/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motorstyringslampe blinker i en kadett med~
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 11:56


Motorstyringslampen blinker til tider i en Kadett med karburator??
Hvorfor er der overhovedet een?
Jeg fatter nada!

Mvh
Roberto

 
 
Jacob Rungwald (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Rungwald


Dato : 01-02-05 13:59


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:ctnn1a$n5u$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Motorstyringslampen blinker til tider i en Kadett med karburator??
> Hvorfor er der overhovedet een?
> Jeg fatter nada!

Den kan vel godt have en computer der styrer tændingstidspunkt/sprøjtedyse
selvom der er kaburator på? Det mener jeg at min Golf II fra 1990 havde. Den
havde karborator, men stadig en eller anden styringsboks til dyserne der
sprøjtede bensinblanding ind i kaburatoren, mener jeg :)

Mvh
Jacob



Roberto Saldo (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 14:02

Jacob Rungwald wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:ctnn1a$n5u$1@news.net.uni-c.dk...
>
>>Motorstyringslampen blinker til tider i en Kadett med karburator??
>>Hvorfor er der overhovedet een?
>>Jeg fatter nada!
>
>
> Den kan vel godt have en computer der styrer tændingstidspunkt/sprøjtedyse
> selvom der er kaburator på? Det mener jeg at min Golf II fra 1990 havde. Den
> havde karborator, men stadig en eller anden styringsboks til dyserne der
> sprøjtede bensinblanding ind i kaburatoren, mener jeg :)

Det er en alm 1.6S med karburator.
Min Ascona fra 1986 havde en 1.6S motor med karburator og elektronisk
styret tænding, men ingen motorstyringsdingenot eller lampe.

Mvh
Roberto

Ukendt (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-02-05 14:16


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
| >>Motorstyringslampen blinker til tider i en Kadett med karburator??
| >>Hvorfor er der overhovedet een?
| >>Jeg fatter nada!
| >
| | Min Ascona fra 1986 havde en 1.6S motor med karburator og elektronisk
| styret tænding, men ingen motorstyringsdingenot eller lampe.
|
Hvis den blænder, og bilen ellers køre som den skal, sæt dog et stykke
isolerbånd over den, alternativ fjern den ;)). Jeg tror du her en dårlig
forbindelse, periodisk defekt "giver",sensor.



Roberto Saldo (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 14:49

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> | >>Motorstyringslampen blinker til tider i en Kadett med karburator??
> | >>Hvorfor er der overhovedet een?
> | >>Jeg fatter nada!
> | >
> | | Min Ascona fra 1986 havde en 1.6S motor med karburator og elektronisk
> | styret tænding, men ingen motorstyringsdingenot eller lampe.
> |
> Hvis den blænder, og bilen ellers køre som den skal, sæt dog et stykke
> isolerbånd over den, alternativ fjern den ;)). Jeg tror du her en dårlig
> forbindelse, periodisk defekt "giver",sensor.

Det var en kollega der spurgte om det var farligt, og jeg begyndte med
nødprogrammer, injection og ECU og hun sagde 'der er karburator' og så
måtte jeg ud og kigge og ganske rigtigt, en ganske alm karburator under
et ganske alm rundt luftfilter.

Normalt er der ikke nogle ekstra lamper eller følere i sådan en alm Kadett.

Jeg er totalt mystificeret.

Mvh
Roberto

Ukendt (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 01-02-05 15:12


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

og jeg begyndte med
| nødprogrammer, injection og ECU og hun sagde 'der er karburator' og så
|
Hun??, og så vidste hun så meget, hatten af for det ;). Der kan fx. være
noget topsensor og vakum-halløj, men derfor kan den stadig gå i nødprog.,
den køre bare ikke optimalt.



Roberto Saldo (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 15:17

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
>
> og jeg begyndte med
> | nødprogrammer, injection og ECU og hun sagde 'der er karburator' og så
> |
> Hun??, og så vidste hun så meget, hatten af for det ;). Der kan fx. være
> noget topsensor og vakum-halløj, men derfor kan den stadig gå i nødprog.,
> den køre bare ikke optimalt.

En karburator er da med dysser og spjæld og ikke nogle sensorer eller
noget filipjank. Der er sgudde nogen elektrisk styret tilbagekobling på
en karburator. Heller ingen lambda sensor.

Nu jeg tænker over det, Skoda lavede en elektronisk styret karburator,
meget kompliceret ting (hvordan den så eller fungerede), men det er
tåbeligt unædvendigt sammenlignet med en monopoint injection direkte i
manifolden.

Mvh
Roberto

BJ (01-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-02-05 15:21


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:ctnn1a$n5u$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Motorstyringslampen blinker til tider i en Kadett med karburator??
> Hvorfor er der overhovedet een?
> Jeg fatter nada!

Måske dette kan hjælpe dig.

Desværre er det på tysk:

http://www.opel-voting.de/include.php?path=content/articles.php&contentid=120&artikel=fehlercode-auslesen

--
Bjørn J.



Roberto Saldo (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 15:51

BJ wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:ctnn1a$n5u$1@news.net.uni-c.dk...
>
> KLIP
>
>
>>Motorstyringslampen blinker til tider i en Kadett med karburator??
>>Hvorfor er der overhovedet een?
>>Jeg fatter nada!
>
>
> Måske dette kan hjælpe dig.
>
> Desværre er det på tysk:
>
> http://www.opel-voting.de/include.php?path=content/articles.php&contentid=120&artikel=fehlercode-auslesen

Mange tak, men jeg tror det er alt for nyt.
Jeg har set Kadett'er med sprøjt men det har været noget K-jettronic
eller noget.
Den aktuelle Kadett er fra slut 80'erne.

Mvh
Roberto



BJ (01-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-02-05 15:55


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cto4q1$sqd$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Den aktuelle Kadett er fra slut 80'erne.

Er der overhovedet en diagnosemulighed i din bil.

Mon der står noget om det i instruktionsbogen..?

Hvis der er diagnosemulighed, passer visse af fejlkoderne da på nogen af
delene.

Hvis der *ingen* diagnosemulighed er i potten, må det være overgang i
"lampesystemet".

--
Bjørn J.



Roberto Saldo (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 16:00

BJ wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cto4q1$sqd$1@news.net.uni-c.dk...
>
> KLIP
>
>
>>Den aktuelle Kadett er fra slut 80'erne.
>
>
> Er der overhovedet en diagnosemulighed i din bil.
>
> Mon der står noget om det i instruktionsbogen..?

Jeg ved at modellen er lavet i både 1.6S og 1.6i.
Den aktuelle bil hedder 1.6S på bagsmækken og har en motor med
karburator under hjelmen.
Det er her problemet opstår, idet jeg ikke havde nogen beskrivelse eller
lampe i min Ascona 1.6S fra 86.

I manualen, der muligvis ikke hører til bilen står ikke andet end at
skulle lampen blinke en gang imellem er det ok.

> Hvis der er diagnosemulighed, passer visse af fejlkoderne da på nogen af
> delene.
>
> Hvis der *ingen* diagnosemulighed er i potten, må det være overgang i
> "lampesystemet".

Ja det tror jeg også.
Jeg tror ledningen fra den manglende føler til pæren hænger og dingler
imod stel et sted.

Mvh
Roberto

BJ (01-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-02-05 16:07


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cto5ap$t0r$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Ja det tror jeg også.
> Jeg tror ledningen fra den manglende føler til pæren hænger og dingler
> imod stel et sted.

Har du Kadettmotorens nøjagtige motorbetegnelse..?

Hvis du har, kan vi prøve at kigge på diverse tyske sider om noget dukker op
omkring motorlampen.

--
Bjørn J.



Roberto Saldo (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 16:32

BJ wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cto5ap$t0r$1@news.net.uni-c.dk...
>
> KLIP
>
>
>>Ja det tror jeg også.
>>Jeg tror ledningen fra den manglende føler til pæren hænger og dingler
>>imod stel et sted.
>
>
> Har du Kadettmotorens nøjagtige motorbetegnelse..?

Den er møgbeskidt, men jeg skal prøve at få den fremgravet.

16SV..2G33232 er hvad jeg kan tyde.

> Hvis du har, kan vi prøve at kigge på diverse tyske sider om noget dukker op
> omkring motorlampen.

Kan det være en importeret model med g-kat eller hvad det nu hed dengang?

Hvis speedometeret er byttet med et andet fra en 1.6i er lampen der selvf.

Mvh
Roberto


BJ (01-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-02-05 17:03


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cto775$tss$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Hvis speedometeret er byttet med et andet fra en 1.6i er lampen der selvf.

Det ville naturligvis forklare en del..:)

Hedder motoren ikke noget ala X16?? (indsprøjtning X16XE)

--
Bjørn J.



Roberto Saldo (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 17:05

BJ wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cto775$tss$1@news.net.uni-c.dk...
>
> KLIP
>
>
>>Hvis speedometeret er byttet med et andet fra en 1.6i er lampen der selvf.
>
>
> Det ville naturligvis forklare en del..:)
>
> Hedder motoren ikke noget ala X16?? (indsprøjtning X16XE)

Nope motornummeret begynder med 16SV som jeg skrev.

Mvh
Roberto


BJ (01-02-2005)
Kommentar
Fra : BJ


Dato : 01-02-05 17:24


"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:cto954$uk4$1@news.net.uni-c.dk...

KLIP

> Nope motornummeret begynder med 16SV som jeg skrev.

Her er hele striben ag 1.6'ere:

http://www.die-opel-tuner.de/seiten/motoren/1600ccm.htm

Det er, hvad jeg umiddelbart kan finde.

--
Bjørn J.



Roberto Saldo (01-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 01-02-05 18:18

BJ wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> news:cto954$uk4$1@news.net.uni-c.dk...
>
> KLIP
>
>
>>Nope motornummeret begynder med 16SV som jeg skrev.
>
>
> Her er hele striben ag 1.6'ere:
>
> http://www.die-opel-tuner.de/seiten/motoren/1600ccm.htm
>
> Det er, hvad jeg umiddelbart kan finde.

Steuerung    : Vergaser Pierburg 2 E 3

Så ingen ECU.
Jeg er stadig mystificeret.

Mvh
Roberto


Karsten Andersen (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 02-02-05 09:15

Tue, 01 Feb 2005 18:18:22 +0100, skrev Roberto Saldo, på 24 linier, i
<41ffb9de$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :


>Steuerung    : Vergaser Pierburg 2 E 3
>
>Så ingen ECU.
>Jeg er stadig mystificeret.

Årgang 87-90 har en ECU den styre dog kun tændingen.

altså motor 16SH og 16SV har.
90 og 82HK modeller.


Mener den sidder forest omkring blæseren på køleren.

Så hvis noget melder fejl, er det på tændings siden.



--
MVH Karsten
Horsens

Roberto Saldo (02-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 02-02-05 11:12

Karsten Andersen wrote:
> Tue, 01 Feb 2005 18:18:22 +0100, skrev Roberto Saldo, på 24 linier, i
> <41ffb9de$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, :
>
>
>
>>Steuerung    : Vergaser Pierburg 2 E 3
>>
>>Så ingen ECU.
>>Jeg er stadig mystificeret.
>
>
> Årgang 87-90 har en ECU den styre dog kun tændingen.
>
> altså motor 16SH og 16SV har.
> 90 og 82HK modeller.
>
>
> Mener den sidder forest omkring blæseren på køleren.
>
> Så hvis noget melder fejl, er det på tændings siden.

Okay, dvs avancering og retardering osv osv.
Det giver mere mening!
Der er heller ingen vacuumkapsel på dyret.

Mvh
Roberto

Goofy (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Goofy


Dato : 03-02-05 12:34

Hej Roberto

Min Kadett 1.3i (ja) fra 1987 havde indsprøjtning - men det var kun ved at
fjerne luftfilteret fra "karburatoren" at man kunne se, det var en monopoint
indsprøjtning.

Har bilen katalysator? Det må være rimeligt let at konstatere. Hvis der
ingen katalysator er, kan der vel næppe ske fejl pga fejl i motorstyringen
(bare bilen kører som den skal).

Og så er jeg lige lidt nysgerrig: Hvordan ved du det er en
motorstyringslampe? Hvis den er omtalt i manualen, står der så ikke hvad den
er til?

Vh /he




Roberto Saldo (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 03-02-05 13:05

Goofy wrote:
> Hej Roberto
>
> Min Kadett 1.3i (ja) fra 1987 havde indsprøjtning - men det var kun ved at
> fjerne luftfilteret fra "karburatoren" at man kunne se, det var en monopoint
> indsprøjtning.

Mekanikeren der servicerer bilen, har monteret en anden karburator pga
problemer med automatchokeren.
Forespurgt siger han den har med tændingssystemet at gøre.

Motornummeret begynder med '16SV'

Bag på bilen står '1.6S'

> Har bilen katalysator? Det må være rimeligt let at konstatere. Hvis der

Du mener 3 buler på udstødningen og den ene er påmonteret et lambdasonde?

> ingen katalysator er, kan der vel næppe ske fejl pga fejl i motorstyringen
> (bare bilen kører som den skal).

I manualen (der muligvis ikke er original) står beskrevet at hvis lampen
lyser i længere tid, kan katalysatoren skades!

> Og så er jeg lige lidt nysgerrig: Hvordan ved du det er en
> motorstyringslampe? Hvis den er omtalt i manualen, står der så ikke hvad den
> er til?

Den kaldes motorstyringslampe i manualen, og lyser gult.
Piktogrammet på lampen er en motor med noget teknisk i midten.
Lampen sidder nede til venstre i instrumentpanelet.

Mvh
Roberto

Goofy (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Goofy


Dato : 03-02-05 13:41

> Mekanikeren der servicerer bilen, har monteret en anden karburator pga
> problemer med automatchokeren.
> Forespurgt siger han den har med tændingssystemet at gøre.
(snip)
> I manualen (der muligvis ikke er original) står beskrevet at hvis lampen
> lyser i længere tid, kan katalysatoren skades!

Ja det lyder mere og mere mystisk!

Hvis der er karburator, er der squtte katalysator - og uden katalysator,
hvad skal man så med en motorstyringslampe? Dens funktion er vel at advare
om, at katalysatoren kan være i fare.

Ergo er der ingen motorstyringsadvarselslampe - I ser forkert!

Og hvad har en automatchoker med tændingen at gøre?

:)

/he



Hans Paulin (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 03-02-05 13:51

Roberto Saldo skrev:

> Den kaldes motorstyringslampe i manualen, og lyser gult.

Kiggede i min instruktionsbog for en 1,3S, der osse dækker GSi, men dén er
fra -85 - åbenbart inden der var noget der hed kat.

Motorstyringslampen i min bil lyser rødt (når man sætter tænding på og ved
fejl).

> Piktogrammet på lampen er en motor med noget teknisk i midten.

Et lyn?

> Lampen sidder nede til venstre i instrumentpanelet.

Gør min osse.

Jeg gætter på min lampe får signal fra lambdasonden, for da der i sin tid
var knækket en ledning til luftgennemstrømningsmåleren, hedder den vist, så
den stakkels vogn troede udetemperaturen lå på minus 32 graderC gav lampen
ofte "lyd" fra sig, da benzinblandingen lå i den federe ende (på en u-fed
måde).

Det var inden jeg monterede kat - den tidligere ejer havde erstattet denne
med et stykke modificeret rør.

Lambdasonden sidder - på min - på det sidste stykke af
udstødningsmanifolden; en lille klump med en ledning på.
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm

>
> Mvh
> Roberto



Roberto Saldo (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 03-02-05 13:56

Hans Paulin wrote:
> Roberto Saldo skrev:
>
>
>>Den kaldes motorstyringslampe i manualen, og lyser gult.
>
>
> Kiggede i min instruktionsbog for en 1,3S, der osse dækker GSi, men dén er
> fra -85 - åbenbart inden der var noget der hed kat.
>
> Motorstyringslampen i min bil lyser rødt (når man sætter tænding på og ved
> fejl).
>
>
>>Piktogrammet på lampen er en motor med noget teknisk i midten.
>
>
> Et lyn?

Ja det kan det godt være, men gult.

>>Lampen sidder nede til venstre i instrumentpanelet.
>
> Gør min osse.
>
> Jeg gætter på min lampe får signal fra lambdasonden, for da der i sin tid
> var knækket en ledning til luftgennemstrømningsmåleren, hedder den vist, så
> den stakkels vogn troede udetemperaturen lå på minus 32 graderC gav lampen
> ofte "lyd" fra sig, da benzinblandingen lå i den federe ende (på en u-fed
> måde).
>
> Det var inden jeg monterede kat - den tidligere ejer havde erstattet denne
> med et stykke modificeret rør.
>
> Lambdasonden sidder - på min - på det sidste stykke af
> udstødningsmanifolden; en lille klump med en ledning på.

Sådan ville jeg også forvente den sad, jeg har ikke bemærket noget, men
jeg skal kigge efter ved lejlighed.

Mvh
Roberto

Hans Paulin (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 03-02-05 14:09

Roberto Saldo skrev:

> jeg skal kigge efter ved lejlighed.

Min kan ses "ovenfra".
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm





Roberto Saldo (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 03-02-05 14:18

Hans Paulin wrote:
> Roberto Saldo skrev:
>
>
>>jeg skal kigge efter ved lejlighed.
>
>
> Min kan ses "ovenfra".

Ja jeg så den i hvert fald ikke da jeg aflæste motornummeret.

Mvh
Roberto

Hans Paulin (03-02-2005)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 03-02-05 14:26

Roberto Saldo skrev:

> Ja jeg så den i hvert fald ikke da jeg aflæste motornummeret.

OK
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


>
> Mvh
> Roberto



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408636
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste