Generatorproblemer - 309'er fra '92
Fra : Soren Pedersen

Dato : 03-02-05 18:09

Ladelampen på fruens 309'er begyndte at lyse konstant, og til sidst gik
bilen i stå.
Jeg har fået liv i den ved hjælp af et startbatteri, og fundet ud af at
når den får nogle omdrejninger (3-4.000) holder lampen op med at lyse,
og den begynder at lade og bliver ved når motoren falder til tomgang -
Også konstateret med voltmeter.
På den baggrund vil jeg mene at det er laderælet der hænger (?)
Og så til spørgsmålene:
Skifter man eller renser man et relæ ? - Eller skifter man hele
generatoren ? (Løsningen skulle gerne være holdbar)
Hvor sidder relæet (Det er en 1,6i GLX fra '92)

Min mekker har en ombytnings generator som han vil sælge for 1000,- +
moms - Er det en fair pris ? Onkel Hoyer har en til 1247,- incl. moms
(Jeg ved ikke om det er en ombytter eller ny) Hvilken ville I i givet
fald vælge ?

Som givet udtryk for ved jeg endnu ikke om den skal skiftes, men jeg vil
da gerne høre fra én fra midt/vestjylland der har en til salg......Hvis
nu....

Mvh
Søren -

Fra : Olesen

Dato : 03-02-05 18:14

"Soren Pedersen" <smpFJERN@munchweb.dk> skrev i en meddelelse

> Skifter man eller renser man et relæ ? - Eller skifter man hele
> generatoren ? (Løsningen skulle gerne være holdbar)

Sierra'en gjorde det samme i sommers.
Laderelæ skiftet.
Holdt 3 måneder, og så måtte genereatoren skiftes....

Fra : Uffe Ravn

Dato : 03-02-05 21:54

> [...]

> generatoren ? (Løsningen skulle gerne være holdbar)
> Hvor sidder relæet (Det er en 1,6i GLX fra '92)

I så ny bil, sidder der intet laderelæ, men indbygget i generatoren sidder
laderegulatoren der styrer feltstrømmen, og den er sandsynligvis defekt, på
nogle generatore er de nemme at skifte, på andre skal man skille
generatoren helt ad. For den øvede hjemmemekaniker er det nu en simpel sag
anyway.
Giv den nogle nye kul ved samme lejlighed(hvis ikke kullene er indbygget i
laderegulatorren)

Mvh. Uffe Ravn