Regler for eksport af bil til Sverige
Fra : EjS

Dato : 04-02-05 12:30

Hej Gruppe

Jeg har en Golf2 fra 90 og da jeg muligvis får arbejde i Sverige vil jeg høre om
der er nogen der kender til reglerne for omregistrering af biler ved flytning til
udlandet. Er det noget med at man efter nye regler kan få dele af reg. afgiften
tilbage?? Og hvad koster det at få svenske plader på??

Da det jo er en gammel bil der ikke er meget værd (især i Sverige) vil det så være
smartest (dvs. lettest og billigst) at sælge bilen i DK og købe en bil i Sverige
(budget ca. 100.000 SEK)??

MVH EjS

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.107.69.84)

Fra : Lars

Dato : 04-02-05 12:47

Hejsa,

"EjS" <neger@hellhole.com> wrote in message

> [...]
> flytning til
> udlandet. Er det noget med at man efter nye regler kan få dele af reg.

Ja, du skal have den synet i DK først hos Told & Skat INDEN du udfører den.
Herefter kan du når du har fået den synet og indregisteret i SE få afgiften
fratrukket 15% retur.

> Og hvad koster det at få svenske plader på??

Der er en del information på www.vv.se - det koster registeringssyn (cirka
2000 sek) + skotpræmie (så vidt jeg husker 1500 sek, som betales ved
indregistrering).

> [...]
> så være
> smartest (dvs. lettest og billigst) at sælge bilen i DK og købe en bil i

Måske. Det kommer jo an på hvad du kan få for den i DK og om den er nem at
sælge i forhold til hvad Told*Skat vil gi' dig retur i afgift. Det er gratis
at få en foreløbig vurdering fra dem. En Golf2 kan nok også sælges brugt
senere i Sverige, problemet er mere hvis du tager en bil med derover som
ikke er udbredt, så kan det være svær at sælge senere.

** Lars

Fra : EjS

Dato : 04-02-05 13:06

Hej igen

Tak for det hurtige svar. Med de engangsudgifter der er tror jeg ikke det kan
betale sig med min bil der jo ikke er frygtelig meget værd. Det er et utrolig flot
eksemplar i meget original stand - det tror jeg T&S er ligeglade med hvorimod en
dansk køber nok vil være interesseret i at give en god pris (tysk importeret uden
rust og flot lak).

Jeg vil dog prøve at få et overslag fra T&S.

Tak og venlig hilsen

Fra : Lars

Dato : 04-02-05 13:28

Hejsa,

> [...]
> importeret uden
> rust og flot lak).
> Jeg vil dog prøve at få et overslag fra T&S.

Det var så lidt.

Jeg ville nu også prøve at spørge. En kollega har lige taget sin gamle Mazda
323 med og han fik faktisk RET meget retur i forhold til hvad han havde
givet for bilen for et års tid siden, og klart mere end hvad der svarede til
hans købspris.

Men... Det nemmeste alt andet lige er nok at finde end "ny" i Sverige hvis
du kan komme af med den du har her i DK. Og alt andet lige er det jo også
sjovere at købe bil i SE... Et budget på 100.000 sek giver faktisk ret mange
muligheder hvis du leder efter brugt... Prøv selv - www.bytbil.com og se
hvad du finder...

** Lars

Fra : Allan Møller

Dato : 04-02-05 17:15

> [...]
> flytning til
> udlandet. Er det noget med at man efter nye regler kan få dele af reg.

Jeg ville droppe det og forsøge at sælge i DK og købe i Sverige.
Det er ikke helt nemt at få importeret en brugt bil i den årgang til
Sverige.
Eller importen er jo nem nok men de er _grundige_ ved importsynet i Sverige.
Det kan give nogle problemer og udgifter som måske kan æde hele den afgift
man evt. har fået refunderet fra Danmark.
Desuden er importbiler lidt dyrere at forsikre og lidt billigere at købe så
de
er vel også lidt mindre værd når man vil sælge.
Forsikringen kan også kræve at alle låse udskiftes på importbiler.

Det er mine egne erfaringer fra et forsøg på at importere en Nissan Primera
fra 92 til Sverige.

Mvh. Allan

Fra : j.vallentinsen

Dato : 06-02-05 23:45

Hej EjS
Jeg bor selv i sverige og tog min gamle golf 3 med.
1: du behøver ikke at syne bilen i DK først, det er spild af penge.
2: Du logger ind på T&S hjemmeside under motorkøretøjer og finder blanketten
21.009 og udfylder, så sender du den ind på frederiksberg og venter til den
kommer tilbage med en ca. afgift på, derefter tager du ind til frederiksberg
og betaler 250,- og får den stemplet og visuelt bedømt. Der får du den
endelige afgift. På golf3 er den 24000,- udbetalt.
3: Så bestiller du til til toldsyn i sverige, det koster ca. 2100,- SEK
Thats it. Så kommer der et sæt nummerplader til dig og en ny reg.attest, den
skall du så "stille på" hos vägvärket og det kan du gøre online. så kommer
der en regning på 1500,- SEK (skrotningsafgift) og så skal du selvfølgelig
have en forsikring på bilen også.
PS. der kan gå op til et ½ år før du får reg.afgiften tilbage.
Hvis du vil vide mere så mail mig.

held og lykke

Johnny

Fra : EjS

Dato : 10-02-05 11:37

Hejsa

"j.vallentinsen" <mailto:j.vallentinsen@telia.com> skrev i en meddelelse
"Re: Regler for eksport af bil til Sverige"

> [...]
> have en forsikring på bilen også.
> PS. der kan gå op til et ½ år før du får reg.afgiften tilbage.

Tak for svar. Min bil er pt. til service og det bliver nok lidt dyrt med ny
udstødning osv. så måske jeg gør forsøget. Ved du noget om besværligheder i
forbindelse med bilsynet i Sverige - Allan Møller der har svaret på mit indlæg har
tilsyneladende haft problemer. Det lyder mærkeligt at skifte låse på en gammel bil
(iøvrigt er der monteret startspærre).

> Hvis du vil vide mere så mail mig.

Tak, hvis det bliver aktuelt vil jeg maile til dig.

> held og lykke

Mange tak - også for de gode råd og opskriften!

MVH EjS

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:195.249.119.135)

Fra : Jørgen

Dato : 10-02-05 12:30

On Sun, 06 Feb 2005 22:45:26 GMT, "j.vallentinsen"
<j.vallentinsen@telia.com> wrote:

> [...]
>have en forsikring på bilen også.
>PS. der kan gå op til et ½ år før du får reg.afgiften tilbage.

Hvad kigger de efter ved den visuelle bedømmelse, er det en
overfladisk eller gennemgående mekanisk/kosmetisk bedømmelse?