Blæver i olien
Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 04-02-05 16:00

Min mor har en ældre Opel Kadett 1.3S fra 1985. I dag skulle jeg så lige
chekke olie og kølevædske på den. Da jeg hev oliepinden op, var den godt
smurt ind i gullig snask(vand + olie) på midten og nederst på pinden, var
der ligesom små vanddråber i olien.
Da den manglede et par deciliter olie ville jeg lige fylde op, og, ganske
som forventet var olieproppen også smurt ind i gullig snask..!

Så jeg tænker nu på om det kan være toppakningen eller om det bare er
kondens. Hendes kørselsmønster er:
Daglig kørsel: 2 km på arbejde og 2 km hjem igen. 1 gang om ugen kører hun
en længere tur på 20 km ud og 20 km hjem. Så der er vel god "grobund" for
kondens eller hvad?

Kølervædsken så umiddelbart klar ud, på nær noget der lignede små
rust???flager(snavs af en art?), der flød rundt i beholderen.

Har i nogle bud på om der er kondens, toppakning eller noget helt 3.

Lenn Lauridsen
Seat Ibiza 1.8 GLXi

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-02-05 16:18

Lenn Lauridsen skrev:

> Har i nogle bud på om der er kondens, toppakning eller noget helt 3.

Kondens!

Skift olien hvert ½ år og/eller kør bilen (godt) varm engang imellem.
Hans

Fra : Knud Thomsen

Dato : 04-02-05 16:19

"Lenn Lauridsen" <lenn@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en længere tur på 20 km ud og 20 km hjem. Så der er vel god "grobund" for

Lyder som om hun burde tage cyklen eller gå i stedet!!!

Knud

Fra : Brian S Jensen

Dato : 04-02-05 16:21

> [...]
> rust???flager(snavs af en art?), der flød rundt i beholderen.
>
> Har i nogle bud på om der er kondens, toppakning eller noget helt 3.

Det lyder meget som en toppakning

men alt afhængig af bilen almene stand (hvor mange km der er tilbage
i den) er det vel et spørgsmål om det kan betale sig at lave - umiddelbart
kan der jo godt køres videre i den

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Jeppe Ladefoged

Dato : 04-02-05 17:07

> [...]
> en længere tur på 20 km ud og 20 km hjem. Så der er vel god "grobund" for

Jeg har oplevet noget ligende med min Kadett 1.6i
Der var også "majonaise" under oliedækslet og en lille smule på oliepinden.
Den kører også ca 2 km til og fra arbejde + en tur på ca 10km frem/tilbage
om ugen.
Der var det en filter under ventildækslet der var stoppet til. På min sidder
der er en gummislange, der er forbundet til ventildækset og under dækset
sidder der et filter. Det bliver vidst brugt til nogle olie retur dampe
eller sådan noget.
Det var fuldstændigt smatet til. Efter jeg har renset det har der ikke været
nogle problemmer.
På min er der er en forhøjning på ventildækslet hvor det sidder. Prøv at se
om der ikke er et på din mors bil. Hvis der er så prøv at rens det. Det er
ikke noget stort projekt.
Det er vist ikke alle Kadett'er der har et.

mvh
Jeppe

Fra : LL

Dato : 04-02-05 18:03

Prøv at se
> [...]
> ikke noget stort projekt.
> Det er vist ikke alle Kadett'er der har et.

Det vil jeg da lige gøre...

Takker

Fra : Roberto Saldo

Dato : 05-02-05 18:02

Lenn Lauridsen wrote:
> [...]
> en længere tur på 20 km ud og 20 km hjem. Så der er vel god "grobund" for

Jeps og et sygt batteri.

> Kølervædsken så umiddelbart klar ud, på nær noget der lignede små
> rust???flager(snavs af en art?), der flød rundt i beholderen.

Det er bare skidt.
Kald mig bare fordomsfuld men mange Kadett'er fra 85 lever en
kummerlig tilværelse uden omsorg!
Skyl systemet igennem og skift kølevædsken.

> Har i nogle bud på om der er kondens, toppakning eller noget helt 3.

Med det kørselsmønster bør olien skiftes ofte og brug bare de billige
tilbud (<http://www.ivansdaekcenter.dk/olieskift.htm>).
Hvor tit skiftes den nu?

Bilen bliver jo aldrig ordentlig varm.

Mvh