original oliefilter, når jeg alligevel
> var inde for at bestille tid til service.

Jeg har stort set kun brugt uorg., nærmeste autoriseret værksted ligger
20-30 km. fra hvor jeg færdes, og har ikke åbent når jeg har tid til at køre
der hen. Har kun haft probs. med Biltema filtrene.