Højre vigepligt
Fra : phk

Dato : 02-02-05 22:37

Foranlediget af at jeg kom til at tænke på nedenstående, da jeg læste
"Ubetinget vigepligt!" ridser jeg lige situationen op.

Ankommer nogenlunde samtidig med 2 andre i højrevigepligtskryds.

Jeg skal ligeud. Til højre for mig holder en taxa - han/hun skal lige ud,
altså på tværs af min kørselsretning. Og modsat mig holder en dame, som skal
svinge til venstre, altså hen ad vejen taxa´en kommer fra.

Hvem kører først?

:)

Jo, det er jo ganske forvirrende for damen at der holder så mange og
venter - man kommer jo umiddelbart næsten til at nære angst for der kommer
en fra sidste vej - og så holder vi alle der. Men der når slet ikke at komme
en fra den vej.

Taxa´en speeder forbi "Mutter" og er væk. Damen bliver forbavset holdende,
kikkende efter taxa´en, - og jeg benytter mig af chancen til at komme væk
mens hun kikker den anden vej :)

Stedet var Østergade/Norgesgade i Esbjerg, et område der er fyldt med 3
etagers ejendomme og kryds med højrevigepligter. Uforståeligt at der ikke
sker flere ulykker end der gør. Man behøver ikke opholde sig ved et kryds
mere end 10 minutter før den første bilist har taget krydset med en 40-50
stykker uden mulighed for at bremse for noget som helst skulle der komme en
og opføre sig på samme måde i den tværgående kørselsretning.

--
Per, Esbjerg

Fra : jan@fedtegreven.dk

Dato : 02-02-05 22:50

"phk" <phk_stopspam@esenet.dk> skrev :

> [...]
>altså på tværs af min kørselsretning. Og modsat mig holder en dame, som skal
>svinge til venstre, altså hen ad vejen taxa´en kommer fra.

mit gæt :

Damen

taxaen er på din højreside (højrevigepligten) - ergo du venter

for taxa'ens vedkommende, er damen på hans højre side, ergo han må
også vente - igen pga højrevigepligten

(At hun skal dreje ned ad den vej taxaen kommer fra, fjerner ikke
taxa'ens vigepligt)

det finurlige er jo at hun ret beset krydser din bane og får dig på
sin højre side ;)

--
jan@Fedtegreven.dk

Only baby engines need artificial aspiration ;)

Fra : Allan Møller

Dato : 02-02-05 22:52

Egentligt ikke så mange som overholder denne vigepligt i Danmark synes jeg.
Hvis man kører på en "større vej" så forventer de fleste at man holder
tilbage for dem.
Det samme i villakvarterer og industrikvarterer - bare min erfaring.

Mvh. Allan

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 03-02-05 00:15

> [...]
> tilbage for dem.
> Det samme i villakvarterer og industrikvarterer - bare min erfaring.

T-kryds er de værste synes jeg... Folk som bare skal lige ud, kører som om
de ejer vejen, men de glemmer altså at de har højre vigepligt selvom vejen
til højre ikke skærer gennem deres vej.. Mens andre som kommer fra vejen som
fører ud i den tværgående vej opfører sig om de kom fra en mindre sidevej,
men der ER altså højre vigepligt for de andre hvis intet andet er angivet...

Mvh

Emil

Fra : Nielsen

Dato : 03-02-05 08:00

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> wrote in message

> [...]
> fører ud i den tværgående vej opfører sig om de kom fra en mindre sidevej,
> men der ER altså højre vigepligt for de andre hvis intet andet er

Netop!. Min gamle svigermor på 84 år (hun har ikke kørekort) kom for et par
uger siden cyklende om til os på sin trehjulede pensionistcykel.

På vejen kører hun netop af en sådan tværgående vej som ender i et T-kryds
med højrevigepligt. Hun skal dreje til venstre i krydset, og kommer meget
indigneret om til os og skælder ud over en bilist som var kommet fra hendes
venstre side og skulle ligeud, men ikke holdt tilbage for hende.

Det er kun et par år siden at krydset blev ændret fra ubetinget vigepligt
til højrevigepligt. Jeg var virkelig imponeret

Nielsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-02-05 20:29

"Emil Jensen [2100]" <lime@jensen73.dk> skrev
> T-kryds er de værste synes jeg... Folk som bare skal lige ud, kører som om
> de ejer vejen, men de glemmer altså at de har højre vigepligt

Det burde også laves om, det er mest logisk at dem der 'bryder ind' i den
ligeudkørende trafik skal holde tilbage. Det er faktisk en skændsel, at de
'trafikkyndige' ikke har erkendt dette forlængst, men deres hjerner er nok
tørret helt ind.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 02-02-05 22:57

> Stedet var Østergade/Norgesgade i Esbjerg, et område der er fyldt med 3
> etagers ejendomme og kryds med højrevigepligter. Uforståeligt at der ikke
> sker flere ulykker end der gør.

Ja og altid fyldt op med skolevogne der snegler sig rundt som i en anden
kravlegård

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 03-02-05 08:59

phk wrote:
> [...]
dame, som skal
> svinge til venstre, altså hen ad vejen taxa´en kommer fra.

Interessant:

Taxaen holder til højre for dig så ham skal du holde tilbage for.

Damen holder til højre for taxaen så i princippet skal taxaen også
holde tilbage.

Men: Damen skal til venstre så hun skal faktisk holde tilbage for dig.
Årsagen er at man kigger på den retning bilen tager ud af krydset.
Hvis damen begyndte sit venstresving efter at taxaen var væk ville du
komme til at holde til højre for hende - og så skal hun jo holde
tilbage.
Lige præcis den krølle overså jeg selv lige efter at stormen havde
knaldet nogle trafiklys af. En billist på min højre side gav mig det
lange lys og mindede mig dermed om min fadæse :-/

Men eftersom du i forvejen skal holde tilbage for taxa'en, vil jeg mene
at hun har lov til at køre frem alligevel.

> [...]

holdende,
> kikkende efter taxa´en, - og jeg benytter mig af chancen til at

For taxaen: ikke i orden.

Men nu er situationen jo ændret idet du ikke længere har nogen du
skal holde tilbage for. Så nu er det helt OK at du kører.

> [...]
komme en
> og opføre sig på samme måde i den tværgående kørselsretning.

Det ville man uden undtagelser dumpe på til en køreprøve.

Ebbe

Fra : Aslan

Dato : 03-02-05 15:38

Ebbe Kristensen wrote:

> Lige præcis den krølle overså jeg selv lige efter at stormen havde
> knaldet nogle trafiklys af. En billist på min højre side gav mig det
> lange lys og mindede mig dermed om min fadæse :-/

Hmm. Her i Århus er der i alle lyskryds (Ja - alle er et farligt ord at
bruge) sat "trekant på spids"/ubetinget vigepligt op for én af
trafikretningerne og dermed kan man f.ex. køre de 60/70 km/t hele vejen af
ring gaden/vejen.
Dvs at der ikke (Ja - ikke er et farligt ord at bruge) er højrevigepligt i
nogen lyskryds i tilfælde af strømsvigt.

Aslan
1998 Alfa 156 2,0
2003 MB E 320 CDI Avantgardé

Fra : Lars [6710]

Dato : 03-02-05 22:20

phk wrote:

> Stedet var Østergade/Norgesgade i Esbjerg, et område der er fyldt med 3
> etagers ejendomme og kryds med højrevigepligter.

Jeg kender også et "lækkert" sted i Sæddding (Esbjerg for de der ikke er
lokalkendte).

Der hvor Lyngvej støder til Borgervænget.
De der kommer ad Borgervænget har højre vigepligt for færdselen fra
Lyngvej, men et 2 meter højt plankeværk på hjørnet gør at man i praksis
først har udsyn over krydset ca 5 meter før.
Trods det hjerner tunede 45km knallerter, bilister og andet godtfolk
uden tøven igennem. Så hvis du en eller anden dag mangler en ny front på
dytten så kør blot ud i dette kryds

/Lars

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 07-02-05 08:29

Aslan wrote:

> [...]
> bruge) sat "trekant på spids"/ubetinget vigepligt op for én af
> trafikretningerne og dermed kan man f.ex. køre de 60/70 km/t hele

Jeg kom ikke forbi bemeldte lyskryds i en retning hvor jeg kunne se om
det osse er tilfældet her før i går aftes. Og jo, der står s'gu en
trekant på spids for den tværgående trafik. Så det ser ud som om,
ham der blinkede ad mig har overset den.

Ebbe