Dieseldrift (320d '02) - og få km om året
Fra : Christensen

Dato : 06-02-05 17:14

Hej alle

Vi overvejer at købe diesel næste gang - ikke fordi vi har et kørselsbehov,
som kan retfærdiggøre det - men fordi jeg synes det er skønnere end en
suge-benziner (som er alternativet i det her tilfælde). Man bliver ret
hurtigt afhængig af de lave omdrejninger, den tilbagelænende stil, den lave
støj og det store drejningsmoment i kraft af turboen - synes _jeg_ i hvert
fald. (smag og behag....nogle kan lide datteren mens andre går efter
moderen...)

Jeg har læst tråden længere nede om Leon TDI'eren, men jeg føler mig stadig
ikke sikker på om vi ødelækker en dieselbil med vores kørselsmønster?

Detaljer:

Vi kigger på en BMW 320d '02, som jo har electrish tilskudsvarmer
installeret ab fabrik. Vi påtænker ret kraftigt at købe et Webasto olifyr -
både for motorens (og konens små fingres) skyld, men også fordi det er *sur
røv* at skrabe is i 10 graders frost.

Fruen kører 2x15 km på arbejde hver dag, og dertil kommer der selvfølgelig
noget diverse derudover. Vi kører tit på motorvejen her rundt om kbh., og vi
tager af og til (3-4 gange om året) 2x450 km til nordjylland.

Kan motoren holde til den behandling? Jeg mener selv, at tilskudsvarmeren og
et evt. fyr gør at det ikke bør give nogle problemer. Vi var ude at prøve en
ny 318d for nyligt og den blev dæleme hurtigt varm...

/f christensen

Fra : BHF

Dato : 06-02-05 23:35

> Jeg har læst tråden længere nede om Leon TDI'eren, men jeg føler mig stadig
> ikke sikker på om vi ødelækker en dieselbil med vores kørselsmønster?

Jeg mener at dieselbiler fint tåler jeres kørselsmønster. Vi har selv
en 406HDI som dagligt bruges af min kone, hun har 8km. på arbejde.
Mit daglige transportmiddel på arbejde er en Citrobang Jumper HDI, og
den kører godt nok mange små ture. Hvis dieselbiler ikke tåler korte
ture, hvorfor kører håndværkere (som mig) så ikke benzin?
I mine 25 år som håndværker, er det kun lykkedes mig at dræbe en
motor, det var fordi der ikke var olie på, og det holder en benzin
motor vist heller ikke til.

Et oliefyr er altid en skøn ting.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-02-05 23:49

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev>
> [...]
og
> et evt. fyr gør at det ikke bør give nogle problemer.

Den skal nok holde, også uden oliefyr (der dog er et must af de andre
årsager, diesel giver ingen varme).

Det eneste negative er at du ikke opnår den forventelige brændstoføkonomi.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christensen

Dato : 09-02-05 20:05

Tak for jeres svar. En flink tekniker fra FDM er sådan set enig i jeres
betragtninger - så jeg føler mig rolig. Hans eneste råd var at skifte olien
hvert år - uanset serviceintervalindikator, longlifeolie osv.

/f christensen

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 20:14

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for jeres svar. En flink tekniker fra FDM er sådan set enig i jeres
> betragtninger - så jeg føler mig rolig. Hans eneste råd var at skifte
> olien hvert år - uanset serviceintervalindikator, longlifeolie osv.

Hej.

Har du hørt rigtigt efter , han sagde ikke 2 gange årligt ?, det ville jeg i
hvert fald gøre.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Christensen

Dato : 10-02-05 16:22

> Hej.
>
> Har du hørt rigtigt efter , han sagde ikke 2 gange årligt ?, det ville jeg
> i hvert fald gøre.

nej - han sagde 1 gang om året - mindst. Med 15.000 km /året burde det vel
også være ok.

Fra : EjS

Dato : 10-02-05 11:29

Hej Christensen

Du har fået svar på dit spørgsmål men jeg kan alligevel ikke lade være med at
svare. Jeg har lige været værnepligtig i et halvt år i Beredskabsstyrelsen og du
drømmer ikke om hvor mange last- og personbiler på diesel der bliver revet igang
(ofte med speederen i bund for at lave lidt røgeffekt) hver dag for at køre et par
hundrede meter.

Dit kørselsbehov vil ikke slide det mindste på en moderne dieselmotor så medmindre
du har planer om at beholde bilen i 25 år ville jeg ikke betænke mig. Du har
åbenbart også oplevet dieselmotorens dejlige effekt til en rolig men hurtig
kørestil samtidig med et lavt blodtryk. Held og lykke med BMW'en.

MVH EjS

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.249.119.135)

Fra : Christensen

Dato : 10-02-05 16:23

> [...]
> hurtig
> kørestil samtidig med et lavt blodtryk. Held og lykke med BMW'en.

Tak. Nu skal jeg jo bare lige havde fundet det rigtige.....