Så sgu da osse - døren passer i
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 16:13

Hej!

Ja, stor var glæden da huggeren havde en FLOT dør til min Escort 1.6i CLX ('96).
Den originale dør er jo blevet smadret af tyveknægte (som samtidigt ødelagde
ratlås og skar 20 ledninger over, men nok om dét) og jeg skulle bruge en anden.
Disse døre kan vrides åbne ret nemt og således bliver de ødelagt. Af samme årsag
har huggerne meget sjældent disse døre liggende... Og jeg fandt endda en rød
(samme farve som bilen) som efter sigende skulle passe perfekt.

Fino, jeg har nu brugt 4-5 timer i en pisse kold kælder og kan konkludere:

FÅÅÅÅRK! Den dør er blevet skæv på en eller anden måde - passer gør den
ihvertfald ikke. Vræææææææl :,-(

Og for at gøre det endnu værre er der gennemtæring i a-stolpen lige ved
beslagene til dørene :(

Her er en lille billedserie som forklaring til ovenstående:

Som den ser ud nu. Flot ikke? ;-( Tapen er for at undgå regn og blæst i kabinen...
http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort001.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort002.jpg

Den nye dør:
http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort004.jpg

Så meget plads er der mellem forskærm og den nye dør (førersiden)
http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort003.jpg
http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort006.jpg

Så meget plads burde der være ml. forskærm og dør (dette er passagersiden)
http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort007.jpg

Så meget hænger den nye dør skævt:
http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort008.jpg

Og hvad opdager man ved samme lejlighed på en ellers rimelig rustfri bil? Joeh,
gennemtæring i a-stolpen Dårlige samlinger ved beslaget til døren (alle 4
beslag er angrebne)
http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort005.jpg

--
Mvh, Kim Voss Schrader (som trøstespiste to pitabrød fra den lokale
junkfood-distributør pga. ovenstående)

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 16:27

Det er derfor man kalder dem en esk lort på dansk, surt show med forden
;-(
Esben

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 16:33

Hej!

Esben wrote:

> Det er derfor man kalder dem en esk lort på dansk, surt show med forden
> ;-(

Tja, _alle_ biler ruster, så det ved jeg nu snart ikke. Folk kalder ikke en
nyere Mercedes E-klasse for en rusten æske, men de har da massere af problemer.
Døre, bagklapper og jeg har da selv set rustne bagskærme i disse slæder...

Så at min skulle have fremavlet lidt rust omkring 4 hængsler efter knap 9 års
tro tjeneste gør den altså ikke til en bunke l*rt :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Olesen

Dato : 03-02-05 17:49

> Så at min skulle have fremavlet lidt rust omkring 4 hængsler efter knap 9
års
> tro tjeneste gør den altså ikke til en bunke l*rt :)

Så sæt lige et 1-tal foran, så forstår du min
glæde for den gamle 'røde' *S*

Var det ikke dig, som tog en del flotte billeder
af en BLÅ escort for 1-2 års tid siden ???

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 19:09

Hej!

Olesen wrote:

> Så sæt lige et 1-tal foran, så forstår du min
> glæde for den gamle 'røde' *S*

:)

> Var det ikke dig, som tog en del flotte billeder
> af en BLÅ escort for 1-2 års tid siden ???

Nope, det er ham "den anden" Escort-kører :) Kan ikke lige huske hvem...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Deaster

Dato : 03-02-05 19:12

Kim Voss Schrader wrote:

> Hej!

> :)

> Nope, det er ham "den anden" Escort-kører :) Kan ikke lige huske
> hvem...

Thomas H.

--
Deaster
"War is God's way of teaching

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 19:13

Hej!

Deaster wrote:

> Thomas H.

Dat's da one

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-02-05 19:17

Kim Voss Schrader wrote:

> Nope, det er ham "den anden" Escort-kører :) Kan ikke lige huske
> hvem...

Thomas H
www.thhe.dk

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-05 18:33

> [...]
> en nyere Mercedes E-klasse for en rusten æske, men de har da massere af
> problemer. Døre, bagklapper og jeg har da selv set rustne bagskærme i

Du har ret. Har også haft en kollega der skulle have sin spritnye corolla
omlakeret på bagklappen efter 3 mdr. Mange folk er så naive at tro at fordi
fabrikken giver 10-12 års rustgaranti så ruster bilen ikke i 10-12 år. Samme
folk har næppe være under bilen og kigget i de samlinger på bilen hvor det
altid går galt

--
Tom

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 19:10

Hej!

Tom wrote:

> [...]
> folk har næppe være under bilen og kigget i de samlinger på bilen hvor det

Nej, det er jo lige det. Hvis man bare kigger på bilen som en helhed er den jo
"rustfri". Først når man graver lidt efter i sømmene finder man arnestederne... :-/

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-02-05 20:14

On Thu, 3 Feb 2005 18:32:38 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>folk har næppe være under bilen og kigget i de samlinger på bilen hvor det

de 10-12 år er som regel "Kun" garanti mod gennemtæring :)
Flemming Jacobsen

Fra : Jesper

Dato : 04-02-05 01:17

Kim Voss Schrader wrote:

> Så at min skulle have fremavlet lidt rust omkring 4 hængsler efter knap
> 9 års tro tjeneste gør den altså ikke til en bunke l*rt :)

Lidt rust? Var det ikke din bil, der var til en større tur hos Ford,
hvor der blev udbedret en ret stor del rust pr. kulance for et par år
siden?

Har du forhørt dig hos de lokale på PF-auto? Mon ikke der er en, der
vil give en hånd.

--
Mvh. Jesper

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-05 01:33

Hej!

Jesper wrote:

> Lidt rust? Var det ikke din bil, der var til en større tur hos Ford,
> hvor der blev udbedret en ret stor del rust pr. kulance for et par år
> siden?

Jow jow, men det var en standardfejl... :)

> Har du forhørt dig hos de lokale på PF-auto? Mon ikke der er en, der
> vil give en hånd.

Well, vil ikke have de klamphuggere til at svejse i min bil ))

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Jesper

Dato : 04-02-05 01:41

Kim Voss Schrader wrote:

> Hej!

> Jow jow, men det var en standardfejl... :)

Std. rustfejl...det lyder ikke imponerende

> Well, vil ikke have de klamphuggere til at svejse i min bil ))

Ja, du skal selvfølgelig sørge for, at snakke med de rigtige De
"rigtige" laver %¤"¤&"¤ noget flot håndværk! Men der er også
klamphuggere mellem dem, ja

--
Mvh. Jesper

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-02-05 07:41

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
>
> Så at min skulle have fremavlet lidt rust omkring 4 hængsler efter knap
> 9 års tro tjeneste gør den altså ikke til en bunke l*rt :)

Nej men det er noget lort at den har rust i dørene :)
Min (ikke-ford) har da forresten ikke rust i dørene.

Mvh
Roberto

Fra : claus b. p.

Dato : 04-02-05 08:53

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> wrote in message
> Nej men det er noget lort at den har rust i dørene :)
> Min (ikke-ford) har da forresten ikke rust i dørene.

Min (M) har heller ikke rust i dørene - mere. Problemet er egentlig ikke kun
rusten, men lige så meget den måde importøren/fabrikken tackler problemet
på. De påstår at rusten ikke er dækket af den 30 årige rustgaranti, men
laver det alligevel "pr. kulance". Dette giver jo en urimelig usikkerhed om
hvordan de vil reagere når man får problemer igen om måske 10 år. Der må
være basis for en retssag om hvorvidt man kan udstede en omfattende garanti,
og så bagefter sige "det dækker den ikke" hver gang nogen henvender sig.
Mon ikke det på sigt vil påvirke MB'ernes brugtværdi og ry, og efterfølgende
gøre det for en dårligere forretning for vognmænd at købe MB, med ringere
salg til følge. De lærer det åbenbart ikke før!

Kim, har du en fornemmelse for at den nye dør er skæv eller forkert, kan du
vel reklamere hos huggeren? Det er selvfølgelig stadig ærgerligt ikke at få
det til at hænge sammen, når man nu har brugt så meget tid på det. Surt
show.

/Claus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-05 09:44

Hej!

claus b. p. wrote:

> [...]
> det til at hænge sammen, når man nu har brugt så meget tid på det. Surt

Well, den virker absolut ikke skæv og den havde ingen fejl som kunne tyde på en
skade fra en ulykke. Ja, jeg kunne reklamere, men hvis det passer, at døren
sandsynligvis skal tilpasses bilen via hængslerne så vinder jeg jo intet ved
det. Og nu står jeg jo med en dør som - burde - passe til modellen, endda i den
rigtige farve. Så hvis en pladesmed kan trylle for <1000,- og få skidtet til at
passe - well - så er jeg tilbøjelig til at få ham til det :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-05 09:41

Hej!

Roberto Saldo wrote:
> Nej men det er noget lort at den har rust i dørene :)

Enig. Jeg har iøvrigt bemærket at stortset alle (ihvertfald mange) varebiler har
rust omkring hængsler, der er svejsede fast. Personligt tror jeg der går noget
galt i produktionen når der svejses. På biler hvor dørene er skruet fast går det
noget bedre...

> Min (ikke-ford) har da forresten ikke rust i dørene.

Svejset eller skruet fast?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-02-05 13:58

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> tror jeg der går noget galt i produktionen når der svejses. På biler
> hvor dørene er skruet fast går det noget bedre...

Jeg tror faktisk de er skruet på Carinaen!
Jeg er ikke 112% sikker dog.

Hvis du har ret i din teori så må de være pga glødeskaller og andet
skidt der gør at malingen ikke binder ordentligt. Med andre ord sjusk og
det er jo synd!

Mvh
Roberto

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-02-05 14:37

Roberto Saldo skrev:

> [...]

Når man svejser på stålet ændrer man dets opbygning, således at materialet
efterfølgende ruster lettere.

Derfor går man osse væk fra at svejse biler sammen af små stykker som man
gjorde "i gamle dage" og i stedet samle skidtet af store pladestykker.

> Jeg tror faktisk de er skruet på Carinaen!
> Jeg er ikke 112% sikker dog.

De er boltet fast - var lige ude og kigge på fruens.

Men lur mig om der på bagsiden ikke er fastsvejst "i-svejs-møtrikker" (sådan
kaldte vi dem hos VW) således at boltene har noget at bide fast i.

Har dog på NSU, tror jeg det var, set en løs plade med påsvejsede møtrikker
til samme formål - så har man da flyttet problemet lidt.

> Hvis du har ret i din teori så må de være pga glødeskaller og andet
> skidt der gør at malingen ikke binder ordentligt. Med andre ord sjusk
> og det er jo synd!

Eller udglødning af materialet.
Hans

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-05 14:56

Hej!

Hans Paulin wrote:

> [...]
>
> Derfor går man osse væk fra at svejse biler sammen af små stykker som man
> gjorde "i gamle dage" og i stedet samle skidtet af store pladestykker.

Hmm, kan man så i _princippet_ ikke lave en ordentlig samling via svejsning?
Altså pga. udglødning...

Jeg får iøvrigt en pladesmed ud og kigge på bilen imorgen, så nu får vi jo se
hvad han siger til det... Skal nok melde tilbage :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-02-05 15:24

Kim Voss Schrader skrev:

> Hmm, kan man så i _princippet_ ikke lave en ordentlig samling via
> svejsning? Altså pga. udglødning...

Ikke efter min ringe mening.

Skal det være holdbart smider man det svejsede materiale i en
varmgalvanisering og forlænger levetiden fra 7 til 21 år (sagt af en 2CV
ejer der tog skridtet og smed hele bilen i karret), men dét kan du jo ikke
bruge til noget.

Jeg har dog svejset lignende huller som dine i mine stolper på div biler:
udefra har jeg bagefter kunnet sandblæse sømmen inden malerarbejdet, hvilket
gør at det holder rigtig længe og indefra har jeg kunnet rustbeskytte med
slange, sprededyse og trykluft hvilket er det bedste man kan gøre i den
situation.

> Jeg får iøvrigt en pladesmed ud og kigge på bilen imorgen, så nu får
> vi jo se hvad han siger til det...

Det er ikke galt at riste et par lapper på dér - det er faktisk helt sjovt

> Skal nok melde tilbage :)

Fint nok.
Hans

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-05 14:54

Hej!

Roberto Saldo wrote:
> Jeg tror faktisk de er skruet på Carinaen!
> Jeg er ikke 112% sikker dog.

Det er de iflg. HP :)

> Hvis du har ret i din teori så må de være pga glødeskaller og andet
> skidt der gør at malingen ikke binder ordentligt. Med andre ord sjusk og
> det er jo synd!

Jeps. Og jeg tror faktisk min teori holder ganske fint...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Hans Paulin

Dato : 03-02-05 16:23

Kim Voss Schrader skrev:

> Disse døre kan vrides åbne ret nemt og
> således bliver de ødelagt.

Lidt naivt:
Ku man ikke vride den tilbage?

> Og hvad opdager man ved samme lejlighed på en ellers rimelig rustfri
> bil? Joeh, gennemtæring i a-stolpen Dårlige samlinger ved
> beslaget til døren (alle 4 beslag er angrebne)

Lapper på - ik det store problem
Hans

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 16:31

Hej!

Hans Paulin wrote:

> Lidt naivt:
> Ku man ikke vride den tilbage?

Well, det bliver næppe pænt efter sådan en behandling Men jeg har da
overvejet det...

> Lapper på - ik det store problem

Næh, men man skal jo lige have mannet sig op til at få det lavet :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : HC

Dato : 03-02-05 17:44

Dørene på escort passer aldrig så derfor får man nye hængsler ( som skal
svejses fast ) med når der købes ny dør

Det er ikke nemt at tilpasse døren, har selv lige lavet et par stykker efet
stormskader.....

Men får du den ikke lavet så skriv lige iegn for flere gode råd
--
Mvh Hans Jensen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 19:12

Hej!

HC wrote:

> Dørene på escort passer aldrig så derfor får man nye hængsler ( som skal
> svejses fast ) med når der købes ny dør

Okay, det var da sjovt. Da jeg skiftede den anden dør (forrige gang der var
indbrud) passede døren fra huggeren direkte over på - nul problemer.

> Det er ikke nemt at tilpasse døren, har selv lige lavet et par stykker efet
> stormskader.....

Er du pladesmed?

> Men får du den ikke lavet så skriv lige iegn for flere gode råd

Well, planen var sådan set at få døren byttet... Hvad kan du tilbyde? :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 20:02

Hej!

HC wrote:
> Dørene på escort passer aldrig så derfor får man nye hængsler ( som skal
> svejses fast ) med når der købes ny dør

Forresten, hvor lang tid tror du en pladesmed skal bruge på at strikke et par
andre hængsler i + at få det til at passe? Og hvor meget vil sådan en operation
mon koste ca.?

Lakeringen skal jeg nok selv få klaret - behøver ikke en showroom lakering på et
sted man alligevel ikke ser.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-02-05 20:16

Kim Voss Schrader wrote:

> Så meget hænger den nye dør skævt:
> http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort008.jpg

Hvis du tager godt fat, så kan du måske godt vride den på plads, det har jeg
haft held med flere gange, i sådanne situationer.
Pas dog på med det "råd" der er i stolpen, at du ikke får døren ned over
tæerne

> Og hvad opdager man ved samme lejlighed på en ellers rimelig rustfri
> bil? Joeh, gennemtæring i a-stolpen Dårlige samlinger ved
> beslaget til døren (alle 4 beslag er angrebne)
> http://www.mumbojumbo.dk/Escort/Escort005.jpg

Ja det er lidt surt, når man lige opdager den slags

Men radioen spiller i det mindste fint, hører jeg

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - masser af Formel 1 videoer

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 03-02-05 20:54

Hej!

Per Beer Hansen wrote:

> [...]
> haft held med flere gange, i sådanne situationer.
> Pas dog på med det "råd" der er i stolpen, at du ikke får døren ned over

Well, det bliver næppe pænt. Den er ret forvreden hvis man kigger efter. Og så
er den rusten for enden af rudelisten (standardfejl...) og den tidl. ejer har
ikke udbedret et stenslag, som har bredt sig. Long story short, døren skal
skiftes :)

> Ja det er lidt surt, når man lige opdager den slags

Tja, vidste godt der var noget der, men ikke at der var hul.

> Men radioen spiller i det mindste fint, hører jeg

Jep, den virker fint :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Esben Tærsker

Dato : 03-02-05 21:09

Kim Voss Schrader wrote:
> [...]
> ihvertfald ikke. Vræææææææl :,-(
>
> Og for at gøre det endnu værre er der gennemtæring i a-stolpen lige ved

Hmm. Det skulle vel aldrig være kælderen under Lyngy Storcenter...:)

Anyhows - tør øjnene Kim. Du har da i det mindste din Escort endnu. Det
har jeg også, men den synger absolut på sidste vers. Jeg har endnu ikke
fundet en mekaniker der kan ryste den velsignede skruetrækker over
motoren og fremsige de korrekte besværgelser der får den elektroniske
indsprøjtning til at virke. Den hopper helt afsindigt ved konstant fart
i byerne. Fuld gas på landevejen er intet problem - sjovt nok.
Dødsstødet kom så da jeg bad dem gøre den klar til syn her i marts. 7-9
små huller i bunden der skal lappes.

Så forslag til ny bil modtages gerne...! (Må gerne kunne trække min
kassetrailer - 700 kg total)

/Esben

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-05 00:22

Hej!

Esben Tærsker wrote:

> Hmm. Det skulle vel aldrig være kælderen under Lyngy Storcenter...:)

Nope, der må man jo ikke arbejde :)

Det er kælderen under "min" bygning i Birkerød...

> [...]
> i byerne. Fuld gas på landevejen er intet problem - sjovt nok.
> Dødsstødet kom så da jeg bad dem gøre den klar til syn her i marts. 7-9

Surt show...

Iøvrigt, jeg er ikke helt i kulkælderen. Og hvis jeg kan finde en pladesmed som
vil riste et sæt nye hængsler i billigt er humøret i top igen :)

> Så forslag til ny bil modtages gerne...! (Må gerne kunne trække min
> kassetrailer - 700 kg total)

Tja, en Audi A6 er jo en dejlig slæde :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : claus b. p.

Dato : 04-02-05 00:38

"Esben Tærsker" <esben@essers.dk> wrote in message

> Så forslag til ny bil modtages gerne...! (Må gerne kunne trække min
> kassetrailer - 700 kg total)

Du får da svært ved at finde en bil der ikke må trække 700kg. Wartburg eller
Trabant måske? ;-]
Hvis du vil være sikker, så køb en stor firehjulstrækker.
- Men hvis du vil have seriøse råd er du nok nødt til at være lidt mere
specifik vedr. krav og ønsker, (og drømme) ikke mindst prislejet.

/Claus

Fra : Esben Tærsker

Dato : 04-02-05 19:21

claus b. p. wrote:
> "Esben Tærsker" <esben@essers.dk> wrote in message

> Du får da svært ved at finde en bil der ikke må trække 700kg. Wartburg eller
> Trabant måske? ;-]

Ganske uenig. De fleste biler må _ikke_ trække 700 kg. Nu ved jeg godt
jeg glemte at skrive "uden bremser", men det burde du ha' gættet....:)

> Hvis du vil være sikker, så køb en stor firehjulstrækker.
> - Men hvis du vil have seriøse råd er du nok nødt til at være lidt mere
> specifik vedr. krav og ønsker, (og drømme) ikke mindst prislejet.

Jeps. Jeg starter en tråd en af de nærmeste dage.

/Esben

Fra : Jørgen L.

Dato : 04-02-05 00:45

> Fino, jeg har nu brugt 4-5 timer i en pisse kold kælder og kan konkludere:

Det er da altid noget den lokale brugs har en god kælder

Jeg har da også haft den i brug, men den gang blev den aflåst om aftenen

Hilsen Jørgen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-02-05 01:01

Hej!

Jørgen L. wrote:

> Det er da altid noget den lokale brugs har en god kælder

Det har de skam, men det er nu ikke dér jeg holdte. Min bygning har egen
p-kælder hvor jeg dog ikke har en fast plads desværre :(

(Det er den store bygning med bl.a. Fætter BR i)

> Jeg har da også haft den i brug, men den gang blev den aflåst om aftenen

Det gør den stadig har jeg bemærket :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 04-02-05 01:30

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da altid noget den lokale brugs har en god kælder
>
> Jeg har da også haft den i brug, men den gang blev den aflåst om aftenen

Der fik jeg engang stjålet min yamaha knallert mens jeg var på arbejde
ovenpå.

mvh
Bendt