"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:4207c436$0$13744$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Nu har jeg jo en hvis interesse for biler af ovennævnte mærke :)
>
> Jeg kan fortælle at, motorblok med stempler, krumtap, plejlstænger und
alles
> er det samme.
> Topstykkerne incl. ventiler, knastaksel og andet også er ens.
> Brændstofpumperne og ladeludtkølere er også det samme.
> Og jeg mener 100% ens, ingen forskel, samme reservedelsnumre.
> Jeg vil dog ikke udelukke at der lige er en føler, giver eller andet der
er
> forskelligt, men selve "jernet" er det samme.
>
> Forskellen i de to motorer ligger udelukkende i motorstyring,
> indsprøjtningsdyser, og turboladerne.
> 90 Hk har en alm, Garret eller KKK turbolader monteret på en
> udstødningsmanifold.
> 110 Hk har integreret turbolader/manifold med variabel turbo geometri
> produceret af Garrett, jeg har ikke helt sat mig ind i hvordan det der
> variabel geometri fungere, men det er der måske en anden der ved.
>
> Håber det var svar nok.
> Mine oplysninger gælder kun sammenligning af de to ovennævnte motorere.
> Der er jo et hav af varianter på 1,9 TDI'erne, og andre har jo
selvfølgelig
> forskelle.
>
> F.eks er TDI'en (1Z) i min G3 noget anderledes end AGR motoren selvom det
> også er en 90 Hk 1,9 TDI, med samme specs.
>
>
> --
> /Claus
>
> Golf 3 TDI "GT Special" til salg:
http://vwfanatic.dk
>
>
>
Ledningsnettet er også det samme. Har lige skimmet diagrammet igennem og det
dækker både AGR og AHF, og der er ingen følere el. andet, som specificeret
ud til kun at sidde på den ene maskine, så de må nødvendigvis være ens. Dog
er der ændret en anelse i ledningsføringen alt efter årgang, men det er i
småtingsafdelingen. F.eks er stelledningen til hastigshedssensoren flyttet
fra at sidde bag venstre forlygte til at sidde oppe i nærhed af
motorstyringen i Maj '98. Men altså kun smådetaljer....
mvh
Torben Madsen, som iøvrigt har bygget en AHF motor i sin Golf 4 1,8