Nye bil og vaskehal?
Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 00:33

Hejsa.

Jeg er den lykkelig ejer af en Nye Renault Clio Diesel.
Mener at havde læst her engang, en som skrev, at det ikke var en god idé at
bruge vaskehal til nye biler, eller biler generelt. Hvorfor, ?
Eller var det kun med undervognsvask?
Den bliver jo beskidt sådan med tiden. Og når man bor mit inde i byen (4
sal), så er sådan noget med haveslange ikke lige til.

Vedr. undervognsbehandling. Har ladet mig fortælle at det er en god idé hvis
man akter at beholde bilen i mange år, at få den undervognsbehandlet. Men er
noget bedre,billigere end andre. Pava, Dinitrol, tektyl ?? Tror jeg nok de
hedder

Mvh.

Kim

Fra : onix

Dato : 04-02-05 15:51

Hvor langt mod øst bor du ? Thailand eller ? Spøg til side - husk at stille
dit ur på pc'en

Fra : Mogens

Dato : 04-02-05 17:21

> [...]

> Den bliver jo beskidt sådan med tiden. Og når man bor mit inde i byen (4
> sal), så er sådan noget med haveslange ikke lige til.

Når jeg køber en ny bil, følger jeg altid slavisk instruktionsbogen.
Også vedr. hvorledes man skal vaske sin bil. På dén måde undgår jeg
problemer ift. kulance fra importør eller forhandler, hvis der bli-
ver vrøvl med lakken...

Fra : Spangkuk

Dato : 04-02-05 17:42

"Mogens" <dkfritidbilSL@ETe-mail.dk> skrev

> [...]
> Også vedr. hvorledes man skal vaske sin bil. På dén måde undgår jeg
> problemer ift. kulance fra importør eller forhandler, hvis der bli-

Når du køber en ny bil i dag, er den "frisk fra fabrikken",
(JIT), det betyder bl.a. at lakken ikke har fået lov at hærde.

Vent et par måneder med at maskinvaske, eller som Mogens
skriver, følg instruktionsbogen, så bliver der ingen problemer.

Spang

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-05 18:45

> [...]
> Også vedr. hvorledes man skal vaske sin bil. På dén måde undgår jeg
> problemer ift. kulance fra importør eller forhandler, hvis der bli-

Det er aldrig faldet mig ind at kører i en vaskehal, men skal jo spare et
sted !

Men hvad skriver fabrikanterne så egentlig om at vaske ny bil?

Vaskehal eller håndvask? Er de forskellige mærker enige?

--
/Claus

Golf 3 TDI "GT Special" til salg: http://vwfanatic.dk

Fra : Mogens

Dato : 04-02-05 19:14

> Det er aldrig faldet mig ind at kører i en vaskehal, men skal jo spare et
> sted !

He he...

> Men hvad skriver fabrikanterne så egentlig om at vaske ny bil?
> Vaskehal eller håndvask? Er de forskellige mærker enige?

Galant'en måtte ikke komme i vaskehal, eksempelvis!

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 10:43

> He he...

Og så er jeg nok heller ikke helt tryg ved at overlade min bil til en
maskine jeg ikke har fuld kontrol over :)

Fra : Allan Møller

Dato : 04-02-05 17:42

> Mener at havde læst her engang, en som skrev, at det ikke var en god idé
> at bruge vaskehal til nye biler, eller biler generelt. Hvorfor, ?

Ved jeg ikke - formentligt pga. "ridser" i lakken.

Svigerfaren købte en spritny Mercedes sidste år og den er kun blevet
"håndvasket"
Resultat - masser af "ridser" i lakken sikkert fordi han ikke har brugt
rigeligt med vand.
Men alle de der små sandkorn er jo det rene sandpapir.

Mvh. Allan

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 00:14

"Allan Møller" <allan@allanm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rigeligt med vand.
> Men alle de der små sandkorn er jo det rene sandpapir.

Resultatet på en sort bil der kun har været i vaskehal er såmen heller ikke
anderledes.

Man SKAL polére sin bil med jævne mellemrum....sådan er det.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-05 10:47

> Resultatet på en sort bil der kun har været i vaskehal er såmen heller
> ikke anderledes.

Jeg har engang forvildet mig ind i en vaskehal med en mørkegrønmetal
C....bang, resultatet var tydelige ridser i hele bilens længderetning.
Bilen stod flot i lakken inden, trods to års håndvaske.

> Man SKAL polére sin bil med jævne mellemrum....sådan er det.

Nemli ja, jeg har altid håndvasket mine biler, med tilhørende jævnlige
poleringer, og de har altid stået flot i lakken.

Fra : Jan

Dato : 03-04-05 11:01

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Jeg har engang forvildet mig ind i en vaskehal med en mørkegrønmetal
> C....bang, resultatet var tydelige ridser i hele bilens længderetning.

Jeg har fået en ny sort bil. Kørte den til Cartec for at få den
lakforseglet.
Cartec siger at den ikke må vaskes før efter 7 dage men man så kan nøjes med
den billigste vask.
Da bilen kom ud af vaskehallen så var jeg klar til at stortude. Tydelige
vaskeridser
på hele bilen der før stod ensartet sort. Jeg troede at en profesionel
lakforsegling
beskyttede bl.a. mod den slags !!
Nogle der har erfaringer om det skal være sådan ??
/Jan

Fra : Flemming

Dato : 03-04-05 14:57

Jan wrote:
> [...]
> lakforsegling
> beskyttede bl.a. mod den slags !!
> Nogle der har erfaringer om det skal være sådan ??

Sådan er det med maskinvask, på nær de borsteløse. Der for man så spulet
alle nøglehuller og ligende fri for fedt og olie.

--
Mvh. Flemming

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 05-02-05 03:32

> [...]

> rigeligt med vand.
> Men alle de der små sandkorn er jo det rene sandpapir.

Right,right og right, der skal VAND til, man kan ikke nøjes med 2*10l. .
Jeg bruger 100-200l. pr vask, dvs ca. en "regntønde". Bevars, lidt
vaske-ridser kommer der altid, pga. af det skidt som falder ind i mellem man
vasket og tørret, men man undgår afrevet deteneellerdetandet eller en
spoleret bil pga andres afrivninger sidder i børsterne.

Fra : Olesen

Dato : 05-02-05 09:05

> [...]
> vasket og tørret, men man undgår afrevet deteneellerdetandet eller en
> spoleret bil pga andres afrivninger sidder i børsterne.

Arh..er det ikke en sjældenhed egentlig ?

Fra : Olesen

Dato : 04-02-05 17:56

"Kim Sørensen" <kim_s_dk (a) DEtteSkaLvÆk hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa.

Dav.

> Jeg er den lykkelig ejer af en Nye Renault Clio Diesel.

Ja.

> Mener at havde læst her engang, en som skrev, at det ikke var en god idé
at
> bruge vaskehal til nye biler, eller biler generelt. Hvorfor, ?

Visse biler tåler ikke vand visse steder.

> Eller var det kun med undervognsvask?

Tror jeg faktisk ikke.
Kan en bil ikke tåle vand underneden,
så er chancerne for 'vand-fejl' senere i livet
ganske til stede, + fugt mv alligevel vil finde
sted, der undervognsvasken ville gi' problemer.

> Den bliver jo beskidt sådan med tiden. Og når man bor mit inde i byen (4
> sal), så er sådan noget med haveslange ikke lige til.

Enig.

> [...]
er
> noget bedre,billigere end andre. Pava, Dinitrol, tektyl ?? Tror jeg nok de

Du må tænke på SUVO.
Er der 100,- at spare, så er det alligevel
det forkerte sted at spare.