Skotland
Fra : Rune Bohn Jensen

Dato : 30-01-05 19:45

Hej NG,

Sommerferien går i år til Skotland i egen bil, hvilket adstedkommer et par
spøgsmål til denne alvidende læserskare

* Venstrekørsel: Kan man forberede sig til denne diciplin?
* Hvordan er vejene deroppe? Turen går til højlandet ved Loch Ness, men vi
skal naturligvis vidt omkring.

Andre tips modtages også gerne.

Venlig hilsen
Rune

Fra : Mikael L

Dato : 30-01-05 23:18

"Rune Bohn Jensen" <rune@bohnjensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Sommerferien går i år til Skotland i egen bil, hvilket adstedkommer et
> par spøgsmål til denne alvidende læserskare
>
> * Venstrekørsel: Kan man forberede sig til denne diciplin?

Ja det kan du sagtens, men det er ikke helt ufarligt

Mikael

Fra : Esben B

Dato : 30-01-05 23:55

Jeg var sammen med min kæreste i skotland sidste somme.
Da hendes far er skotte. Det gjorde vi godt nok på Mc....
Men du kan godt gå ud fra at vejene er helt i orden. Dog vil jeg lige
advarer dig om deres rundkørsler.
http://www.hokbh.dk/images/rundkoersel.jpg
De kan i nogle tilfælde være næsten umulige at finde ud af.
Men ellers tror jeg at du nok skal finde ud af det.
De første par dage er svære men efter et par dage går det nemt nok.

Nogle af de helt små veje langt ude på lander kan godt være MEGET smalle og
det skal man lige tage højde for hvis man
skal forbi hinanden. Især i bil

Men hvis du tager færgen til Harwich er den første dag eller 2 nok på
motorvejen så får du en chance for at lærer det.
ellers er der masser af lækre og smukke veje i skotland.
Jeg kan især anbefale jer at tage den lille vej rundt om loch Ness, altså
øst om søen.
Det er en meget smukkere vej end den store vej vest om.

Men du kan læse om vores tur her: http://ta.kow.dk/skotland/skotland.html
Så kan du se hvad vi valgte at køre efter men ellers kan jeg godt garantere
dog for at der er smukt næsten over alt.

Hvis du har nogen spørgsmål eller andet er du meget velkommen til at
kontakte mig på ebo@kow.dk

MVH Esben Bøll, Odense.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 31-01-05 01:58

Rune Bohn Jensen skrev:

> Sommerferien går i år til Skotland i egen bil, hvilket adstedkommer et par
> spøgsmål til denne alvidende læserskare
> * Venstrekørsel: Kan man forberede sig til denne diciplin?

Jeg tror ikke det danske politi vil billige hvis du begynder at øve
venstrekørsel herhjemme.

Så det bedste råd til ikke at lave unoder er nok at du, til en start kun
kører når der er anden trafik.

Så bliver det en slags "monkey see, monkey do", hvor du gør som de andre.

Hvor jeg tror du skal være mest opmærksom er nok når du svinger til
venstre eller højre i almindelige kryds. Der vil du nok have en hang til
at køre i den side der passer bedst herhjemme.

Derudover er det min erfaring at englænderene er overordentlig
forstående overfor bilister fra andre lande.

--
MVH Finn
Om den der tænker "tøsedreng" om andre bør der tænkes "tåbe".

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 31-01-05 15:01

Rune Bohn Jensen wrote:

> * Venstrekørsel: Kan man forberede sig til denne diciplin?

Når I er derovre *skal* I hver eneste gang I sætter Jer ind i bilen
sige højt og helst i kor: "Hold til venstre!".

Nej, det er ikke fis. Det var godt nok før jeg selv fik kørekort men
jeg opdagede heller ikke noget den dag, vi satte os ind i bilen efter
ikke at have kørt i et par dage. Uden at tænke videre over det lagde
vi os i /højre/ vejbane. Der var en modkørende billist der nok fik
sig sit livs chok (det gjorde vi ihvertfald) da vi kom trillende i hans
bane. Der skete heldigvis ikke noget idet han nåede at undvige.

Og vi kørte vel at mærke i en højrestyret bil.

> * Hvordan er vejene deroppe? Turen går til højlandet ved Loch Ness,
men vi
> skal naturligvis vidt omkring.

Hvis I kommer over til vestkysten kan jeg anbefale et besøg i Inverewe
Gardens. Det er en halvø, der stikker ud i Golfstrømmen og de har
nogle fantastiske planter og blomster.

Undgå Glasgow. Det er en ret kedelig industriby. Edinburgh og
Inverness er derimod et besøg værd.

> Andre tips modtages også gerne.

Alle turistbureauer kan henvise til Bed & Breakfasts. Det virkede
aldeles fortræffeligt i 1993. Den eneste B&B vi ikke var tilfredse
med, var en vi selv fandt.

Ebbe

Fra : Rune Bohn Jensen

Dato : 31-01-05 23:05

Tak for alle svarene, meget nyttige informationer.

Inverewe Gardens skal vi nok få besøgt, og det samme gælder Isle of Skye...

Tippene omkring venstrekørsel er taget til efterretning!

Rune