mazda 626 - løsne forhjul
Fra : kfm

Dato : 07-02-05 21:14

Hej.

Jeg har lige købt en Mazda 626 2.0 LX fra 1987.
Bilen så vældig fin ud, indtil jeg prøvede at løsne forhjulene...de
sidder fast. Der er 5 skruer på hvert hjul, 4 "små" og en større en
i midten. Jeg går ud fra at den i midten ikke behøver at løsnes for
at skifte hjul?

Men når jeg løsner de 4 mindre skruer, sidder hjulet stadig
urokkeligt fast, så det er måske rust der er problemet. Er der noget
man kan gøre ved det?

Med venlig hilsen
Kristoffer Møllerhøj.

Fra : Martin Bak

Dato : 07-02-05 21:19

"kfm" <kristoffermollerhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Vold! Slå hårdt med en mukkert og en træklods imellem. Så kommer det løst
til sidst. Når du igen skal montere hjulene, så smør anlægsfladen med
kobberfedt, så vil problemet ikke opstå igen. Centermøtrikken skal du ikke
forsøge at skrue af.

Martin

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-02-05 21:20

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til sidst. Når du igen skal montere hjulene, så smør anlægsfladen med
> kobberfedt, så vil problemet ikke opstå igen. Centermøtrikken skal du

Husk at gøre både fælg og nav rent med en stålbørste inden du monterer
hjulene igen.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Leonard

Dato : 07-02-05 21:35

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote:

>Vold! Slå hårdt med en mukkert og en træklods imellem. Så kommer det løst
>til sidst.

Løsn boltene (kun de 4 små) 1-1,5 omgang, start bilen og kør stille
frem og giv et hårdt nøk på bremsen, så går hjulet sikkert også løs,
ellers kører du bare lidt igen og bremser lidt hårdere.

--
Leonard

Fra : Martin Bak

Dato : 07-02-05 21:39

> Løsn boltene (kun de 4 små) 1-1,5 omgang, start bilen og kør stille
> frem og giv et hårdt nøk på bremsen, så går hjulet sikkert også løs,
> ellers kører du bare lidt igen og bremser lidt hårdere.

Smart! Men så skal man vist lige ud og spænde hjulboltene den der omgang
tilbage igen, inden man triller tilbage til der hvor man arbejder..

Martin

Fra : Leonard

Dato : 07-02-05 21:42

"Martin Bak" <m_bak@vip.stjert.cybercity.dk> wrote:

>Smart! Men så skal man vist lige ud og spænde hjulboltene den der omgang
>tilbage igen, inden man triller tilbage til der hvor man arbejder..

Du behøver såmænd ikke køre så langt, 5 meter baglæns, brems, 5 meter
frem, brems, hjulet er løst og du er tilbage ved hjulnøglen

--
Leonard