Firmabil, hvordan er reglerne ?
Fra : Kim Jørgensen

Dato : 02-02-05 21:35

Heppa...

Sagen er jeg nok snart får brug for en bil til at passe mit arbejde, og mit
udgangspunkt er umiddelbart at firmaet kommer til at skaffe mig en bil.

Det er ikke planen det skal være en gulpade, så jeg efterlyser lidt omkring
hvidplade-æsker.

Umiddelbart er der noget beskatning af bilen inde i billedet, kan jeg i den
forbindelse selv vælge hvor billig eller dyr bil fimaet vil indkøbe til mig
som fri bil ?

Jeg vil helst slippe så billigt i skat som muligt, så hvor meget bør jeg i
sald kigge efter.

Er erfaringer i sådanne tilfælde at det er firmat der typisk bestemmer hvad
folk skal køre i, også bliver de bare beskattet derefter, eller er reglen
oftere at medarbejderen selv finder en bil der passer også køber firmaet den
?

Mvh

Kim

Fra : Thomas

Dato : 02-02-05 23:55

> Sagen er jeg nok snart får brug for en bil til at passe mit arbejde,
> og mit udgangspunkt er umiddelbart at firmaet kommer til at skaffe
> mig en bil.

Såfremt bilen kun anvendes erhvervsmæssigt, skal der ikke ske beskatning -
det er først ved den private anvendelse!!

> Umiddelbart er der noget beskatning af bilen inde i billedet, kan jeg
> i den forbindelse selv vælge hvor billig eller dyr bil fimaet vil
> indkøbe til mig som fri bil ?

Nej, der fremgår en beløbsgrænse af din ansættelseskontrakt.

> Jeg vil helst slippe så billigt i skat som muligt, så hvor meget bør
> jeg i sald kigge efter.

Den nedre beløbsgrænse er 160.000 kr., heraf 25%/12 måneder = 3.333 kr./md.
som tillægges din indkomst.

Læs meget mere her (kapitel 4) - de regler du søger er uændrede fra 2003 som
linket er dateret:
http://www.kpmg.dk/getMedia.asp?mb_GUID=080A49AF-84EB-4423-A534-92D3B23E15B8.pdf

Det er vidt forskelligt.

--
Thomas Krath

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 03-02-05 06:35

> Den nedre beløbsgrænse er 160.000 kr., heraf 25%/12 måneder = 3.333
kr./md.
> som tillægges din indkomst.

Synes faktisk at jeg så et sted at den var sat op til 175.000 - kan ikke
huske hvor, men det er måske værd at undersøge...

/Kasper Hansen

Fra : anders majland

Dato : 03-02-05 14:09

> Den nedre beløbsgrænse er 160.000 kr., heraf 25%/12 måneder = 3.333
> kr./md. som tillægges din indkomst.

Så hvis du stort set ikke har noget privat kørselsbehov kan det sikkert
bedre betale sig for dig at købe en bil privat og så få
befordringsgodtgørelse. De første 200000km må fu få 3,10kr/km derefter ca.
det halve.

Hvor mange km/år forventer du at skulle køre for din arbejdsgiver ?
Hvor mange km har du til/fra arbejde (det er private km) ?
Hvor mange km forventer du at køre privat ved siden af ?

Toyoata yaris, skoda fabia, peugeot 206, vw lupo (alle som diesel) kunne
være et økonomiske valg.

/A

Fra : phk

Dato : 04-02-05 07:49

meddelelse news:42022292$1$29845$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> bedre betale sig for dig at købe en bil privat og så få
> befordringsgodtgørelse. De første 200000km må fu få 3,10kr/km derefter ca.

20.000 km, jeg staver tyvetusinde ;)

--
Per, Esbjerg