Brugt dyr eller ny billigere?
Fra : Ukendt

Dato : 30-01-05 12:07

Hvis man ser på købsprisen, kan man vælge mellem fx en Volvo V70 eller
en Mercedes, som er 4-5 år gammel, og en ny Skoda Octavia st.car,
Peugeot 307 SW osv. til omtrent det samme.

Hvilken risiko løber man ved den brugte løsning?

Hvordan er økonomien formodentlig efter fx 8 år når den brugte er 12 og
den ny 8 år gammel?

V.h.

Hindsholm
9400 Nørresundby

Fra : Frederik

Dato : 30-01-05 12:23

"Søren Hindsholm" <hindsholm@mail1.stofanetREMOVEXXX.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvilken risiko løber man ved den brugte løsning?
>
> Hvordan er økonomien formodentlig efter fx 8 år når den brugte er 12 og

Hej

Jeg ved godt dette ikke er Stationcars:

BMW
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=628900213&page=1

Skoda
http://www.bilbasen.dk/biler/fabriksnye/comparecars_1.asp?bilvalg=5314

Jeg ville tage BMW'en

Min fornemmelse er også, at den nye Skoda vil afskrive mere end den brugte
BMW. Imidlertid står den nye 3'er til introduktionspriser om 1 måned,
hvilket selvfølgelig kunne skubbe billedet noget.

Mvh.

Frederik

Fra : Brizz

Dato : 30-01-05 12:34

Ingen. Min overbevisning er at de første 2-4 år betaler man alt for meget
for den nye bil. Hvorimod hvis man køber en bil med den alder køber man
stadig en "ny" bil men toppen af prisen er hukket af. Jeg ville vælge V70.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk
....MEGET snart med Xenon

Fra : jimmi

Dato : 30-01-05 13:55

Hmm såvidt jeg ved har FDM lavet en undersøgelse om forskellen mellem ny og
brugt bil, forskellen var vist ikke så stor.

Mvh Jimmi

Fra : jimmi

Dato : 30-01-05 13:57

http://www.fdm.dk/motor/pdf/07-2004/58-61.pdf

Her var linket

MVH jimmi

Fra : Rune Bohn Jensen

Dato : 30-01-05 17:30

Hej Søren,

Interessant spørgsmål, der er evigt aktuelt... Jeg har netop stået i samme
situation og valgte en ny 307 SW HDi primært pga. risikoen for højere
værkstedsregninger på en brugt bil.

Men naturligvis kan man vælge den brugte løsning. Kig dig godt for i FDM's
Brugtbilsbog:

Fra www.fdm.dk:
"Bogen "Brugte biler på godt og ondt" gennemgår 123 bilmodeller årgang
1989-1998. Bogen beskriver de tekniske fejl, der er typiske for den
pågældende bil. Der er også bilejernes egne erfaringer og vurderinger af de
enkelte bilmodeller, ligesom der er oplysninger om bilernes
kollisionssikkerhed, tekniske data m.m."

Prisen er 128 kr for medlemmer og en halvtredser mere for ikke-medlemmer.

Mvh
Rune

PS. Og nej, jeg får ikke procenter

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-01-05 20:28

"Rune Bohn Jensen" <rune@bohnjensen.dk> skrev i en meddelelse

> Interessant spørgsmål, der er evigt aktuelt... Jeg har netop stået i samme
> situation og valgte en ny 307 SW HDi primært pga. risikoen for højere
> værkstedsregninger på en brugt bil.

LOL - og så valgte du Peugøjt

/Caspersen

Fra : TDN

Dato : 30-01-05 21:03

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> "Rune Bohn Jensen" <rune@bohnjensen.dk> skrev i en meddelelse

> LOL - og så valgte du Peugøjt
>
> /Caspersen

He he det var også min første tanke....

Mvh
Thomas

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 30-01-05 22:22

C. Caspersen wrote:
> "Rune Bohn Jensen" <rune@bohnjensen.dk> skrev i en meddelelse
>

> LOL - og så valgte du Peugøjt

Der er forholdvis billige reservedele. Prisen for autoriseret service
kender jeg ikke. Hvis der er tale om fejl, bliver det lavet på
garantien. Jeg kan ikke se at det skulle være et specielt dårligt valg?

Mvh.

Fra : C. Caspersen

Dato : 30-01-05 23:41

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er forholdvis billige reservedele. Prisen for autoriseret service
> kender jeg ikke. Hvis der er tale om fejl, bliver det lavet på
> garantien. Jeg kan ikke se at det skulle være et specielt dårligt valg?

Der er ikke garanti på en Peugeot.

/Caspersen

Fra : Deaster

Dato : 31-01-05 09:12

Lars L. Hansen wrote:

> [...]
> kender jeg ikke. Hvis der er tale om fejl, bliver det lavet på
> garantien. Jeg kan ikke se at det skulle være et specielt dårligt

Enig, mht. reservedele, men kan slet ikke finde noget om deres
garantiordning på deres hjemmeside, så mon de ikke bare har den almindelige
lovbefalede reklamationsret ?

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : claus b. p.

Dato : 01-02-05 18:50

"Deaster" <nospam@deaster.dk> wrote in message
> Enig, mht. reservedele, men kan slet ikke finde noget om deres
> garantiordning på deres hjemmeside, så mon de ikke bare har den
almindelige
> lovbefalede reklamationsret ?

Om det gælder for alle P'er ved jeg ikke, men i Motor har de sammenlignet en
P407 og C5, og her nævnes at Citroën har std. 1 års garanti, men Peugeot har
det til 2 års / 100.000km garanti.
Man har jo også reklamationsret på en brugt bil hvis den er købt hos en
forhandler.
Men væsentligst vil jeg mene at man i praksis holder sig til det
autoriserede forhandler i bilens første par år, men derefter tillader man
sig større valgfrihed mht. pris/kvalitet. En gammel bil er billigst for den
der ka' selv, men selvfølgelig dyr for den der sender den på værksted altid.
Det er da heller ikke uvæsentligt for regnestykket om man regner med at køre
2-3 år og så skifte, eller man vil køre 10 år eller mere.

/Claus

/Claus

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-02-05 19:45

"claus b. p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> P407 og C5, og her nævnes at Citroën har std. 1 års garanti, men Peugeot

Fra http://www.peugeot.dk/service/frameset-servgaranti.html - For biler
solgt efter 1/11-2001 gælder en 24 mdrs. reklamationsret.

Er de bare bagud med deres hjemmeside ?

/Caspersen

Fra : Deaster

Dato : 02-02-05 13:19

claus b. p. wrote:
> [...]
> sammenlignet en P407 og C5, og her nævnes at Citroën har std. 1 års
> garanti, men Peugeot har det til 2 års / 100.000km garanti.

Ok, bare ret underligt at der intet står om det på Peugeots hjemmeside, så
jeg sidder og spekulerer på om det rent faktisk er FDM som har fået noget
galt i halsen.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Mogens

Dato : 30-01-05 14:03

"Søren Hindsholm" <hindsholm@mail1.stofanetREMOVEXXX.dk> skrev i en
meddelelse news:41fcbfec$0$22698$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...

> [...]
> Peugeot 307 SW osv. til omtrent det samme.
> Hvilken risiko løber man ved den brugte løsning?

I øjeblikket løber du en mindre risiko, IMO...

Min nabo arbejder i et leasingfirma, der ejer 35.000
danske biler, som sjældent er over 3 år gamle. "De"
ryster ikke i bukserne pt., men trækker vejret dybt,
indtil EU retssagen har fældet en dom om 2 mdr...

Dommen handler om udenlandske firmaers anvendelse
af udenlandske firmabiler til danske medarbejdere,
som bor i DK...

Dommen - som sikkert betyder, at ovenstående er tilladt -
vil få hele afgiftssystemet til at skride, fordi vi i DK
ikke må gøre forskel på folk: "Må du, må jeg også..."

"Skrideriet" vil få et ekstra skub, fordi der kører en
anden EU-retssag lige i røven på ovennævnte. Den er
rejst af DAF, som vil have de danske bilafgifter fjernet...

Ovenstående var årsagen til mit bilvalg denne her gang...

Fra : HKN

Dato : 30-01-05 20:17

> I øjeblikket løber du en mindre risiko, IMO...

Kunne du ikke lige uddybe dette?? Risikoen er vel lige stor??

Uanset hvordan og hvorledes, så bliver der tale om en overgangsordning -
afgifterne bliver ikke fjernet fra den ene dag, til den anden. Der skal jo
lovgives om hvorledes staten skal hente det tabte provenu ind igen
(roadpricing, forhøjede grønne afgifter, andre afgifter m.m.)

Mvh
Henrik (som i øjeblikket lurer på at importere en brugt BMW, fordi det giver
mere glæde end at køre i en ny Pug, VW el. a.)

Fra : Mogens

Dato : 30-01-05 21:04

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kunne du ikke lige uddybe dette?? Risikoen er vel lige stor??

Min posting begrundede jo netop min holdning!

> [...]
> lovgives om hvorledes staten skal hente det tabte provenu ind igen
> (roadpricing, forhøjede grønne afgifter, andre afgifter m.m.)

Jep - men skal afgiften afvikles eksempelvis over en
7- til 10-årig periode, vil afskrivningen alt andet lige
blive hårdere end "idag".

> (som i øjeblikket lurer på at importere en brugt BMW, fordi det giver
> mere glæde end at køre i en ny Pug, VW el. a.)

Det afhænger da en del af, hvilke biler der er tale om...

Fra : HKN

Dato : 30-01-05 22:09

> Min posting begrundede jo netop min holdning!

Rolig nu Jeg er oprigtigt interesseret i om der fulgte en forklaring
med, som du måske understøttede med en viden, som vi andre ikke er i
besiddelse af. Det er jo ingen hemmelighed at du nok har lidt mere
kendskab/føling med systemet end de fleste af os andre. Derfor var det
interessant at høre hvis du havde andet end blot en holdning.

Noget helt andet (som nok burde postes i en ny tråd) - hvordan f...... kan
der være så stor forskel på afgiften på importbiler, som stort set er
identiske? Når jeg kigger under vurderinger hos T&S, så kan der let være 30K
i difference på den samme bil, med nogenlunde lige mange km på bagen, og 1.
registreringsdato tæt på hinanden. Vel at mærke biler som er mere end 7 år
gamle, hvor der efter sigende ikke bliver kigget på extraudstyr mv.

Mvh
Henrik

Fra : Mogens

Dato : 30-01-05 22:17

> [...]
> kendskab/føling med systemet end de fleste af os andre. Derfor var det
> interessant at høre hvis du havde andet end blot en holdning.

Tak for din tillid :)

> [...]
> registreringsdato tæt på hinanden. Vel at mærke biler som er mere end 7 år
> gamle, hvor der efter sigende ikke bliver kigget på extraudstyr mv.

Hos T&S siger man, at deres offentlige web afspejler både forespørgsler
og endelige afgørelser - derfor kan man heller ikke regne med deres web
medmindre der står, at det er en endelig afgørelse.
(jeg bruger den aldrig, hvorfor jeg ikke kender de enkelte sidders
opbygning...)

Iøvrigt bruger T&S ikke denne web - de har en ganske anden udgave,
når de forhåndsvurderer.
(jeg har en enkelt gang fået lov til at bladre i den, fordi jeg skulle
bruge en forhåndsvurdering "her og nu")

Fra : Christensen

Dato : 30-01-05 21:07

> Henrik (som i øjeblikket lurer på at importere en brugt BMW, fordi det
> giver mere glæde end at køre i en ny Pug, VW el. a.)

Touché - man skal huske også at købe med hjertet og ikke kun med læderet.
IMO er det vigtig at man får noget man er rigtig glad for - noget man kan
klappe her dag og tænke "den er jeg sgu glad for"

Så gør det ikke så meget om der står 2001 eller 2005 i bogen - eller om der
står BMW eller Peugeot på rattet for den sags skyld....

/f christensen