Unormale vigepligtsforhold
Fra : Bo Velschow

Dato : 06-02-05 20:43

Hej gruppe

Jeg skal på forhånd undskylde nærværende indlæg, hvis nogen er blevet
_meget_ trætte af mine indlæg vedr. vigepligt - men forhåbentlig er det dog
lykkedes at åbne et par øjne for, hvordan reglerne rent faktisk er!

Jeg har postet endnu en skitse i d.b.m. ("Unormale vigepligtsforhold"), og
vil endnu en gang tillade mig at lave en lille quiz:

Du kommer fra øst i den røde bil, og kører frem mod krydset. Du skal mod
vest. Du har endnu ikke krydset din vigelinie. Fra syd kører den blå bil
frem, og krydser sin vigelinie. Vejen fra øst og syd har ubetinget vigepligt
i forhold til den nord-vest/vest-nord-gående vej (unormale
vigepligtsforhold). Der er ingen trafik på retningen vest-nord og vice
versa. Den blå bil skal mod nord, og har påbegyndt sin manøvre, da du kommer
til din vigelinie.

Hvad gør du?

A) Jeg kører frem, da den blå bil er at sidestille med svingende trafik. Han
har af en eller anden årsag valgt at overtræde sin vigepligt (jeg kommer jo
fra hans højre side, og skal ligeud (mod vest), hvorfor han skal holde
tilbage), og han må derfor bremse op og afvente min manøvre.
B) Jeg holder tilbage for den blå bil, idet han på det tidspunkt er blevet
til tværgående trafik, som jeg har ubetinget vigepligt for.
C) Afhængig af, om den blå eller røde bil kom først, kører dén, der kom
først, frem.
D) Det afhænger af, om den blå bil viste af til højre. Gjorde han det,
skulle han jo mod øst, og derfor kan jeg roligt køre frem. Viste han ikke
af, holder jeg tilbage, da han jo så skal mod nord.
E) Det afhænger af, om jeg skal mod nord, vest eller syd. Skal jeg mod nord
eller vest, har jeg forkørselsret, og den blå bil skal holde tilbage. Skal
jeg derimod mod syd, skal jeg jo foretage et venstresving, hvorfor jeg skal
holde tilbage.

Et kryds af nævnte slags findes bl.a. i vores naboby (en by lige øst for os,
som ingen vil være sammen med i kommunesammenlægningen, da de har visse
økonomiske problemer) - og der opstår _mange_ sjove ting i det kryds!

Er der nogen, der har mod på at svare på min quiz??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : alexbo

Dato : 06-02-05 20:54

"Bo Velschow" skrev

> Du kommer fra øst i den røde bil, og kører frem mod krydset.

Det er ikke noget kryds, det er en vej der svinger og 2 sideveje der støder
ud til denne vej.

Jeg er bange for at vi ikke får åbnet det par lukkede øjne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bo Velschow

Dato : 06-02-05 22:22

> "Bo Velschow" skrev

> Det er ikke noget kryds, det er en vej der svinger og 2 sideveje der
> støder
> ud til denne vej.

Tjah... krydset var oprindeligt af samme slags som "mit" kryds (Ø-V med
vigepligt, N-S "gennemkørende" - men det blev ændret pga. ændret
trafikmønster) - men det er selvfølgelig helt korrekt at betragte det, som
du beskriver! - men hvordan skal man forholde sig??

> Jeg er bange for at vi ikke får åbnet det par lukkede øjne.

Hehe, det tror jeg heller ikke... men hvad vil du svare??

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : alexbo

Dato : 07-02-05 00:22

"Bo Velschow" skrev

> - men hvordan skal man forholde sig??
Rød skal holde tilbage for blå, blå kører jo på den gennemgående vej, du kan
sammenligne det med en rundkørsel, det er også bare en rund vej, her er det
et udsnit af en rundkørsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-05 07:02

> [...]
kan
| sammenligne det med en rundkørsel, det er også bare en rund vej, her er

Udvidelse af scenario: Gælder det også for mig, jeg køre i en grøn bil? ;).

Fra : Uni Bull

Dato : 07-02-05 19:08

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> [...]
> kan
> sammenligne det med en rundkørsel, det er også bare en rund vej, her er

Enig...
--
Uni Bull
Vallensbæk

Fra : phk

Dato : 07-02-05 09:50

"Bo Velschow" <dr-bo@mail.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> _meget_ trætte af mine indlæg vedr. vigepligt - men forhåbentlig er det
> dog lykkedes at åbne et par øjne for, hvordan reglerne rent faktisk er!

Det var dine egne?

--
Per, Esbjerg

Fra : Bo Velschow

Dato : 07-02-05 21:18

> Det var dine egne?

?? (ikke forstået?)

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : phk

Dato : 08-02-05 01:27

> ?? (ikke forstået?)

Det var dine egne øjne der blev åbnet med hensyn til hvordan man forholder
sig i kryds?

;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Bo Velschow

Dato : 08-02-05 23:16

> Det var dine egne øjne der blev åbnet med hensyn til hvordan man forholder
> sig i kryds?
>
> ;)

Ikke helt forstået? De har vist været vidtåbne i hele forløbet? Kender du
heller ikke vigepligtsreglerne, og kører efter "betinget vigepligt" )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
Danmark

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-02-05 13:13

Bo Velschow wrote:

> [...]
> ikke af, holder jeg tilbage, da han jo så skal mod nord.

> Er der nogen, der har mod på at svare på min quiz??

Som du ser _ja_, altså D er korrekt.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg